راهنمای دستبند

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

یکی از زیورآلاتی که از دیرباز تا کنون مورد استفاده انسان قرار گرفته است دستبند است. این اکسسوری نوعی وسیله تزیینی است که انسان‌ها بر گرد مچ خود می‌بندند. در گذشته این شی تزیینی از جنس استخوان، سنگ و یا چوب بوده است. در حالی که اکنون این اکسسوری زیبا از جنس‌های مختلف مانند طلا، نقره، چرم، سنگ و یا ترکیبی از هر کدام از این‌ها ساخته می‌شود.

انتخاب دستبند شما باید براساس موقعیت و مناسبتی باشد که در آن قرار می‌گیرید. به عنوان مثال نمونه‌های پهن و سنگین و دستبندهای آویز دار مناسب استفاده روزانه نیستند مانند زمانی که میخواهید انگشتر برای مثال انگشتر طلا دست کنید باید به این موارد دقت کنید. زیرا زمانی که می‌خواهید به مدت طولانی از این مدل‌ها استفاده کنید، دست شما خسته می‌شود و  ممکن است آویز آن بیفتد. این نوع دستبندها مناسب دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و تفریحات کوتاه‌مدت هستند.

.

1- اندازه‌گیری مچ دست برای انتخاب دستبند مناسب

در اولین قدم برای انتخاب دستبند مناسب شما باید سایزهای مختلف دستبند را بشناسید و بدانید کدام اندازه مناسب دست‌های شماست. برای این منظور فقط به یک متر پارچه‌ای، یا یک تکه نوار پارچه‌ای و خط کش نیاز دارید.

برای تعیین سایز مچ دست خود، متر یا نوار پارچه‌ای را دور پهن‌ترین قسمت مچ دست یا قسمت پایین استخوان مچ که در کنار کف دست قرار دارد، بپیچانید. اندازه‌ی آن را از روی متر بخوانید و روی کاغذ بنویسید. اگر از نوار پارچه‌ای استفاده کرده‌اید، قسمتی که دو سر نوار روی هم آمده را با ماژیک علامت بزنید (یا با دست نگه دارید)، سپس آن را روی خط کش بگذارید و اندازه‌اش را یادداشت کنید.

انتخاب دستبند مناسب اندازه گیری مچ

این اندازه‌ی دقیق مچ دست شماست. اما از آنجا که دستبند باید در مچ آزاد باشد و کمی حرکت داشته باشد، باید به عدد به‌دست آمده بین 1.3 تا 2.5 سانتی‌متر اضافه کنید. اگر دوست دارید که دستبند طلا در دستتان آزاد باشد و حرکت زیادی داشته باشد، 2.5 سانتی‌متر اضافه کنید. اگر فقط می‌خواهید که دستبند به دست نچسبد و کمی آزاد باشد، همان 1.3 تا 1.5 سانتی‌متر کفایت می‌کند.

به طور مثال اگر پهنای مچ شما 14 سانتی‌متر است، طول دستبند بهتر است که حدود 17 سانتی‌متر باشد که سایز Small به حساب می‌آید. در جدول زیر می‌توانید سایزهای استاندارد دستبند بر اساس اندازه‌ی دور مچ را مشاهده کنید.

انتخاب دستبند مناسب سایز دستبند

برای تعیین سایز دستبند می‌توانید از دستبندهایی که در حال حاضر دارید هم کمک بگیرید. به این صورت که دستبند را باز کنید، از قسمت قفل دستبند تا انتهای آن را با متر اندازه‌گیری کنید. سپس مثل جدول بالا سایز دستبند خود را پیدا کنید.

باید بدانید که تعیین سایز النگو با دستبند کمی فرق دارد. برای اندازه‌گیری قطر مناسب النگو باید دست‌های خود را شبیه زمانی جمع کنید که می‌خواهید النگو به دست کنید. یعنی دو انگشت شست و کوچک را روی هم بگذارید به طوری که سه انگشت میانی در کنار هم باشند. سپس با کمک متر، پهن‌ترین قسمت دست را (در حالت جمع شده، مثل عکس زیر) اندازه بگیرید.

انتخاب دستبند مناسب اندازه گیری النگو

بهتر است 5 میلی‌متر به اندازه گرفته شده اضافه کنید تا پوشیدن النگو آسان باشد. برای تعیین سایز النگو بر اساس اندازه‌ی مچ دست می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

انتخاب دستبند مناسب سایز النگو

2- انتخاب دستبند بر اساس موقعیت و مراسم

پس از تعیین اندازه‌ی دستبند لازم است برای خودتان مشخص کنید که این زیور را برای استفاده‌ی روزمره می‌خواهید یا برای مناسبت‌های خاص! برای اینکه جنس، شکل و نوع دستبند تعیین‌کننده‌ی موارد استفاده‌ی آن است. به طور مثال، شما یک دستبند تنیس مملو از نگین‌های الماس را به طور روزمره یا برای محل کار استفاده نمی‌کنید. در عین حال، هیچ وقت برای مجالس رسمی مثل عروسی سراغ دستبند چرم یا بافت نمی‌روید.هر موقعیت و مراسمی آداب پوششی خاص خود را دارد. ما در زیر به طور خلاصه و مختصر برایتان نوشته‌ایم که در هر موقعیتی چه نوع دستبندی استفاده کنید که مناسب باشد.

– دستبندهای زنجیری نقره بیشتر برای دختران و زنان جوان مناسب است چون حالت دخترانه دارد. اما با لباس‌های غیررسمی، تیپ‌های اسپرت و شلوار جین هم ست می‌شود. دستبند نقره برای مجالس رسمی خیلی مناسب نیستند.

– دستبندهای سنگی و مهره‌ای هم یک اکسسوری رسمی به حساب نمی‌آیند و بیشتر برای کودکان یا زنان و مردان جوان با تیپ‌های غیررسمی مناسب است.

– دستبند طلا یا نقره‌ی مرواریدی بسیار شیک و باکلاس است و شما می‌توانید آن را با هر تیپ و استایلی ست کنید.

– دستبند تنیس از یک ردیف الماس روی پایه‌های چنگکی تشکیل شده است. با اینکه ماهیت اصلی دستبند تنیس با سنگ الماس است، اما در سال‌های اخیر، در ساخت آن از دیگر سنگ‌ها هم استفاده می‌شود تا قیمت ارزان‌تری داشته باشد. اما این دستبندها به خاطر نگین‌های زیاد و درخشش بالائی که دارند، معمولاً برای مناسب‌های رسمی استفاده می‌شوند.

– دستبند چارم اغلب زنجیرهای فلزی از جنس طلا یا نقره هستند که آویز یا چشم‌زخم‌های کوچکی از آنها آویزان است. این دستبند را می‌توانید برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی استفاده کنید. اگر دستبند چارم مدل زنجیری باشد، حتی می‌توانید خودتان آویزهای آن را کم و زیاد کنید؛ یا بر اساس موقعیتی که می‌خواهید در آن حاضر شوید، نوع آویز دستبند را عوض کنید.

– دستبند زنجیری طلا و دستبند زنجیری نقره هیچ‌گونه سنگ و گوهری ندارد و ماهیت آن به این صورت است که کاملاً ساده و شیک به‌نظر برسد. به همین خاطر برای تمام مناسبت‌ها و حتی برای استفاده‌ی روزانه مناسب است.

– برای استفاده‌ی روزانه و محل کار بهتر است از النگوی ساده، زنجیر ساده یا دستبندهای بدون نگین و آویز استفاده کنید. بد نیست بدانید که دستبند طلای زرد اغلب دوام و استحکام بالایی دارند و برای استفاده روزانه گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌روند.

– النگو یا دستبند از جنس نقره را به خاطر رنگ روشن و براقی که دارد، بهتر است با تی‌شرت و یک شلوار جین شیک ست کنید. دستبند نقره مناسب استفاده‌ی روزمره نیست زیرا نقره فلز بسیار نرمی است و خیلی سریع هم سیاه می‌شود.

– اگر دستبند یا النگو از پلاتین ساخته شده، توصیه می‌کنیم آن را فقط در مجالس و مناسب‌های خاص و رسمی استفاده کنید.

– دورهمی‌های دوستانه فرصتی برای هنجارشکنی و انتخاب‌های آزادانه هستند. در چنین موقعیت‌هایی هر مدل دستبندی که دوست دارید استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که با لباس‌هایتان ست باشند.

.

3- انتخاب دستبند بر اساس تُناژ پوست

انتخاب زیورآلات بر اساس تُناژ پوست کمک می‌کند تا جلوه‌ی وسیله‌ی زینتی روی دست‌های شما بیشتر و درخشنده‌تر باشد. چون برخی از طلاها و سنگ‌های قیمتی با بعضی رنگ‌های پوست تناسب بیشتری دارند. مثلاً افرادی که پوست سرد دارند اگر از طلاهای سفید یا دستبندهای نقره استفاده کنند، درخشش و جلوه‌ی این زیورآلات روی دستشان بسیار بیشتر از کسانی است که پوست گرم دارند.

روش تعیین تناژ پوست بسیار آسان است. فقط کافی است زیر نور طبیعی، مثلاً در طول روز یا زیر نور خورشید، رگ‌های مچ دست خود را نگاه کنید.

  • اگر رگ‌های مچ دست شما آبی یا بنفش است، یعنی رنگ پوست سرد دارید.
  • اگر رگ‌های مچ دست شما سبز است، یعنی رنگ پوست گرم دارید.
  • اگر رگ‌های مچ دستتان آبی و در بخش‌هایی سبز دیده می‌شوند، یعنی پوست با رنگ خنثی دارید.

حواستان باشد که تُن پوست با رنگ ظاهری پوست متفاوت است. ممکن است شما پوستی تیره با تناژ سرد داشته باشید. یعنی لزوماً برنزه بودن و تیره بودن به معنای داشتن پوست گرم نیست.

حالا که تناژ پوست خود را تعیین کرده‌اید، باید دستبند طلا یا نقره را بر اساس آن بخرید تا بهترین جلوه را داشته باشد.
  • اگر پوست سرد دارید، بهتر است سراغ زیورآلات سفید روشن همچون طلای سفید، پلاتین و نقره بروید.
  • اگر پوست گرم دارید، بهتر است سراغ طلای زرد، طلای رزگلد، زیورآلات مسی و برنجی بروید.
  • اگر پوست خنثی دارید می‌توانید از هر رنگ طلا و نقره که دوست دارید استفاده کنید.

برای دستبندهای نگین‌دار، علاوه بر رنگ فلز خوب است به تناسب رنگ سنگ با پوست خود هم توجه کنید. مثلاً سنگ‌های روشن با رنگ سرد سبز یا بنفش برای پوست سرد مناسبند. یا مثلاً رنگ‌های خاکی، قهوه‌ای، زرد، نارنجی یا حتی رنگ فیروزه‌ای برای رنگ پوست گرم بسیار مناسب هستند.

.

4- دستبند مناسب دست لاغر

کسانی که مچ دست لاغری دارند بهتر است چندین دستبند را به طور همزمان بپوشند. اگر مچ دست شما لاغر است، توصیه می‌کنیم حداقل دو دستبند را با هم به دست کنید. یا یک دستبند با یک یا دو النگو را همزمان در یک دست بپوشید.اگر آقا هستید، می‌توانید دستبند و ساعت مچی خود را به طور همزمان در یک دست بپوشید. این ترفند کمک می‌کند تا کوچکی و لاغری مچ دست‌هایتان پوشانده شود و کمتر به چشم بیاید.
.

5- دستبند مناسب دست چاق

برای انتخاب دستبند مناسب دست چاق باید سراغ مدل‌هایی بروید که پهن و ضخیم هستند و اندازه‌ی بزرگ دارند. مثلاً دستبندهایی که پهنای 5 سانتی‌متری دارند باعث می‌شوند تا مچ دست شما لاغرتر و ظریف‌تر به نظر برسد.

.

6- راهنمای خرید دستبند مردانه

دستبندهای مردانه همانند مدل‌های زنانه تنوع زیادی دارد. اما رایج‌ترین و محبوب‌ترین دستبندهای مردانه شامل مدل‌های کارتیه، دستبند زنجیری، پلاک طلا در کنار چرم، مهره‌ای و بافت است.

برای انتخاب دستبند مناسب مردانه هم باید همه‌ی مواردی که در بالا توضیح داده‌ایم را رعایت کنید. یعنی مکان، زمان، سبک زندگی و رنگ پوست خود را مدنظر داشته باشید و سپس دستبند خریداری کنید. توجه داشته باشید که مثلاً دستبند طلا زنجیری یا کارتیه برای مراسم و مناسب‌های رسمی مناسب است. دستبندهای سنگی و مهره‌ای و مدل‌های بافت برای تیپ‌های اسپرت و دورهمی‌های دوستانه مناسبند. دستبندهای چرم با پلاک طلا یا نقره را می‌توان برای هر دو مناسبت رسمی و غیررسمی استفاده کرد.

.

7- راهنمای انتخاب دستبند مناسب کودکان

برای تعیین اندازه مچ دست کودکان نیز باید به همان روشی که در بالا توضیح داده‌ایم عمل کنید. اما به طور کلی، یک‌سری سایز مشخص و استاندارد هم برای کودکان در سنین مختلف وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز کمک بگیرید. در جدول زیر این اندازه‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

انتخاب دستبند مناسب سایز کودکان

نکاتی برای انتخاب دستبند

اگر می‌خواهید مچ دستتان لاغرتر و ظریف تر به نظر بیاید از دستبندهای ضخیم با ابعاد بزرگ استفاده کنید.دستبند با عرض 5 سانتیمتر، مچ دستتان را کوچکتر و دستتان را بلندتر نشان می‌دهند.

اگر تن پوست شما سرد است از دستبندهای نقره ای و اگر تن پوستتان گرم است از دستبندهای زرد رنگ استفاده کنید اگر تن پوستتان خنثی است می‌توانید از دستبندهای طلای زرد یا نقره و طیف گسترده ای از رنگ‌ها استفاده کنید.

برای ست کردن چند دستبند خود را محدود نکنید به راحتی می‌توانید از چند دستبند در طرح و رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

.

انواع قفل دستبند

قفل لابستر: مدل بسته شدن این قفل و قلاب مانند چنگ‌های لابستر است. می‌تواند مدل‌های مختلف قفل لابستر را در فروشگاه زیورآلات ببینید.

قفل بشکه ای: قفل بشکه ای از دو تکه فلز تشکیل شده که یک طرف آن رزوه شده و طرف دیگر مادگی است و این دو با چرخاندن در هم پیچ می‌شوند.

قفل ضامن دار: این قفل یک قلاب T شکل دارد و در سمت دیگر یک دایره وجود دارد. میله دایره شکل در میله T شکل قفل می‌شود و دستبند را محکم نگه می‌دارد.

قفل آهنربایی: قفل آهنربایی دو بخش دارد که با خاصیت مگنت به هم می‌چسبند و جواهرات را در جای خود محکم می‌کنند.

قفل قلاب S شکل: یکی از قدیمی ترین انواع قفل است که سر S شکل آن در یک طرف گردنبند یا دستبند قرار می‌گیرد و در سر دیگر حالت قلاب ماهیگیری وجود دارد. این دو در هم چفت می‌شوند و اکسسوری را محکم نگه می‌دارند.

.

دستبندهای مناسب برای آقایان

تمایز بین دستبند آقایان و خانم‌ها کاملا مشهود است. زیرا مدل‌های مردانه از سنگ‌ها و جواهرات زرق و برق دار خالی هستند. مردان مدل نگین‌دار یا ظریف استفاده نمی‌کنند. دستبند آقایان معمولا حالت خشن‌تر و سنگین‌تری دارد. همچنین از آنجایی که پوست دست آقایان تیره‌تر از خانم‌ها است، کمتر از این اکسسوری از جنس طلا استفاده می‌شود. نمونه‌های‌های نقره یا فلزی، جلوه بیشتری روی دست آقایان دارند. در ادامه چند مدل  از این اکسسوری زیبا برای آقایان آورده شده است برای خرید دستبند مردانه بسیار مناسب هستند.

  • دستبند فلزی پهن: این مدل به راحتی قابل ست شدن با لباس و کراوات آقایان است. یک اکسسوری کاملا زیبا و جسورانه بر روی مچ دست شما. این دستبند که بهترین گزینه برای انتخاب آقایان است را با لباس‌های ساده اما ظریف ست کنید.
  • دستبند طنابی شکل: این مدل هم بصورت ساده و هم بصورت کار شده موجود هستند. این نوع طراحی را اغلب در موقعیت‌هایی مانند استودیوهای گرافیگی مشاهده خواهید کرد که می‌خواهند احساس خلاقانه‌تری را ایجاد کنند‌.
  • دستبند راک‌اند رول: یک مدل پهن که طرح‌هایی مانند جمجمه‌های نقره‌ای با چشمان سرخ و یا عقرب بر روی آن‌‌ها کار شده است. مدام وارد مد شده و سپس خارج می‌شود. لازم به ذکر است این نوع طراحی دستبند را به هر لباسی نمی‌توان پوشید. به عنوان مثال اگر انتخاب شما برای لباس یک لباس رسمی مانند کت و شلوار می‌باشد این مدل انتخاب مناسبی برای استایل شما نخواهد بود.
  • دستبند چرم: این مدل کلاسیک که بصورت ساده و بافته شده در بازار عرضه می‌شوند بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. این مدل با استایل‌های کلاسیک و اسپرت قابل استفاده هستند.این دستبنده‌ها را می‌توان با طلا و یا نقره ترکیب کرد و بر زیبایی و جذابیت آن افزود.

.
منابع:

.https://www.beytoote.com
.https://talabash.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت