راهنمای زیورآلات عقیق

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

 انواع سنگ عقیق

این نگین انواع مختلف زیادی دارد و ما سعی میکنیم تا شما را با انواع سنگ عقیق آشنا کنیم البته سعی شده است تا توضیح کوتاهی داده شود زیرا بررسی انواع سنگ عقیق بطور کامل از حوصله بحث خارج است.

این سنگ را با توجه به نوع شکل و ساختار لایه ‌های آن می‌توان این گونه تقسیم ‌بندی نمود:

1 – خزه ای: اولین نوع از انواع عقیق است و دارای محتویاتی از بلورهای سبزرنگ به شکل خزه می‌باشد.

2 – شجری (مُشا): نوعی سنگ به رنگ خاکستری یا بی‌رنگ و نیمه ‌شفاف است که بر روی سطح آن اشکال درخت گونه نقش بسته است.

3 -چشمی: این نوع از لایه ‌های دایره گونه موازی هم که دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز هستند، تشکیل شده است.

4 -آبدار: در این نوع سنگ مقداری آب وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط است و در تراش ‌های نازک از سنگ، آب داخل آن قابل رویت می‌باشد.

5 -مجوف: سنگی که دارای حفره ‌های متعدد و توخالی زیادی است.

6 – دژی: نوعی که رو یا درون آن آن نقشه ‌ای مانند دژهای قدیمی وجود دارد.

7 -منظره ای: درون این نوع اشکالی به شکل درختان و مناظر طبیعی مشاهده می‌گردد.

8 -لایه ای: در این نوع، لایه ‌های سنگ موازی با یکدیگر می‌باشند.

types-of-agate1 عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

 

.

 انواع سنگ عقیق از نظر رنگ بندی

انواع عقیق معمولا به شکل لایه‌های مسطح هستند که وجود ناخالصی هایی با اشکال مختلف که گاهی اوقات منظره جذابی را ایجاد میکنند باعث با ارزش شدن آنها میشود. این نگین از نظر رنگ بندی انواع مختلفی دارد. این گوهر در بیش از 30 رنگ مختلف دیده شده است. با توجه به کیفیت رنگ و پدیده هایی که نشان می‌دهد، در زمره سنگهای نیمه قیمتی قرار می‌گیرد. ساختار میکروسکوپی آنها، وجود ادخال‌های مایع، جامد گاز، و به ویژه حضور عناصر فلزی رنگ زا مثل آهن، کروم، مس، تیتان، منگنز، کبالت و نیکل از جمله عوامل اصلی تأثیرگذار در رنگ آن میباشد. رنگ هایی مانند قهوه ای، سفید، قرمز، خاکستری، صورتی، سیاه و سفید، انگشتر عقیق کبود، سبز و زرد در انواع رنگ بندی وجود دارد که طیف گسترده ای از رنگ‌ها را شامل می‌شود. هچنین عقیق یمانی، سلیمانی و … از دیگر انواع عقیق هستند. چند نمونه از زیباترین نمونه‌های این نگین در ادامه آورده شده است:

– سبز      green-agate عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

– زرد       yellow-agate عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

– سرخ    red-agate1 عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

– سیاه    black-agate عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

نکات مهم در خرید این سنگ:برای این که سنگ‌های مشابه با نام عقیق خرید نکنید، یادتان باشد که عقیق با آتش سوزانده نمی شود و روی شیشه خط می‌اندازد. همچنین شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد. نگین عقیق در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می‌دهد. عقیق یمانی یا عقیق یمن گران بها ترین نوع عقیق است اما فقط فروشندگان خبره توانایی تشخیص عقیق یمن از باقی عقیق‌ها را دارند.

مهم ترین عامل در ارزش گذاری این نوع سنگ، رنگ آن است. عقیق سرخ و زرد و کبود از باقی عقیق‌ها گران تر است.

تشخیص عقیق اصل کار چندان ساده ای نیست و نیاز به تجربه و مهارت بالا دارد. عقیق اصل رگه‌های نقطه‌ای، سوزنی، ابری و پر مانند دارد. حتی ممکن است این رگه‌ها از رنگ دیگری هم باشد. رگه‌های ایجاد‌شده در عقیق‌های مصنوعی ساختگی بوده و مثل رگه‌های معدنی، طبیعی و دلنشین نیست. از میان دو عقیق هم اندازه ، عقیق سنگین تر ، عقیق اصل است چراکه عقیق اصل چگالی بالایی دارد و در نتیجه وزن بیشتری را نسبت به نمونه‌های مشابه خود دارد. از طرفی اگر سنگ عقیق را بر روی سنگ و یا سطحی که سختی آن کمتر از 7 است بکشید باید بر روی آن ایجاد خراش کند و به آسانی بر روی آن خط نمیوفتد. اگر انگشتری یا گردنبندی خریده‌اید که نگین آن با یک ضربه کوچک خش برداشته، متأسفانه احتمال تقلبی‌بودن آن زیاد است. عقیق اصل طبیعت متضاد با فصل دارد؛ تابستان خنک و زمستان گرم است، درصورتی که نوع صنعتی آن متناسب با تغییرات دما تغییر می‌کند. عقیق قرمز طرفداران بسیاری دارد و نمونه طبیعی آن کمتر از بقیه انواع آن است.

.

نگهداری از عقیق  و نحوه شارژ سنگ عقیق

شاید شما نیز مطالبی راجب شارژ سنگ عقیق شنیده باشید. اغلب سنگهای حساس همچون فیروزه در اثر تماس با مواد چربی همچون انواع کرم و مواد شیمیایی جلای خود را از دست داده و کدر شده و یا حتی تغییر رنگ می‌دهند اما عقیق جزو این سنگهای حساس طبقه بندی نمی شود و نیازی نیست تا در زمان استحمام و یا شستشو آن را کنار بگذارید. البته لازم به ذکر است تمامی سنگها و زیورآلات در صورت توجه زیاد و دوری از انواع مواد شوینده طول عمر به مراتب بالاتری خواهند داشت و جلا و درخشش چشمگیر خود را از دست نمی دهند. برای شارژ سنگ عقیق هم کافی است آن را 2ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد به اندازه 3دقیقه و نه بیشتر زیرتابش مستقیم نور آفتاب بگذارید. اگر از عقیق به‌خوبی محافظت کنید می‌توانید مطمئن باشید که موقع فروش ارزش آن کم نمی‌شود.

طرز نگهداری: نگهداری از انواع سنگ‌های عقیق ساده است. برای مراقبت از این سنگ کافی است هر از گاهی آن را با آب شستشو دهید و برای مدت کوتاهی زیر نور خورشید بگذارید تا تقویت شود.

.

منابع:
.https://www.deluxeglamour.com
.https://sharafonline.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت