عکاسی با نوردهی طولانی چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی با نوردهی طولانی چیست؟
قبل از هرچیز باید به اشاره نمود که عکاسی با نوردهی طولانی نوعی از عکاسی محسوب می‌شود که در آن با باز گذاشتن شاتر برای مدتی مشخص و نسبتا طولانی، تصاویری جالب می‌توان ثبت کرد. با اینکه این نوع عکاسی معمول نیست اما اگر شروع کنید، عاشق آن می‌شود. اولین گام در عکاسی با نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر داشتن یک فیلتر ND خوب است؛ این فیلتر به شما کمک می‌کند که مواقعی که نور محیط نسبتا زیاد است، نور بیش از اندازه به دوربین وار نشود.


فیلترهای خوب زیادی در بازار وجود دارند که با کمی جستجو و با توجه به بودجه‌تان، می‌توانید یکی را انتخاب و تهیه کنید. یک نوع از این فیلتر‌ها ‌به صورت پیچی روی لنز بسته می‌شوند. نوعی دیگر که به شکل مربع هستند با گیره‌ای خاصر جلوی دوربین قرار داده می‌شوند.
فیلتر‌‌های ‌ND بر اساس میزانی از نوری که مسدود می‌کنند، طبقه بندی می‌شوند. معمول‌ترین آن‌ها، فیلتر ND 10 است. نکته حائز اهمیت این است که این فیلترها تاثیری بر رنگ تصویر ندارند. البته این موضوع با کیفیت فیلتر نسبت مستقیم دارد. در فیلتر‌های ارزان قیمت چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد. اگر تصمیم‌تان برای عکاسی با نوردهی طولانی جدی است، بهتر از به اندازه‌ای هزینه کنید که بعدا پشیمان نشوید.
1- حالت مخملی و حرکت آب را به تصویر بکشید

یکی از عکس‌های پرطرفدار عکاسی با نوردهی طولانی، ثبت حرکت آب است. این آب می‌تواند آب رودخانه، دریا یا اقیانوس باشد. اگر حرکت آب کم باشد، بعد از گرفتن عکس، یک سطح صاف در تصویر ثبت خواهد شد.
هنگام عکاسی از آب‌هایی که جریان حرکت بالایی دارند تصاویر به حالت مخملی ثبت می‌شوند که حرکت آب را نشان می‌دهد. این حالت را می‌توان از حرکت موج‌های دریا و حرکت آب از لابه‌لای سنگ‌ها ایجاد کرد.
گزینه دیگری که بین عکاسان محبوب است، آبشارها هستند. برای ثبت حرکت آب در آبشار بهتر است از فیلتر ND استفاده کنید تا آب حالت مخملی بیشتر و نرمتری داشته باشد.

2- ایجاد ابرهای محو

در عکاسی از بناها یکی از روش‌های جذب مخاطب استفاده از نوردهی طولانی برای ثبت حرکت ابرها است. این عکس‌ها طوری به نظر می‌آیند که گویی سوژه در زمان گم شده است. با بلور شدن ابر‌ها بنا بیشتر به چشم می‌آید.

3- حذف وجود افراد در تصویر

یکی از مشکلات عکاسی در سطح شهر وجود افراد درحال حرکت و اغلب از جلوی سوژه است. با استفاده از نوردهی طولانی و فیلتر مناسب، می‌توان تصاویر تمیزتری ثبت کرد.
باز ماندن شاتر برای چند ثانیه باعث می‌شود فضاهای خالی نمایان شود. البته این کار به میزان شلوغی هم بستگی دارد. اگر تعداد نفرات کم باشد شاید هیچ یکی از آنان در تصویر نیفتند، اما در شلوغی ثبت حرکت افراد زیبایی بیشتری به تصویر اضافه می‌کند.

4- سکوت را به تصویر بکشید

وجود هرگونه وسیله نقلیه داخل تصویر صدای آن را دز ذهن بیینده تداعی می‌کند. با نوردهی بیشتر، تصویر از وجود هرگونه ماشین یا موتور خالی می‌شود. بنابرین آن سکوتی که عکاس در نظر دارد را می‌تواند به مخاطب منتقل کند.

5- با نوردهی طولانی مدت، یک عکس معمولای را جذاب‌تر کنید

در تمام شهرهای دنیا مکان‌هایی وجود دارند که اکثر عکاس‌ها از آنجا عکس ‌گرفته‌اند. با داشتن یک فیلتر ND و سه پایه می‌توان تصاویر متفاوت‌تری ثبت کرد. خلاقیت به خرج دهید و کاری متفاوت انجام دهید.

6- گذر زمان در طبیعت را به تصویر بکشید

با ثبت حرکت ابرها از روی مناظر می‌تواند گذر زمان را تصویر به مخاطب منتقل کنید. در این حال ببینده حس می‌کند نه یک لحظه، بلکه چند دقیقه‌ای است که به آن تصویر می‌نگرد. نوردهی طولانی دستتان را در تعیین میزان این زمان باز می‌گذارد.

7- تصاویر می‌توانند سورئال با یک پرسپکتیو متفاوت دیده شوند

از ملزومات عکاسی با نوردهی طولانی قرار دادن دوربین روی سه‌ پایه و نصب فیلتر ND مناسب است؛ اما تا وقتی که تصویر ثبت شده را مشاهده نکنید، هنوز نمی‌دانید چه چیزی حاصل شده است. تصویر ثبت شده می‌تواند کاملا متمایز با آنچه که چشم عادی قادر به تماشای آن در محیط اطراف است، باشد.

8- عکاسی از شب
عکاسی شب به شما فرصت عکاسی بدون فیلتر را فراهم می‌کند. در شب می‌توانید هر اندازه که بخواهید شاتر را باز بگذارید. حرکت ابرها یا حرکت ستاره‌ها با گذشت زمان به زیبایی ثبت خواهند شد.

این‌ها بخشی از دلایلی بودند که نشان دهند عکاسی با نوردهی طولانی یا شاتر باز می‌توانند در عین زیبا بودن متفاوت باشد. اگر تجربه‌ای متفاوت از این کار دارید با ما و بقیه خوانندگان هزار و یک بوم به اشتراک بگذارید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت