کفش کودک و نکات آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

کودک تا زمانی که شروع به راه‌رفتن نکرده نیازی به کفش ندارد. پس برای نوزادتان همان جوراب یا پاپوش‌های نرم کفایت می‌کند. اما وقتی کودک دلبندتان اولین قدم‌هایش را برداشت، یا بهتر بگوییم تاتی‌تاتی‌کردن را شروع کرد، دیگر باید برایش در فکر کفش مناسب باشید. اینکه چه‌جور کفشی مناسب است را هم درادامه برای‌تان می‌گوییم.

حتما می‌دانید که کودکان نوپا را در خارج از منزل نباید بدون کفش راه برد. اما داخل منزل کودک‌تان می‌تواند پابرهنه باشد. اتفاقا وقتی کودک پابرهنه راه‌ می‌رود، یادگیری حفظ تعادل بدن و تقویت هماهنگی دست‌وپا برایش راحت‌تر می‌شود.

.

خرید کفش بچه گانه مناسب

◉ خرید کفش بچه گانه معمولا جنب وجوش بچه‌ها خیلی زیاد است. برای اینکه دوام کفش آنها را بالا ببرید و مجبور نباشید ماهی یک کفش برایشان بخرید، بهتر است کمی بیشتر هزینه و کفش‌های دور دست دوز را برایشان خریداری کنید.

◉ کفش‌های پلاستیکی و یا برخی از انواع پارچه ای (حتی اگر گران قیمت و از مارک‌های معروف کفش بچه گانه باشند) برای کودک نامناسب هستند.

◉ کفش مناسب کودک باید از عرق کردن پای کودک جلوگیری کرده و رطوبت را جذب کند همچنین باید نرم و راحت باشد و کودک به راحتی بتواند انگشتان پای خود را حرکت دهد.

◉ کفش هایی که کیپ پای کودک هستند و اجازه کوچکترین حرکتی به پنجه پا و انگشتان پای کودک نمی دهند، اصلا مناسب کودک نیستند.

.

خرید کفش کودک مناسب و راحت

برای کودکان زیر سه سال بهتر است هر سه یا چهار ماه یک جفت کفش بخرید و بعد از سه سالگی این مدت رو طولانی تر کنید. برای کودکان زیر 7 سال هرگز چندین کفش در یک زمان خریداری نکنید زیرا رشد اندازه پای کودک در این سن نا منظم بوده و ممکن است چند ماه بعد در استفاده از کفش جدیدی که قبلا تهیه شده، دچار مشکل شود.

.

راهنمای خرید کفش

موقع خرید از فرزند خود سوال کنید که آیا پایش در داخل کفش راحت است یا خیر. هیچ گاه کفش تنگ را به امید اینکه جاباز خواهد کرد انتخاب نکنید . علاوه بر سوال از کودک، بعد از پوشیدن کفش نوک کفش را با انگشت فشار دهید و مطمئن شوید که حداقل یک بند انگشت، جا برای حرکت انگشتان کودک در قسمت جلویی آن وجود داشته باشد.

.

انتخاب مناسب کفش کودک

زمانی که بچه‌ها کم کم یاد می‌گیرند بدون کمک ما راه بروند، دیگر چیزی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد! راه رفتن با پای برهنه به کودک شما کمک می‌کند تا قدرت خود را افزایش بدهد، عضلاتش را بهبود ببخشد، و به انگشتان پاهایش تمرین بدهد تا به درستی حرکت کنند. اما زمانی که کودک خود را به بیرون از خانه می‌برید، باید از پاهای او به خوبی محافظت کنید تا صدمه نبینند.

.

کفش بچه گانه جنس پارچه نخی و یا چرم لطیف

این مواد، موادی بسیار منعطف هستند و علاوه بر این، باعث می‌شوند که پای کودک شما بتواند در کفش نفس بکشد! فقط یادتان باشد که در هنگام خرید، حتما اطمینان حاصل کنید که از مواد سبک و با کیفیتی تهیه شده باشد. بدین ترتیب کودک شما با پوشیدن آن، کاملا احساس راحتی می‌کند.

کفش‌های یکسره نه بند دارند نه چسب. پوشاندن و درآوردن‌شان هم وقت‌گیر نیست. فقط دقت داشته باشید که این نوع کفش‌ها با تغییر ضخامت جوراب شاید دیگر فیت نباشند. ضمن اینکه درآوردن کفش‌های یکسره هم معمولا برای کودک کار راحتی است. پس باید حواس‌تان باشد که با لنگه کفش ناقص به خانه برنگردید!

.

کفش را چگونه انتخاب کنیم

هنگامی که در حال انتخاب یک کفش مناسب برای کودک خود هستید، از کفش‌های پشت باز و کتانی‌های بدون بند اجتناب کنید و سعی کنید کفش بنددار یا مدل‌های چسب دار را انتخاب کنید. کفش‌ها را از مواد قابل تنفس مثل چرم و پارچه انتخاب کنید، زیرا علاوه بر مقاومت و دوام، پا را خشک نگه می‌دارد. اگرچه پاشنه کفش برای کودک بسیار زیباست، اما باعث جلوگیری از رشد صحیح پا خواهد شد، پس کفش‌های تخت انتخاب کنید. بهتر است کف کفش بافت دار و برجستگی‌های ظریف داشته باشد تا از این طریق کودک شما لیز نخواهد خورد. به ضخامت و انعطاف پذیری و مقاومت کفش توجه داشته باشید، کفش باید سفت و محکم ولی انعطاف پذیر باشد. وقتی که چند گزینه مناسب پیدا کردید، انتخاب رنگ و طرح کفش را بر عهده کودک بگذارید.

.

چه جنس کفشی بخریم؟

جنس کفش کودک باید سبک و قابل‌تنفس (دارای امکان عبورومرور هوا) باشد. شاید ندانید که پاهای تپلی کودک‌تان چقدر می‌توانند داخل کفش بدبو شوند! پس کفشی انتخاب کنید که جریان هوا داشته باشد و پای کودک‌تان داخلش عرق نکند. نکات زیر را هم از نظر نیندازید:

◉ کفش‌های با رویه پارچه‌ای یا چرم بهترند. اما همان‌طور که گفتیم باید نرم و دارای قابلیت تنفس باشند.

◉ چرم سفت گزینه خوبی نیست. کفش‌هایی که از انعطاف کافی برخوردار نباشند، می‌توانند رشد پای کودک را به تعویق بیندازند.

◉ مواد ترکیبی مصنوعی وزن خیلی سبکی دارند، اما فراموش نکنید که معمولا جنس‌های قابل‌تنفسی نیستند.

◉ اگر سراغ کفش ساق‌دار رفتید، مدلی را انتخاب کنید که ساقش انعطاف‌پذیر باشد و جلوی حرکت مچ پای کودک را نگیرد.

◉ به زیره کفش هم نگاه کنید. زیره کفش علاوه‌بر انعطاف‌پذیری باید دارای ترمزگیر باشد تا کودک به‌راحتی سُر نخورد.

.

از اندازه‌بودن کفش کودک چگونه مطمئن شویم؟

کفش‌ خریدن برای کودکی که هنوز حرف‌زدن هم بلد نیست کار خیلی سختی است. اگر کودک با کفشش راحت نباشد نمی‌تواند درست حالی‌مان کند! پس چاره چیست؟ بیایید از دست‌تان کمک بگیرید. جلوی کفش را دست بزنید و سعی کنید بفهمید که پنجه‌های کودک در چه وضعیتی قرار دارند. پنجه‌ها نباید جمع‌شده باشند. شست پا بهتر است حدود 12 تا 16 میلی‌متر از جلوی کفش فاصله آزاد داشته باشد. پشت پا را هم چک کنید. پشت پای کودک در حالت ایستاده باید اندکی از پاشنه کفش فاصله داشته باشد. اما نه آنقدری که کفش موقع راه‌رفتن لق بزند. ضمنا چون پای کودک زود رشد می‌کند، هر ماه سایز کفش فرزندتان را چک کنید تا مبادا تنگش شده باشد.

◉ توجه: شاید برای اینکه کفش کودک‌تان زود برایش غیرقابل‌استفاده نشود تصمیم بگیرید که پس سایز بزرگ‌تر بهتر است. اما یادتان باشد که کفش خیلی گشاد راه‌رفتن را برای کودک مشکل می‌کند و سبب زمین‌خوردنش می‌شود. راه‌رفتن برای کودک نوپا چالش بزرگی است که با خرید کفش نامناسب سخت‌هر هم می‌شود. پس برای اینکه کودک دلبندتان را به سختی نیندازید، در انتخاب سایز کفش دقت کنید.

.

چه زمانی از روز برای خرید کفش کودک بهتر است؟

غروب برای خرید کفش زمان بهتری است، چون پای اغلب بچه‌ها مثل ما بزرگ‌ترها در طول روز کمی ورم می‌کند و احتمال دارد کفشی که کودک‌تان صبح امتحان کرد و به پایش می‌خورد، غروب برایش تنگ باشد.

.

کفش نامناسب سبب بروز چه علائمی می‌شود؟

لازم به یادآوری است که استخوان‌های پای کودک در این مرحله هنوز درحال شکل‌گیری و رشدند. بهتر است وقتی فاصله بین نوک شست پا تا جلوی کفش به 5 میلی‌متر یا کمتر رسید، در فکر کفش سایز بزرگ‌تری برای کودک‌تان باشید. علائم زیر را هم جدی بگیرید:

◉ قرمزی و تحریک پوست در نواحی انگشتان، قوس پا و اطراف مچ؛

◉ مشکلات ناخن اعم از هرگونه التهاب یا تغییررنگ؛

◉ نافرمی و انحراف شست پا.

اما درمورد صافی کف پا در سنین اولیه رشد جای نگرانی است. وقتی کودک‌تان در راه‌رفتن استاد شد، صافی کف پا کم‌کم از بین می‌رود و در حدود شش سالگی قوس طبیعی پا مشهود خواهد بود.

.

سخن پایانی

خلاصه اینکه راحتی حرف اول را می‌زند. کفش نامناسب می‌تواند کودک‌تان را برای راه‌رفتن به تقلای بی‌مورد بیندازد. ضمنا به مسائل ایمنی هم توجه داشته باشید. بعضی از کفش‌ها چنان ظاهر دل‌فریبی دارند که دیگر شاید به مابقی موارد دقت نکنید. تزئینات روی کفش درصورتی‌که به‌اندازه کافی محکم نباشند با خطر بلع همراه خواهند بود. پس هرگز هیچ کفشی را صرفا به‌خاطر ظاهر ملوسش انتخاب نکنید و اول از بابت راحتی و ایمنی کفش مطمئن شوید. با انتخاب درست می‌توانید شادی لحظات راه‌رفتن کودک‌تان را دوچندان کنید.

.
منابع :

.https://ninibaba.ir
.https://www.daraje.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت