چگونه از شکنندگی ناخن جلوگیری کنیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

شکنندگی ناخن دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

– پیری

– کمبود آب

– سوء تغذیه

– استفاده بیش از حد از لاک‌ پاک‌ کن‌ ها

– خشکی ناخن

نکته: ناخن‌های شکننده می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات جدی مانند هپاتیت، بیماری قلبی، زردی و لوپوس باشند.
برای درمان ناخن‌های ضعیف و شکننده لازم نیست حتما از مواد شیمیایی استفاده کنید بلکه شما به راحتی می‌توانید ناخن‌های خود را با دارو‌های ساده خانگی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم درمان کنید.
.

زیبایی ناخن با طب سنتی

مواد طبیعی زیادی برای قوی شدن ناخن‌ها وجود دارند که ما به برخی از آن‌ها می‌پردازیم. این موارد می‌توانند در رفع مشکلات شکستن ناخن، نرمی و  تکه شدن آن موثر عمل کنند.

1- روغن نارگیل برای ناخن

روغن نارگیل یک تغذیه مناسب برای ناخن‌های ضعیف و شکننده است. چربی اشباع موجود در روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده عالی عمل می‌کند و هم‌چنین از انواع عفونت‌های ناخن جلوگیری می‌کند.
– طرز استفاده از روغن نارگیل
روغن نارگیل را کمی گرم کنید و بر روی ناخن‌های خود بمالید و به مدت پنج‌ دقیقه ناخن‌‌هایتان را به آرامی ماساژ دهید. ماساژ روغن نارگیل بر روی ناخن‌ها باعث بهبود گردش خون می‌شود و رطوبت ناخن‌ها را حفظ می‌کند. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید. شما می‌توانید از روغن نارگیل داروی دیگری برای ناخن‌های خود درست کنید فقط کافیست مقداری آب لیمو را با یک‌ چهارم فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید و ناخن‌های خود را به مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید. این کار موجب پیشگیری از شکنندگی ناخن خواهد شد.

.

2- سرکه سیب تقویت کننده ناخن‌ها

سرکه سیب یک درمان خوب دیگر برای ناخن‌های ضعیف و شکننده است. این محلول نه تنها حاوی مواد مغذی است که برای پیشگیری از شکنندگی ناخن مناسب هستند بلکه دارای اسید مالیک و اسید استیک است که به مبارزه با عفونت ناخن کمک می‌کند.
– طریقه مصرف محلول سرکه سیب
مقداری سرکه سیب را درون یک ظرف بریزید سپس ناخن‌های خود را به مدت چند دقیقه داخل آن قرار دهید. این درمان را یک بار در روز انجام دهید خواهید دید که در عرض چند روز ناخن‌هایتان بسیار قوی‌تر می‌شوند.

.

3- درمان شکستن ناخن با ویتامین E

یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن ناخن‌ها مرطوب نبودن آن‌ها است. روغن ویتامین E درمان عالی برای حفظ رطوبت و هیدراته ناخن است.
– طریقه مصرف روغن ویتامین E
یک کپسول ویتامین E را باز کنید و روغن آن را به مدت 5 دقیقه بر روی ناخن خود به آرامی ماساژ دهید. اگر هر روز این کار را انجام دهید در عرض دو هفته از نتیجه آن بر روی ناخن‌هایتان شگفت‌زده خواهید شد. شما هم‌چنین می‌توانید کپسول ویتامین E را به صورت خوراکی مصرف کنید.

.

4- مقاوم شدن ناخن با روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند با عفونت‌های قارچی ناخن مبارزه و در نتیجه از شکنندگی ناخن جلوگیری کند. آنتی سپتیک موجود در روغن درخت چای به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.
– طریقه مصرف روغن درخت چای
یک قاشق چای‌خوری ویتامین E را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط کنید سپس آن را به مدت چند دقیقه بر روی ناخن‌های خود ماساژ دهید و پس از 30 دقیقه ناخن‌های خود را با آب گرم شست‌شو دهید و در آخر با لوسیون مرطوب کننده ناخن‌های خود را مرطوب کنید. این درمان را دو روز در هفته به مدت یک‌ ماه تکرار کنید تا از نتیجه‌ی آن بر روی ناخن‌های خود لذت ببرید.

.

5- نمک دریایی درخشان کننده ناخن‌ها

نمک دریایی حاوی بسیاری از مواد معدنی است که برای ناخن‌ها مناسب هستند. این ماده می‌تواند به تقویت ناخن‌های شکننده و ریزش مو کمک کند و باعث درخشش ناخن‌ها شود.
– طرزاستفاده از نمک دریایی
دو قاشق غذاخوری نمک دریایی را درون ظرفی ریخته و مقداری آب گرم به آن اضافه کنید، سپس آن را هم بزنید و دو قطره از روغن‌های گیاهی مانند نعنا و گندم و روغن‌های معطر مانند لیمو به آن اضافه کنید و ناخن‌هایتان را به مدت 10 الی 15 دقیقه درون این محلول گذاشته و سپس آن‌ها را بشویید و در آخر با کرم مرطوب کننده دست‌هایتان را مرطوب کنید. این درمان را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

.

6- سفید کردن ناخن‌ها با آب لیمو

آب لیمو علاوه بر تقویت ناخن‌ها باعث سفید کردن آن‌ها نیز می‌شود.
– طرز استفاده از آب‌ لیمو
یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید. محلول را در مایکروویو گذاشته و چند دقیقه صبر کنید تا کمی گرم شود سپس آن را بر روی ناخن‌هایتان بمالید. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید سپس دستکش بپوشید و بگذارید تا صبح بماند.
نکته: شما می‌توانید به جای روغن زیتون از روغن آرگان هم استفاده کنید.

.

7- روغن زیتون داروی تقویت ناخن

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کنید سپس یک تیکه پنبه بردارید و آن را به ماده‌‌ای که درست کرده‌اید آغشته کرده و بر روی ناخن‌های خود بمالید و پس ازگذشت 10 دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

.

راه‌های جلوگیری از ضعیف و شکنندگی ناخن‌ها

– استفاده از دستکش پلاستیکی برای محافظت از دست‌ها و ناخن‌ها در برابر آب و مواد شیمیایی

– حفظ رطوبت ناخن‌ها با استفاده از روغن زیتون یا کرم مرطوب کننده

– اجتناب از استفاده از لاک‌ها و لاک ‌پاک کن‌ها که دارای مواد شیمیایی مانند استون هستند.

– اجتناب از استفاده از ناخن‌های مصنوعی که منجر به ایجاد قارچ ناخن می‌شوند.

– داشتن رژیم غذایی سالم

– خوردن آب کافی

– قرار دادن دست‌ها در معرض نور خورشید برای جذب ویتامین D

.

چطور ناخن خود را محکم کنیم؟

بیماری‌های ناخن دلایل مختلفی دارند، شما باید برای مراقبت از ناخن‌های خود تلاش کنید و از بسیاری از مواد مانند لاک، لاک پاک کن، مواد شیمیایی و ناخن‌های مصنوعی دوری کنید. یکی از شایع‌ترین علت قارچ ناخن در زنان استفاده از ناخن‌های مصنوعی است. هنگام استفاده از ناخن مصنوعی فواصلی بین ناخن واقعی و ناخن مصنوعی ایجاد می‌شود که این فواصل، مکان پرورش قارچ و باکتری است و در نتیجه موجب ایجاد عفونت باکتریایی می‌شود. بهتر است بدانید که برای محکم شدن و جلوگیری از شکنندگی ناخن‌‌ها می‌توانید از غذاهای غنی از سیلیکون و گوگرد مانند ماهی، کلم بروکلی،گل کلم و پیاز استفاده کنید.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت