لاستیکهای استفاده شده یا دست دوم یک تجارت بزرگ در ایران است.
هر ساله حدود 30 میلیون لاستیک استفاده شده فروخته میشود که حدود 10٪ از کل بازار تایر ایران را تشکیل میدهد.
جای تعجب نیست که بسیاری از افراد خرید لاستیکهای استفاده شده را بسیار مناسب میدانند ، معمولاً برای جایگزینی یک تایر که آسیب دیده است.
مشکل اینجاست: لاستیکهای استفاده شده و دست دوم هیچ نوع استاندارد قانونی را ندارند و روند جمع آوری ، بازرسی و وارد کردن لاستیکهای استفاده شده به بازار بسیار متفاوت است. برخی از فروشندگان و خریداران تایر و لاستیک، خودشان موقع خرید تست را انجام میدهند.
.
اگر میخواهید لاستیک دست دوم بخرید، به موارد زیر دقت کنید:
عمق آج لاستیک
هنگام خرید لاستیک استفاده شده حتماً یک سکه همراه خود داشته باشید ، بنابراین میتوانید تست سکه انجام دهید.
سکه را به صورت وارونه در یک یا چند شیار لاستیک قرار دهید. اگر تا وسط سکه را میبینید ، این تایر از نظر قانونی طاس است و نباید سوار آن شوید.
سیمهای مشخص شده لاستیک
با دقت به سطح آج اطراف لاستیک نگاه کنید. سایش نامنظم میتواند تارهای استیل بافته را در داخل تایر نشان دهد. اگر میتوانید تارها را ببینید ، یا حتی چند سیم استیل نازک از آج بیرون هستند ، تایر خطرناک است نخرید.
جداشدگی کمربند
با دقت زیاد به سطح دیواره کناری و سطح آجدار برای برآمدگیها ، موجی یا سایر بینظمی هایی نگاه کنید که میتواند لایه لایه شدن کمربند تایر را نشان دهد.
شما اغلب میتوانید با حرکت دادن دستان روی سطح دیواره کناری و سطح آج ، تغییراتی در سطح لاستیک احساس کنید حتی اگر عدم تورم در هنگام باد کردن تایر آشکار نباشد.
کهنگی بالای لاستیک
لاستیکهای کهنه از داخل رو به وخامت میگذارند ، و توضیح اینکه چقدر ممکن است بیخطر باشند دشوار است.
اولین کاری که باید انجام شود این است که مطمئن شوید که شماره شناسایی تایر (همیشه قبل از حروف DOT وجود دارد) در کنار لاستیک وجود دارد ، زیرا برخی از بازیافت کنندگان لاستیک و خرده فروشان تایر استفاده شده آن شماره را پاک میکنند.
اگر عدد پاک شده بود، یعنی این لاستیک یک ایراد بزرگی دارد. توصیه من این است که به هیچ عنوان این لاستیک را نخرید.
در صورت وجود TIN ، دو عدد یا حرف اول پس از DOT نشانگر کارخانه ای است که تایر در آن ساخته شده است.
چهار شماره بعدی تاریخ ساخت تایر را نشان میدهد ، یعنی شماره 1210 نشان میدهد که این تایر در هفته دوازدهم سال 2010 تولید شده است.
به طور کلی ، شما باید نسبت به هر لاستیک که بیش از 6 سال عمر کرده است ، مشکوک باشید.
همچنین باید علائم ترکهای کوچک را که در نقاط فلکس کناره لاستیک یا در بین بلوکهای آج دیده میشوند ، به قسمتهای کناره و کف آهک نگاه کنید ، که ممکن است نشان دهنده پوسیدگی خشک لاستیک باشد. به خاطر داشته باشید که بعضی از افراد لاستیکهای استفاده شده را به رنگ مشکی رنگ میکنند تا ظاهری جدیدتر به نظر برسند.
.
منابع:
.https://rubber.blog.ir