رب غوره ترش (طرز تهیه)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دستور پخت رب غوره

این رب، یکی از ربهای سنتی گیلان هست که از ترکیب مساوی غوره و گوجه درست می‌شود و مخصوص غذاهایی که رب لازم دارند و می‌خواهیم غذا کمی ترش و ملس باشد مثلا در فسنجان می‌توان به جای رب انار از رب غوره هم استفاده کرد.

مواد لازم برای درست کردن رب غوره

غوره 3 کیلوگرم
گوجه فرنگی 3 کیلوگرم
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری

مرحله اول

برای تهیه رب غوره سنتی ابتدا باید غوره مناسب رب تهیه کنیم. مناسب ترین نوع غوره برای تهیه رب غوره، غوره عسکری باشد که بدون دانه هست. البته از دیگر انواع غوره‌ها هم می‌شود استفاده کرد ولی دردسر بیشتری دارد(در صورت استفاده از غوره انگور دیگر اگر غوره هسته دار باشد باید هسته آنرا جداکرد).

مرحله دوم

در این مرحله غوره‌ها را پس از شستشو و خشک کردن، داخل میکسر یا مخلوط کن می‌ریزیم و به خوبی میکس می‌کنیم، سپس غوره میکس شده را داخل دستمال پارچه ای یا تنظیف می‌ریزیم و آبش را می‌گیریم.

مرحله سوم

آبغوره ای را که گرفتیم می‌توانیم برای چاشنی انواع غذاها استفاده کنیم. در ادامه باقیمانده گوشت غوره را داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس گوجه فرنگی‌ها را داخل یک قابلمه آب جوش می‌ریزیم تا راحت تر بتوانیم پوست شان را جدا کنیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه پوست گوجه فرنگی‌ها را جدا کردیم، آنها را داخل میکسر یا مخلوط کن می‌ریزیم و به صورت پوره در می‌آوریم. در ادامه گوجه فرنگی پوره شده را نیز به قابلمه اضافه می‌کنیم و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم.

مرحله پنجم

حالا هر چند لحظه یک بار مواد رب را مخلوط می‌کنیم تا آب موجود در قابلمه کشیده شود، سپس 3 قاشق غذاخوری روغن اضافه می‌کنیم و رب را به خوبی تفت می‌دهیم تا خوشرنگ شود و غلظتش شبیه به رب گوجه فرنگی شود.

مرحله ششم

پس از اینکه رب آماده شد، آنرا درون ظرف شیشه ای درب دار می‌ریزیم، سپس روی ان یک قاشق غذاخوری روغن مایع می‌ریزیم و در یخچال نگهداری می‌کنیم. برای ماندگاری بیشتر رب غوره می‌توانیم آنرا بسته بندی و فریز کنیم.

.
منبع: ساعدنیوز | https://saednews.com

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت