اپیلاسیون با موم انداختن یا وکس و نکات مهم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1-آشنایی با انواع موم اپیلاسیون

موم هم انواع دارد. موم‌هایی که برای رفع موهای زائد استفاده می‌شوند، ترکیبات متفاوتی دارد و ویژگی هر کدام با هم فرق می‌کند. برخی مناسب اپیلاسیون موهای ریز هستند و برخی مناسب موهای نازک. این نکته بسیار مهم است که بدانید چه نوع مومی برای شما مناسب است تا از هرگونه حساسیت پوستی جلوگیری کنید. به طور کلی می‌توان موم‌ها را به سه بخش اصلی تقیسم کرد. موم گرم یا موم داغ، موم سرد و موم گیاهی. در ادامه به معرفی این موم‌ها می‌پردازیم.

موم داغ

یکی از رایج‌ترین نوع موم‌ها، موم داغ است. برای داغ کردن این نوع موم آن داخل دستگاه اپیلاسیون قرار می‌دهند و زمانی که دمای آن به دمای مشخص شده رسید از آن استفاده می‌کنند. موم داغ نباید آن‌قدر داغ باشد که به پوست آسیب برساند و نباید آنقدر سرد باشد که نتوان از آن استفاده کرد. پس از انجام این روش، بین 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا موها مجدد رشد کنند. حتما قبل از انجام اپیلاسیون توسط موم داغ، پوست خود را با کرم‌های سفت کننده و تقویت کننده، تقویت کنید تا منافذ باز پوست بسته شوند.
یکی از مزایای بسیار خوب موم داغ این است که نیاز به چند باره کاری ندارد و همان بار اول تمام موهای زائد از بدن جدا می‌شوند. علاوه بر این شما می‌توانید از این نوع موم برای نواحی حساس بدن و نواحی که موهای ریز و زیر زیاد دارد، استفاده کنید.

موم سرد

احتمالا اسم پد اپیلاسیون را شنیده‌اید و دنبال بهترین پد برای اپیلاسیون هستید. مود سرد روی این پدها قرار می‌گیرد. سپس پد روی سطح پوست قرار می‌گیرد.  این پدها باید در خلاف جهت رویش موها و با سرعت کشیده شوند تا موهای زائد از ریشه دربیایند. این روش نسبت به اپیلاسیون گرم ساده‌تر و راحت‌تر است و همه افراد می‌توانند از موم سرد استفاده کنند. این روش در خانه و بسیار راحت انجام می‌شود و دردسرهای کار با موم داغ را ندارد و ارزان‌تر هم هست. این موم معمولا از مواد طبیعی درست شده حتی درمیان اپیلاسیون کارهای حرفه‌ای هم طرفداران زیادی دارد.

موم گیاهی

چند وقتی است که انواع موم‌‌های گیاهی برای اپیلاسیون وارد بازار شده‌اند و هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند. محبوب‌ترین نوع این موم‌ها موم شکلاتی، موم منظم، موم عسلی، موم توت فرنگی و موم آلوئه‌ورا هست که هر کدام برای پوست شما بسیار خوب است و خواص متفاوتی دارند. در ادامه قصد داریم تا به معرفی بهترین موم‌‌های گیاهی بپردازیم.

موم شکلاتی

کسانی که پوست حساس دارند باید از این نوع موم استفاده کنند. این نوع موم برای هر نوع مویی مناسب است. این نوع موم معمولا حاوی کاکائو، روغن لوبیا و روغن آفتابگردان است و به نرم شدن پوست کمک می‌کنند. موم شکلاتی حاوی مقادیر زیادی از کلسیم، آهن و ویتامین‌هایی مانند D،C،E و ویتامین B1 است که باعث مرطوب ماندن پوست پس از اپیلاسیون می‌شود.

موم منظم

این نوع موم از ترکیب لیمو و شکر به دست می‌آید و پراستفاده‌ترین موم برای اپیلاسیون به شمار می‌رود. این نوع موم نمی‌تواند موهای ریز از بین ببرد و کسانی که پوست‌های حساسی دارند بهتر است از این نوع موم استفاده نکنند.

موم آلوئه‌ ورا

حتما شما هم از خواص آلوورا باخبر هستید.  این گیاه برای کسانی که پوستشان بسیار حساس است و ممکن است پس از اپیلاسیون ملتهب شود، گزینه‌ای بسیار ایده آل است. آلوورا کمک می‌کند تا پوستتان پس از اپیلاسیون همچنان مرطوب بماند. این موم مناسب برای انواع موهای زائد با ضخامت بالا است. موم آلوئه ورا اثر ضد پیری دارد و برای مشکلاتی مثل خشکی و ترک خوردگی پوست بسیار مناسب است.

موم شکلات سفید

این نوع موم معمولا از ایتالیا وارد می‌شود و قیمت آن هم گران‌تر از سایر موم هاست. موم شکلات سفید می‌تواند تمام موها را به یکباره از بین ببرد و پوست را نرم‌تر و درخشان‌تر کند.

موم توت فرنگی

این نوع موم حاوی اسید آلفا هیدروکسی است که در میوه‌ها یافت می‌شود. این اسید می‌تواند پوست شما را روشن‌تر کند. موم توت فرنگی قادر است تا هر نوعی مویی را از بین ببرد.
.

2-انتخاب بهترین مارک موم برای اپیلاسیون

امروزه اپیلاسیون یکی از متداول‌ترین روش‌های رفع موهای زائد است. دلیل اصلی این انتخاب هم لطیف و روشن شدن پوست پس انجام این شیوه است. بنابراین بسیار مهم است که مومی استفاده کنیم که برای پوست‌هایمان مفید باشد و حساسیت ایجاد نکند.

متاسفانه بسیاری از خانم‌ها به این موضوع معتقد هستند که با هر نوع مومی می‌تواند این کار را انجام داد. و البته بعدا با عوارضی مانند سوختگی و افتادگی پوست مواجه می‌شوند. انتخاب بهترین مارک موم برای اپیلاسیون بسیار تاثیر گذار است. شما نه تنها دیگر هیچگونه حساسیت پوستی نخواهید داشت، بلکه از پوستی زیبا، لطیف و روشن هم لذت خواهید برد. پس در انتخاب نوع موم و مارک آن همیشه حساسیت به خرج دهید.

3-نکات مهمی که قبل از اپیلاسیون باید رعایت شود

قبل از انجام اپیلاسون باید مطمئن شوید که بدن شما آماده انجام آن هست. در این قسمت سعی داریم تا شما را با نکاتی که قبل از انجام اپیلاسیون می‌توان انجام داد تا تجربه‌ای بسیار راحت و بدون دردسر را داشته باشید، آشنا کنیم.

مطمئن باشید که طول موهای زائد مناسب هستند

همیشه و قبل از انجام اپیلاسیون مطمئن شوید که طول موهای زائدی که قرار است اپیلاسیون شوند، زیاد کوتاه نباشد. بهترین حالت این است که طول این موها در حدود 2 سانتی متر باشد. اگر طول مو از 2 سانتی متر بیشتر بود، طول آن را قبل از انجام اپیلاسیون با قیچی کم‌تر کنید.

از استفاده کرم‌های حاوی رتینود خودداری کنید

اگر قصد اپیلاسیون صورت را دارید، به هیچ عنوان 2 تا 5 روز قبل از انجام اپیلاسیون، از کرم یا دارو‌هایی که حاوی رتینول هستند، استفاده نکنید. استفاده از این گونه کرم‌ها قبل از انجام اپیلاسیون ممکن است باعث شود تا لایه‌ای از پوست صورت هم به همراه موم کنده شود.

درد اپیلاسون را کم‌تر کنید

از آن‌جایی که این روش برای برخی از افراد با درد بسیاری همراه است، از راه‌های کاهش درد استفاده کنید. قبل از انجام آن قرص ایبوپروفن استفاده کنید یا می‌توانید نیم ساعت قبل از انجام اپیلاسیون کمپرس سرد را روی ناحیه مورد نظر قرار داده تا از درد را به مقدار قابل توجهی کمتر کنید.
.

4-نکات مهمی که در هنگام اپیلاسیون باید رعایت شود

اپیلاسیون یکی از پرطرفدارترین روش‌های موزدایی است و در کاهش رشد موهای زائد تاثیر بسزایی است. این روش طرفداران زیادی بین بانوان دارد. بنابراین نباید از رعایت نکات بهداشتی در حین انجام کار غافل شد.
در حقیقت اگر این نکات را رعایت کنید، انجام اپیلاسیون بدون هرگونه ضرر خواهد بود و می‌توانید از فواید آن لذت ببرید. اما اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنید، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. ما در این بخش بسیاری از نکات مهمی که در حین انجام این شیوه باید رعایت شود را ذکر خواهیم کرد.

مراقب پوست خود باشید

سوختن پوست به خاطر موم داغ یکی از مشکلاتی است که در برخی از سالن‌های زیبایی رخ می‌دهد. شخصی که قرار از اپیلاسیون را انجام دهد ممکن است موم را بیش از حد داغ کند و زمان زیادی را برای سرد شدن آن صرف نکند.
این موضوع باعث می‌شود تا پوست شما بسوزد. بنابراین قبل از انجام کار از شخصی که قرار است تا اپیلاسیون را انجام دهد بخواهید تا دما و حرارت موم را بررسی کند و مطمئن شود که حرارت موم در دمایی نیست که پوست شما را بسوزاند.

مطمئن شوید که از وسایل یک بار مصرف استفاده می‌شود

برخی از سالن‌های زیبایی برای بدست آوردن حداکثر سود، استفاده چند باره از وسایل اپیلاسیون خواهند داشت. و متاسفانه این موارد ممکن است که در آرایشگاه‌هایی رخ دهد که شما حتی فکرش را هم نخواهید کرد. بنابراین گول ظاهر را نخورید. سلامتی شما از همه چیز مهم‌تر است و کسی نمی‌خواهد تا بیماری‌های پوستی و اپیلاسیونی بگیرد.
همیشه در استفاده از مواد یک بار مصر دقت و اصرار کنید. مومی که باید به بدن شما زده شود باید توسط یک کاردک روی بدن قرار بگیرد. دقت کنید که کاردک باید از نوع چوبی (مثل چوب بستنی) یا کاردک پلاستیکی یکبار مصرف باشد. حتی ظرفی که موم در آن قرار گرفته باید یک بار مصرف باشد. به این نکته توجه داشته باشید که حرارت تنها می‌تواند بخشی از عوامل بیماری زا از بین ببرد.

در هنگام استفاده از موچین دقت کنید

برخی از سالن‌های زیبایی برای تمیزی بیشتر و رضایت شما پس انجام اپیلاسیون، از موچین استفاده می‌کنند. درست است که این کار برای بدست نتیجه بسیار موثر است، اما حتما حواس‌تان به موچین باشد که استریل شده باشد.
موچین می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را منتقل دهد. البته موچین به راحتی تمیز و استریل می‌شود. از کسی که قرار است این کار را برای شما انجام دهد بخواهید تا جلوی چشم خودتان، موچین را با الکل و پنبه تمیز کند.

الکل، پنبه و روتختی

اپیلاسیون معمولا روی تخت‌هایی که با یک رو تختی پلاستیکی پوشیده شده، انجام می‌شود. عوض کردن این روکش‌ها به دلیل گران بودن آن‌ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.
مراکز زیبایی معمولا برای اینکه از انتقال بیماری‌های پوستی جلوگیری کنند از یک روکش یکبار مصرف پارچه‌ای استفاده می‌کنند. این روکش به دلیل نازک بودن، نمی‌تواند شما را از انتقال بیماری‌های در امان نگه دارد.
چاره این موضوع این است که از مسئول انجام اپیلاسیون بخواهید که یک بار روکش پلاستیکی را با الکل و پنبه به خوبی تمیز کند و بعد از آنکه خشک شد، روکش پارچه‌ای یک بار مصرف را روی آن قرار دهد.

دمپایی و حوله را فراموش نکنید

بعد از انجام اپیلاسیون با موم داغ شما نیاز به حمام خواهید داشت. برای حمام کردن هم نیاز به دمپایی و حوله خواهید داشت. حتما حوله و دمپایی را با خود به همراه ببرید.
استفاده از دمپایی که احتمالا بیش از هزار بار پوشیده شده، می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را با خود به همراه بیاورد. سالن‌های زیبایی هم برعکس استخرها حوضچه کلر ندارند و نمی‌توان به این دمپایی‌های خیس اعتمادی کرد.
بردن حوله تمیز هم بسیار توصیه می‌شود. بسیاری از مراکز زیبایی ادعا دارند که از حوله‌هایی که ارائه می‌دهند ضد عفونی شده است. به هیچ  عنوان گول این حرف‌ها را نخورید. این حوله‌ها در بهترین حالت در ماشین لباس شویی شسته و خشک شده‌اند. همیشه با خود یک حوله همراه داشته باشید تا از عدم انتقال انواع بیماری‌‌های پوستی خیالتان راحت باشد.

دستگاه اپیلاسیون

دستگاه اپیلاسیون باید به اندازه‌ای موم را گرم کند که پوست شما آسیب نبیند.

دستگاه اپیلاسیون دستگاهی است که موم را داغ می‌کند. داشتن دستگاه اپیلاسیون برای هر سالن زیبایی مهم است و در هنگام مراجعه به آن آرایشگاه برای انجام این روش به دستگاه اپیلاسیون آن‌ سالن زیبایی دقت کنید. این دستگاه قادر است تا موم را تا درجه مناسب گرم کند. به طوری که دمای موم پوست شما را نسوزاند و آن‌قدر هم سرد نباشد که کار کردن با آن سخت شود.
.

5-اشتباهات معمول هنگام انجام اپیلاسیون

درست است که اپیلاسیون شیوه‌ای بسیار راحت و موثر برای خلاص شدن از موهای زائد است. اما باید حواستان باشد که این کار را به شیوه درست انجام دهید. چون اشتباه در انجام آن می‌تواند بسیار درد آور باشد. در ادامه قصد داریم که برخی از اشتباه‌‌های رایج در انجام اپیلاسیون را برای شما شرح دهیم.

قبل از اپیلاسیون حمام نکنید

بسیاری فکر می‌کنند که قبل از انجام اپیلاسیون، بهتر است حمام کنند. این کار یکی از رایج‌ترین اشتباهات قبل از انجام اپیلاسیون است. پوست شما در حالت عادی لایه‌ای از چربی‌های طبیعی دارد که باعث انعطاف پذیری پوست شما می‌شود. حمام کردن باعث می‌شود این چربی‌ها از بین بروkد و پوست شما حساس شود.

قبل از اپیلاسیون قهوه ننوشید

برخی باور دارند که نوشیدن قهوه قبل از اپیلاسیون، به خاطر وجود کافئین در این نوشیدنی درد آن را کم‌تر می‌کند. اما باید به شما بگوییم که نوشیدن قهوه حس لامسه شما قوی‌تر می‌کند و حس درد را بیشتر می‌کند.

موم را بیش از حد داغ نکنید

برخی اعتقاد دارند که هر چه موم داغ‌تر باشد، اثربخشی اثربخش آن بیشتر می‌شود. این هم یکی دیگر از اشتباه‌های رایج در اپیلاسیون است. گرمای موم باید کاملا مناسب پوست باشد. هر گونه گرمای بیش از حد باعث سوختن و التهاب پوستی می‌شود و باید از داغ بودن بیش از حد موم دوری کنید.

برای رفع موهای زائد بسیار کوتاه از این روش استفاده نکنید

بهترین نتیجه اپیلاسیون زمانی به دست می‌آید که ارتفاع موهای زائد به 8 تا 15 میلیمتر برسد. اگر موهای شما از این مقدار کوتاه‌تر است، اقدام به انجام اپیلاسیون نکنید.

یادتان باشد که جهت صحیح موم زدایی کنید

اگر فیلم‌های آموزش اپیلاسیون را دیده باشید یا دوره‌های آن را گذرانده باشید، باید بدانید که رفع موهای زائد در جهت درست، بسیار مهم است. موم را حتما در جهت رشد مو قرار دهید و حتما هم آن در جهت مخالف بردارید.

منابع:

.https://takhfifan.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت