کیفیت لاستیک
- توجه به کیفیت لاستیک و استفاده از برندهای استاندارد جهانی به هنگام خرید و توجه به انتخاب تایر مناسب با توجه به نوع خودرو.
- طرح آج متناسب بامصرف، سرعت، شرایط رانندگی، شرایط جغرافیایی محل استفاده، سطح جاده محیط و فصل برای خرید لاستیک.
- بهتر است تمامی لاستیکهای خودرو از یک نوع باشند، طرح آج و مشخصات یکسانی داشته باشند.
بررسی تایر تیوبلس یا یا تیوب دار
- در صورت استفاده از تیوب، به هنگام تعویض تایر بهتر است تیوب داخل لاستیک نیزعوض شود.
- در صورت استفاده از لاستیک به صورت تیوبلس، در هربار تعویض لاستیک، باید والف تیوبلس آن نیز تعویض شود.
- هیچگاه لاستیک رادیال ( سیمی ) ویا بایاس ( نخی ) را به طور هم زمان بر روی یک خودرو استفاده نکنید.
- به هیچ وجه از تایر نخ زده یا سیم زده استفاده نکنید . در صورت مشاهده چنین چیزی، برای جلو گیری از خطرات احتمالی، سریعاً باید لاستیک تعویض شود.
بالانس تایر
- هرگز بالانس چرخها را فراموش نکنید.
- در هر 10،000 کیلومتر لاستیکهای رادیال را به صورت ضربدری و یا طولی جا به جا کنید.به جهت تایر و کلمات Inside و Outside روی بدنه لاستیک توجه نمایید.
- سالم بودن لاستیکهای جولو و عقب به صورت همزمان بسیار مهم است.
- قطعاً نو بودن لاستیکهای محور جلو مهم است.
- اما به علت کمی وزن خودرو در اکسل عقب، باید چسبندگی خودرو به سطح جاده را با لاستیک سالم و با آج بیشتر جبران و از انحراف خودرو در پیچهای تند جلوگیری کرد.
- بنابراین سالم بودن تایر و مقدار آج مناسب در هر دو محور عقب و جلو مهم میباشد.
- هیچگاه از رینگ و تایر معیوب و تعمیر شده استفاده نکنید.
- در صورت مجهز بودن خودرو به سیستم ترمز ضد قفل ABS و یا ضد لغزش ASR هیچ گاه سایز رینگ و لاستیک را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید.
- استفاده ازلاستیک استاندارد باعث کمک به سیستم تعلیق و جولوبندی و دستگاه انتقال قدرت خودرو خواهد شد.
بررسی پله شدن لاستیک
- ساییدگی نامسطح و یا پله کردن لاستیک
- اگر بعد از باد کردن تایرها این اتفاق شدید باید به تنظیم دوباره چرخهای خودرو بپردازید .
- اما ممکن است پله کردن آجها به علت ترمز یا کمک فنر نامناسب و نیز آسیب داخلی تایربه وجود آید.
بررسی فشارباد تایر
- باد مناسب، باید متناسب با نوع خودرو باشد،نه عددی که برای حداکثر فشار باد قابل تحمل روی دیوارهی آن درج شده است.
- کنترل فشار باد لاستیکها و زاپاس خودرو حداقل ماهی یک بار انجام شود.
- اگر باد لاستیک کمتر از حد مجاز باشد، فشار هوای کم باعث افزایش حرارت در تایر میشود.افزایش حرارت در لاستیک باعث جدایی نخ منجید از لاستیک میشود. این اتفاق باعث بریده شدن نخها و دو پوستی و پنچری تایر میشود.
- اگر باد تایر بیش از حد مجاز باشد، فرمان پذیری چرخ ضعیف میشود.
- امکان ترکیدگی تایر به هنگام برخورد با مانع وجود دارد.
- بنابراین فشار باد حداقل ماهی یک بار کنترل شود.
بررسی حرارت تایر
- کنترل فشار باد حتماً باید در زمان خنک بودن لاستیک و در شرایط عادی باشد .
- فشار باد کم موجب خم شدن تایر شده.
- در اثر تغییر شکل مداوم تایر کم باد در حین حرکت روی جاده، حرارت زیادی در بدنه تایر تولید میشود.
- این حرارت منجر به تخریب بدنه میگردد.
- همچنین، سایش ناحیه شنه افزایش یافته و فرمان پذیری ضعیف میشود.
- در هنگام کنترل فشار باد لاستیک، باد سرد باشد.
- در حالتی که لاستیک خودرو گرم میباشد، از خالی کردن باد اضافی تایر بپرهیزید.
- فشار باد زیاد لرزشهای ناشی از شرایط جاده را کاهش داده و در نتیجه احساس کوبش فرمان به داننده منتقل میشود.
- همچنین فشار باد بیش از حد باعث تماس بیشتر مرکز تایربیشتربا جاده میشود.
- که این اتفاق باعث آسیب رسیدن به بدنه و سایش سریع مرکز سطح آج میشود.
توجه به عمق آج تایر
- کنترل عمق آج برای کمتر نبودن از خط ایمنی که در بخش شاخص چسبندگی، سایش و دما ذکر شده است.
- به طور کلی عمق آج تایر شما نباید کمتر از 10 ٪ باشد.
تعویض تایر
- پس از سه الی پنج سال از زمان مصرف با تایر جدید تعویض گردند.( از زمانی که تایر بر روی خودرو نصب شده و مورد مصرف قرارگرفته)
- حتی در صورتی که بیش از 50 ٪ از عمق آج آنها باقی مانده باشد.
- اگر قصد تغییر سایز و یا رینگ خود را دارید حتماً با متخصص این کار مشورت کنید.
تعویض والو
- کلاهک یا درپوشها از نفوذ رطوبت یا کثیفی به والو جلوگیری میکند.
- بنابراین مطمئن شوید که سروالو روی همه چرخها قرارگیرد.
- به تعمیرکار یادآور شوید که در زمان تعویض لاستیک، برای هر چهار چرخ از والوهای نو استفاده کند.
گرداندن
- برای افزایش عمر تایر،آن هارا بگردانید . اولین چرخش بسیار مهم است.
- پس هر 10 تا 11 هزار کیلومتر، تایرها را به صورت ضربدری با هم عوض کنید.
.
منابع:
.https://www.yjc.news
.https://namnak.com