نکات پذیرایی شب خواستگاری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

یکی از پر خاطره ترین شب‌های زندگی اغلب جوانان، بویژه دختر خانمها، شب خواستگاری است که در آن باید حرفهای خاص و مهم زده شود و البته باید بهترین و مناسب ترین پذیرایی داشت؛ به یاد داشته باشید که پذیرایی شب خواستگاری یکی از مهمترین پذیرایی است چرا که در ذهن خانواده‌های عروس و داماد خواهد ماند. در راستای این اهمیت ما در این مقاله برای شما همراهان عزیز در مورد اینکه برای پذیرایی شب خواستگاری چکار باید کرد؟ مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.

.

• در شب خواستگاری چگونه پذیرایی کنیم؟

⇠ در پذیرایی مراسم خواستگاری چایی یکی از مهمترین موارد است که ریشه آن به قدیم الایام بر می‌گردد چرا که از دوران گذشته تا کنون رسم بر این بوده است که عروس خانم در این مراسم برای میهمانان چایی می‌آورد.

⇠ پس دم کردن چای خواستگاری یقینا با دم کردن چای هر روزه باید متفاوت باشد و سعی کرد که نکات مهم دم کردن چای را رعایت کرد تا یک چایی خوش طعم و خوش رنگ را آماده کرد.

.

• چگونه چای شب خواستگاری را دم کنیم؟

⇠ در زمان درست کردن چای برای خواستگار و خانواده اش باید به این نکات دقت داشته باشید از جمله اینکه: چای مرغوب با رنگ وعطر خوب بخرید. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مراسم، چای خریداری شده را برای خودتان دم کنید تا از رنگ و طعم ان مطمئن شوید.

⇠ دقت داشته باشید که چای دم نکشیده و یا کهنه جوش نباشد. به طور معمول در مورد مدت زمان مورد نیاز برای دم کشیدن چایی باید بدانید که، حدود بیست دقیقه برای دم کشیدن یک چای خوب لازم است. حتما تعداد میهمانان را در پیمانه کردن چای در نظر داشته باشید، به گونه ای که در هر دور بتوانید از همه میهمانان پذیرایی کنید.

⇠ این نکته را مد نظر داشته باشید که سینی چای، استکان‌ها و قاشق‌های چایی خوری بدون لکه و خشک باشند. خانمها به این نکات بسیار توجه دارند. پیشنهاد می‌کنیم که از دستگیره‌ها و دستمال‌های تمیز و بدون کرک برای خشک کردن وسایل چای خوری استفاده کنید تا اثر و یا کرک از آنها بر ظروف باقی نماند.

⇠ اگر می‌خواهید چایی با بهترین کیفیت داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم که، چای را در قوری چینی دم کنید. در زمان ریختن چای، ابتدا استکان‌ها را خارج از سینی مد نظر قرار دهید و پس از گذاشتن ته هر استکان روی پارچه خشک آن را داخل سینی مورد نظر برای پذیرایی بچینید. برای اینکه چایی کف نکند، چای را از لبه کناره استکان، با فاصله‌ی کم و به آرامی بریزید.

⇠ اگر هم چایی تان کف کرد اصلا نگران نباشید، با کمک یک قاشق کف‌ها را جمع کنید یا کمی صبر کنید تا کف سر استکان‌ها از بین برود. برای پیشگیری از ریختن احتمالی چای در زیر استکان ها، آن‌ها را جداگانه در سینی کنار استکان بچینید. به یاد داشته باشید که نیم بند انگشت از سر استکان چای را خالی بگذارید تا موقع حرکت کردن و تعارف کردن چایی روی سینی نریزد. دقت داشته باشد که نوشیدن چای در فنجان برای میهمانی‌ها رسمی است، در مراسم خواستگاری بر طبق سنت دیرین ایرانیان، خانواده‌ها دوست دارند که رنگ چای را ببینند ضمن اینکه نوشیدن چای در استکان هم سنتی تر است.

⇠ بعد از اینکه چایی را برای دور اول پذیرایی در استکان‌ها ریختید، بی‌درنگ قوری دیگری دم کنید، سپس کتری یا سماو را پر از آب کنید. سینی چای را با فاصله‌ی کمی از خود و زیر سینه بگیرید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که چای را به ترتیب سن تعارف کنید.

⇠ یکی از خانمهای جوان خانواده، مثل دختر دیگر خانواده، می‌تواند همراه با گرداندن سینی چای توسط عروس او را با تعارف قند همراهی کند. پیشنهاد می‌کنیم که از قند کله ای خورد شده استفاده کنید. هیچ وقت قند دان را با قند‌های خیلی درشت یا خیلی ریز پر نکنید. از قنددان متعدد در محل پذیرایی استفاده نکنید. پس از تعارف به میهمانان با یک قنددان، آن را وسط میز بگذارید.

.

• نکات مهم در پذیرایی مراسم خواستگاری

⇠ در زمان تعارف سینی چای و نعلبکی به دیگران پشت نکنید و از یک سوی میهمان سینی را به او تعارف کنید. به یاد داشته باشید که تا از بر داشتن کامل چای و نعلبکی مطمئن نشده اید، از جای خود حرکت نکنید و سراغ میهمان بعدی نروید. به این صورت هم شما و هم میهمان ارامش خاطر دارید. در زمان پذیرایی با چای پیشنهاد می‌کنیم که از صحبت کردن پرهیز کنید تا حواستان جمع باشد و تعادل خود را از دست ندهید. حتما دقت کنی که در تعارف چای به داماد بیش از دیگران در برابر او درنگ کنید با سرعت از مقابلش نگذرید.

⇠ چنانچه کودکی در جمع حضور دارد، خودتان برای او چای بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم که در سینی چایی یک یا چند شاخه گل تازه بگذارید، منظره زیبایی خواهد بود. برخی از عطر دهنده‌ها در چایی استفاده می‌کنند در حالیکه باید دانست که افزودن برخی مواد مطعر ماننده هل کوبیده یا دارچین به چای صلاح نیست، زیرا برخی آن را نمی پسندند.

⇠ پیشنهاد می‌کنیم که با ریختن یک سر قاشق چایی خوری وانیل در قنددان، قند هارا خوشبو وخوش طمع کنید. دقت کنید که چای شما کم رنگ یا پر رنگ نباشد. در این راستا باید بدانید که ریختن یک چهارم چای دم کشیده و سه چهارم آب جوش برای یک چای خوش رنگ معمولا کافی است.

⇠ چنانچه چای میهمانان بر اثر مشغول شدن سرد شد، به آن توجه نشان دهید و سوال کنید که برایشان چای داغ بیاورید. اجازه ندهید که مدتی طولانی استکان‌های خالی چای روی میز باقی بماند و نهایتا پس از ده دقیقه آنها را جمع کنید. کمی پس از صرف چای اول، مادر عروس از میهمانان بپرسد که آیا چای دیگری میل دارند.

⇠ در مورد انتخاب میوه و شیرینی هم پیشنهاد می‌کنیم که از شیرینی‌های تازه و خشک استفاده کنید و سعی کنید که سایز شیرینی‌ها کوچک باشد تا میهمانان به راحتی انتخاب کنند و نیازی به تنوع زیادی در مورد انتخاب شیرینی نیست.

⇠ برای انتخاب میوه هم حداکثر سه نوع میوه کافی است و سعی کنید از میوه عای فصل استفاده کنید و میوه‌های سالم و بدون لک و رسیده را از بازار تهیه کنید. اگر تمایل دارید تا از میوه‌های بیشتر با تنوع بیشتر استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از دو ظرف میوه کمک بگیرد.

⇠ در شب خواستگاری تنقلات خاصی نیازی نیست و ترجیحا خانواده عروس همان دسته گل خانواده داماد را سر میز بگذارند.
.
منابع:
.https://www.bia2aroosi.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت