راهنمای فلفل ساب دستی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دو نوع کلی فلفل ساب داریم: دستی و برقی. فلفل ساب دستی، دستگاهی ساده است که با پیچاندن بخشی از آن می‌توانید دانه‌های فلفل را آسیاب کنید. نوع برقی آن با فشار یک دکمه کار می‌کند، اما همه افرادی که با نوع دستی آن کار می‌کنند، فلفل ساب دستی را خوش‌دست‌تر می‎دانند. شاید در ابتدا استفاده از فلفل ساب دستی کمی پرزحمت به نظر برسد، اما پس از مدتی کم‌کم عادت می‌کنید. در این مطلب، نکاتی را که برای خرید یک فلفل ساب دستی لازم است، می‌خوانید.

قبل از خرید فلفل ساب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

شاید فکر کنید خرید یک فلفل ساب ساده کاری ندارد، اما این‌طور نیست. پیشنهاد می‌کنیم با دیدن اولین فلفل ساب در فروشگاه آن را نخرید و ابتدا نکات زیر را در نظر بگیرید:

استحکام بدنه‌اش چطور است؟

بدنه فلفل ساب باید محکم باشد و به آسانی بتوان آن را در دست گرفت. در دست نگه‌داشتن مدل‌های سنگین فلفل ساب دشوار است و ممکن است هنگام آسیاب‌کردن فلفل از دست‌تان بیفتد. همچنین بهتر است مدلی که می‌خرید، بدنه لغزنده‌ای نداشته باشد تا از دست‌تان سُر نخورد.

جنس فلفل ساب از چیست؟

فلفل ساب‌ها را از چوب، سرامیک، پلاستیک، فلز یا ترکیبی از این مواد می‌سازند که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند و این به شما بستگی دارد که کدام مورد برایتان در اولویت است.

چوب

فلفل ساب ساخته‌شده از چوب نسبتا بادوام‌تر از مدل‌های دیگر است و اگر به‌طور اتفاقی روی زمین بیفتد یا ضربه بخورد، به آسانی نمی‌شکند. بااین‌حال تمیزکردن آن کمی دشوار است و نمی‌توان مطمئن شد که آلوده نباشد.

فلز

فلفل ساب ساخته‌شده از فلزاتی مانند استیل، مس یا آلومینیوم درخشندگی خاصی دارد و بسیار با دوام است، اما این فلفل ساب‌ها معمولا سنگین هستند.

سرامیک

فلفل ساب سرامیکی زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد، اما باید از آن مراقبت زیادی به‌عمل آورد؛ زیرا با کوچکترین ضربه یا افتادن روی سطح سخت می‌شکند یا لب آن می‌پرد.

پلاستیک و اکریلیک

این فلفل ساب‌ها بسیار با دوام هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند اما به مرور زمان ممکن است ترک بخورند یا خش بردارند.

.

آیا استفاده از آن آسان است؟

کار با فلفل ساب باید برایتان ساده باشد. برای بسیاری از افراد چرخاندن فلفل ساب دستی آسان است. اما افرادی‌که آرتریت (ورم مفاصل)، تونل کارپال (تونل مچ دست) یا بیماری‌های دارند که حرکت مچ یا انگشتان دست‌شان را محدود می‌کند، بهتر است از خیر فلفل ساب دستی بگذرند.

محفظه فلفل راحت پر می‌شود؟

پر کردن محفظه فلفل آن باید راحت باشد. برخی فلفل ساب دهانه کوچکی دارند که در هنگام پرکردن دانه‌های فلفل باید از قیف استفاده کرد. اگر حوصله یا زمان این کار را ندارید از فلفل ساب‌هایی استفاده کنید که دهانه بزرگ‌تری داشته باشند.

کیفیت فلفل آسیاب‌شده چطور است؟

فلفل ساب خوب و باکیفیت باید فلفل را گردمانند و بدون ذرات درشت و کاملا یکدست آسیاب کند. فلفل ساب باید یک پیچ تنظیم برای میزان درشتی و ریزی فلفل خرد شده به دلخواه شما داشته باشد. در بیشتر فلفل ساب‌ها این پیچ در بخش بالایی آن قرار دارد.

مکانیسم فلفل ساب دستی‌ام چگونه باشد؟

فلفل ساب‌ها بر اساس سازوکارشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از آنها دارای بخشی هستند که با پیچاندن آن، تیغه‌های درون دستگاه فلفل را خرد می‌کند. برخی دیگر دارای دسته هستند که با چرخاندن آن فلفل خرد می‌شود و نوع سوم اهرمی دارد که با فشار دادن دو اهرم به سمت یکدیگر تیغه‌ها عقب و جلو می‌روند و فلفل را خرد می‌کنند. مدلی را انتخاب کنید که برایتان راحت‌تر است. در تصویر زیر مدل اهرم دار و نحوه کار با آن نشان داده شده است:

 

اندازه فلفل ساب دستی چقدر باشد؟

فلفل ساب‌های کوچک تا متوسط برای آشپزخانه منزل بهتر هستند، چون باید توجه داشته باشید که دانه‌های فلفل در طول زمان می‌توانند خاصیت‌شان را از دست بدهند. اما اگر اغلب فلفل زیادی را موقع پخت‌وپز اضافه می‌کنید، به دنبال فلفل سابی باشید که بتواند سریع و به‌سهولت پشت سرهم فلفل‌ها را آسیاب کند. بنابراین فلفل سابی با ظرفیت بالا برای غذاخوری‌ها و استفاده تجاری مناسب‌تر است. در زیر یک مدل فلفل ساب با چهار اندازه مختلف را می‌بینید.

 

آیا آسان تمیز می‌شود؟

اگر به‌دنبال فلفل سابی هستید که‌ تمیزکردن آن برایتان ساده باشد، فلفل ساب‌ چوبی را انتخاب نکنید، چون دارای منافذی است که روغن و مایعات را جذب می‌کند. تمیزکردن فلفل ساب پلاستیکی یا استیل ضدزنگ آسان‌تر است.

قیمت فلفل ساب دستی چگونه است؟

محدوده قیمتی فلفل ساب‌ها متفاوت است و به کیفیت، اندازه و جنس بدنه آن بستگی دارد. در بازار می‌توانید فلفل ساب را متناسب با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید از 30 هزار تومان تا بیش از 500 هزار تومان پیدا کنید.

آیا می‌توان از فلفل ساب دستی برای ادویه‌جات دیگر هم استفاده کرد؟

پاسخ آن مثبت است، اما باید به یک نکته مهم توجه کنید. اگر فلفل سابی می‌خواهید که برای نمک و سایر ادویه‌جات هم بتوانید از آن استفاده کنید، بهتر است فلفل ساب‌های سرامیکی یا اکریلیکی بخرید. فلفل ساب‌های فلزی برای خُردکردن نمک مناسب نیستند، زیرا نمک سبب خوردگی و اکسیداسیون فلز (حتی فولاد ضدزنگ) می‌شود.

.
منابع:
درجه | https://www.daraje.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود