عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی ، کدام شوینده لباس مناسب شماست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
این روزها تمیزی لباس‌های ما به ماشین لباسشویی وابسته است و به همین دلیل وجود این وسیله در هر منزلی کاملا ضروری و حیاتی است. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف ماشین لباسشویی شما کار نکند و دچار مشکل شود. همه ما در این مواقع به یک تعمیرکار مراجعه می‌کنیم اما گاهی مشکل ماشین لباسشویی شما می‌تواند به سادگی و بدون نیاز به تعمیرکار و صرف هزینه برطرف شود. فقط باید دقیقا بدانید که با چه مشکلی مواجه هستید و چطور می‌توانید آن را حل کنید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما شما را با اصول اولیه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی آشنا خواهیم کرد تا از این به بعد بتوانید مشکلات ساده ماشین لباسشویی را خودتان حل کنید و نظافت و تمیزی لباس‌ها را عقب نیندازید. در ادامه نیز با چند نکته برای انتخاب شوینده لباس مناسب آشنا خواهید شد.
.

چرا ماشین لباسشویی درست نمی‌چرخد؟

نچرخیدن ماشین لباسشویی یا درست نچرخیدن آن به سه دلیل ممکن است رخ دهد:

وزن زیاد و نامتعادل لباس‌ها: اگر حوله‌های بزرگ و سنگین و یا لباس‌هایی بیش از ظرفیت وزنی ماشین لباسشویی داخل آن قرار داده باشید سنسور ماشین فعال شده و مانع از چرخیدن آن می‌شود. سعی کنید همیشه لباس‌های سبک و سنگین را با هم بشویید تا تعادل وزنی در ماشین برقرار شود. اما اگر از تعادل وزنی ماشین مطمئن هستید باید به دنبال دلایل دیگری برای درست نچرخیدن ماشین لباسشویی باشید.

بسته شدن لوله‌های خروجی: اگر لوله‌های خروجی ماشین لباسشویی مسدود شده باشد آب داخل ماشین خالی نشده و چرخه عملکرد آن آغاز نخواهد شد. اگر داخل ماشین بوی بدی هم احساس می‌کنید می‌تواند دلیل مسدود بودن لوله‌های خروجی ماشین باشد. در این شرایط باید نسبت به باز کردن لوله‌های خروجی اقدام کنید و در صورت نیاز با یک لوله کش تماس بگیرید.

اشکال در سوئیچ فشار: سوئیچ فشار ماشین لباسشویی نشانگر تخلیه کامل آب از داخل ماشین است و اگر این سوئیچ دچار مشکل شود ماشین لباسشویی نخواهد چرخید. برای تست کردن این سوئیچ می‌توانید داخل لوله فوت کنید، اگر صدای کلیک به گوش برسد سوئیچ به درستی کار می‌کند، در غیر این صورت باید با تعمیرکار تماس بگیرید. اگر هیچ یک از موارد فوق در مورد ماشین لباسشویی شما صدق نمی‌کند بهتر است با یک برقکار تماس بگیرید و تعمیرات لازم را انجام دهید.

.

چرا ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود؟

روشن نشدن ماشین لباسشویی و کار نکردن آن ممکن است به سه دلیل زیر رخ دهد:

عدم اتصال به برق: اگر درب ماشین کاملا بسته است اما ماشین کار نمی‌کند و روشن نمی‌شود به معنای آن است که جریان برق در ماشین وجود ندارد. پس ابتدا از متصل بودن دوشاخه به پریز و وجود جریان برق در پریز مطمئن شوید. اگر در این مورد اشکالی وجود نداشت موارد بعدی را چک کنید.

باز ماندن در ماشین لباسشویی: علت اصلی روشن نشدن ماشین لباسشویی می‌تواند باز بودن درب آن باشد. اگر به هر دلیلی درب ماشین باز باشد و یا خوب بسته نشده باشد ماشین روشن نخواهد شد تا آب و کف به خارج از آن نشت نکند. اما اگر از بسته بودن درب و متصل بودن دستگاه به برق مطمئن هستید باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

اشکال در سیم کشی ساختمان: گاهی پریدن فیوز یا قطعی برق و یا اشکال در سیم کشی ساختمان می‌تواند علت روشن نشدن ماشین باشد. در این شرایط باید با یک برقکار و متخصص تماس بگیرید تا اشکالات موجود را برطرف کند.

.

چرا ماشین لباسشویی صدای بلند و آزاردهنده‌ای دارد؟

صدای آزاردهنده در ماشین لباسشویی یکی از مشکلات شایع است که ممکن است به سه دلیل رخ دهد:

جابجا شدن ماشین لباسشویی از محل آن: اگر مقدار لباس‌هایی که داخل ماشین قرار داده‌اید بیش از ظرفیت جرمی آن باشد و یا وزن نامتعادلی داخل ماشین قرار داده باشید این کار باعث جابجا شدن و یا به اصطلاح راه رفتن ماشین می‌شود و صدای ناهنجاری تولید می‌کند.

نامتعادل بودن سطح زمین: گاهی علت صدای زیاد ماشین لباسشویی نامتعادل بودن سطحی است که ماشین را روی آن قرار داده‌اید. در این شرایط لازم است که پایه‌های ماشین را چک کنید و در صورت نیاز ماشین را روی سطح دیگری که صاف و متعادل باشد قرار دهید.

وجود اشیایی در داخل ماشین لباسشویی: وجود چیزهایی مثل سکه در جیب لباس‌ها و اشیایی از این دست می‌تواند باعث ایجاد صدای ناهنجار در ماشین شود که در این شرایط بهتر است ماشین را خاموش کرده و جیب لباس‌ها را خالی کنید. اگر هیچ یک از موارد فوق در مورد ماشین لباسشویی شما صدق نمی‌کند احتمالا اشکال از موتور داخلی آن است و باید به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

.

چرا ماشین لباسشویی با آب پر نشده است؟

وقتی ماشین را روشن می‌کنیم داخل آن با آب پر می‌شود و شروع به کار می‌کند اما گاهی این اتفاق به دلایلی رخ نمی‌دهد:

باز ماندن درب ماشین لباسشویی: اگر درب ماشین لباسشویی به خوبی بسته نشده باشد عملکرد ماشین لباسشویی شروع نخواهد شد و آب داخل آن پر نمی‌شود. اما اگر از بسته بدن درب ماشین مطمئنن هستید باید موارد دیگری را چک کنید.

عدم اتصال درست لوله‌های آب به ماشین: اگر ماشین لباسشویی به منبع ورودی آب متصل نباشد آب داخل ماشین پر نخواهد شد. در این شرایط باید لوله کشی ماشین و اتصال آن را به منبع آب شهری چک کنید و در صورت نیاز به یک لوله کش مراجعه کنید.

وجود مانع و فیلتر در لوله‌های آب: اگر در لوله‌های ورودی و شیرهای آب فلیتر وجود داشته باشد و این فیلترها کثیف شده باشند آب کافی وارد ماشین نمی‌شود. پس اگر به دلیل آلودگی آب شهری از فیلتر در شیرهای ورودی ماشین استفاده می‌کنید حتما آن‌ها را چند وقت یک بار چک و تعویض کنید.

.

کدام شوینده لباس مناسب شما است؟

همه ما همیشه به دنبال بهترین‌ها هستیم و این مساله کوچک‌ترین چیزها مثل شوینده‌های لباس را هم شامل می‌شود. همه ما می‌خواهیم بهترین شرایط را برای خودمان و عزیزانمان فراهم کنیم و شوینده لباس هم جزو مواردی است که در سلامت ما تا اندازه‌ای تاثیرگذار است. انتخاب بهترین شوینده لباس به عوامل متعددی بستگی دارد اما قبل از این کار باید انواع شوینده‌ها را بشناسیم تا بدانیم که کدام نوع آن برای ما مناسب‌تر است. شوینده‌ها از نظر قدرت پاک کنندگی با هم متفاوت هستند اما همیشه ارتباط مستقیمی بین قدرت پاک کنندگی شوینده و میزان حساسیت‌زایی آن وجود دارد یعنی هرچه شوینده‌ای قوی‌تر باشد از نظر آلرژی‌زایی هم تاثیرگذارتر است و می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک روی پوست شود.

از این نظر، شوینده‌ها به دو دسته آنزیم‌دار و بدون آنزیم تقسیم می‌شوند، شوینده‌های آنزیم‌دار دارای آنزیم‌های شیمیایی خاصی موسوم به پروتئاز و لیپاز و … هستند که می‌توانند ترکیبات پروتئینی و چربی موجود در لکه‌های لباس را از بین ببرند اما از ظرف دیگر این شوینده‌ها پس از آبکشی در بافت لباس باقی می‌مانند و باقی مانده آن‌ها می‌تواند باعث واکنش پوست شود. به خصوص کسانی که پوست حساس و سابقه آلرژی دارند بیش از دیگران به این مواد واکنش نشان می‌دهند و این واکنش می‌تواند به صورت التهاب پوستی، خارش و قرمزی بروز کند. از طرف دیگر با شوینده‌های آنزیم دار نمی‌توان لباس‌های پشمی و ابریشمی را شست چون این الیاف حاوی مواد پروتئینی هستند و آنزیم‌ها تفاوت آن را با لکه لباس درک نمی‌کنند و پس از یکی دو بار شستشو الیاف لباس را سست و شکننده می‌کنند.

اما شوینده‌های آنزیم دار قوی علاوه بر قدرت لکه بری بالا مزایای دیگری هم دارند. این شوینده‌ها برای فعال شدن نیاز به دمای بالا ندارند و در دمای پایین هم می‌توانند لکه‌های لباس را از بین ببرند و آن‌ها را کاملا تمیز کنند. استفاده از آب ولرم و سرد برای شستشوی لباس، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، عمر لباس‌ها را هم افزایش می‌دهد. پس می‌توان گفت که انتخاب بهترین شوینده به شرایط خود شما و خانواده شما و نوع الیاف لباس‌هایی که قصد دارید آن‌ها را بشویید بستگی دارد. برای انتخاب بهترین شوینده ابتدا توضیحات روی بسته را به دقت بخوانید، در کام بعدی قبل از شستن لباس، برچسب مراقبتی روی لباس را با دقت بررسی کنید تا بهترین مراقبت را از لباس‌های خود داشته باشید.

.

منبع: مجله قرمز | https://redmag.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت