سبک نقاشی رئالیسم – واقعگرایی (Realism)


نقطهٔ آغاز تاریخ هنر نقاشی در جهان، ماقبل تاریخ و دوران زندگی غارنشینی انسان‌های اولیه بوده است که اغلب نقاشی‌های ابتدایی از حیوانات و انسان‌ها روی دیوارهٔ غارها گویای این مهم است. بعد از آن در دورهٔ رنسانس و شکوفایی فرهنگی هنری که دوربین عکاسی اختراع نشده بود و هنر عکاسی وجود نداشت، انسان‌ها برای ثبت لحظات و به تصویر کشیدن رویدادهای مهم تاریخی و یا پرتره‌هایشان از هنر نقاشی «رئالیسم واقع‌گرایانه» استفاده می‌نمودند، که بلحاظ بالا بودن هزینه آن نقاشی بیشتر توسط خانواده‌های اشراف و اعیان ثروتمند و یا حاکمان و پادشاهان، به هنرمند سفارش نقاشی داده می‌شد و متعاقباً هرچقدر که یک نقاشی رئالیستی به واقعیت شبیه‌تر و نزدیک‌تر بود هنرمند آن سطح بالاتری را داشته و به قول معروف کارش خواهان بیشتری داشت. اما پس از مدرن شدن جهان و اختراع ابزارهای گوناگون برای ثبت لحظات و رویدادها هنر نقاشی نیز مانند هرچیز دیگری درجهان دچار تحول شد و مردم جهان برای ثبت لحظات زندگی‌شان دیگر نیاز به یک هنرمند نقاش نداشتند و نقاشی رئالیسم بطور مقطعی منسوخ شد.

معنای تحت الفظی رئالیسم واقع­گرایی است، اما این اصطلاح در مباحث تاریخ و نقد هنر با معانی مخلفی به کار رفته است. در مفهوم وسیع آن که همچون طبیعت­گرایی مبهم است، به معنی گرایش به بازنمایی چیزها به طور دقیق و عینی است. با این حال غالباً به همراه این اصطلاح مفهومی از دوری گزینی از موضوعات سنتاً زیبا یا موضوعات آرمانی و به جای آن رویکردی زمینی­تر و واقعی­تر و غالباً با تأکید بر زندگی معمولی و یا فعالیت­‌های روزمره ­ی آدمی، مستفاد می­شود. اما در مفهوم خاص­تر آن واژه رئالیسم (که به این مفهوم در لاتین با R بزرگ نوشته می­شود Realism) به جنبشی اطلاق می­شود که در سده­‌ی نوزدهم در فرانسه ظهور یافت و ویژگی آن مخالفت با موضوعات قراردادی تاریخ­گرایانه، اسطوره­ای و مذهبی و به جای آن پرداختن به مفاهیم غیرآرمانی و اسطوره ­زدایی شده­‌ی زندگی مدرن بود. هنرمند پیشروی این جنبش گاستاو کوربه بود که می­گفت، نقاشی هنری اساساً عینی است و باید برای چیزهای واقعی و موجود به خدمت گرفته شود.

از دهه ­ی 1950 این اصطلاح همچنین با مفهومی متضاد، برای هنری به کار می­رفت که به طور کل از بازنمایی و نمایش واقعی اجتناب می­جست و از تمامی فرم­‌های توهم ­آلود پرهیز می­کرد. در این مفهوم اثر هنری زمانی «رئالیستی» خوانده می­شد که مواد یا موضوعاتی که اثر از آن شکل گرفته دقیقاً به همان گونه که موجودند و شناخته می­ شوند، نمایش داده می­شد.

همچنین اصطلاح «واقع­گرایی اجتماعی» طی سده­‌های نوزدهم و بیستم میلادی به کار برده شده است. در این مفهوم به آن نوع آثار رئالیستی یا واقع­گرایانه گفته می­شود که موضوعات و مسائل اجتماعی و را دستمایه ­ی خود قرار می­دهد. البته باید این اصطلاح را از «رئالیسم سوسیالیستی» تمیز داد که اصطلاحی بود برای توصیف سبک رسمی اتحاد شوروی (سابق) و دیگر کشورهای کمونیستی. این سبک ورای رویکردی انتقادی به مشکلات اجتماعی در واقع مبلغ خط حزب در سبک فرهنگستانی بود.

علاوه بر این «رئالیسم جادویی» و «سوپررئالیسم» نیز اصطلاحاتی هستند که طی سده­‌ی بیستم رایج شدند. در این سبک­‌ها با رویکرد واقع­گرایانه­‌ی افراطی به مفهوم دقت و توجه پروسواس به جزییات- جلوه­ای کاملاً غیرواقعی پدید می­آید.

اما رئالیسم در مفهوم گسترده­ی آن به نوعی زیبایی­ شناسی خاص اشاره دارد که توسط هنرمندان پیروی این جنبش- اگرچه به صورت ناخودآگاه و مبهم به خدمت گرفته شد. برای مثال رئالیسم تطبیق نقاشی سده­‌ی هفدهم، در واکنش به ترفندهای ترکیب بندی به شدن رسمی منریسم سده­‌ی شانزدهم بود. در ایتالیا بازگشت به واقع­گرایی برای نخستین بار توسط کاراتچی، کاراواجیو و پیروان آن‌ها صورت گرفت، در اسپانیا توسط ریبالتا، ریبرا، ولاسکز و زوربارن؛ در فلاندر توسط روبنس (که رئالیسم وی به سرعت به سبک باروک تغییر یافت)؛ در هلند توسط هالس، ورمر و رامبراند؛ در فرانسه با نقاشان منظره­ پردازی نظیر لاتور، لونن، تورنیه، چهره­ پردازانی نظیر شامپین، بوردون و نقاشان طبیعت بیجان نظیر بوجین انجام شد که همگی مدافع ثبت وفادارانه و در عین حال غنائی عالم واقع و مخالف معیارهای نقاشی تاریخی  افراط کاری­‌های شیوه­‌ی منریسم مکتب فونتن بلو بودند.

مجله هنر مطالب آموزشی راهنمای نتخاب لوازم هنر هنر خطاطی هنر دکوراسیون هنر صنایع دستی هنر نقاشی هنر عکاسی
💎 Ads 2

💎 Ads 2

اپلیکیشن
💎 بنر روزنامه هنر

💎 بنر روزنامه هنر

💎 بنر مجله هنر

💎 بنر مجله هنر

💎 بنر نمایشگاه

💎 بنر نمایشگاه

💎 بنر تماشاخانه

💎 بنر تماشاخانه

💎 بنر موزیکهای بیکلام

💎 بنر موزیکهای بیکلام

💎 بنر کتابهای صوتی

💎 بنر کتابهای صوتی

💎 بنر هنرآموز

💎 بنر هنرآموز

تلگرام
برگی نو (طبیعت نیشابور) ¦ نمایشگاه آثار عبدالله محمودی

برگی نو (طبیعت نیشابور) ¦ نمایشگاه آثار عبدالله محمودی

ما هیچ ما نگاه ¦ نمایشگاه آثار نرگس زارعی

ما هیچ ما نگاه ¦ نمایشگاه آثار نرگس زارعی

خواب رنگ‌ها ¦ نمایشگاه آثار الناز عبدالهی نژاد

خواب رنگ‌ها ¦ نمایشگاه آثار الناز عبدالهی نژاد

گنجه ی‌ هنر ¦ نمایشگاه آثار بنفشه اسداله زاده

گنجه ی‌ هنر ¦ نمایشگاه آثار بنفشه اسداله زاده

رقص سماع ¦ نمایشگاه آثار مهناز جعفری

رقص سماع ¦ نمایشگاه آثار مهناز جعفری

دفتری دیگر از ستاوند ¦ نمایشگاه گروهی

دفتری دیگر از ستاوند ¦ نمایشگاه گروهی

دریا و زندگی ¦ نمایشگاه آثار کتایون فرجی

دریا و زندگی ¦ نمایشگاه آثار کتایون فرجی

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

خاکم ایران ¦ نمایشگاه آثار احمدرضا زنگنه

خاکم ایران ¦ نمایشگاه آثار احمدرضا زنگنه

گیلان را باید زیست ¦ نمایشگاه آثار هاجر اسماعیل زاده پیربازاری

گیلان را باید زیست ¦ نمایشگاه آثار هاجر اسماعیل زاده پیربازاری

ترنم ¦ نمایشگاه آثار معصومه استادی

ترنم ¦ نمایشگاه آثار معصومه استادی

بیکران ¦ نمایشگاه آثار مریم منصوری

بیکران ¦ نمایشگاه آثار مریم منصوری

اینستاگرام گالری لیلیت

اَپ لیلیت

دانلود اپلیکیشن لیلیت

با نصب اپلیکیشن لیلیت، به راحتی از امکانات لیلیت بهره‌مند شوید و از تخفیف‌ها و جدیدترین اطلاعیه‌ها باخبر باشید...

دانلود مستقیم