اصطلاحات (فرسکو) و (مورال) و (ماروفلاژ) در نقاشی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اصطلاحات (فرسکو) و (مورال) و (ماروفلاژ) در نقاشی
تعریف و بررسی سه اصطلاح «فرسکو»، «مورال» و «ماروفلاژ» در نقاشی که مربوط به نقاشی‌های دیواری هستند.

فرسکو (Fresco)

فرسکوها از قدیمی‌ترین نقاشی‌ها هستند. آن‌ها روی دیوارها، سقف‌ها و یا هر سطح دیگری که قابلیت جابجایی نداشته باشد، اجرا می‌شوند. البته برای آن که به این نقاشی‌ها نام فرسکو نسبت دهیم، نوع آماده سازی سطح برای اجرای نقاشی بسیار مهم است.
آنچه نقاشی فرسکو را از دیگر نقاشی‌های دیواری (مانند نقاشی‌های غار) متمایز می‌کند، این است که این نقاشی‌ها با ایجاد یک لایه از گچ روی دیوار آغاز می‌شوند. رنگ جذب گچ و جزیی از دیوار می‌شود.
بنابراین نقاشی که به این صورت کشیده می‌شود نیز قسمتی از بافت دیوار را تشکیل می‌دهد. اگر برای اولین بار به یک فرسکو نگاه کنید، شاید این فکر در ذهن شما تداعی شود که این نقاشی در همان زمان ساخت ساختمان ایجاد شده است.
فرسکوها را به همین روش ساده می‌توان تشخیص داد. دلیل نام گذاری فرسکو این است که روی گچ‌تر و خشک نشده (fresh plaster) نقاشی انجام می‌شود. فرسکو (Fresco) در زبان ایتالیایی به معنی تازه و‌تر (Fresh) است.
شاید بتوان گفت گرافیتی، فرسکوهای مدرن است زیرا از لحاظ تعریف حرفه‌ای هردو یکی هستند. هر دوی آن‌ها روی دیوار کشیده می‌شوند اما گرافیتی به اندازه فرسکو مورد احترام و محبوب نیست. زیرا از فرسکوها اغلب در کلیساها و یا کاخ‌های سلطنتی برای نمایش گذشته با شکوه و مجلل شاه یا شخصیت‌ها و اتفاق‌های کتاب مقدس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که گرافیتی یک هنر خیابانی است و برای کشیدن آن از اسپری استفاده می‌شود.
در اینجا شما محبوب‌ترین نقاشی فرسکو در دنیا را مشاهده می‌کنید. نقاشی شام آخر اثر لئوناردو داوینچی، طبق ادعای برخی کتاب‌ها و فیلم‌های مستند، بحث‌برانگیزترین و پربیننده‌ترین فرسکوی تاریخ است.

مورال (Mural)

نقاشی مورال سردمدار تمام نقاشی‌های دیواری است. این نوع نقاشی شامل نقاشی‌های غار، فرسکوها، ماروفلاژ، نقاشی‌های دیواری خانه شما و یا حتی گرافیتی می‌شود. دلیل این دسته‌بندی را می‌توان در تعریف نقاشی مورال جستجو کرد: یک نقاشی یا اثر هنری که مستقیما روی دیوار اجرا می‌شود.
اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تر و مشخص‌تری ارائه دهیم باید کلمه «دیوار» را در تعریف بالا به «هرسطح سخت و پایداری» تغییر دهیم.
ممکن است به نظر شما تفاوتی بین این نقاشی و فرسکو نباشد. اما همان طور که در بالا گفتیم نقاشی فرسکو به نقاشی‌های روی لایه گچی دیوار محدود می‌شود و این در حالی است که نقاشی مورال طیف وسیعی از نقاشی‌ها را در بر می‌گیرد؛ زیرا هر نقاشی که روی سطحی که غیرقابل حرکت و یا ثابت کشیده شود، نقاشی مورال محسوب می‌شود.
دیگر مشخصه جالب توجه نقاشی مورال این است که سطح یا ناحیه نقاشی شده می‌تواند به عنوان بخشی از نقاشی نیز استفاده شود. در اینجا مثالی از این نوع مشاهده می‌کنید.
در این نقاشی ستون‌های واقعی ساختمان به عنوان ستون‌های ساختمان نقاشی شده روی سقف نیز استفاده شده‌اند. بدین صورت می‌توان از محیط واقعی اطراف به عنوان بخشی از نقاشی مورال استفاده کرد.

ماروفلاژ (Marouflage)

مانند فرسکوها، نقاشی‌های ماروفلاژ هم نوع دیگری از نقاشی‌های مورال به حساب می‌آیند. تفاوت ماروفلاژ و فرسکو در این است که ماروفلاژ روی بوم معمولی نقاشی و سپس بوم روی دیوار و یا سقف چسبانده می‌شود. این تنها مشخصه بارز ماروفلاژ است. این تکنیک یک روش سه هزار ساله است. یکی از مشهورترین نقاشی‌های ماروفلاژ نقاشی باکره صخره‌ها (Virgin of the Rocks) اثر لئوناردو داوینچی است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود