مواد لازم برای تهیه خورشت خلال کرمانشاهی

زمان پخت 90
روغن حیوانی کرمانشاهی به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
لیمو عمانی دو عدد
گوشت خورشتی 300 گرم
پیاز یک عدد
زرشک یک پیمانه
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
گلاب پنج قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده نصف پیمانه
خلال بادام درشت 250 گرم
چوب دارچین دو تکه کوچک

طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی

غذاهای محلی کرمانشاهی مانند دنده کباب، آش ترخینه و خورشت خلال محبوبیت زیادی در بین غذاهای ایرانی دارند و جزو غذاهای اصلی در منوی غذایی ما ایرانی‌‌ها هستند. اگر برای پختن این خورشت از روغن کرمانشاهی استفاده کنید لذیذی آن چندین برابر خواهد شد.

معمولاً کرمانشاهی‌ها به جای کره و روغن از روغن کرمانشاهی در غذای خود استفاده می‌کنند؛ ولی می‌ توانید در صورت نداشتن روغن کرمانشاهی از کره معمولی هم برای پختن خورشت خلال کرمانشاهی استفاده کنید.

پختن این غذا از درجه سختی متوسط برخوردار است و برای آماده سازی آن حدود نیم ساعت تا یک ساعت به زمان نیاز دارید و بیشتر از یک و نیم ساعت هم برای پختن و جا افتادن آن زمان لازم است.

مواد لازمی که برای تهیه خورش خلال کرمانشاهی در ادامه مشاهده می‌کنید برای 3 نفر ترتیب داده شده است و چنانچه قصد دارید این خورش را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با رعایت نسبت‌ها مقدار مواد اولیه را تغییر دهید‌.

دستور پخت خورشت خلال کرمانشاهی

برای پختن خورشت باید پیازها را در مرحله اول به صورت نگینی خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

بعد از آن کمی زردچوبه هم به پیاز اضافه کرده و گوشت خورشتی‌ها را هم داخل ماهیتابه تفت دهید و تفت دادن را تا جایی ادامه دهید که رنگ گوشت شما تغییر کند.

سپس کمی رب گوجه‌فرنگی را هم به محتویات ماهیتابه اضافه کرده و همه آنها را تفت دهید. بهتر است رب گوجه فرنگی در حدی تفت داده شود که طعم و بوی خامی ندهد و خورشت شما عطر و طعم و رنگ بهتری پیدا کند.

 بعد از آن باید 4 لیوان آب هم به خورشت خود اضافه کرده و در آن را ببندید و اجازه دهید که حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت گوشت شما با حرارت ملایم گاز بپزد.

در همین حین به صورت جداگانه هم داخل یک کاسه کمی آب گرم ریخته و خلال بادام‌ها را داخل آن بخیسانید تا نرم شود.

سپس مقداری زعفران را ساییده و دم کنید و خلال‌ها را هم داخل زعفران دم‌ کرده خیس کنید تا تغییر رنگ بدهند و طعم زعفران را به خود بگیرند.

وقتی که خورشت شما لعاب انداخت و آبش کم شد؛ در اصطلاح به یک خورشت جا افتاده تبدیل شد، موقع اضافه کردن خلال بادام، زعفران، کره حیوانی، چوب دارچین، لیمو عمانی، گلاب و نمک است.

در همین مرحله می‌توانید زرشک را هم شسته و به خورشت خود اضافه نمایید.

در این مرحله می‌توانید قابلمه خورشت را از روی حرارت برداشته و قبل از سرو کردن خورشت چوب‌‌های دارچین را از آن خارج کنید. حالا خورشت خلال کرمانشاهی شما آماده شده و می‌توانید نوش جان کنید.