شاتره

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

شاتره یا شاهتره با نام عمومی Common fumitory, Earth smoke گیاهی است علفی به ارتفاع تا 80 سانتی متر که در مزارع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی به حالت خودرو می‌روید.
شاخه‌های ظریف فراوان و برگ هایی با تقسیمات بسیار زیاد، باریک و کوچک دارد. گل‌های شاتره کوچک به رنگ سفید یا سفید مایل به گلی است که به صورت مجتمع و گل آذین خوشه قرار گرفته اند. میوه‌ها کوچک و کروی هستند. قسمت مورد استفاده‌ی شاتره تمام قسمت‌های هوایی آن می‌باشد.
گونه‌ی Officinalis این گیاه در ایران رویش ندارد و آن چه به نام شاتره در بازار ایران وجود دارد، مربوط به دو گونه‌ی Parvifelora fumaria و Fumaria villantii است.

فواید شاتره

* صفراآور: آلکالوئید پروتوپین موجود در شاتره می‌تواند در مواردی باعث کاهش صفرا گردد و به اصطلاح دارای اثر Amphicholeretic است.
* همچنین در مشکلات قلبی-عروقی مصرف می‌شود.
* در طب عوام از شاتره به عنوان ادرار آور، مسهل و جهت رفع مشکلات پوستی از جمله اگزما استفاده می‌شود. اثر اخیر را مربوط به وجود اسید فوماریک در آن می‌دانند.

 

مضرات استفاه از شاتره

مصرف در بارداری و شیردهی : تا کنون این موضوع مطالعه نشده است. بنابراین بهتر است در این دوران مصرف نشود.

 

طریقه مصرف شاتره

به 2 تا 4 گرم خشک شده‌ی گیاه(مخلوط برگ، گل و ساقه) یک لیوان آب جوش افزوده و 15 دقیقه می‌گذاریم بماند. سپس آن را صاف نموده و به صورت گرم قبل از غذا میل می‌کنیم.
می توان روزانه تا سه نوبت (صبح، ظهر و شب) این مقدار را تکرار کرد. جمعا می‌توان 6 تا 12 گرم گیاه خشک شده را که سه لیوان محصول صاف شده ایجاد می‌کند، در طول روز مصرف کرد.

.

منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت