چگونه سالمند با نشاطی داشته باشیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

سالمندي يکي از مراحل مختلف رشد انسان‌ها است که در آن، افراد ممکن است بيشتر به افسردگي مبتلا شوند، از همين رو، اطرافيان مي توانند نقش بسزايي در افزايش نشاط سالمندان داشته باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل صندوق بازنشستگي کشوري به نقل از سايت خبري الف، افرادي که به مرحله سالمندي مي رسند نسبت به برقراري ارتباط با ديگران حساس تر مي شوند. بنابراين، نوع ارتباطي که اطرافيان يک فرد سالمند با او برقرار مي کنند، مي تواند تاثير زيادي بر روي نشاط فرد سالمند بگذارد. در اين مرحله از زندگي، فرد سالمند احساس مي کند که ناتوان شده است و اگر اطرافيانش به او بي توجهي کنند، مي توانند به اين تصور او دامن زده و اين تفکر او را تاييد کنند. پس سعي کنيد با سالمندتان ارتباطي همچون ارتباط با افراد جوان تر داشته باشيد.

.

به چهره سالمندتان نگاه کنيد

يکي از اقداماتي که مي تواند به با نشاط بودن سالمند شما کمک کند، داشتن ارتباط چهره به چهره با اوست. هر زمان که خواستيد با سالمندي صحبت کنيد و يا او خواست تا براي شما چيزي را تعريف کند، حتماً با او ارتباط چهره به چهره برقرار کنيد و به صورت او نگاه کنيد. با اين کار مي توانيد حس مثبت بودن را در او ايجاد کنيد.
.

به سالمندتان اعتماد به نفس بدهيد

اگر مي خواهيد سالمند شادي داشته باشيد، بايد به او اعتماد به نفس بدهيد. وقتي يک سالمند احساس ارزشمند بودن داشته باشد، بانشاط تر و سرحال تر مي شود. از او بخواهيد از تجربياتش در مسايل مختلف و حتي تجربه هاي جزئي خود را بيان کند. مثل دستور طرز پخت نوعي غذا و … وقتي سالمند ببيند که شما چقدر برايش اهميت قائل شده ايد و مي خواهيد از تجربياتش استفاده کنيد، احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس در او ايجاد مي شود.
.

از سالمندتان بپرسيد

يکي از کارهايي که مي تواند سالمند شما را خوشحال و در عين حال سرگرم کند، اين است که از او بخواهيد برايتان ماجرايي را تعريف کند. تعريف کردن يک داستان يا خاطرات گذشته و يا تعريف کردن قسمتي از يک فيلم و سريال و يا بيان اخبار، مي تواند به سالمندتان حس مثبتي بدهد.
.

محيط زندگي سالمند

سالمندي يکي از مراحل زندگي است که در آن افراد بيشتر به افسردگي مبتلا مي شوند‎. بنابراين محيط زندگي فرد سالمند بايد توام با آرامش و محبت باشد. ضمن اينکه نشاط در محيط زندگي، فرد سالمند را هم بانشاط و با روحيه مي کند.
.

محبت را ناديده نگيريد

محبت کردن به سالمندان مي تواند آنها را سرحال کند. وقتي سالمندي متوجه محبت کردن اطرافيانش به خود مي شود، سرشار از انرژي مي شود و نيروي دوباره اي پيدا مي کند. حتماً به شکل هاي مختلف به افراد سالمند محبت کنيد. مي توانيد اين کار را از طُرق مختلف همچون نوازش کردن و يا بوسيدن، صحبت کردن با آن ها، کمک به انجام دادن برخي از کارهايشان که توانايي انجام آن‌ها را ندارند و … انجام دهيد.
.

پياده روي و نفس تازه

انجام دادن ورزش هاي هوازي مي تواند کمک زيادي را به سرحال کردن انسان‌ها بکند. ورزش هاي هوازي آن دسته از ورزش‌ها هستند که حجم بالايي از اکسيژن را وارد ريه‌ها مي کند. اگر سالمندتان سر حال است حتما او را تشويق به ورزش کردن کنيد.براي اين کار هم مي توانيد او را به رفتن در جمع سالمنداني که صبح‌ها در پارک‌ها ورزش مي کنند ترغيب کنيد. اگر هم خيلي سالمند سرحالي نداريد، با توجه به شرايطي که او دارد، برايش نوعي ورزش را تنظيم کنيد.
.

انجام باغباني

يکي از فعاليت هايي که مي تواند به شاد کردن سالمندتان کمک کند؛ استفاده از گل و گياه است. باغباني کردن باعث مي شود روحيه سالمند تقويت شود و سرگرم شود. پرورش دادن گياهان مي تواند سالمند شما را به ياد دوران جواني و پرورش و تربيت فرزندان بياندازد.
.

حمايت از سالمند فراموشکار

اگر سالمندتان فراموشي و آلزايمر دارد، حتماً از او حمايت کنيد. حتي اگر يک مطلب را بارها و بارها تعريف کرد، هيچ گاه به او نخنديد و اين نکته را به اعضاي کوچکتر خانواده نيز متذکر شويد. مطالب مهمي را که سالمندتان نبايد فراموش کند، مثل خوردن قرص را حتماً بر روي کاغذ کوچکي يادداشت کنيد.
.

در دسترس سالمندان باشيد

سرزدن به سالمندان مي تواند موجي از شادي را در آنها رقم بزند. حتي اگر شرايط کاري شما به گونه است که نمي توانيد هر روز به آنها سر بزنيد، با تلفن، روزانه از حال آن‌ها خبردار شويد و دل آن را شاد کنيد.
.

مشارکت سالمند فراموش نشود

حتماً در کارهاي مختلف از مشارکت سالمندتان استفاده کنيد. با اين کار هم آن‌ها را سرحال کرده ايد و هم حس مثبت ارزشمند بودن را در آنها ايجاد مي کنيد. براي تهيه غذاي خاص و يا خريدن وسيله اي خاص و يا حتي مشارکت دادن در کارهاي سبک منزل مي توانيد از وجود آن‌ها کمک بگيريد.
.

منابع:
.https://cspf.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت