راهنمای پنچرگیری تایر خودرو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تایر خودرو وسیله‌ی چندان ارزانی نیست و نمی توان به محض پنچر شدن آن را تعویض کرد. در این مطلب نحوه پنچرگیری جزئی در منزل را به شما خواهیم آموخت تا بتوانید خرابی‌های جزئی خودرو را بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه انجام دهید. برای انجام این کار کافی است این پست آموزش پنچرگیری تایر خودرو را تا انتها مطالعه کنید.

اگر می‌خواهید این امر را به طور دقیق تر و حرفه ای یاد بگیرید باید در دوره آموزش تعویض روغنی و پنچرگیری شرکت کنید.

رفع دائمی پنچری

چنانچه بخواید در منزل خود اقدام به پنچرگیری کنید می‌توانید این کار را به دو صورت انجام دهید که صد البته رفع دائمی پنچری تایر نیازمند وجود ابزار و تجهیزات بیشتری نیز است.

1-پیدا کردن محل پنچری

اولین قدم برای رفع پنچری پیدا کردن محل پارگی یا حفره ایجاد شده بر روی لاستیک است. پس از پیدا کردن این مکان چنانچه شیء خاضی باعث پنچری تایر خودرو شده بود باید آن را از مکان خود خارج کنید، قطعات فلزی، میخ، پیچ، شیشه و سنگ‌های تیز می‌توانند منجر به پنچری لاستیک شوند. حالی که محل سوراخ شدن لاستیک خودرو را پیدا کردید، می‌توانیم به دنبال اجرای سایر مراحل نحوه پنچرگیری جزئی در منزل برویم.

2-جدا سازی تایر از رینگ

دومین گام در مراحل رفع پنچری دائم تایر خودرو در منزل شامل خارج کردن تایر از رینگ است. برای انجام این کار می‌توانید از لاستیک درآر دستی یا هر ابزار دیگری که کار مشابه را انجام می‌دهد استفاده کنید.

 

3-صاف کردن موضع پارگی

گام بعدی در این راه صاف کردن موضع پارگی است. همانطور که می‌توان توقع داشت با سوراخ شدن لاستیک خودرو، زائده هایی به سمت داخل تایر ایجاد خواهند شد که می‌توانند در راه پنچرگیری مشکل ساز شوند. برای همین در این مرحله از نحوه پنچرگیری جزئی تایر در منزل باید ابتدا این زوائد را حذف کنید. این مرحله خود به دو بخش زیر تقسیم می‌شود:

تمیز کردن موضع

ابتدا باید موضع را با محلولی خاص تمیز کنید. این ماده که محلول آغازگر بافر نام دارد، موضع را تمیز کرده و باری مدتی ضربه پذیری آن را افزایش می‌دهد.

تخت کردن زوائد

حال باید زائده‌ها را با استفاده از دستگاه ضربه زن یا ابزار مشابه تخت کنید. برای این کار کافی است چندین بار بر روی لبه‌های برجسته ضربه زده و این کار را تا تخت شدن کامل آن‌ها ادامه دهید.

4-وصله زدن تایر

مرحله بعدی مربوط به وصله زدن تایر است. در این مرحله ابتدا یک گوشه از لایه روپوش وصله را از جای خود بلند کرده و آن را بر روی محلی در نزدیکی حفره بچسبانید. سپس حلال تکمیل کننده وصله تایر خودرو را بر روی محل اتصال تایر و وصله مالیده و وصله را محکم فشار دهید تا در جای خود قرار بگیرد. به این ترتیب می‌توان گفت که حدود 90% از مسیر پنچرگیری جزئی تایر در منزل را آموخته اید.

 

5- زائده خارج شونده را ببرید

وصله لاستیک زائده ای دارد که با کشیدن آن از سمت خارجی تایر می‌تواند به محکم شدن وصله بر روی حفره کمک کند. پس از اتمام کار باید این قطعه را با استفاده از سیم چین یا قیچی کنده و دور اندازید. پس از انجام این کار باید با استفاده از یک وسیله چندبار بر روی وصله فشار بیاورید تا از محکم تر شدن آن اطمینان حاصل کنید. حال می‌توان گفت تمامی مراحل نحوه پنچرگیری در خانه را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و تنها باید تایر را به جای خود بازگردانده و آن را باد بزنید.

 

نحوه پنچرگیری جزئی به صورت موقتی

از این روش در زمانی استفاده می‌شود که قصد دارید، خود را به یک آپاراتی برسانید ولی تایر زاپاس برای جایگزینی چرخ مورد نظر در دسترس ندارید. این نحوه پنچرگیری جزئی تایر در خانه می‌تواند در چنین شرایطی مشکل شما را به طور موقت رفع نماید.

1-پیدا کردن موضع پنچری و گشاد کردن آن

این مرحله از نحوه پنچرگیری در خانه تاحدودی مشابه پنچرگیری دائمی لاستیک در منزل است. در این مرحله باید به جستجوی موضع سوراخ شدگی پرداخته و آن را پیدا کنید. پس از پیدا شدن حرفه روی لاستیک خودرو، باید با استفاده از ابزار آن را کمی گشاد کنید و مقداری ماده روان کننده سیلیکونی روی آن اسپری کنید.

 

2-وارد کردن قطعات ترمیمی به سوراخ ایجاد شده

پس از اینکه حفره موجود بر روی تایر قابل روست شد و آن را با استفاده از روان کننده قابل نفوذ کردید، باید آن را با قطعه ترمیمی مسدود کنید. برای این کار کافی است مانند تصویر زیر مقادری از این شیء لاستیک مانند را با ابزار مخصوص در جای خود فشار دهید.

پس از انجام این کار نیز کافی است اطمینان حاصل کنید که حفره به خوبی مسدود شده است و سپس زوائد خارج مانده از لاستیک را با استفاده از سیمچین یا قیچی کنده و دور بیاندازید.

.
منابع:

.https://www.aparat.com
.https://darr.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت