راهنمای دکمه سر آستین

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دکمه سر آستین چیست؟

یکی از جذاب ترین اکسسوری‌های مردانه دکمه سرآستین است که ست کردن آن‌ها به اطلاعات کافی نیاز دارد. فاکتورهایی که هنگام ست کردن آن‌ها با لباستان باید به آن توجه کنید شامل : متریال استفاده شده، رنگ و نوع طراحی این اکسسوری از این موارد هستند.

آقایانی که می‌خواهند شیک باشند، هیچ اکسسوری بهتر از دکمه سر آستین برای آن‌ها نیست. دکمه سردست دکمه هایی هستند که برای تزیین و بستن بخش دو سر آستین پیراهن مردانه استفاده می‌شوند. یک طرف دکمه سر آستین به اندازه جا دکمه سر آستین است و بخش دیگر آن که بزرگ تر است، تزیینی می‌باشد.

هر دو بخش دکمه سر آستین با یک میله به هم وصل می‌شوند. این اکسسوری اکثرا در مراسم رسمی استفاده می‌شود و تاثیر زیادی در ظاهر کت یا پیراهن مردانه دارد. انتخاب دکمه سر آستین نیاز به مهارت دارد، باید با مدل و رنگ پیراهن تان ست باشد. در ادامه نکاتی را برایتان آورده ایم تا در انتخاب آن به صورت حرفه ای عمل کنید.

 

نکات کلی در انتخاب دکمه سر آستین:

مراحل استفاده از دکمه سرآستین به شرح زیر است:

1.در بیشتر مدل‌های دکمه سرآستین بخش کوچکتر باعث اتصال سرآستین‌های پیراهن به یکدیگر میشود.

2.قسمت لولایی پشت دکمه سرآستین را بچرخانید تا به صورت خطی درآید.

3.سرآستین‌های پیراهنتان را روی هم قرار دهید. (باید روی سرآستین پیراهن،سوراخ مناسب برای دکمه سرآستین وجود داشته باشد).

4.قسمت مستقیم پشت دکمه را از بین سوراخ سرآستین پیراهن عبور دهید طوری که از هر دو سوراخ آن عبور کند و قسمت تزئینی و بزرگ آن به سمت بیرون قرار بگیرد؛یعنی وقتی بازو‌های شما در پهلو قرار دارد بخش رنگی و تزئینی دکمه سرآستین باید به سمت بیرون باشد.

5.یکی از مدل‌های اصلی دکمه سرآستین یک دایره خیلی کوچک است که به وسیله یک میله فلزی به دایره تزئینی بزرگتری متصل میشود.قسمت پشت بعضی از دکمه‌های سرآستین به شکل لولایی و متحرک است،این مدل از سایر انواع دکمه سرآستین مرسوم تر است.

6.در مورد مدل هایی که پشت آن به صورت لولایی و متحرک نیست، فقط کافی است که قسمت کوچکتر دکمه سرآستین را از سوراخ آن رد کنید تا قسمت بزرگ و تزئینی به سمت بیرون باشد، این مدل برای قراردادن دکمه در یک طرف سرآستین پیراهن است.

7.اگر دوست دارید که هر دو طرف سرآستین پیراهنتان دکمه داشته باشد، میتوانید دقیقا روش توضیح داده شده را برای طرف دیگر سرآستین هم انجام دهید.

8.برای اینکه متمایز و شیک باشید، از دکمه‌های سر آستین با سنگ قیمتی مثل عتیق یا زمرد استفاده کنید.البته دکمه سرآستین‌های دست ساز بسیار گران قیمت میباشند.

9.یادتان باشد هنگامی که از دکمه سرآستین استفاده میکنید، از به کار بردن دکمه معمولی آستین خودداری کنید

.

ساختار دکمه سردست

ساختار دکمه سردست به نحوی است که از سوراخ‌های سر آستین پیراهن قابل عبور دادن است و با استفاده از قفل یا اجزای برجسته خود، دو طرف سرآستین را در کنارهم نگه داشته و با عث بسته شدن آستین می‌شود. اکثر دکمه‌های سردست دارای یک سر بزرگ و حجیم  و ظاهری مزین شده و زیبا هستند. ضمنا دارای یک پایه هستند که باعث اتصال طرف بزرگتر به انتهای آن می‌شوند، و این پایه است که از سوراخ پیراهن رد می‌شود. انتهای دکمه سردست نیز غالبا دارای یک بخش متحرک و قفل مانند است که وقتی باز می‌شود، باعث ثابت شدن دکمه سر دست در جای خود می‌گردد.

هنگام ست کردن این نوع از زیورآلات باید به 3 فاکتور مهم دقت کنید، آن‌ها شامل: جنس، رنگ و نوع طراحی آن است. برای اینکه بدانید که این نوع از اکسسوری را در چه موقعیتی و با چه استایلی ست کنید ابتدا باید اجزای آن را بشناسید. سپس نحوه استفاده درست از آن را یاد بگیرید. در انتها با توجه به سه فاکتوری که گفته شد، دکمه سردست مناسب با استایل و سبک پوشش خود را انتخاب کنید.خرید دکمه سردست نقره به افراد خوش پوش و با سلیقه بسیار پیشنهاد می‌شود.

.

جنس دکمه سر آستین

در ساخت دکمه‌های سرآستین محدودیت و قانون خاصی وجود ندارد، در ساخت این دکمه‌های تزئینی می‌توان از پارچه‌های مختلف، سنگ‌های گران بها یا معمولی، طلا، نقره، پلاتین، فیبر کربن، کریستال، لعاب، شیشه، گان متال، مروارید طبیعی، اونیکس، رزگلد، ابریشم، استیل ضد رنگ، نقره استرلینگ، تیتانیوم و… استفاده کرد.

.

انواع دکمه سردست

دکمه‌های سرآستین از اشکال و ساختارهای متنوع و مختلفی برخوردارند که در ادامه به معرفی برخی از مدل‌های متداول آن خواهیم پرداخت.

دکمه Whale Back

این مدل دکمه سر آستین، سری صاف و پایه ای مستقیم دارد و بخش انتهایی آن، لولایی شکل است که در هنگام جمع شدن، کاملا روی پایه قرار می‌گیرد. این مدل یکی از ساده ترین مدل‌های دکمه سردست است که به علت بزرگ بودن قسمت سری و قفل آن، قابلیت استفاده آسانی دارد. در واقع استفاده از این مدل نسبت به مدل‌های دیگر رایج تر است.

مدل Bullet Back

این مدل هم مانند مدل قبلی است، اما فقط در قسمت پایه، شکل یک قاب تو خالی را دارد و بخش پایینی و قفل آن، دارای یک قطعه باریک به شکل سیلندر است که در بخش توخالی پایه می‌چرخد. جهت قفل این مدل دکمه سردست، بایستی قطعه سیلندر شکل در داخل پایه چرخانده شود تا نحوه‌ی قرار گیری آن عمود با پایه باشد.

مدل زنجیری Chain Link

این دسته از دکمه سر‌دست‌ها که به دکمه سر‌دست زنجیری معروف است دارای دو سر یکسان است که به وسیله یک زنجیر به یکدیگر متصل شده اند. این مدل دکمه برخلاف دیگر مدل‌ها خیلی محکم نیست و دو طرف سر آستین را کمی شل نگه می‌دارد. دو طرف این دکمه تزیینی بوده و سبب پوشانده شدن سر آستین‌ها می‌شود.

مدل دکمه ای Stud/Button

این مدل از دکمه سرآستین دارای یک سر بزرگ، یک پایه و یک سر کوچک در بخش انتهایی است. جهت بستن آن باید سر کوچک دکمه اندکی کج شود تا بتواند از سوراخ‌های سرآستین عبور کرده و مجدد برای اینکه در جای خود محکم بایستد صاف شود. این سردکمه زمانی که بدرستی سر جای خود قرار گرفت، محکم خواهد شد. عدم وجود قطعات متحرک در این مدل باعث ماندگاری بالا و عمر طولانی آن می‌شود.

مدل دو سری Ball Return

این مدل یکی از انواع دکمه سردست‌های تزیینی و خاص است که یک پایه خمیده و یک بخش توپ مانند سنگین در انتهای خود دارد که در مقایسه با مدل لولایی مقداری شل است ولی نسبت به مدل زنجیری سفت تر است. در صورتی که این مدل ساخته شده از فلزات گرانبها باشد، از قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر برخوردار خواهد بود، زیرا بایستی در قسمت انتهایی توپی شکلش مقدار فلز بیشتری استفاده شود.

مدل دو قفل Lucking Dual-Action

مدل دکمه سردست دو قفل، همانطور که از اسم آن مشخص است دارای 2 قفل است و ساختاری لولایی شکل مشابه با قفل فلزی بند ساعت دارد که کل بخش پایه در نقش لولا را دارد. دکمه سردست باز شده، قسمت کوچکتر دکمه از داخل سوراخ‌های پیراهن عبور می‌کند و دکمه سرآستین برای اینکه دو طرف آن گرفته شود و بتوانید ببندید، بسته می‌شود. قسمت رویی آن که در قسمت بالا به عنوان زیبایی کاربرد دارد و بزرگتر از پایه است. مدل دوقفل مدلی جدید و مدرن است که هم براحتی بسته می‌شود و هم سرآستین را بسیار سفت نگه می‌دارد.

دکمه سر آستین پارچه ای Fabric

در دکمه سر دست پارچه ای، ترکیبی از پارچه و فلز استفاده شده است. نحوه‌ی بسته شدن این مدل از دکمه سردست می‌تواند مانند هر کدام از مدل‌های بالا باشد، با این تفاوت که بخش رویی این دکمه با استفاده از پارچه تزیین شده است. قاب اصلی قسمت رویی دکمه با پارچه بسیار بادوام و شیک پوشانده شده است و قسمت پایه فلزی است. این مدل از دکمه سرآستین نیز جزء استایل‌های کژوال قرار می‌گیرد.

دکمه سردست مدل گره ای Knot

مدل گره ای دارای دو سر بوده و مانند دکمه‌ی زنجیری است که بوسیله بندی کوتاه و انعطاف پذیر به هم متصل هستند و دو سر آن گره‌های تزیین شده قرار دارند. معمولا برای ساخت این مدل دکمه سر‌دست از ابریشم استفاده می‌شود و بر خلاف سایر دکمه‌های سردست از جنس نخ بسیار مستحکم و بادوام است. این مدل به دلیل داشتن شکلی مانند گره دارای استایل کژوال می‌باشد بخصوص اگر رنگی شاد و جذاب داشته باشد. این مدل دکمه سر دست دارای رنگبندی بسیاری است.

.
منابع:

.https://web2all.ir
.https://bazargate.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت