خطاشی یا نقاشیخط سبکی مدرن از نقاشی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

خطاشی یا نقاشیخط  سبکی مدرن از نقاشی
احتمالاً در گالری‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی که به ارائه آثار نقاشی و تابلوهای خطاطی پرداخته اند با آثار خطاطی که به نوعی نقاشی نیز هست مواجه شده اید. باید بدانید که این سبک جدید به سبک “نقاشی خط یا خطاشی ” معروف است.

خطاشی (خط + نقاشی) یا نقاشیخط هنر تلفیقی بین نقاشی و خطاطی می‌باشد. این شیوه در نقاشی مدرن و خوش نویسی شکل گرفته است. این هنر ایرانی، طرفداران بسیاری را در کشورهای همسایه نیز دارد. می‌توان منشأ اصلی این سبک را در مکتب سقاخانه در نقاشی معاصر ایران دانست. این نوع از نقاشی در ایران، پس از انقلاب اسلامی، طرفداران بیشتری را یافته و افراد زیادی در این زمینه به فعالیت، آموزش و نقاشی پرداخته اند. در میان هنرمندانی که در این عرصه هنری فعالیت می‌کنند، رضا مافی نسبت به سایر هنرمندان پیشتاز بوده است و در سبک نقاشی خط موفقیتهای زیادی را به دست آورده است. او را اولین فردی می‌دانند که به خطاطی در بوم نقاشی پرداخته است. همچنین رضا مافی، از اولین افرادی بود که به سمت این هنر تمایل پیدا کرده و به گسترش آن پرداخت. رضا مافی، با رعایت کردن اصولی که در سبک نقاشی سقاخانه ایرانی رواج داشت توانست به خط نویسی در این سبک بپردازد.

از طرفی، مکتب سقاخانه و اصول سنتی آن را با نقاشی مدرن تلفیق و هماهنگ کرده و هنر خطاطی را به آن افزوده است. در کنار رضا مافی، برخی نیز معتقدند محمد احصایی، اولین فردی بود که این سبک مدرن را بنا نهاد. به بیان دیگر، وی را بنیانگذار این سبک نقاشی مدرن می‌دانند. دلیل این نامگذاری نیز این است که محمد احصایی جزو نخستین افرادی بود که تمایل داشت احساسات را از طریق کلمات و حروف به تصویر بکشد. همچنین محمد احصایی، نسبت به سایر هنرمندانی که در این زمینه فعالیت دارند هم در زمینه نقاشی و هم خطاطی خبره و سرآمد بوده است و توانایی فوق العاده‌ای در این دو زمینه هنری از خود نشان داده است. احصایی توانست با حرکتی مستمر در زمینه هنر نقاشی خط که شروع کرده بود آثار ارزشمندی را خلق کند و هم در سطح ملی و هم جهانی بدرخشد.

می‌توان این هنر را یک نوع سنت شکنی دانست که در آن هم ظاهر و هم محتوای نقاشی تغییر کرده است. زیرا در هنر قدیمی از خط برای انتقال راحت و آسان منظور و مفهوم خود به دیگران استفاده می‌کردند تا بتوانند منظور خود را در همان ارتباط نخست و نگاه اول به مخاطب منتقل کنند. بنابراین، در سه حوزه خط را تغییر داده اند تا به هنر نقاشی خط برسند.

اول) بر هم زدن فرم و شکل آن
یکی از اولین تغییرات در خط، این است که شکل و ظاهر آن را به هم ریخته اند تا به نقاشی نزدیکتر شود.

دوم) بزرگ نمایی کردن
در قدم بعدی، حروف را همراه با بزرگ نمایی در نوشتن آن‌ها، تلاش کرده اند به جنبه‌های تصویری بودن آن بیافزایند.

سوم) ساده کردن
همچنین، این سبک در عین حال سبک ساده‌ای است که یکی از عوامل افزایش جذابیت در این سبک شده است.

همه چیز درباره هنر دانستنی‌های ویکی پدیا هنری ارزشمند روش چگونه تهیه راه انجام تمام مطالب جزوه مقاله نوشته مطلب دانشنامه ویکیپدیا هر آنچه تاثیر خواندنی گنجینه راهنما آموزش آشنایی با دانش راهنمایی چگونگی جمع آوری تحقیق دانشجویی هنرگردی آنلاین هزارویک


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت