چطور یک تابلو نقاشی انتخاب کنیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

انتخاب اثر هنری ممکن است برای کسی که با گالری‌ها، حراج‌های هنری و هنرمندان آشنا نیست کمی سخت باشد. اما چه به دنبال جمع‌آوری یک مجموعۀ گران‌بها باشید چه در پی انتخاب تابلو نقاشی که در منزل به تکمیل طراحی داخلی‌تان کمک کند، دانستن این که در مقابل آثار هنری باید چه کرد به شما در تصمیم گیری کمک کرده و شما را به سمت بهترین انتخاب راهنمایی خواهد کرد. تعیین نوع نقاشی، مشخص کردن بودجه و در نهایت اقدام به تهیه از یک فروشگاه هنری و گالری نقاشی معتبر، دغدغه‌های شما را هنگام انتخاب به حداقل خواهد رساند و شما بی‌تردید از انتخاب خود راضی خواهید بود. پس با رعایت اصول و مراحلی که در این راهنمای انتخاب تابلو نقاشی آورده شده، موفقیت خود را تضمین کنید.

.

بخش اول: هنر برای لذت بردن

این قسمت مخصوص کسانی است که هدفشان از رجوع به هنر و نقاشی در لذت بردن از آن خلاصه می‌شود. اگر شما می‌خواهید با انتخاب یک تابلوی نقاشی مدت‌ها از دیدنش انرژی گرفته و ظاهر منزل و یا محل کارتان را زیباتر کنید، و یا می‌خواهید یک تابلوی نقاشی را به عنوان محصول فرهنگی به کسی که دوستش دارید هدیه بدهید مراحل زیر را انجام دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

  1. میزانی از بودجه را تعیین کرده و در طول بررسی بازار و گزینه هایتان به حدود آن وفادار باشید

یعنی پیش از اینکه به گالری یا بازار آثار هنری بروید، مشخص کنید که با پرداخت چه مبلغی راحت هستید و قیمتی را که می‌خواهید برای نقاشی بپردازید از پیش تعیین کنید و یا اندکی بیشتر از آن برای کاری که نظرتان را به طور ویژه جلب کرد تعیین کنید. توجه به این نکته شما را از مسیر پلکانی قیمت‌ها در امان می‌دارد و دایرۀ انتخاب را از همان ابتدا مشخص می‌کند و از این به بعد کارتان راحت‌تر خواهد شد.

  1. به سمت نقاشی‌ها‌یی بروید که احساس مثبتی به شما می‌دهد

وقتی در یک گالری یک تابلوی نقاشی نظرتان را جلب کرد، در مقابل آن توقف کرده و درحالی که به داشتن آن فکر می‌کنید این سوال را از خود بپرسید:

چه احساسی داری؟ شاد بودن؟ سرزندگی؟ نوستالژی؟ تعمق و اندیشمندی؟ و یا هیجان؟ اگر احساس نا شادمانی، ناامنی، ناپختگی در کار و یا خشم به شما دست داد احتمالاً به گزینۀ خوبی نگاه نمی‌کنید. چون قطعاً نمی‌خواهید این احساس‌ها‌ را برای همیشه در منزل خود یا محل کار تجربه کنید. پس حواستان باشد که انتخابی کنید که می‌دانید خودتان و افرادی که با شما زندگی می‌کنند از آن لذت خواهند برد؛ فارغ از اینکه دیگر بازدیدکنندگان گالری در مورد نقاشی‌ها‌ چه گفته و چه توضیحاتی داده اند.

  1. برای حمایت از هنرمندان کشور خودتان آثار آنها را در اولویت قرار دهید

اگر برای لذت بردن از هنر هستید، احتمالاً علاقه‌مند به این نیز هستید که هنرمندان همیشه بتوانند آثارشان را در معرض دید عموم قرار دهند. حضور شما و سرزدن به گالری‌ها‌ی فیزیکی و فروشگاه‌های آنلاین هنری، تماشای آثار نقاشی، نظر دادن در زیر تصاویر‌ در گالری‌ها‌ی مجازی، و خریدکردن از بین آثاری که دوست‌شان دارید، به بیشتر دیده شدن آنها کمک خواهد کرد. اگر برایتان ممکن است تقویم گالری‌ها‌ را برای خود نگهداشته و در رویدادها حضور پویا داشته و در مورد آثار نظر بدهید؛ این کار، شما را با خود هنرمندان آشنا کرده و به آن‌ها‌ انرژی دوباره می‌بخشد.

.

 بخش دوم: از کجا تابلو نقاشی بخرم؟

  1. گالری گردی و حضور در حراجی پیش از انتخاب نهایی

در گالری‌ها‌ شرکت کنید و نمایشگاه‌های نقاشی اینترنتی را از دست ندهید. این نوعی تمرین است و به شما در خصوص فضای کلی آثاری که در دسترس است دیدگاه خوبی خواهد داد. اما مهم‌تر از درک فضای کلی، این نکته است که شما با ریتم و آهنگِ دیدن، پسندیدن و انتخاب آثار هنری و فرصت دادن به خودتان قبل از تصمیم نهایی آشنا می‌شوید و در نتیجه در شرایط واقعی، ناگهان مقهور فضای سنگین نمایشگاهها و حراجی‌ها‌ نخواهید شد.

  1. آثار را بر اساس بودجۀ خودتان دسته‌بندی کنید

پولی که می‌خواهید صرف یک تابلو نقاشی کنید مشخص نموده و با کمی انعطاف، به تصمیم خود در این زمینه وفادار باشید؛ می‌گوییم کمی انعطاف، تا مبادا به خاطر اندکی تفاوت قیمت با بودجه‌تان یک اثر که عاشق‌اش شده‌اید را از دست بدهید.

  1. چطور تخفیف بگیریم؟

برای اولین تجربه خود، از گالری تخفیف بخواهید. نقاشی‌ها‌ ممکن است قیمت بالایی داشته باشند ولی قیمت آثار هنری اغلب مسئله‌ای قابل مذاکره هستند. می‌دانیم که شما در نکته اول در این قسمت تمرین زیادی در بازدید از گالری‌ها‌ داشته‌اید و دیگر تخمین خوبی از قیمت‌ها خواهید داشت؛ این به شما در رسیدن به یک توافق منصفانه با فروشنده کمک خواهد کرد. گاهی گالری‌ها‌ در اولین تجربه برای هر مشتری، تخفیف‌ها‌ی ویژه‌ای در نظر می‌گیرند که به توسعۀ روابطشان با مشتری‌ها‌ کمک خواهد کرد. با گالری آنلاین و یا فروشگاه آنلاینی که کارهای آن را می‌پسندید، قبل از انتخاب نهایی، بیشتر آشنا شوید و در مورد رضایت دیگران از خریدشان از آنها‌ تحقیق کنید.

  1. روی گالری‌ها‌یی تمرکز کنید که قبلاً تجربه خوبی از آنها‌ داشته‌اید

اینکه مشتری ویژۀ یک گالری باشید ارزش بسیار زیادی دارد. این موضوع، در مورد سفارش آنلاین آثار هنری از گالری‌های آنلاین هم صدق می‌کند؛ چون قطعاً آن‌ها شما را به لیست مشتریان و باشگاه مخصوص آن اضافه می‌کنند. بنابراین وقتی که خریدی از یک گالری می‌کنید به دنبال گزینه‌ها‌یی باشید تا در آینده شما را از نمایش آثار جدید زودتر از دیگر مشتریان خبردار کنند. اگر شما مشتری همیشگی گالری باشید آنها حتما با قیمت‌ها‌ی ارزان‌تر از شما تقدیر خواهند کرد و این قطعا به خاطر استراتژی‌ها‌ی بلند مدت کسب و کار آنهاست.

  1. به خاطر قیمت‌ها‌ی مناسب‌تر و تنوع آثار حتماً گالری‌ها‌ی آنلاین را بررسی کنید

اینترنت برای هنرمندانی که نمی‌توانند آثارشان را در گالری‌ها‌ی فیزیکی و حراجی‌ها‌ ارائه دهند فرصت خوبی است تا بتوانند آثارشان را با سهولت بیشتر، برای فروش به نمایش بگذارند. اگر بودجۀ مشخصی در اختیار دارید یا می‌خواهید از هنرمندان جدیدتر و تنوع آثارشان بهره‌مند شوید، یک فروشگاه آنلاین هنری معتبر، مقصد خوبی برای شماست. این نوع اقدام همچنین امکان طبقه بندی آثار نقاشی بر اساس سبک و نوع آن را به راحتی برای شما فراهم می‌کند. این نکته را نیز درنظر داشته باشید که مطالعۀ قوانین و مقررات فروشگاه‌ها، می‌تواند شما را از امکانات و محدودیت‌های آن فروشگاه خاص مطلع سازد.

.

بخش سوم: سرمایه‌گذاری هنری برای کسب سود

  1. ارزش نسبی گونه‌ها‌ی مختلف هنری را کشف کنید

اولین قانون سرمایه‌گذاری این است که ارزان تهیه کنید و منتظر بمانید تا بر ارزش آن افزوده شود. باید مطالعات هنری در خصوص این که کدام آثار  در کل و یا در آن لحظه کمابیش ارزشمند هستند داشته باشید و بدانید که قیمت کدام گونه از آثار ممکن است افزایش پیدا کند. بنابراین شناخت سبک‌های هنری مختلف می‌تواند راهگشا باشد. به یاد داشته باشید که اگر یک اثر هنری یا نقاشی را با قیمت بسیار پایین خریداری کردید ممکن است به خاطر آن باشد که قبلاً در یک حراج یا گالری به نمایش در آمده ولی فروش نرفته است؛ برای چنین آثار نقاشی احتمالاً شما باید در حدود 10 سال صبر کنید تا بر ارزش آن افزوده شود.

  1. به گونه‌ها‌ی نقاشی‌ای که خریداری می‌کنید تنوع ببخشید

آثار هنری در یک سبک و یا نقاشی‌ها‌ی یک هنرمند خاص، نوسانات زیادی را در قیمت تجربه می‌کند؛ به خصوص اگر نقاشی‌ها ماهیت معاصر داشته باشد. به همین دلیل از تنوع آثاری که روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنید اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که هرگز سرمایۀ خود را تنها صرف یک سبک شیوه و یا نوع نقاشی و یا یک هنرمند ویژه نکنید.

  1. بالاترین کیفیت ممکن را خریداری کنید

هر چند اغلب، ارزش یک نقاشی به شهرت نقاش آن است اما تقریباً همیشه نقاشی‌ها‌یی با کیفیت اجرایی بالاتر ارزش بیشتری نسبت به نقاشی‌ها‌ی بی‌کیفیت دارند. یعنی هنگامی که برای سرمایه‌گذاری روی نقاشی تصمیم می‌گیرید کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید. نقاشی‌ها‌ی با کیفیت احتمالاً در طول زمان از نظر ارزش بیشتر مورد تحسین قرار خواهند گرفت و به همین دلیل برای سرمایه‌گذاری بلندمدت گزینه مناسب‌تری خواهند بود. شما برای تشخیص اینکه کدام اثر نقاشی کیفیت بالایی دارد نیاز به داشتن اطلاعاتی در خصوص تاریخ هنر و جنبش‌های هنری دارید و می‌توانید در این خصوص از یک مشاور هنری کمک بگیرید.

  1. آثار هنرمندان نوظهور را خریداری کنید چون بهرۀ بیشتری در خود نهفته دارند

آثار نقاشان جوان و کمتر شناخته شده، می‌بایست ارزان‌تر باشد و ظرفیت افزایش ارزش آنها در طول زمان بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری شما به صورت کوتاه مدت سود فراوانی نصیب‌تان کند، آثار هنری ارزان را از هنرمندان آینده‌دار جوان خریداری کنید.

به یاد داشته باشید که این کار، یعنی سرمایه‌گذاری روی آثار هنری، ماهیتاً کاری پرخطر است و تضمینی برای افزایش در ارزش آثار نقاشی وجود ندارد. بنابراین بهتر است برای کاهش ریسک، تمام پول خود را روی یک گونۀ خاص از نقاشی‌ صرف نکنید. برای کسب بهترین نتیجه به دنبال گالری‌ها‌ و مجموعه‌ها‌ی نوآور و پیشرو باشید و نقاشی‌ها‌یی را فهرست کنید که آثار نقاش آن قبلا در جایی به نمایش در نیامده باشد.

  1. از منابع دسته اول دیدن کنید

در مجموع در فروشگاه‌های هنری به طور عام و فروشگاه‌های نقاشی به طور خاص (شامل گالری آنلاین و گالری‌های فیزیکی)، دو نوع فروشگاه وجود دارد؛ فروشگاه‌ها‌ی اولیه و فروشگاه‌های ثانویه. فروشگاه‌ها‌ی اولیه آثاری را برای فروش ارائه می‌کنند که قبلا توسط کسی خریداری نشده باشد و بنابراین قیمتها در آنها نسبتاً ارزان خواهد بود و نتیجه این خواهد شد: تابلو نقاشی ارزان ولی ارزنده. در حالی‌که فروشگاه‌ها‌ی ثانویه صرفاً جهت فروش آثاری است که قبلاً در یک گالری یا حراجی توسط مالکان قبلی خریداری شده است. تجربه کار با یک گالری آنلاین اولیۀ تقریبا همیشه ارزانتر و حتی لدت‌بخش‌تر از فروشگاه‌ها‌ی ثانویه خواهد بود. بنابراین اگر در آینده این امکان را دارید تا نقاشی‌ها‌ی خریداری شده خود را در یک گالری یا حراجی برای فروش ارائه کنید، فروشگاههای اولیه انتخاب بهتری برای شما خواهند بود.

.
منابع:
.https://www.vineh.art

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت