تخم خرفه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تخم خرفه عبارت از دانه‌های کوچک کروی , سیاه رنگ و براق که به نام بقله الملک هم معروف است این دانه‌ها از گیاه خرفه با نام علمی:Portulaca oleracea L. از تیره خرفه (Portulacaceae) حاصل می‌گردد . خرفه گیاهی است علفی وآبدار که در اکثر نقاط پر آب دیده میشود ساقه‌های گوشتدار وگسترده بر سطح زمین همچنین برگهای ساده گوشتدار آن از علائم مشخصه گیاه است .

فواید تخم خرفه

تخم خرفه بعنوان تصیفه کننده خون و رفع التهابات داخلی و رفع سرفه و ضد اسکوربوت و تسیکن دهنده تشنگی مصرف سنتی دارد .

 

مضرات استفاه از تخم خرفه

ضرر خاصی برای خرفه بیان نشده است.

 

طریقه مصرف تخم خرفه

خرفه از نظر طبیعت خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه است و مدر (ادرار آور) است و معتقدند که برگ و ساقه آن مسکن صفرا است و آن را قمع می‌کند و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می‌دهد و برای تسکین حدت تبهای گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت و رفع سردرد‌های گرم مفید است و خونریزی از هر عضوی را قطع می‌کند و همچنین در مواردی که چرک از سینه آید قطع می‌کند.
برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول مفید است، یعنی مدر است و برای سرفه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و روده‌ها و بواسیر و همچنین تسکین حرارت رحم و سوزش و درد آن مفید است. تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین c بسیار مفید است
اگر آن را پخته و با کمی پیاز و روغن سرخ کرده و بخورند برای قطع اسهال صفراوی و تقویت روده‌ها و تبهای گرم بسیار نافع است به خصوص در فصل‌های گرم سال و برای اشخاص گرم مزاج.اگر برگ و ساقه آن را مانند سالاد و با سرکه بخورند برای درد کلیه بسیار نافع است.

 

.
منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت