اپیلاسیون با لیزر و نکات مهم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات مهم لیزر موهای زائد صورت، زیر بغل و بیکینی

تتیغ زدن، موچین کردن، استفاده از موم، همه راه حل‌هایی موقتی برای رویش مو هستند؛ اما هیچ کدام نمی‌توانند با نتایج طولانی مدت لیزر رقابت کنند . علاوه بر این، از بین بردن موهای زائد بالیزر یک روش درمانی رایج برای تمامی نقاط بدن است. گرچه لیزر موهای زائد درمانی رایج است؛ اما روشی جدی است که شامل استفاده از یک موج قدرتمند لیزر بر فولیکول‌های موی شما می‌شود.
برای حفظ سلامتی و رسیدن به نتایج مطلوبتان، متخصص پوست همیشه قبل از لیزر موهای زائد، به بیمار مشاوره می‌دهد. برای حصول بهترین نتایج، باید خودتان را از هفته‌ها قبل از اولین جلسه برای لیزر موهای زائد آماده کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا فردی مناسب برای انجام آنرا انتخاب کنید، دوره درمانی‌تان را برنامه ریزی کنید و با روش‌های مراقبت پوستی قبل و بعد از لیزر موهای زائد، پوستتان را سالم نگه دارید. برای اینکه به خودتان کمک کنید تا از این جلسه مشاوره بهترین استفاده را داشته باشید، باید:

  • سؤال بپرسید.
  • قبل از جلسه مشاوره اطلاعات مهم را جمع آوری کنید.

این مقاله به شما می‌گوید تا چه سوالاتی بپرسید و چه اطلاعاتی جمع آوری کنید و چگونه خود را برای لیزر موهای زائد آماده کنید.

-یک کلینیک مناسب پیدا کنید

همه لیزرها مشابه یکدیگر نیستند؛ پیدا کردن یک کلینیک با نوع لیزر مناسب برای پوست و موی شما می‌تواند شروع خوبی باشد. نوع نوری که موهای تیره روی پوست‌های روشن را از بین می‌برد، لزوماً برای افرادی که موهای بلوند یا پوست‌هایی با تون تیره‌تر دارند، جواب نمی‌دهد؛ بنابراین مطمئین شوید تا لیزر کلینیک برای شما مناسب خواهد بود. پس از اینکه به چند کلینیک سر زدید، با هر کدام یک جلسه مشاوره ترتیب دهید.

-سوالاتی که پیش از لیزر موهای زائد باید پرسیده شود

برای اطمینان از اینکه جلسه مشاوره، انتظارات شما را برآورده می‌کند، سؤالات زیر را قبل از لیزر موهای زائد بپرسید:

  • آیا یک متخصص پوست دارای صلاحیت عمل لیزر مو را انجام خواهد داد؟
  • این پزشک چه تعدادی درمان با لیزر برای موهایی با رنگ من انجام داده است؟
  • به چند درمان با لیزر نیاز دارم؟
  • می‌توانم انتظار چه نتایجی را داشته باشم؟
  • قبل از لیزر موهای زائد چه چیزهایی نیاز خواهم داشت؟
  • اثرات جانبی احتمالی آن چه چیزهایی هستند؟
  • آیا شانس بالاتری برای هر یک از اثرات جانبی دارم؟
  • آیا می‌توانم عکس‌های قبل و بعد را ببینم یا با بیمارانی که شما آنها را برای لیزر موهای زائد درمان کرده‌اید، صحبت کنم؟
  • هزینه درمان چقدر می‌شود؟

حین جلسه مشاوره‌تان، متخصص پوست نیز می‌تواند به شما بگوید که آیا درمان دیگری گزینه مناسب‌تری برای شماست یا خیر.

-چه افرادی کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستند؟

اکثر افراد به لیزر موهای زائد پاسخ می‌دهند مگر اینکه موهایشان فاقد رنگدانه باشد؛ مانند موهای بلوند روشن یا موهای سفید. دلیل آن این است که لیزر موهای زائد زمانی کار می‌کند که موج لیزر، رنگدانه‌ها را مورد هدف قرار دهد، بصورت کلی، اگر پوست شما روشن باشد و موهای شما تیره و ضخیم باشد، شما کاندید ایده آلی برای انجام این کار هستید. اگر پوست شما تیره باشد، تنظیمات لیزر به نحوه‌ای انجام می‌شود که از سطح پوست شما محافظت کند. اگر موی شما روشن باشد، ممکن است درمان بیشتری نیاز باشد؛ چرا که رنگدانه‌های موهای شما زمان بیشتری را برای پاسخ دادن نیاز دارند. پزشک شما به خوبی از نحوه تنظیم درمان برای شما آگاهی دارد.

چه کسانی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند؟

متخصص پوست همچنین پوست شما را آزمایش می‌کند؛ چرا که موفقیت این عمل بسته به چند فاکتور دارد. این فاکتورها شامل محلی از بدن که موی زائد در آن وجود دارد، رنگ و ضخامت مو و مرحله‌ای که مو در چرخه رشدش در آن قرار دارد، بستگی دارد. قبل از لیزر موهای زائدتان در صورتی که شرایط زیر را دارید، حتماً به متخصص پوست خود اطلاع دهید:

  • بارداری، شیردهی، دوره پس از زایمان
  • سرطان (در حال انجام شیمی درمانی یا اشعه درمانی
  • هورمون درمانی:
    • هورمون درمانی شخصی
    • درمان ناباروری
    • درمان بیماری تیروئید

-لیزر موهای زائد چگونه کار می‌کند؟

لیزر موهای زائد یک روش بدون جراحی و غیرتهاجمی برای برداشتن موهای زائد است. اشعه لیزر از پوست عبور می‌کند و سپس جذب رنگدانه مو می‌شود. سپس انرژی در سلول‌های فولیکولی رشد مو جریان می‌یابند تا از رشد بعدی مو جلوگیری کند.

-لیزر موهای زائد تا چه حدی مؤثر است؟

سازمان غذا و دارو لیزر موهای زائد را به عنوان روشی دائمی برای کاهش موها تأیید می‌کند. این بدین معنی است که لیزر موهای زائد می‌تواند تا زمانی که لیزر و تنظیمات و تعداد درمان‌های مناسب به کار برده شوند، می‌تواند مؤثر باشد. گرچه هیچ ضمانتی وجود ندارد که تمامی موها به این درمان پاسخ دهند. بعضی موها می‌توانند به درمان مقاوم باشند و ممکن است بصورت موهایی نازک یا/و با رنگی روشن درآیند.

-درمان چقدر طول می‌کشد؟

درمان تنها 4 دقیقه یا بیشتر از چهار ساعت زمان می‌برد که بستگی به اندازه ناحیه درمانی دارد. برای مثال درمان بالای لب یا چانه سریع ‌تر از پشت خواهد بود.

-به چند درمان نیاز خواهم داشت؟

رشد مو در چرخه‌ها و اکثر افراد حداقل به 3 یا تعداد بیشتری درمان با فاصله 4 تا 8 هفته از هم نیاز دارد تا بتواند نتایج رضایت بخشی را به همراه داشته باشد. حداقل بین 10تا 25٪ کاهش رشد مو را می‌توان در هر درمان انجام شده انتظار داشت.

-آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

اکثر بیماران زمانی که هندپیس لزیر روی مو حرکت می‌کند، احساس نیگشون خفیفی پیدا می‌کنند. لیزرها سیستم‌های مدیریت درد را تخصصی کرده‌اند؛ مانند روش فشرده سازی با سرما که درمان را راحت ‌تر می‌سازد. همچنین این روش از سطح پوست حین درمان با لیزر محافظت می‌کند.

-آیا همراه با لیزرموهای زائد اثرات جانبی وجود دارد؟

اثرات جانبی معمولاً خفیف هستند. ممکن است پوست مانند آفتاب سوختگی قرار مز شود؛ اما این پس از 24 تا 48 ساعت فروکش می‌کند. سایر اثرات جانبی شامل تاول می‌شود که بسیار نادر است.

اقدامات لازم قبل از لیزر موهای زائد

4 هفته قبل از درمان؛ از انجام اپیلاسیون، کندن موها، بلیچ (سفید کردن پوست) یا استفاده از کرم‌های رفع موهای زائد یا الکترولیز در ناحیه‌ی درمان پرهیز کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند کارایی درمان شما را کاهش دهند. از قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید اجتناب کنید؛ در صورت عدم امکان از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF30 استفاده نمایید. یک تا دو هفته قبل از درمان از برنزده کردن اجتناب کنید.24 ساعت قبل از درمان ناحیه درمان را با تیغ بتراشید.

اقدامات لازم در روز لیزر موهای زائد

روز درمان، باید اقدامات زیر صورت گیرد: هرگونه لوسیون، مواد آرایشی و خوشبوکننده‌ را از ناحیه تحت درمان پاک کنید. لباس گشاد بپوشید تا ناحیه مورد نظر به راحتی جهت درمان قابل دسترس باشد؛ لباس‌های تنگ یا زبر در صورتی که پوست پس از درمان حساس شود، ایجاد ناراحتی می‌کنند. در زمان لیزر ممکن است کمی احساس سوزش یا گزیدن داشته باشید؛ برای راحتی شما در مجموعه تخصصی پزشکی رخ آرا، یک کرم بی‌حس‌کننده موضعی موجود می‌باشد. باید 30 دقیقه پیش از درمان در محل حاضر شوید تا بتوانید از این کرم استفاده کنید.

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد

ناحیه تحت درمان بعد از لیزر موهای زائد برای هر فرد متفاوت بوده و بستگی به گستردگی درمان و نوع پوست و مو دارد. ممکن است قرمزی و تورم در اطراف فولیکول‌های مو ظاهر شوند که در واقع نشان‌دهنده‌ی این است که فولیکول‌ها به درمان واکنش نشان داده‌اند. ممکن است در حین درمان و بعد از آن بوی سوختگی مو احساس کنید. در ادامه لیستی از اقدامات پس از درمان برای شما ارائه شده است.

-استفاده از یخ بر روی ناحیه درمان

اگر احساس درد دارید (برخی افراد دارای پوست بسیار حساس ممکن است این حالت را تجربه کنند)، یک روش مناسب برای تسکین آن استفاده از کیسه یخ می‌باشد. کیسه یخ را روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید تا درد کمتر شده یا برطرف شود. با این حال درد پس از درمان نادر بوده و معمولاً تنها در حین درمان حس می‌شود، بخصوص اگر یک کلینیک و متخصص مناسب را انتخاب کرده باشید.

-ژل آلوئه‌ورا

بعضی از بیماران بلافاصله دچار قرمزی و تورم بر روی ناحیه‌ی درمان می‌شوند، که شبیه به آفتاب‌سوختگی است. گاهی اوقات تاول و پوسته‌هایی نیز ممکن است شکل بگیرند. این علائم پس از گذشت چند ساعت از بین می‌روند و نیازی به درمان زخم پس از لیزر نمی‌باشد، هرچند مرطوب‌کننده‌هایی ماند ژل آلوئه‌ورا تسکین‌دهنده خواهند بود.

-کرم ضد آفتاب

اگر بصورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید، بهتر است، استفاده از آن را در نظر بگیرید. اما مهم‌‌تر این است که پس از درمان باید در نواحی غیر پوشیده پوست از کرم ضدآفتاب استفاده کرد زیرا پس از لیزر موهای زائد، پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید آسیب‌پذیر می‌شود همچنین پوست مستعد تیره شدن می‌گردد که می‌تواند منجر به غیر یکنواخت شدن رنگ پوست و برخی آسیب‌های پوستی شود. برای پرهیز از این آسیب از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید بطوری که حداقل SPF30 باشد.

-پرهیز از حرارت

تا 48 ساعت پس از درمان با لیزر از حرارت اجتناب کنید. بنابراین باید از رفتن به سونا، اتاق بخار و دوش آب داغ پرهیز کنید.

-مواد آرایشی معدنی

اگر درمان لیزر روی صورت‌تان انجام شده است به مدت 48 ساعت از مواد آرایشی استفاده نکنید زیرا باعث مسدود شدن منافذ و تحریک پوست می‌شوند. همچنین اگر از پمادهای موضعی یا داروهای ضدآکنه استفاده می‌کنید بهتر است تا 48 ساعت آنها را کنار بگذارید .اما می‌توانید از مواد آرایشی معدنی که بعد از لیزر مشکلی ایجاد نمی‌کنند، استفاده کنید.

-به موهای خود دست نزنید

کارایی روش لیزر موهای زائد مستلزم این است که فولیکول‌ها دست ‌نخورده باشند بنابراین در بین جلسات درمان، بهتر است از لمس کردن موهای خود پرهیز کنید. این کار به معنی اجتناب از کندن مو یا اپیلاسیون آن است. بنابراین اگر در این فاصله نیاز به از بین بردن موهای خود داشتید از تیغ استفاده کنید. تیغ کشیدن روی پوست فولیکول‌های مو را دست نخورده باقی می‌گذارد. ممکن است که در بین جلسات درمان نیاز به تیغ کشیدن داشته باشید اما با گذشت زمان نیاز به آن کمتر می‌شود. تا زمانی که تمام جلسات درمانی به اتمام نرسیده‌اند از اپیلاسیون، کندن مو، ‌بلیچ یا کرم‌های رفع موهای زائد یا الکترولیز بر روی ناحیه درمان پرهیز کنید و به مدت یک تا سه روز پس از درمان نیز در صورت وجود تاول یا پوسته پوسته شدن بر روی پوست تیغ نکشید.

-پرهیز از محصولات پوستی تهاجمی

کرم‌های سفیدکننده و آلفاهیدروکسی‌اسید باید تا زمانی که پوست حالت طبیعی خود را پیدا می‌کند، کنار گذاشته شوند. تمیز و مرطوب کردن پوست بصورت ملایم را می‌توان بلافاصله پس از درمان شروع کرد.

-فاصله بین جلسات درمان

ممکن است نیاز باشد که هر 4 تا 8 هفته یک بار جهت درمان مراجعه کنید زیرا مو دارای چرخه طبیعی رشد می‌باشد؛  با انجام این اقدامات می‌توانید از پوست خود مراقبت کرده و از تحریک و تاثیرات منفی اجتناب کنید. تنها به خاطر داشته باشید که از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید و موهای خود را نکنید.

-مراقبت‌های پوستی بعد/قبل درمان

گرچه تعداد جلسات مورد نیاز برای هر ناحیه بسته به شخص دارد، اما معمولاً بین 5تا12 جلسه برای دست یابی به بهترین نتایج لازم است.
این جلسات باید با فاصله بین 4 تا 6 هفته از هم قرار داده شوند. در این زمان باید از انجام هرگونه روش‌ها از بین بردن موها خودداری کنید. همچنین باید از قرار دادن ناحیه مورد نظر در معرض تا بش مستقیم آفتاب خودداری کنید و آزادانه از ضد آفتاب استفاده کنید تا از تغییرات پیگمانتاسیون در ناحیه درمان شده جلوگیری کنید.
به خاطر داشته باشید که اثرات جانبی لیزر موهای زائد شامل حساسیت به آفتاب سوختگی می‌شود که تا چند روز ادامه دارد؛ بنابراین از کمپرس‌های سرد استفاده کنید تا پوستتان را پس از درمان آرام کنید.

منابع:
.https://iranskinhome.com
.https://www.rokharaclinic.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت