نکات مهم در نواختن ساز

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1- یکی از اشتباهاتی که برخی از هنرجویان و نوازندگان انجام می‌دهند این است که به یکباره دست از تمرین می‌کشند و به سراغ کار دیگری می‌روند! بایستی ابتدا و انتهای تمریناتتان را مشخص نمایید و در انتها نیز نباید تمرینتان را با اجرای قطعات تکنیکی و سرعتی به پایان برسانید. بگذارید آرامش در دستان شما خود را نشان بدهد، پس با اجرای قطعه ای ملایم (مثلا در حالت آندانته یا آداجیو) تمرین تان را پایان دهید.

.

2- مهم نیست که یک هنرجو باشید یا فردی حرفه ای. قبل از شروع تمرینات با ساز، مقداری تمرین کششی انجام دهید و سعی نمایید تا با نرمش و ماساژ انگشتان آنها را برای تمرین آماده سازید.

.

3- بعد از هر تمرین سخت و یا در دوره‌های زمانی مشخص، مثلا بعد از 15 دقیقه، از جای خود بلند شوید و برای چند دقیقه کوتاه تمرینات کششی انجام دهید و با تنفس عمیق انرژی تازه ای را به خود منتقل نمایید. یکی از نکاتی که بسیاری از هنرجویان فراموش می‌کنند، تنفس در طول قطعه است! سعی کنید تا با کمک استاد خود یاد بگیرید تا در چه وقت و در چه قسمت هایی باید تنفس نمایید، این نکته در قطعاتی با سرعت بالا و دراز مدت اثرات خود را نشان می‌دهد و خستگی زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد! آسیب دیدگی تنها احساس درد در عضلات نیست، بلکه خستگی ناشی از عدم تنفس صحیح در هنگام نواختن نیز جزو صدماتی است که در طولانی مدت عوارض بدی را بر بدن شما می‌گذارد.

.

4- پس از پایان تمرینات نیز با یک سری تمرینات کششی سعی کنید تا از فشار وارد شده بر عضلات بکاهید. استفاده از آب گرم و ماساژ انگشتان یکی از روش‌های بسیار خوب برای این کار می‌باشد.

.

5- یکی از عادت‌های بد در نوازندگی این است که وقت معینی را برای تمرینات خود نداشته باشید و بدتر از آن، اینکه هر چند ساعات یکبار تمرین کوتاهی را با شدت زیاد بر روی ساز انجام دهید و دوباره به سراغ کارهای دیگرتان بروید و این کار را در طول روز چندین بار تکرار نمایید. جدا از نرسیدن به پیشرفتی مناسب در نوازندگی، عضلات و بدن شما نیز در برابر این نوع تمرین واکنش نشان می‌دهند که آسیب پذیری شما را بالا می‌برد.

.

6- تمرین فقط فیزیکی نیست. بجای اینکه تنها با عضلاتتان ساز بزنید قبل از شروع هر تمرینی چه گام و چه قطعه با نگاه کردن به نت قطعه مورد نظر، ذهن خود را برای تمرین آماده کنید. به عقیده شخصی (نگارنده) بسیاری از تمرینات عضلانی تنها وقت شما را می‌گیرند! درواقع تنها خسته می‌شوید و حس کاذب پیشرفت به شما دست می‌دهد. در حالیکه با تمرینات ذهنی می‌توانید با فشار کمتر و بازدهی بالاتر از زمان خود استفاده بهتری ببرید. بسیاری از نوازندگان مشهور به دلیل فشار بیش از حد دیگر از نواختن ساز عاجز مانده اند. دیگر زمان تمرین‌های فیزیکی با صرف ساعت‌های زیاد به پایان رسیده و تاثیری که یک ساعت تمرین ذهنی بر روی شما دارد بیش از ساعتها تمرین فیزیکی است. (این گفته‌ی بسیاری از ویرتوزهای معاصر مانند گلن گولد است).

.

7- تمرینات کششی بر روی ساز نیز بسیار مفید است اما توجه کنید که این تمرینات حتما باید بعد از گرم کردن انگشتان صورت گیرد.

.

8- از تمرینات خود لذت ببرید! تمرین تنها ایجاد صداهایی گوشخراش و بی‌معنا نیست، بلکه باید سعی کنید تا تمرینات خود را متنوع سازید و در هنگام اجرا با لبخند و بدون هر گونه تنش خاصی در عضلات فک و چهره به تمرین بپردازید. شاید برخی از نوازندگان را دیده باشید که در هنگام نواختن یک نت اشتباه اخم می‌کنند و یا دندان هایشان را بهم می‌فشارند، شاید حتی خود شما نیز از آن دسته نوازندگان باشید!

.

9- نوازنده حرفه ای کسی است که حتی در زمانی که اشتباه می‌کند طوری با مخاطب رفتار کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و با آرامش به کار خود را ادامه دهد. اشتباه در اجرا یا فراموشی نت چیز عجیب و غیرقابل تحملی نیست و بسیاری از برجسته ترین نوازندگان دنیا نیز در اجراهای خود اشتباهاتی دارند اما فرق آنان با دیگر نوازندگان در چیست؟ مهم نحوه برخود شما با این مساله است. یکی از شیوه‌های رفع این مشکل (اخم کردن و یا بهم فشار دادن دندان) این است که در هنگام نواختن دهانتان را باز نگه دارید. شاید کمی عجیب باشید اما روشی کاملا کاربردی و علمی می‌باشد و جدا از آن کمک شایانی به بهبودی وضعیت تنفسی خود می‌نمایید!

.

10- از تکنیک‌های پیشگیری کننده و آرامش دهنده استفاده نمایید. تکنیک‌های موزیک کینزولوژی، الکساندر، یوگا و تای چی بسیار موثر هستند.

.

11- ورزش را فراموش نکنید!. ورزش هایی از قبیل دوچرخه سواری و شنا و کوه پیمایی بسیار مفید هستند. اما ورزش هایی چون بدنسازی بدلیل بر هم زدن تعادل و بالانس میان عضلات انگشتان برای نوازنده سازهایی مانند گیتار و پیانو مناسب نیست. ورزشهای هوازی (آیروبیک) بدلیل بالا بردن گردش خون و افزایش میزان تنفس بسیار مناسب ترند.

.

12- مهمترین نکته در تمرین و بطور کل در نوازندگی داشتن هدف است. برای تمرین هر قطعه و هر اتود و هر گامی، هدف و نکاتی که از آن می‌خواهید را مشخص نمایید. تمریناتی بر حسب عادت و اجبار بیشترین آسیب ذهنی را به شما وارد می‌کنند. نکته آخر: به هیچ وجه فکر نکنید که نمیخواهید یک نوازنده حرفه ای بشوید! پس اگر امروز برای ساعاتی کوتاه تمرین میکنید احتیاجی به رعایت این مسائل نیست. رعایت این نکات شرط اول نواختن هر سازیست که باید آن را جدی بگیرید.

.

13-قبل از تمرین سازتان سعی کنید تا دست هایتان را گرم کنید. هرگز در شروع تمرین قطعه ای سخت و یا تکنیکال را اجرا نکنید. در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث می‌شود تا فشار زیادی بر عضلات شما وارد شود و حتی کشیدگی هایی بوجود آید. یکی از روش‌های بسیار خوب، اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین می‌باشد و سپس اجرای قطعه ای ساده برای شروع تمرین.

.
منابع:
.http://www.azarangmusic.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت