لینوکات linocut چیست و چگونه انجام می‌شود؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

لینوکات linocut چیست و چگونه انجام می‌شود؟
ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که هنر لینوکات linocut چیست و چگونه انجام می‌شود؟

لینوکات یک تکنیک چاپ از زیر شاخه برش چوب است که یک شیت لینولیوم یا مشمع فرشی (که گاهی اوقات روی یک بلوک چوبی سوار شده است) به عنوان یک سطح برجسته یا ریلیف استفاده می شود.

طرح مورد نظر روی سطح لینولیوم با یک چاقوی تیز V شکل برش ی خورد. نواحی برجسته صفحه نمایانگر تصویر (به صورت برعکس) هستند. ورق لینولیوم با یک غلطک جوهری می شود. و سپس به روی کاغذ یا پارچه پرس می شود.

اصل
اگرچه لینولیوم بیشتر برای پوشش کف استفاده می شد تکنیک چاپ لینوکات توسط هنرمندی آلمانی بین 1905 و 1913 برای چاپ کاغذ دیواری به کار می رفت.

تکنیک
به علت تراشیده شدن لینولیوم و دندانه ای نبودن سطح آن این ورق ها پارگی ندارند. و این خاصیت این چاپ را برای رسیدن به بعضی از جلوه‌های زیبای هنری مناسب تر می سازد. گرچه چاپ نهایی این تکنیک آن عمق و زاویه دید تکنیک‌های نقش چوبی یا حکاکی را ندارد. سطح لینو معمولاً بریده بریده است و برش آن روی چوب مخصوصاً وقتی حرارت می بیند راحت تر است. به مرور زمان فشار وارده در طول فرایند چاپ (پرس چاپ) پلیت را غر می کند. و این مشکل تردی و زودشکنی صفحه این چاپ را برای کار و تیراژ بزرگ نامناسب می کند.

لینوکات ها را همچنین می توان با کاربرددقیق از هنر در سطح لینو به دست آورد. این کار مشابه قلم زنی اما کمی با ظرافت بیشتر است.

لینوکات‌های رنگی می توانند با استفاده از یک بلوک جداگانه برای هر رنگ (مشابه نقش چوب) ساخته شوند. البته از یک بلوک هم می توان استفاده کرد اما بعد از هر رنگ باید بلوک به دقت تمیز شود. پابلو پیکاسو نقاش اسپانیایی از این تکنیک برای خلق برخی از آثار استفاده می کرد.

به دلیل طرز کار نسبتاً راحت این تکنیک، از لینوکات به طور گسترده در مدارس برای آشنا کردن دانش آموزان هنری با ساخت چاپ استفاده می شود.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود