راهنمای بوت مردانه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

بوت یا چکمه مردانه یا همان la botte کلمه‌ای فرانسوی است که به نوعی از کفش مردانه اطلاق می‌شود که علاوه بر پوشاندن پا قادر به پوشش دادن مچ‌پا نیز هست. برخی از بوت‌ها تا زیر زانو و برخی دیگر تا ران امتداد دارند. معمولا بوت از پیچ خوردگی پا جلوگیری می‌کند خیلی از افراد به علت اینکه تمام قسمت پا را گرم نگهداری می‌کند از آن به عنوان کفش زمستانی و پاییزه استفاده می‌کنند. در زمان‌های گذشته از بوت برای نیروهای نظامی و اسب سواران استفاده می‌شد اما امروزه در صنعت مد و پوشاک اهمیت زیادی پیدا کرده و به عنوان یک کفش رایج بین همگان استفاده می‌شود.

.

ویژگی‌های بوت مردانه خوب و باکیفیت:

  1. دوخت بوت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است به طوری که یک بوت با دوخت خوب می‌تواند سال‌های سال برای شما کار کند.
  2. بوت را معمولا در فصل پاییز و زمستان استفاده می‌کنند، بنابراین باید از پارچه ضد آب ساخته شود تا از ورود آب به درون کفش جلوگیری نماید.
  3. در فصل زمستان دمای هوا خیلی کاهش پیدا می‌کند و در برخی مواقع حتی به زیر صفر درجه هم می‌رسد. پس بوت مورد نظر شما باید دارای جنس داخلی راحت و خیلی گرم باشد.
  4. رویه کفش هم از اهمیت زیادی برخوردار است، رویه بوت مورد نظر شما باید در برابر ترک خوردن و سائیده شدن به خوبی از خود مقاومت نشان دهد. زیرا اولین قسمتی که از بوت دچار آسیب دیدگی می‌سود رویه آن می‌باشد.
  5. کف بوت قسمتی است که باید بیشترین میزان نرمی و انعطاف را داشته باشد. کف یا همان زیره کفش باید دارای استوک مناسبی باشد تا از لیز خوردن پای شما جلوگیری نمایید. همچنین قادر به خنثی نمودن ضربه از زمین به کف پای شما باشد.
  6. اندازه ساقه بوت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بوت را برای کوهنوردی می‌خواهید، باید ساقه آن به اندازه‌ای باشد که از مچ پا در مقابل پیچ خوردن ناگهانی محافظت نماید‌.

.

انواع بوت مردانه:

  • بوت‌مردانه چلسی: یکی از بهترین مدل‌های بوت مردانه است که شما می‌توانید با اطمینان کامل آن را خریداری نمایید. در قسمت ساق این کفش کش دوخته شده که می‌تواند یکی از راه‌های تشخیص این مدل باشد. کش کنار ساقه این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی آن را بپوشید همچنین پا نیز در آن بیشتری میزان راحتی را داشته باشد.
  • بوت‌مردانه تیمبرلند: این کفش مناسب فصل پاییز و زمستان است و جزو یکی از زیباترین بوت‌های مردانه می‌باشد. این بوت را می‌توان به عنوان محبوب‌ترین برند تولید کننده بوت مردانه معرفی کرد. این مدل در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود اما رنگ عسلی محبوت‌تر از سایر رنگ‌هاست. راه تشخیص این مدل بوت مردانه از سایر بوت‌ها بالشتک مشکی آن است.
  • بوت‌مردانه کویری: اگر به دنبال یک بوت پاییزی مناسب هستید، بهترین گزینه است. این مدل بوت مردانه در ابتدا برای سربازان استفاده می‌شد. اما به مرور زمان برای استفاده عموم مردم مورد استفاده قرار گرفت و همه‌گانی شد. این بوت مناسب موقعیت‌های نیمه رسمی مانند دانشگاه و محل کار است. این کفش را از جنس جیر و زیره پلاستیکی آن می‌توان از سایر مدل‌ها تشخیص داد و شناسایی کرد.
  • بوت‌مردانه بروگ: در واقع این مدل شباهت زیادی به کفش‌های رسمی مردانه دارد، زیرا سطح این کفش به وسیله طرح‌های زیبا تزئین می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص بوت بروگ همین طرح‌های روی بوت است. ساق این کفش تا بالای مچ پا امتداد دارد و دارای بند می‌باشد به همین دلیل جزو کفش‌های اسپورت و رسمی قرار میگیرد و در هرکجا می‌توان از آن استفاده کرد.
  • بوت‌مردانه ایمنی: این مدل به کفش کار و ایمنی هم معروف می‌باشد. از این مدل در محیط کاری پرخطر برای محافظت از پا استفاده می‌شود. این مدل بسته به نوع و محل کار شما انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید بسته به نوع کار و خطراتی که پیش روی شما قرار دارد یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. از مهم‌ترین ویژگی کفش‌های کار می‌توان به زیره مقاوم و حافظت فولادی از انگشتان پا اشاره کرد.
  • بوت‌مردانه بلند بند‌دار: این مدل بوت معمولا از جنس چرم طبیعی ساخته می‌شود و به پوتین نظامی معروف است. به علت اینکه ساقه آن بسیار بلند است و تا ساق پا امتداد دارد و بند آن را می‌توان تا ساق پا محکم کرد‌. از مهم‌ترین ویژگی بوت‌های نظامی می‌توان به داشتن زیره مقاوم یک کفش مفید برای کوهنوردی به حساب می‌آیند. درآوردن و پوشیدن آن‌ها مقداری دشوار است به همین دلیل برای استفاده روزانه مناسب نیستند.
  • بوت‌مردانه مخصوص پیاده‌روی: این مدل بوت از تمام قسمت‌های پا محافظت می‌کند و به علت داشتن استحکام، مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری قابل قبول بهترین گزینه برای پیاده روی محسوب می‌شود. این مدل را به علت شباهتی که به کفش ایمنی دارد می‌توان شناسایی کرد، البته این مدل مطابق با سلیقه و مد روز طراحی می‌شود‌. از این مدل بوت مردانه می‌توان در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد و به دلیل اسپورت بودن می‌توانید آن را روی شلوار جین استفاده نمایید.
  • بوت‌مردانه زمستانی: همان طور که از نامش پیداست مناسب فصل زمستان و سرما طراحی شده و از پاهای شما در سرمای شدید هوا به خوبی محافظت می‌کند. در واقع بهترین نوع بوت زمستانی همان بوت مخصوص پیاده روی است. زیرا استوک‌دار بوده و مانع از لیز خوردن شما روی سطح یخ و برف می‌شود. البته از بوت‌های ساق بلند بند‌دار هم می‌توانید به عنوان بوت زمستانی استفاده نمایید. بوت زمستانی بهتر است ضد آب بوده و پاهای شما را در برابر سرما به خوبی محافظت کند.

.

بوت مردانه را از کجا خریداری کنیم:

شما در کل بوت مردانه را به دو روش بیشتر نمی‌توانید خریداری نمایید. یکی به صورت حضوری به فروشگاه‌های کفش فروشی مراجعه کرده و به صورت حضوری از بین مدل‌هایی که به علت کمبود فضا تنوع مدل زیادی هم ندارند یکی را انتخاب و خریداری نمایید. پیشنهاد می‌کنم از خرید حضوری اجتناب کنید. زیرا به علت اینکه بیشتر فروشگاه‌های کفش مردانه اجاره‌ای هستند و معمولا کرایه سنگینی هم به مالک مغازه پرداخت می‌کنند قیمت کفش را گران‌تر از نرخ واقعی می‌گذارند تا علاوه بر سود خود کرایه مغازه آخر ماه را هم جور کنند. پیشنهاد می‌کنم از فروشگاه آنلاین و معتبر خرید کنید تا علاوه بر مشاهده حجم زیادی از مدل‌ها و قیمت‌ها بوت مردانه مورد نظر خود را ارزان‌تر هم خریداری نمایید. لازم به ذکر است این فروشگاه‌ها جنس فروخته شده خود را هم پس گرفته و هم تعویض می‌کنند. پس با خیالی آسوده می‌توانید در منزل خود بوت مورد نظر را سفارش دهید و در صورت عدم رضایت تا 7 روز می‌توانید جنس مربوطه را مرجوع نمایید.

.

نکات مهم هنگام خرید بوت مردانه:

  1. قیمت بوت: مهم‌ترین و اولین نکته‌ای که هنگام خرید بوت باید به آن توجه داشته باشید، قیمت آن می‌باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب ایفا می‌کند. قبل از هر کاری میزان بودجه را برای خرید بوت مشخص کنید. با مشخص شدن مقدار بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برایتان آسان می‌شود.
  2. نوع بوت: بوت‌مردانه انواع مختلفی دارد، همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، انتخاب نوع بوت بستگی به سلیقه و نوع استفاده شما از کفش دارد. اگر بوت را برای کار می‌خواهید بوت ایمنی بخرید، اگر برای ورزش می‌خواهید بوت پیاده‌روی و کوهنوردی گزینه مناسبی است. برای استفاده روزمره هم بوت‌های مختلفی وجود دارد که در ابتدای مطلب تک تک آن را به صورت کامل توضیح دادیم. می‌توانید با مراجعه به قسمت مربوطه آن‌ها را انتخاب و خریداری نمایید.
  3. ساقه بوت: تفاوت کفش با بوت در داشتن ساقه است. معمولا بوت دارای ساقه کوتاه، متوسط و بلند است. برای زمستان بوت‌های ساق بلند مناسب هستند و برای ورزش و کوهنوردی بوت ساقه متوسط زیرا مچ پای شما هم محافظت می‌شود و حین ورزش و کوهنوردی پیچ نمی‌خورد. پوت‌های ساق کوتاه هم مناسب تیپ اسپورت و رسمی می‌باشند. اگر به اندازه ساق بوت توجه نکنید در آینده با مشکل بزرگی مواجه می‌شوید و ممکن است اصلا از بوت مورد نظر استفاده نکنید.
  4. نوع باز و بسته شدن: بوت در کل به سه صورت باز و بسته می‌شود که عبارتند از: بند، کش و زیپ. بوت‌های بنددار معمولا به سختی باز و بسته می‌شوند و برای استفاده روزانه مناسب نیستند. بوت‌های کش‌دار به راحتی پوشیده می‌شوند و پا درون این بوت‌ها بیشتر احساس راحتی می‌کند. بوت‌های زیپ‌دار هم مناسب بوده اما به علت اینکه زیپ آن‌ها یا گیر می‌کند و یا پاره می‌شود را به شما توصیه نمی‌کنیم. بوت‌های کش‌دار هم برای ورزش مناسب نیستند پیشنهاد می‌کنم برای ورزش از بوت بنددار استفاده کنید.
  5. جنس رویه: جنس رویه بوت باید ضد آب بوده و علاوه بر آن قابلیت گردش هوا را هم داشته باشد. رویه کفش بیشتر از سایر قسمت‌ها در معرض سایش و پاره شدن قرار دارد، بنابراین شما باید جنس محکم و مقاومی را انتخاب کنید. چرم طبیعی جنس مناسبی است فقط قیمت آن مقداری گران است که شما می‌توانید از مدل‌های برزنت ضد آب را انتخاب نمایید زیرا علاوه بر مقاومت بالا قابلیت گردش هوا را دارند و از قیمت مناسبی هم برخوردارند.
  6. استوک بوت: به عاج‌های کف بوت استوک می‌گویند که باعث چسبندگی با بوت با زمین می‌شود. اگر بوت را برای برف و یخ می‌خواهید استوک‌های فلزی و استوک بلند بهترین گزینه هستند زیرا به چسبندگی بیشتر با سطح کمک می‌کنند. در بوت‌های رسمی و مناسب پیاده روی استوک نقش چندانی ندارد اما برای خرید بوت‌های ورزشی و کوهنوردی حتما به نوع استوک بوت توجه داشته باشید.
  7. جنس زیره بوت: زیره بوت نباید خیلی خشک و نه خیلی نرم باشد زیرا زیره خشک بعد از مدتی شکسته می‌شود و کارایی لازم را ندارد و زیره خیلی نرم باعث می‌شود ضربه زیادی از طرف زمین به کف پای شما وارد شود. به همین علت زیره کفش باید حالت اعتدال داشته باشد. افراد حرفه‌ای همیشه موقع خرید بوت به انعطاف پذیری زیره کفش دقت زیادی می‌کنند.

.

روش نگهداری از بوت مردانه:

  • از قرار دادن بوت زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا علاوه بر ایجاد پوسیدگی در زیره موجب خشک شدن و ترک برداشتن بوت می‌شود به خصوص اگر جنس آن چرم طبیعی باشد.
  • اگر جنس زیره بوت شما نرم و انعطاف‌پذیر است در مسیرهای داره سنگ ریزه و صخره حرکت نکنید زیرا باعث از بین رفتن زیره کفش می‌شود.
  • از عبور کردن با بوت درون آب رودخانه پرهیز کنید. زیرا خیلی از قسمت‌های بوت به وسیله چسب به هم متصل شده‌اند و در اثر تماس با آب پاره می‌شوند.
  • زمانی که بوت شما کثیف می‌شود آن را شستشو ندهید به خصوص اگر چرمی باشد. بهتر است با مقداری مایع لباسشویی و یک مسواک کهنه روی بوت را تمیز کرده و با پارچه تمیز خشک کنید.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت