غلبه بر ترس از پرواز

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

انسان ذاتا عاشق سفرکردن و دیدن جاهای دیدنی است، ولی برای برخی پرواز خارجی یکی از سخت ترین کارهای دنیا است؛ بسیاری از افراد شور و شوق خاصی برای خرید بلیط هواپیما یا پرواز دارند ولی در این بین خیلی ازافراد نقطه مقابل آن ینی ترس از پرواز دارند یا درد سرهایی برای رزرو بلیط هواپیما دارند،در این مقاله که شمال دو بخش است به راهکار هایی برای مقابله با این ترس میپردازیم.

فوبیا پرواز شامل ترس ازسقوط هواپیما یا ترس از ارتفاع یا حتی ترس از محیط‌های بسته می‌شود. حال اینکه این سفر بخواهد به یک کشور دیگر باشد استرس و اضظراب افراد بالاتر میرود و ممکن است حتی وقتی داخل هواپیما سوار میشوند به دلیل ترس شدید بخواهند که از هواپیما پیاده شوند و سفر خود را کنسل کنند.اگر شما هم جزو کسانی هستید که ترس از پرواز دارید با سام سیر همراه شوید تا چند راهکار ساده برای غلبه به استرس ناشی از پرواز و ترس از آن بپردازیم.

.

اصلی ترین دلایل ترس از پرواز

بسیاری از افراد بعد از خرید بلیط هواپیما دچار استرس از پرواز خارجی میشوند. حس شدید اضطراب و ترس غیر منتظره از سوانح هوایی بعد از سوار شدن هواپیما بیشترین دلیل بروز ترس از پرواز است خود افراد از این ترس  متعجب میشوند  که فکر میکردند  به‌راحتی می‌توانستند سوار هواپیما شوند، اما در عمل نمی‌توانند، بسیار از افراد نیز قبل از پرواز بلیط هواپیما خود را کنسل میکنند.20 درصد از افرادی که با هواپیما به پرواز خارجی میپردازند بخاطر این ترس کار و موقعیت‌های شغلی خود را از دست داده اند.

غلبه کردن به استرس‌های روانی و فوبیا کار بسیار سختی است و به طور حتم نیازمند زمان است. میتوانید با امتحان کردن پرواز‌های کوتاه و درست کردن سناریو‌های ایمن در ذهنتان آرام آرام ترس از سفر با هواپیما را از خود دور کنید، ولی اگر بلیط هواپیما ارزان خود را در دست دارید و از پرواز خارجی میترسید برای انجام این کار کافی است با ما در این مقاله همراه باشید.

در قدم اول بهتر است با علائم ترس از پرواز اشنا شویم این علائم شامل : لرزش اندام بدن، به‌خصوص ضعف در پاها، سردرد همراه بات حات تهوع، تنگی نفس به همراه تپش قلب شدید، دل‌دردهای مقطعی همراه با گرفتگی عضلانی که ممکن است حتی چند ساعت قبل از پرواز خارجی  بروز کنند.

تاثیر گذار ترین درمان ترس از پرواز

اگر خود رادر معرض محرک هایی که ما را میترسانند قرار دهید می‌توانید با فوبیای خود مقابله کنید. اگر از این کار اجتناب کنید فوبیای شما همچنان باقی میماند.در ترس از پرواز، ترس تجربه شده پیش از سوار شدن بر هواپیما به سراغ ما می‌آید.در روش‌های درمانی جدید تکنیکی وجود دارد که یکی از آنها کشیدن نفس‌های عمیق در یک پاکت کاغذی است افرادی که به تکان‌های هوایی حساس هستند، هنگام تنفس عمیق حس بهتری پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از راهکار کاهش استرس، دانش و آگاهی به سیستم‌های پرواز و فرآیند آن است. حتی میتوانند از شبیه سازهای کامپیوتری استفاده کنند تا شرایط  پرواز خارجی از ایران و محیط هواپیما را شبیه سازی کنند تا به ترس خود غلبه کنید.

حضور تراپیست‌های درمانی در فرودگاه و درمان‌های آنها نیز به ما در غلبه بر اضطراب انتظاری کمک میکند.از این میان، روش‌های درمانی دارویی کمترین میزان تأثیر در درمان فوبیای پرواز و غلبه بر این مشکل را دارند. قرص‌های ضد اضطراب برای اضطراب شدید در حین پرواز نیز، مؤثر هستند؛. بنزودیازپین‌ها اضطراب انتظاری را به طور موثری کاهش میدهند.

با اینکه خیلی از کسانی که می‌خواهند با هواپیما سفر کنند می‌دانند احتمال رخداد حادثه برای هواپیما خیلی کمتر از خودرو است اما باز هم نمی توانند بر ترس و وحشت خود از پرواز داخلی یا پرواز خارجی غلبه کنند. سفر با هواپیما یکی از ایمن ترین روش‌های حمل و نقل در دنیاست که احتمال مرگ بر اثر سانحه‌ی هوایی یک در یازده میلیون می‌باشد.

جالب است بدانید این آمار برای حوادث رانندگی یک در 5000 است اما با این حال ما هنگامی که داخل ماشین خودمان هستیم امنیت بیشتری را احساس می‌کنیم چون همه چی تحت کنترل خودمان است. در این مطلب می‌خواهیم تجربه‌ی ترس یک مسافر از پرواز را در اختیارتان بگذاریم تا راحت تر با این مسئله کنار بیایید.

این فرد می‌گوید:

من به سفر‌های زیادی می‌روم اما استرس و ترس من هنگامی که هواپیما شروع به پرواز می‌کند به قدری زیاد است که حداقل نصف مسیر در حال فشار دادن دسته‌ی صندلی هستم. جالب است بدانید این مسئله فقط مشکل من نیست و 25 درصد مردم جهان ترس از پرواز داخلی یا پرواز خارجی را دارند.

مشکلی که من دارم ریشه در ترس از ارتفاع و ترس از سقوط دارد. من هیچ علاقه ای به بانجی جامپینگ ندارم و همیشه سعی خودم را می‌کنم که به لبه‌های ساختمان نزدیک نشوم و حتی هیچوقت از بالای یک ساختمان به پایین نگاه نمی کنم چون باعث می‌شود دچار تپش قلب بشوم و سرم گیج برود.

اگر من هنگام پرواز بخواهم منطقی فکر کنم می‌دانم که سالم به مقصد می‌رسم. دانشمندان MIT گزارشاتی را در این باره ارائه داده‌اند که طبق آن مردم می‌توانند هر روز و به مدت 123 هزار سال پرواز کنند قبل از اینکه در سانحه هوایی فوت شوند. اما من زمانی که سوار هواپیما می‌شوم کنترلم را از دست می‌دهم و همواره به مسائلی مانند اینکه خلبانان چه کسانی هستند؟ آیا خلبانان به قدر کافی خوابیده اند؟ آیا تجربه آن‌ها در پرواز داخلی یا پرواز خارجی زیاد است؟ و … فکر می‌کنم.

چون من باید در طول سال به سفرهای زیادی بروم و سفر با هواپیما جزئی از کار من شده است باید طبق روش هایی بر ترسم غلبه کنم به همین خاطر از سه روش استفاده می‌کنم که اگر ترسم را از بین نبرد حداقل آن را کاهش می‌دهد. در ادامه این سه روش را به شما آموزش می‌دهم.

– خود را گول بزنید.

زمانی که در حال پرواز داخلی یا پرواز خارجی با هواپیما هستم با خودم تصور می‌کنم که یک فرد عادی هستم که هیچ ترسی ا پرواز ندارد. بعد با خود می‌گویم کسی که از پرواز نمی ترسد چه کاری انجام می‌دهد؟ فیلم می‌بیند، می‌خوابد و یا مشغول خواندن کتاب می‌شود.

به همین علت من هم هدفون می‌زنم و با یک نفس عمیق شروع به خواندن یک کتاب می‌کنم یا مشغول دیدن فیلم می‌شوم. این روش باعث می‌شود من حواسم را پرت موضوعات دیگر کنم و تا به خودم بیایم هواپیما فرود بیاید.

– حقایق را با خود تکرار کنید.

من موقع پرواز این حقایق را که هواپیما ایمن است، قوانین ایمنی هواپیما بسیار سخت است، هوای خراب نمی تواند باعث سقوط کردن هواپیما شود، سفر با خودرو خطرناک تر از سفر با پرواز داخلی یا پرواز خارجی است و … با خود تکرار می‌کنم و می‌فهمم که هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد. دلیل اینکه رخ دادن یک حادثه هوایی بسیار سر و صدا می‌کند این است که به ندرت اتفاق می‌افتد.

– آب بنوشید.

اگر نتوانم با استفاده از دو روش قبلی بر ترس خود غلبه کنم سعی می‌کنم با خوردن آب اعصابم را آرام کنم. این روش بسیار موثر است و باعث می‌شود بتوانم ترس خود از پرواز داخلی یا پرواز خارجی را مدیریت کنم و اجازه ندهم ترس بر من غلبه کند.

مطالعه را فراموش نکنید

توجه داشته باشید که راهکار‌های زیادی برای جلوگیری از این ترس از پرواز وجود دارد، یکی از این راهکار‌ها مطالعه کردن در هنگام بلند شدن هواپیما است. شما می‌توانید با مطالعه کتاب، مجله یا روزنامه در زمان پرواز حواس خود را از مقوله پرواز پرت کنید. بهتر اسن بدانید که خواندن کتاب یا هر پیز دیگری مثل مجله باعث می‌شود تمرکز افراد بالا برود و به راحتی و آسانی تفکر را جایگزین ترس کنند. پس زمانی که بلیط هواپیما تهیه کردید و خواستید با پرواز خارجی یا داخلی به مقصد مورد نظر سفر کنید، کتاب یا مجله ای را برای مطالعه در هواپیما انتخاب کنید.

صندلی‌های جلوی کابین را انتخاب کنید

با در نظر گرفتن اینکه صندلی‌های قسمت جلویی هواپیما سر و صدای کمتری دارند، می‌توانید در زمان رزرو بلیط هواپیما صندلی‌های قسمت جلویی هواپیما را انتخاب کنید. با این کار می‌توانید از ترس و استرس خود در زمان پرواز خارجی ارزان قیمت یا داخلی کم کنید و آرامش بیشتری را در این قسمت از هواپیما احساس کنید و سفری دلپذیر تری را تجربه کنید.

کافئین نخورید

تئجه داشته باشید که قبل از پرواز خارجی یا داخلی به هیچ عنوان کافئین نخوریدد. این اشتباهی است که بیشتر افراد قبل از پرواز انجام می‌دهند. بنابراین توجه داشته باشید که هر گجونه کافئین مثل نسکافه و چایی را از برنامه غذایی قبل از پرواز خود حذف کنید. زیرا به طور کلی کافئین موجب می‌شود استرس را در شما بیشتر کند و لذت پرواز را کم کند. بنابراین با رعایت این نکات می‌توانید با خرید بلیط هواپیما پروازی راحت را تجربه کنید.

.
منابع:
. https://samseir.com
.https://ghasedak24.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت