
نام اچوریا از آتشفشانی فعال در جزیزه هاوایی اقتباس شده است. آشوریا جز ساکولنتها و از خانواده کراسولاسه میباشد. در مرکز اروپا از اچوریا به عنوان گیاه پوششی استفاده میشود نگهداری آسان و مقاومت بالایی نسبت به نوسانات محیطی دارد. این ساکولنت اشوریا بیش از دویست نوع گونه با رنگ و شکل مختلف در طبیعت دارد. این گیاه کند رشد و دارای پاجوش میباشد. نام دیگر اچوریا، ساق عروس است
گل آشوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنتهای بسیار زیبا با صدها گونه مختلف میباشد که در تمامی نقاط دنیا پروردش داده میشود. در ایران به اچوریا کاکتوس آشوریا و ساق عروس نیز گفته میشود. این جنس دارای حدود 150 گونه مختلف از گیاهان گلخانه ای چندساله است که همگی بومی آمریکای لاتین هستند.

بیشتر به خاطر برگهای گوشتی و زیبایشان پرورش داده میشوند. برگها به صورت کشیده تا استوانه ای، قاشقی و یا مثلثی پهن دیده میشود و به صورت طوقه ای قرار دارند. گاهی ساقه گیاه بسیار کوتاه بوده و دیده نمی شود. گلهای آن خوشه ای و بسیار کم پشت است. در برخی گونهها ساقه گلدهنده بسیار بلند است و گلها در آرایشی که هرگز به یک سطح ختم نمی شود و بلند و کوتاه به نظر میرسد در رنگهای صورتی و زرد روی ساقه گلدهنده ظاهر میشوند.
گل آشوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنتهای بسیار زیبا با صدها گونه مختلف میباشد که در تمامی نقاط دنیا پروردش داده میشود. در ایران به اچوریا کاکتوس آشوریا و ساق عروس نیز گفته میشود. این جنس دارای حدود 150 گونه مختلف از گیاهان گلخانه ای چندساله است که همگی بومی آمریکای لاتین هستند.
زمان گلدهی آنها بسته به گونه متفاوت است. به عنوان مثال E. setosa در تمام طول تابستان و E. gibbiflora در ماههای زمستان گل میدهد گیاهان اشوریا کند رشد هستند و اگرچه اغلب آنان 10-5 سانتی متر طول دارند اما به تدریج و با رشد پاجوشها از کنار گیاهان مادری، بر روی زمین گسترده میشوند و و حداقل 10 سانتیمتر و حداکثر 50 سانتیمتر (البته بعد از چند سال) بر روی زمین فضا را اشغال میکند.
آبیاری:
دوستان عزیز کلا این دسته گلها برخلاف تصور همگی بسیار آب دوست هستند طوری که بسته به هوای منزل باید هفته ای 2 بار آبیاری شوند یعنی بین دو آبیاری باید خاک خشک شود حالا بماند من تو گلخونه هر روز آبشون میدادم چون اونجا دما 40 الی 50 درجه مثه سونا خشک بود..در فصل زمستان هم طبعا آبیاری کم تر میشه ترجیحا آب رو لای برگها و گوشت هاش نریزید تا احتمال پوسیدگی نداشته باشه.
دما:
خب ببینید تو بیابون و صحراها به خاطر اینکه ابری و یا بخاری وجود نداره اختلاف دمای شب و روز زیاده.یعنی شبها سرد میشه و روزها گرمه! بنابراین نیاز به شبهای خنک داره. این گل توی نیمه دوم سال بهترین عملکرد رو داره هرچی جاش خنک تر باشه و نورش بیشتر باشه رنگ برگهاش سرخ و زیبا تر و رشدش هم بیشتر میشه. هوا که گرم میشه گیاه هم یواش یواش میره تو فاز بچه آوری و پاجوش دهی و رنگ برگهاش سبز میشه و باید از آفتاب در امان بمونه.
نور:
نیاز نوری این گلها توی فصل پاییز و زمستون تا اردیبهش بالاست باید بزاریش نزدیک پنجره تا افتاب مستقیم بخوره.ولی بعد از اون تو هوای گرم بهتره که از آفتاب مستقیم در امان بمونه تا برگهاش نسوزه. دوستان اگه این گل رو نور زیاد بهش ندید قد میکشه و دراز و زشت میشه.همیشه این مشکل رو مردم باهاش سرو کار دارند و کلا دیگه سوالها تکراری شده.
رطوبت:
دوستان طبق تجربه این گلها یعنی ساکولنتها توی تراریوم و کلا گلخونه خیلی خوب رشد میکنند اصلا روانیه رطوبت هوا هستند اینا. محیطی که توش دم داشته باشه واسه اینا عالیه.فقط یادتون باشه آب روی برگهاشون نریزه اصلا بوته خیس نباید بشه.توی تراریوم حتما یه نوار سلفون روی تراریوم بکشید و چندتا سوراخ بزنید تا رطوبت خارج نشه و رشد خوبی بکنه.
خاک:
بهترین ترکیب برای این گل ترکیب ماسه شسته شده و شن و کود گاوی پوسیده و شلتوک و غیره هستش.یا بجا کود و شن میشه از ورمیکمپوست و پرلیت ریز استفاده کرد.
تغذیه:
خب دوستان برخی فکر میکنن ریختن آب ماهی و آکواریوم پای کاکتوسها ساکولنتها کار درستیه.درواقع با این کار گلتون رو دراز و شل و ول بیقواره بار میارید. ترکیب زیاد ازت برای کاکتوسها اصلا خوب نیست باعث میشه نرم بشن و خوب سفت نشن مخصوصا آمونیوم!!! ترکیبی برای این گیاهان خوبه که مقدار پتاسیم و فسفرش بالا باشه تا گلتون رو سفت نگه داره مثلا کریستالون 20-20-20 یا همون صورتی خودمون.
تکثیر:
ببینید دوستان شما هم میتونید از طریق کاشت تنه جوشهای روی مادر این گیاه رو تکثیر کنید هم از طریق بذر و هم برگ و قلمه:
قلمه برگ:
تجربهی این طور قلمه زنی رو زیاد دارم ،تکثیر از طریق برگ به این ترتیبه که شما هر یک از برگها رو که کندید میزنید توی یک خاک کاکتوس مرطوب یا ماسه مرطوب ترجیحا یه کوچولو فشار بدید بره پایین تر و به صورت اریب قرارش بدید. یه مشما هم روی گلدونش بکشید دقت کنید موقع تکثیرش یا باید توی گلخونهی مرطوب باشه با یه سایه بون روش و یا توی جای خنکی در منزل و پاسیو و با یه مشما کشیده شده دورش هرچی هوا خنک تر باشه گیرایی قلمهها بهتره.توجه کنید گفتم خنک نگفتم سرد!! بعد از مدتی میبینید که داره یه جوونه هایی میزنه روی برگ ازین جا به بعد به هوای گرم و مرطوب نیاز داره و همین فرمون که برید جلو به یک گیاه کامل تبدیل میشود.
.
منبع: ساعدنیوز | https://saednews.com






مجله گل و گیاه






