رانندگی در سرازیری با خودرو دنده دستی
• همواره به یاد داشته باشید که از همان دنده ای در سرازیریها استفاده کنید که اگر بنا باشد جاده را برگردید، از همان دنده باید استفاده میکردید. به عبارت دیگر اگر مجبور به بالا رفتن از سراشیبی باشید باید از دنده 2 استفاده کنید، پس در هنگام پایین آمدن از آن نیز باید از دنده 2 استفاده کنید. این اصل اولیه رانندگی در سرازیری هاست که مستقیما به حرکت با دنده سنگین اشاره دارد.
• در سرازیریهای تند حتما از سنگین ترین دنده، یعنی دنده 1 استفاده کنید تا خودرو سرعت نگیرد.
• همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید.
• در سراشیبیهای تند و پر پیچ و خم، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید. انجام این کار سبب میشود ناخودآگاه سرعت خودرو بیشتر شود و برای کنترل آن از ترمز بیشتری استفاده کنید.
• اگر مدت زمان زیادی در سرازیری در حال حرکت هستید و از ترمز زیادی در این مدت استفاده کرده اید، بهتر است چند دقیقه توقف کنید تا لنتهای ترمز خنک شوند و کارایی اولیه خود را بدست بیاورند.
• در هنگام ترمز گرفتن، سعی کنید تا آخرین لحظه که خودرو در حالت خاموشی قرار نگرفته است، از کلاچ استفاده نکنید. برخی رانندگان تازه کار هر زمان اقدام به گرفتن ترمز میکنند، هم زمان کلاچ را نیز فشار میدهند، که این مورد در سرازیریها باعث دور گرفتن بیشتر خودرو و در نتیجه بالاتر رفتن سرعت آن میشود.
• قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز، چرخها و لاستیک ها، اطمینان حاصل کنید.
.
رانندگی در سرازیری با خودرو دنده اتوماتیک
خودروهای اتوماتیک عموما به صورت هوشمند سراشیبی را تشخیص میدهند و به راحتی خودرو را کنترل میکنند اما اگر قرار است در شیب تند و برای مدت زمانی طولانی در سراشیبی رانندگی کنید بهتر است دنده را دستی کنید و با دنده یک یا دو رانندگی کنید. این بهترین کار است که برای سراشیبیهای معمول هم میتوانید از آن استفاده کنید.
افرادی که ماشین دنده اتوماتیک دارند به اشتباه تصور میکنند هنگام رانندگی در سراشیبیها نیازی به استفاده ار دنده دستی نیست. این در حالی است که حتی اگر ماشین شما دنده اتوماتیک است بهتر و گاهی لازم میشود که دنده را با دست، کم کنید. پس داشتن خودروی اتوماتیک به این معنی نیست که دیگر نیاز به رعایت نکات رانندگی در سراشیبی نیستید. بهتر است از دنده خودرو بسته به نوع و شیب سراشیبی کمک بگیرید.
• اگر هم بنا بر هر دلیلی تصمیم گرفتید که در سراشیبی با دنده اتوماتیک استفاده کنید به هیچ وجه اجاره ندهید که خودرو سرعت بگیرید و بیش از اندازه گاز ندهید.
• هرگز از ترمز برای کنترل سرعت خودرو به صورت مداوم استفاده نکیند و با دنده سنگین حرکت کنید. ولی همیشه پایتان آماده ترمز گرفتن و فشردن پدال ترمز باشد.
• فرقی ندارد که خودروی شما اتوماتیک است یا دستی، چیزی که باید بدانید عدم استفاده از ترمزهای مکرر برای کنترل خودرو در سراشیبی است. برای کاهش سرعت خودرو به جای اینکه پای خود را روی پدال ترمز ماشین قرار دهید، اصطلاحا از ترمز موتور استفاده کنید ( استفاده از دنده سنگین و برداشتن پا از روی پدال گاز جهت کاهش سرعت ) چرا که با این کار از فرسودگی غیرضروری ترمزها و لنتها جلوگیری کرده و وقتی از سراشیبی تپهها و کوهستانها و نظایر آن عبور کردید، ترمز ماشینتان هیچ عیبی نخواهد داشت. هر چقدر دنده سنگین تر، کنترل بیشتر و سرعت کمتر خواهد بود.
.
حداکثر سرعت با دندههای 1 و 2 در سراشیبی
اکر خودروهای دنده اتوماتیک به شما اجازه میدهند، یا چند دنده پایین را انتخاب کنید دنده هایی نظیر Low (L) ، 1st (1) و 2nd (2). در مورد L و 1 انتقال در پایین ترین دنده خواهد ماند و به خودی خود تغییر نخواهد کرد. به این ترتیب در مواردی نظیر رانندگی در شراشیبی حد اکثر نیرو فراهم میشود اما سرعتتان بسیار محدود میشود.
برخی از دندههای اتوماتیک به محض رسیدن به سرعتی معین، نظیر 30 مایل در ساعت برای جلوگیری از آسیب به موتور یا دنده اتوماتیک و یا قطع نیروی موتور یک مرتبه از 1 شیفت میکنند. اما اگر 2 را انتخاب کنید انتقال از دنده 2 شروع میشود و در همان دنده قفل میشود. که این امر هنگامی که رانندگی را روی سطوح لغزنده شروع میکنید و یا هنگامی که از روی سراشیبیها پایین میآیید مفید است.
.
منابع:
.https://farmooon.com