عکاسی معماری و بناهای ساختمانی چیست؟ Architectural Photography

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی معماری و بناهای ساختمانی چیست؟ Architectural Photography

عکاسی معماری و بناهای ساختمانی (به انگلیسی: architectural photography)، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از آثار هنر طراحی ساختمان (مدرن یا قدیمی) که اغلب معماری و ساختمان‌ها می‌باشد عکسبرداری می‌شود.

این نوع عکاسی با عکسبرداری از ساختمان‌ها، بنا‌ها و خانه‌ها از زوایای مختلف سر و کار دارد. هدف اصلی عکاسی معماری به نمایش گذاشتن شکل و ظاهر ساختمان‌ها و بنایا می‌باشد، گاهی هنرمند عکاس ممکن است از ساختمان‌های قدیمی و مخروبه عکس‌برداری کند و گاهی هم البته در ابعادی دیگر نیز جنبه تجاری به خود می‌گیرد و برای به تصویر درآوردن املاک و ساختمان‌های نو و مدرن و ایجاد حس مثبت در خریداران مشاورین املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهداف
عکس‌های فضای داخلی و خارجی ساختمان، مورد نیاز معماران، طرفداران محیط زیست، مورخان، گروه‌های اجتماعی و امثال آن می‌باشد. معماری، مانند منظره، طبیعت بی‌جان و سایر موضوعات فاقد انسان، توسط بعضی عکاسان جهت بیان عقاید شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10 نکته مهم و کاربردی در رابطه با عکاسی معماری:
1- در فصول و زمان‌های مختلف عکاسی کنید.
2- نورپردازی مناسب را برای عکاسی در اولویت قرار دهید.
3- به دنبال یک زاویه منحصربفرد باشید.
4- از حضور افراد در عکس‌های خود استقبال کنید.
5- جزئیات را دقیق بررسی کنید.
6- فقط بر روی یک زاویه خاص از ساختمان تمرکز نکنید.
7- از ابزارهای ویرایش عکس استفاده کنید.
8- از تجهیزات به روز استفاده کنید.
9- چندین بار از یک مکان بازدید کنید.
10- از قبل درباره ساختمان تحقیق کنید.

زاویهٔ دید و لنز
برای عکاسی معماری، دو فاکتور زاویه دید و نوع لنز مهم اند، زیرا معمولاً آثار معماری بزرگ هستند و عکاس هم نمی‌تواند به اندازهٔ کافی از آن‌ها فاصله بگیرد؛ به همین دلیل لازم است که زاویهٔ دید لنز زیاد باشد، یعنی فاصله کانونی کم باشد تا عکاس بتواند همهٔ ساختمان و بنا را در کادر جا دهد. زمان عکس گرفتن از بناهای مدرن می‌توانید سبک انتزاعی و مدرن‌تری را به کار ببرید، برای این منظور از زاویه‌های غیرمعمول عکس بگیرید یا از لنزهای زاویه باز استفاده کنید تا به پرسپکتیو کاملی برسید. به علاوه چون اکثر ساختمان‌های مدرن به یکدیگر بسیار نزدیک هستند، می‌توان بدون اینکه غیرطبیعی به نظر رسد فقط قسمتی از بنا را نشان داد.

تجهیزات و فن
برای عکاسی معماری جدی دوربینی با قابلیت انجام حرکات دوربین الزامی است. (حرکت شیفت یا چرخش). از این رو، لنزهای مورد استفاده٫خصوصاً لنزهای زاویه باز، باید دارای قدرت پوشش زیادی باشند.
چندین چراغ یا فلاش قابل حمل جهت نور پرکننده و کاهش کنتراست و عدم یکنواختی فضاها و همچنین تعدادی فیلتر از جمله فیلتر پولارایزر جهت کنترل بازتاب ناخواستهٔ نور و تیره‌تر کردن درجان آسمان لازم است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت