کاربردهای درمانی عسل

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

• خلاصه‌ی خواص درمان عمومی عسل

⇠ از مجموعه مقالات پژوهشی و تجربیات علمی و عملی در مورد ویژگی‌های عمومی عسل احکام زیر در خصوص عسل صادر شده است:

⇠ عسل زود جذب خون می‌شود و در خون سازی مؤثر است و از ایجاد عفونت در معده و روده جلوگیری می‌نماید و برطرف کننده‌ی یبوست است.

⇠ عسل برای کسانی که دیر به خواب می‌روند اثر بسیار مطلوبی دارد و همچنین برای رفع خستگی و فشردگی عضلات مفید بوده و برای کنترل انقباض عضلات سودمند است.

⇠ عسل برای زن باردار موجب تقویت شبکهی عصبي طفل خواهد شد.

⇠ عسل بر میزان کلسيم خون می‌افزاید و برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند و نیاز به مصرف مواد قندی دارند نافع است به ویژه برای کسانی که به نفخ شکم دچار هستند توصیه می‌شود.

⇠ به علت این که عسل زود وارد سوخت و ساز بدن می‌شود، می‌تواند به سرعت انرژی رسان باشد و از کاهش فشار خون جلوگیری میکند.

⇠ عسل برای درمان شب ادراری کودکان مفید است در این صورت باید قبل از خواب یک قاشق مرباخوری عسل بنوشد. همچنین عسل در سالخوردگان نیز نیروی قابل توجهی به وجود می‌آورد و در تقویت قلب مؤثر است.

⇠ عسل برای درمان بیماری‌های ریوی سودمند می‌باشد. عسل برای گرم کردن بدن افراد مؤثر است. عسل صدا را صاف می‌کند و اگر با آبلیمو مصرف شود موجب بهبود آواز میشود. چنانچه عسل با مواد دارویی و غذایی گوناگون ترکیب گردد خاصیت درمانی ویژه ای را بروز می‌دهد که هرکدام برای درمان بیماری خاصی کاربرد دارد.

⇠ برای درمان گلودرد، می‌توان آن را با چای و لیموترش مخلوط کرد و نوشید.

⇠ یک قاشق غذاخوری عسل را با سفیده یک تخم مرغ و یک قاشق چایخوری گلیسیرین و یک چهارم فنجان آرد مخلوط کنید و از ماسک به دست آمده به جهت جلوگیری از چین و چروک صورت به مدت 15 دقیقه استفاده کنید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

⇠ دو قاشق غذاخوری را با 2 قاشق چایخوری شیر مخلوط کرده، بر روی پوست بمالید، مرطوب کننده خوبی است.

⇠ برای جلوگیری از خشکی پوست دست، آرنج و پاشنه پا هم یک قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون و یک دوم قاشق چایخوری آب لیمو ترکیب کنید و 15 دقیقه بر روی محل مورد نظر قرار دهید. نتیجه را به زودی خواهید دید.

⇠ برای درخشندگی مو نیز یک قاشق چایخوری عسل را در 4 فنجان آب گرم حل کنید و بر روی مو بمالید، اگر رنگ موهایتان روشن است، آب یک لیموترش را هم اضافه کنید. نتیجه خوبی خواهد داشت.

⇠ حتی می‌توانید از آن به عنوان دهان شویه هم استفاده کنید: یک قاشق عسل را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و دهان خود را با آن بشویید.

.

• کرم ضدسرمازدگی

یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی، سفیده‌ی یک تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین، مقدار کافی آرد سفید، یک قاشق چای خوری گلاب همه را مخلوط نموده به صورت خمیر درآورید. قسمت سرمازده‌ی بدن را با آب گرم بشوئید، خشک نمائید بپوشانید. و روی آن از خمیر فوق قرار دهید و سپس روی آن را با تنظیف یا پارچه‌ی پنبه ای بپوشانید.

.

• خشکی پوست و ترک خوردگی

مخلوط عسل و گلیسیرین در مقادیر مساوی بهترین درمان خشکی و ترک خوردگی پوست دست و صورت می‌باشد .

.

• سوختگی و کورک

از دیگر درمان بیماری‌های پوست با عسل میتوان به درمان سوختگی اشاره کرد .عسل و آرد به مقادیر مساوی بهترین داروی معالج سوختگی و کورک می‌باشد مخلوط را روی محل قرارداده و به وسیله‌ی پنبه بپوشانید .

.

• نیش‌های دردناک

مخلوط عسل و جوش شیرین در مقادیر مساوی در رفع درد نیش‌های حشرات و سوختگی‌ها اعجاز می‌کند.

.

• ورم چشم

ورم چشم با چکاندن چند قطره عسل طبیعی زلال (چند دفعه در روز )تسکین می‌یابد.

.

• لطافت پوست

در یک شیشه یک قاشق سوپخوری عسل، 3 اونس گلیسیرین، 1/5 اونس آب لیمو، نیم اونس لوسیون قرمز ، یک اونس الكل و دو انس گلاب ریخته و در شیشه را بسته خوب تکان دهید تا لوسیون عالی برای پوست بدست آید .

.

• زیبایی پوست صورت

در یک فنجان تخم مرغ را بشکنید و به آن نصف قاشق چایخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شیر خشک اضافه نموده با چنگال خوب بهم بزنید تا کاملا مخلوط شوند این مخلوط را روی صورت و گردن بمالید و 15 دقیقه دراز بکشید سپس با آب گرم شسته و شستشو را با آب سرد تکرار نمائید به تدریج چین و چروک صورت محو خواهد شد.

.

• درمان سرفه

برای جلوگیری از سرفه‌ی شدید یک عدد لیمو را گرفته پوست آن را با سوزن یا سنجاق سوراخ کنید سپس آن را در فنجانی قرار داده فنجان را درون فر چراغ با حرارت متوسط و کم بگذارید تا ليمو کاملا پخته و نرم شود، آب آن را در فنجان فشرده یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چای خوری گلیسیرین و یک قاشق چای خوری سرکه‌ی عسل به آن اضافه نمائید. هنگام سرفه‌ی شدید یک قاشق از مخلوط را بخورید. درمان سرفه‌های شدید بر رفع چین و چروک پوست نیز تأثیر می‌گذارد.

.

• درمان بیماری‌های پوست با عسل

از دیگر درمان بیماری‌های پوست با عسل میتوان به ماسک زیر اشاره کرد :سه چهارم یک فنجان گلاب، یک قاشق چای خوری عسل، یک چهارم فنجان گلیسیرین، یک چهارم قاشق چای خوری سرکه‌ی عسل. هر چهارماده‌ی فوق را درون یک شیشه ریخته خوب بهم بزنید و از آن به عنوان لوسیون استفاده کنید. هر دفعه هنگام مصرف باید شیشه را خوب بهم بزنید و قبل از مصرف برای نتیجه بهتر دست‌های خود را بشوئید.

.

• ورم دهان و زبان

یک قاشق غذاخوری عسل با چند قطره اسانس استوخودوس باعث تسکین ورم دهان شده نفس را معطر می‌سازد و از خشکی لبها و خشکی لایه پوششی داخل دهان و خشکی بافت پوششی زبان جلوگیری میکند.

.

• دردهای معده، زخم معده

1- از چای برگ گزنه همراه یک قاشق چای خوری عسل به ازای هر فنجان، روزانه تا سه فنجان بنوشید.

.

• درمان بیماری‌های چشمی

⇠ عسل حاوی املاح معدنی و ویتامین‌ها و مخمرها و آنزیم‌ها و اسیدهای آلی است که همگی در یک مجموعه با ضد سم‌ها و میکروب کش ها، با تمام عوامل ایجاد کننده‌ی التهابات جراحتی و چشمی همکاری نموده، موجب درمان ناراحتیهای التهابی چشمی می‌شود.« عسل‌طبیعی» را می‌توان مانند روغن برای درمان التهابات چشمی، اطراف پلک چشم مالیده و از آن بهره‌های درمانی یافت. هم چنین « عسل‌طبیعی بدون موم را می‌توان در التهابات قرنیه، زخم ها، جراحتها و تراخم به کار برد.

⇠ ابوعلی سینا می‌گوید: «عسل» دید چشم را زیاد می‌کند. مصرف عسل در درمان بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین A و B و درمان شبکوری (دالتونیسم) مؤثر است.

⇠ ابوعلی سینا مصرف « عسل‌طبیعی » را همراه با آب پیاز، شبدر و مرغ (بیدگاه) برای درمان بیماری‌های چشم توصیه می‌کند.

⇠ توجه: برای مداوای بیماری‌های چشم باید از عسل استریل شده ای که از شانه عسل برداشت می‌شود، استفاده نمود و این کار حتما باید تحت نظر چشم پزشک انجام شود.

.

• درمان بیماری‌های قلبی

⇠ « عسل‌‌طبیعی » یکی از بهترین مواد نیروبخش عضلانی به شمار می‌رود.

⇠ رسول اکرم ؛ می‌فرماید: «بهترین نوشیدنی‌ها عسل است که به قلب شادی می‌بخشد و سینه را گرم ساخته و به قدرت حافظه مدد می‌رساند».

⇠ عسل‌‌طبیعی به علت داشتن مواد قندی که راحت تجزیه می‌شود و انرژی زاست، تأثير مؤثری روی بافت عضلانی قلب در انواع اختلالات و عوارض قلبی دارد. این تأثیر مهم باعث تحریک و تقویت قلب و نیز گشاد شدن رگ‌ها شده و جریان خون را در رگ‌های انشعابی افزایش می‌دهد. و از سویی موجب تعدیل فشار مایعات بدن شده و فشار خون را تنظیم و از ایستهای قلبی جلوگیری می‌کند.

⇠ برای تقویت عضلات قلب می‌توان هر روز صبح یک قاشق «عسل» را همراه با یک قاشق چای خوری پودر پوست خشک شده‌ی انار، در یک لیوان آب گرم حل کرده میل نمود. اگر « عسل‌‌طبیعی » را با قدری زعفران مخلوط کرده و شبها میل نمایید، برای تمام ناراحتی‌ها و بیماری‌های قلبی بسیار مفید و اثربخش است.

.

• درمان روماتیسم

بیمار مبتلا به روماتیسم برای درمان می‌تواند هر روز ناشتا یک قاشق « عسل‌‌طبیعی » گرم را که چند قطره «روغن سیاه دانه» به آن اضافه شده است، میل نماید. به منظور تسکین دردهای ناشی از «روماتیسم» نیز می‌توان مقداری از موم عسل را با روغن سیاه دانه و روغن زیتون و روغن کافور به نسبت مساوی از هر یک، مخلوط نموده و در موضعی که درد روماتیسم احساس می‌شود، قبل از خواب مالیده و آن را با پارچه ای بست. تا گرم شده و درمان حاصل شود.

.

• درمان جراحت‌های چرکین و عفونی

بی توجهی به جراحت و زخم، موجب توسعه یافتن آن و تشکیل کانون چرکین و تجمع میکروبی می‌گردد. در چنین شرایطی زخم عفونی شده، درمان آن دشوار می‌گردد. برای درمان قطعی این گونه ناراحتی‌ها توصیه می‌شود: اولا ناحیه‌ی زخم و جراحت را تمیز و ضدعفونی کرده سپس با مخلوطی از «عسل» و «روغن کبد ماهی» چرب نمایند و با یک پارچه (تنظیف) به صورت ضماد درآورده روی زخم ببندند. این شیوه‌ی درمانی را تکرار کنند تا درمان کامل حاصل شود.

.

• درمان سل ریوی

⇠ بیماری خطرناک سل موجب ضعف و تحلیل قوای جسمی بیمار می‌شود و یکی از راه‌های درمان آن استفاده از عسل‌‌طبیعی می‌باشد؛ یک فنجان آب گل سرخ را با یک فنجان «عسل» مخلوط کرده و صبح ناشتا به مدت 15 روز میل کنید. نیز می‌توان با مخلوط روغن زیتون و عسل که به نسبت مساوی ترکیب شده باشد، قبل خواب به مدت یک هفته سینه و گردن را چرب نمایید.

⇠ همچنین خوردن شربت عسل برای از بین بردن سرفه و خلط سینه‌ی مسلول نافع است.

⇠ «ابوعلی سینا» در درمان حالات نخستین بیماری سل معجون عسل با گلبرگ‌های گل سرخ را تجویز می‌کرد و با تجربیات بالینی به این نتیجه رسیده بود که برای حصول بهبود باید این معجون پیش از نهار میل شود. وی معتقد بود که مصرف عسل همراه با شیر گرم درمان مفیدی برای بیماری‌های ریوی است.

.

• درمان گرفتگی صدا

⇠ « عسل‌‌طبیعی » بهترین دوست قاریان و خوانندگان و اصحاب صوت و صداست.

⇠ توصیه می‌شود: یک قاشق عسل‌‌طبیعی را در یک لیوان آب گرم حل کرده و فردی که صدایش گرفته است، صبح ناشتا، جرعه جرعه میل کند.

.

• درمان یبوست

برای رفع یبوست، یک قاشق عسل را در یک لیوان شیر سرد حل کنید و قبل از خواب میل نمایید. چنان که یبوست پایان پذیرفت، در دنباله‌ی درمان فقط کافی است یک قاشق عسل را بدون شیر قبل از خواب میل نمود تا معده آرام شود، سوءهاضمه مرتفع گردد؛ زیرا « عسل‌‌طبیعی » موجب از بین رفتن گازها و نفخ معده و دفع فضولات معده و روده است.

.

• عسل و درمان سوختگی

عسل به علت دارا بودن ساختار رزینی (صمغی) در درمان سوختگی و اگزما بسیار مفید است چون با مالیدن آن به محل سوختگی مانع رسیدن هوا به پوست شده و از شدت درد می‌کاهد و از تاول زدن آن ممانعت به عمل می‌آورد. و در نتیجه محل سوختگی سریع تر بهبود یافته و درمان می‌شود.

.

منابع:
.https://aydana.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت