رفتن به باغ‌وحش

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

◉ باغ وحش‌ها همواره يکي از اصلي‌ترين نقاطي هستند که گردشگران در نوروز به ديدن آنها مي‌روند و هر چه ميزان وجود گونه‌هاي حيات وحش و وجود گونه‌هاي نادر حيوانات در اين باغ وحش‌ها بيشتر باشد، ميزان استقبال بيشتر خواهد بود. اماکني که در آن گردشگران و بازديد کنندگان اين امکان را دارند تا از نزديک و بدون ترس از هر گونه حمله يا آسيبي از سوي جانوران آنها را مشاهده کرده و در محيطي شبيه فضاي زندگيشان رفتارهاي آنها را به تماشا بنشينند. اين يک تعريف پايه از باغ وحش‌ در دنياي امروز است. اما متاسفانه اغلب باغ وحش‌هاي دنيا و تمام باغ وحش‌هاي ايران در اين تعريف نمي‌گنجد. در واقع چيزي که به نظر مي‌رسد اين است که باغ وحش‌ها مجموعه اي از حيوانات غمگين و افسرده هستند.

◉ عليرضا مهدوي کارشناس محيط زيست گفت: در اين خصوص باغ وحش‌ها بايد مکاني براي آموزش باشند و نبايد تنها در آن به ديدن حيوانات برويم. بنابراين توجه داشته باشيد که تابلوها اطلاعاتي پيرامون جانوران موجود در باغ وحش در اختيار شما قرار مي‌دهند، حتما آنها را مطالعه کنيد.

◉ همچنين به ياد داشته باشيد که باغ وحش‌ها به ندرت چيزهايي در باره نحوه زندگي و رفتار حيوانات در طبيعت را آموزش مي‌دهند.

◉ وي افزود: رفتار جانوران در باغ وحش‌هايي اين چنين با رفتارشان در طبيعت بسيار متفاوت است و گاه ديده شده که دست به رفتارهايي غير عادي و غير منتظره زده و موجبات خطر را براي بازديدکنندگان به وجود آورده اند. پس هيچگاه در باغ وحش‌ها چيزي به سمت جانوران در قفس پرتاب نکنيد.

◉ وي ادامه داد: بازي با توله‌ها و بچه هاي جانوران توصيه نمي‌شود. از لحاظ رفتار شناسي و اخلاقي اين کار درست نيست زيرا معلوم نيست که آنها از اين کار خرسند باشند، پس به جانوران دست نزنيد، هر چند ممکن است بيماري‌‌هايي هم در اين ميان به شما سرايت کند.

◉ از غذا دادن به جانوران خودداري کنيد.

◉ گفتني است، لذت ديدن غذا خوردن جانوران مقابل چشمان ما باعث مي‌شود که بعضي افراد به تذکرات مسولان توجه نکنند و براي جانوران پفک يا شکلات پرت کنند در حاليکه همين به ظاهر دوستي‌هاي بعضي از ما با جانوران مي‌تواند باعث مرگ يا سقط جنين در آنها شود. اگر در زمستان و پاييز به شامپانزه‌ها بستني بدهيد به قيمت سرماخوردگي و بيماري آنها تمام مي‌شود يا اگر در بهار زردآلو بخورند سيستم گوارش آنها به هم مي‌خورد. اگر به گوزن‌ها نان بدهيد و اين نان کپک زده هم باشد جانور باردار بچه خود را از دست خواهد داد.

.

درس مهربانی در باغ وحش برای کودکان

◉ يكي از مهارت‌هايي كه كودكان معمولاً ياد مي‌گيرند و تأثير آن تا سال‌هاي بعد از دبستان ادامه پيدا مي‌كند غذا دادن به حيوانات غيراهلي است.كودكان در اين دوره سني از دامپروري لذت مي برند.
◉ علاوه بر اين كودكان به حيوانات وحشي نيز علاقه نشان مي‌دهند. خصوصاً وقتي آنها به سن 5 سالگي مي‌رسند، اين كار را بسيار دوست داشته و آن را نشان استقلال خود مي‌دانند.
◉ بنابراين اين ميل كودك نبايد ناديده انگاشته شود زيرا بسياري از متخصصان بر اين باورند كودك با غذا دادن به حيوانات غيراهلي نه تنها احساس مفيد بودن و استقلال را تحكيم مي‌كند بلكه محبت كردن و راه‌هاي آن را ياد مي‌گيرد.
◉ مطالعات روانشناسي نشان داده است كودكاني كه از نخستين سال‌هاي زندگي با حيوانات اهلي و غيراهلي درست برخورد كرده و حيوان آزاري نمي‌كنند در سال‌هاي دوره دبستاني نيز علاوه به اينكه با دوستان‌شان برخوردي خوب و رفتاري همراه با مهرباني دارند سال‌هاي بعدي را نيز در دوره هويت‌يابي و استقلال‌يابي با مهرباني رفتار مي‌كنند. بنابراين بهترين راهكار براي تقويت اين حس در كودكان آن است كه آنها را بيشتر با حيوانات غيراهلي آشنا كنيم.
◉ كودكان خصوصاً كودكان دوره پيش‌دبستاني نيازمند‌ند تا با حيوانات وحشي ديگر نيز آشنا شوند. بنابراين بردن آنها به موزه‌ها و باغ‌وحش‌هاي حيات‌وحش و غذا دادن او به حيوانات باعث مي‌شود تا او ترحم و كمك به همه نوع حيوان را ياد گرفته و دريابد حيوانات وحشي نيز براي طبيعت مفيد و لازم بوده و او نيز نيازمند غذا، مراقبت و توجه است.

.
منابع :

.http://elaykhanoom.blogfa.com
.https://www.yjc.news

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود