ظرفهای مناسب مایکروویو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

ظرف مناسب برای مایکروویو

بیشتر بدانیم

حتماً برای شما هم پیش آمده است داخل ظرفی غذای خود را میریزید و آن را داخل مایکروفر قرار می‌دهید تا گرم شود. اما پس از گذشت چند ثانیه دلشوره می‌گیرد که آیا این ظرف برای مایکروویو مناسب بود یا نه. یا حتی نگران می‌شوید که نکند ظرفی که داخل مایکروویو گذاشته‌اید، باعث انفجار یا خراب شدن مایکروویو و اتصال برق و هزاران اتفاقات دیگر شود. اما یک بار برای همیشه ما در اینجا ظروف مناسب مایکروویو را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین درباره‌ی ویژگی ظروف مناسب مایکروویو نیز صحبت خواهیم کرد.

ظروف مناسب مایکروویو از نظر شکل و جنس

ابتدایی ترین و ساده ترین ویژگی ظروف مناسب مایکروویو بدون شک، شکل آن‌ها است. شاید تا الان به این موضوع اصلا توجه نمی کردید. اما باید بگویم شکل ظرف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید که ظروف گرد یا بیضی شکل خیلی کاربردی تر و بهتر از ظروف مربعی شکل هستند. ظروف بیضی و دایره ای شکل باعث می‌شوند تا حرارت به طور یکنواخت به تمام قسمت‌های غذا برسد. اما اگر درون ظروف مربعی غذا را بریزید کناره‌های غذا بدون شک می‌سوزد.

ظروف گود و عمیق

همچنین تا حد ممکن سعی کنید ظروف گود تر و عمیق تر را انتخاب کنید. هرچه عمق ظرف شما بیشتر باشد، تماس بیشتری ایجاد می‌شود. از این رو این‌ها مناسب‌ترین ظرف برای غذا هستند. به طور واضح و شفاف می‌توانیم بگوییم کاسه‌ها بهترین ظروف برای مایکروویو هستند. بنابراین اگر خواستید ظروف مناسب مایکروویو را تهیه کنید، حتماً به سراغ کاسه‌ها بروید.

جنس ظرف ها

حالا که متوجه شدیم ظروف مناسب مایکروویو چه شکلی باید داشته باشند؛ باید این را هم بدانیم که جنس ظروف چه تاثیری بر مایکروفر دارند. همچنین باید بدانیم کدام جنس از ظروف برای استفاده در مایکروویو بهترین گزینه هستند. توجه داشته باشید ظروفی که جنس سیلیکونی دارند، یا ظروفی که از مواد قابل تجزیه ساخته شده اند، بهترین ظروف برای مایکروویو هستند. اما در کنار آن‌ها ظروف شیشه ای، پلاستیکی، ظروف سرامیکی و ظروف چینی نیز گزینه‌های مناسبی برای مایکروویو هستند. البته در این موارد یکسری نکات را هم باید در نظر بگیرید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای پخت کیک هم می‌توانید از قالب‌های سیلیکونی و یا حتی از ظروف سرامیکی استفاده کنید.

ویژگی ظروف مناسب مایکروویو

قبل از هرچیزی ایمنی مایکروویو یکی از مهمترین نکات است. اما برای این که ایمنی مایکروویو به خطر نیفتد، باید به چند نکاتی توجه داشته باشید؟ برخی از افراد تصور می‌کنند که ایمنی مایکروویو تنها به یکسری موارد محدود ختم می‌شوند. مثلاً فکر می‌کنند اگر ظرف، صفحه مایکروویو را خم نکند و یا باعث شکستن آن نشود، همین کافی است. اما ایمنی مایکروویو خیلی پیچیده تر و مهم تر از این موارد است.

ظروف ضد حرارت

توجه داشته باشید که بهترین و متداول ترین ظروف برای مایکروویو ظروف سرامیکی، شیشه‌ای و ضد حرارت هستند. توجه داشته باشید هر ظرفی که خریداری می‌کنید، باید حتما ضد حرارت باشد. ظروف کورل نیز از شیشه ساخته می‌شوند؛ بنابراین این ظروف برای استفاده در ماکروفر مناسب هستند. سرامیک از جمله موادی است که برای استفاده در مایکروویو کاملا مناسب بوده و خطری ندارد. توجه داشته باشید درباره ظروف سرامیکی هم باید حتما ظروفی را انتخاب کنید که برای مایکروویو خطرناک نباشند. بنابراین حتماً باید زیر این ظروف را چک کنید، تا مطمئن شوید که این ظرف مناسب مایکروویو است یا خیر.

ظروف دیگر

از دیگر مواردی که با خیال راحت می‌توانید آن را در مایکروفر قرار دهید، یکسری از محصولات کاغذی مخصوص برای پخت و پز هستند. این کاغذ‌ها شامل کاغذ روغنی، کاغذ مومی، حوله کاغذی و کیسه‌های پخت فر می‌شود. درباره کیسه‌های پلاستیکی تهویه و ظروف پلاستیکی هم باید بگویم که این‌ها هم جزو ظروف مناسب مایکروویو هستند. البته توجه داشته باشید که باید از پلاستیک‌هایی استفاده کنید که BPA ( مواد شیمیایی مورد استفاده در بطری پلاستیکی) نداشته باشند. همچنین این ظروف باید برچسب مخصوص مایکروویو را داشته باشد. درباره ظروف چینی هم باید مطمئن شوید که این ظروف مناسب مایکروویو باشند. زیرا درون برخی از ظروف چینی، موادی وجود دارد که باعث جرقه زدن یا خراب شدن مایکروویو می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید ظروف مناسب مایکروویو

حال باید یکسری نکات مهم درباره ظروف مناسب مایکروویو را بدانید. این نکات مربوط به زمان خرید ظروف هستند. بنابراین با دقت کامل این موارد را بخوانید و سعی کنید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید. زمانیکه می‌خواهید ظروف مناسب مایکروویو را خریداری کنید به طور کامل روی بسته بندی آن را مشاهده کنید. شما باید ببینید چه نمادهایی روی بسته بندی نوشته شده است. نماد ایمن برای مایکروویو یکسری خطوط موجدار است. بعضی اوقات هم ممکن است فقط یک خط موجدار وجود داشته باشد. در بسته بندی بعضی از ظروف نیز کلمه میکرو یا مایکروویو روی آن‌ها نوشته شده است. به این ترتیب اگر این موارد را مشاهده کردید، مطمئن شوید که ظرف انتخابی شما از انواع ظروف مناسب مایکروویو است.

نمادهای ظروف مناسب

این نکته هم لازم است بدانید که خطوط موج دار فقط نماد مایکروویو هستند. بنابراین هر جا که این نماد را دیدید، می‌توانید درباره ایمنی مایکروویو مطمئن باشید. یکسری نمادهای دیگر هم وجود دارند که برای موارد دیگر استفاده می‌شوند. مثلاً اگر خطوط مورب یا قطره‌های آب مورب را دیدید، بدانید که نماد ماشین ظرفشویی است. یا اگر دانه‌های برف را مشاهده کردید، بدانید که این ظرف برای فریزر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما سعی کردیم تمام موارد مهم را درباره‌ی ظروف مناسب مایکروویو به شما آموزش دهیم. امیدواریم این مقاله به اندازه‌ی کافی برای شما مفید واقع شده باشد.

.

منبع: چی‌شی | https://chishi.ir

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت