نکات مهم در تهیه انواع سوپ‌های خوشمزه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

طرز تهیه آب گوشت برای انواع سوپ

یک عدد قلم گوساله را خوب شسته ، در قابلمه بزرگی با 5 برابر حجم آن آب،دو عدد پیاز سرخ شده، یک عدد هویج پوست کنده، یک حبه سیر و دو عدد هل راکه با خلال دندان از چند جا سوراخ کرده اید،روی حرارت بالا قرار دهید تا بجوشد.

کف روی آن را جمع کرده وپس از جوش آمدن، حرارت آن را ملایم کنیدتا قلم بپزد وآب آن نصف شود.اواخر طبخ ،نمک را بیافزایید.برای پخت قلم در دیگ معمولی ، 7-8 ساعت ودر زود پز 3:30 -3 ساعت زمان نیاز است.

قلم را پس از پختن در صافی بریزید تا آب آن جدا شود.سپس آب بدست آمده از آن را در یخچال بگذاریدو پس از سردشدن،چربی روی آن را جمع کرده ودور بریزید.قسمت ژله ای وبدون چربی آن را در ظرف‌های کوچک ریخته ،در فریزر قرار دهید.هر یک پیمانه آب قلم بدست آمده ،برابر با یک لیتر آب گوشت ساده است.در سوپ هایی که از آب گوشت استفاده می‌شود،1 پیمانه از قلم را با 3 پیمانه آب مخلوط کرده وبه جای 1لیتر آب گوشت استفاده کنید.قابلیت نگهداری آب قلم در فریزر 2ماه است.

آب پای مرغ

یک کیلو گرم پای مرغ را تمییز کرده،بشویید وپوست روی آن را بکنید.برای راحتی کار ،می توانید پای مرغ را در آب جوش ریخته و پس از چند دقیقه آبکش کنید تا پوست روی آن به راحتی کنده شود.در صورت دلخواه، می‌توانیدازپای مرغ پاک شده وپوست کنده نیز استفاده کنید.پای مرغ را در قابلمه بزرگی ریخته وتاحدی آب اضافه کنید که روی آنها را بپوشاند.سپس قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش آید.

در قابلمه بزرگ دیگری آب بریزیدتا 2/3 قابلمه پر شود.داخل آن 2عدد پیاز خورد شده، 2حبه سیر پوست کنده،1 عدد هویج پوست کنده، 1عدد برگ کرفس، 3عدد هل ومقداری نمک بریزید وبگذارید با حرارت بالا بجوشد.

پس از 15 دقیقه که پای مرغ در قابلمه‌ی اولی جوشید ،آن را در صافی بریزید تا آبش گرفته شود وبلافاصله در قابلمه دوم که در حال جوشیدن است ،در کنار سبزی‌ها بریزیدوحرارت را ملایم کرده،درب آن را ببندید تا پای مرغ بپزد وآب آن نصف شود.(در دیگ معمولی 3-2:30 ساعت ودر دیگ زود پز 1:30-1 ساعت برای پخت پای مرغ کافی است).

پای مرغ را پس از پخته شدن، در صافی بریزید وآب آن را جدا کنید ،پس از این که سرد شد ،چربی روی آن راجدا کرده ،دور بریزید و قسمت ژله ای وشفاف آن را در ظرف‌های کوچک بریزید ودر فریزر قرار دهید.

قابلیت نگهداری آب پای مرغ در فریزر 2 ماه است.

هر 2 پیمانه آب بدست آمده از پای مرغ،برابر با 4 پیمانه آب مرغ است.در سوپ هایی که از 1 لیتر (4 پیمانه) آب مرغ استفاده می‌شود، می‌توانید 2 پیمانه از آب پای مرغ را با 2 پیمانه آب مخلوط کرده واستفاده کنید.

آب مرغ اگر ران و سینه را برای غذای دیگری می‌پزید بهتر است مرغ با آب کمتری پخته شود تا پس از پخته شدن آب آن کشیده شده وبه خورد مرغ برود .در غیر این صورت مرغ پخته شده طعم خوبی ندارد و نیز آب مرغی که از آن برای تهیه سوپ استفاده می‌کنید نیز مناسب نخواهد بود وبرای تهیه آب مرغ بهتر است از بال کمر واستخوان‌های آن استفاده کنید.تکه‌های مرغ را شسته وبا مقداری آب،1عدد پیاز خورد کرده ،1 عدد ساقه کرفس، 1 عدد هویج کوچک و مقداری نمک روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش آید .کف روی مرغ راجمع کرده ودرب قابلمه را ببندید وبگذارید با حرارت ملایم بپزد.سپس در صافی بریزید واز آب صاف شده آن در سوپ‌ها استفاده کنید.

آب گوشت مانند آب مرغ آماده می‌شود،با این تفاوت که نمک در گوشت‌های قرمز ، اواخر طبخ اضافه می‌گردد.در کل بهتر است سوپ‌های سفید وخامه ای، با آب مرغ یا آب پای مرغ آماده شود.در سوپ‌های سبزیجات مانند کلم،سوپ جو ویا انواع آش ، می‌توانید از آب گوشت ویا آب قلم استفاده کنید.

روش شفاف کردن آب گوشت وآب مرغ

پس از صاف کردن آب مرغ یا گوشت ،آن را روی حرارت بالا قرا دهیدتا بجوشد.سپس 1 عدد سفیده تخم مرغ را با 1/2 پیمانه آب سرد یخچالی و1 عدد پوست خورد شده تخم مرغ مخلوط کرده وبه مایع اضافه کنید وبگذارید تا به مدت 10 دقیقه بجوشد وسفیده تخم مرغ کف کرده،وسط بالای آب جمع شود،سپس در صافی بریزید.

به طور کلی سوپ‌ها به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • سوپ‌های شفاف
  • سوپ‌های غلیظ
  • سوپ‌های محلی

سوپهای شفاف

سوپ‌های رقیقی هستند که از آب مرغ یا از آب گوشت کاملا شفاف شده به دست می‌آیند.در این نوع سوپ ها،می توان از انواع سبزیجات خورد شده وگاهی اوقات،مرغ وگوشت خرد شده ویا مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی،لوبیا ،پاستاو…استفاده کرد.یک سوپ شفاف می‌تواند با شفافیت مزه غنی وتند شروع خوبی در یک مهمانی مجلل باشد .

سوپ‌های غلیظ

برخلاف سوپ‌های رقیق،شفاف وبراق نیستند.این سوپ‌ها با ترکیب آرد،پوره سبزیجات ویا حبوبات،غلیظ شده ومعمولا مات هستند.

سوپ‌های محلی

سوپ هایی هستند که در تهیه آنها از سبزیجات محلی استفاده می‌شود،هیچ قاعده‌ی خاصی برای تهیه‌ی آنها وجود ندارد وهر منطقه ای ممک است سوپ محلی خاص آن منطقه را داشته باشدکه سبزیجات آن خاص همان منطقه باشد.

نکاتی برای تهیه سوپ ها

  • هنگام خورد کردن مواد تشکیل دهنده سوپ ها،هرکدام از آنها را یک اندازه خرد کنید تا هنگام پخت ،یکسان پخته شوند.سعی کنید از سبزیجات تازه استفاده کنید،سبزیجات یخ زده برای سوپ مناسب نیستند.
  • در سوپ هایی که از رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنید،رب را با مقداری روغن ،2-1 تفت داده واضافه کنید.
  • در سوپ هایی که از شیر استفاده می‌شود،ابتدا سیر سرد را با مقداری آب مخلوط کرده،روی حرارت ملایم بگذارید و هم بزنید تا گرم شود و بعد به سوپ بیافزایید.
  • در سوپ هایی که با ماست آماده می‌شود،بهتر است ماست را باآرد مخلوط کرده،به سوپ اضافه کنید ویا سوپ داغ را به تدریج به ماست اضافه کنید تا گرم شود وماست نبرد.سپس در قابلمه اصلی ریخته،مدام هم بزنید تا سوپ بجوشد.
  • در سوپ هایی که با خامه تهیه می‌شود ،خامه را قبل از مخلوط کردن با سوپ،ابتدا با 3-2 قاشق سوپخوری آب لیمو ترش یا سرکه مخلوط کنید ودر یخچال قرار دهید.سپس سوپ داغ را به تدریج به خامه اضافه کنید تا خامه نبرد.
  • در سوپ هایی که در پخت آنها از جو استفاده می‌شود،به تاریخ روی بسته دقت کنید .در صورت کهنگی جو،رنگ آن پس از پخته شدن تیره می‌شود.جورا از روز قبل خیس کنید.سپس در قابلمه تفلون بزرگی با 5 برابر حجم جو،آب و1 قاشق سوپخوری روغن روی حرارت ملایم قرار دهید تا پخته ولعاب بیاندازد.جو پخته شده اگر به همراه لعابش داخل فریزر برود،به مدت 1 ماه قابل نگهداری است.
  • موقع افزودن نمک،آب لیموترش وفلفل به سوپ،دقت کنید که هیچ کدام از این مواد را به میزان دلخواه خود به سوپ اضافه نکرده تا طعم دیگری را تحت الشعاع قرار ندهد وبه مقدار کم از آنها استفاده کنید.با توجه به اینکه ذائقه‌ها متفاوت است ،نمک وآب لیموترش را در سفره قرار دهیدتا هرکس متناسب با ذائقه‌ی خود از آنها استفاده کند.
  • برای غلیظ کردن سوپ از آرد استفاده می‌شود ،ولی در صورت در دسترس نبودن آرد می‌توانید از نشاسته استفاده کنید اما مقدار آن به علت قدرت تغلیظ بالای نشاسته نسبت به آرد باید نصف در نظر گرفته شود.

.
منبع: ساعدنیوز | https://saednews.com

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت