نکات مهم در تکنیک نقاشی آبرنگ (بخش دوم)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات مهم در تکنیک نقاشی آبرنگ (بخش دوم)
همانطور که مطلع هستید آبرنگ یک ماده انعطاف‌پذیر و چندمنظوره است. نقاشی‌های آبرنگ می‌توانند بسیار متفاوت باشند. نقاشی با آبرنگ تکنیکی است از حل کردن رنگدانه‌های رنگ در آب نقاشی مورد نظر طراحی می‌شود. هزاران سال است که آبرنگ ماده فریبنده هنرمندان به شمار می‌آید. تکنیک‌های متفاوتی برای کار با آبرنگ وجود دارد و به طور قطع مهارتی است که ارزش دنبال کردن و یادگیری دارد. زمانی که یک نقاشی با آبرنگ خلق می‌کنید، انعکاس نور سفیدی کاغذ از میان رنگ‌ها، به آن درخششی جادویی می‌بخشد.

در مطلب قبلی با ده نکته برای نقاشی با آبرنگ آشنا شدید. در ادامه این مطلب ده نکته دیگر ارائه خواهد شد.

11- تکنیک scumbling در آبرنگ
scumbling یک تکنیک در نقاشی با آبرنگ است که در نقاشی با رنگ روغن نیز برای ایجاد لایه‌های نازک رنگ و نور، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این تکنیک شما با استفاده از لایه‌گذاری نازک و غیرمستقیم، رنگ و اثری که می‌خواهید ایجاد می‌کنید.
در نقاشی با آبرنگ باید این کار را با استفاده از قلم‌موی نیمه‌تر انجام دهید. همچنان که رنگ را اضافه می‌کنید باید دقت کنید که به اندازه کافی آب هم اضافه کنید تا رنگ‌ها مخلوط شوند و لایه نازکی ایجاد شود.
اگر دقت کافی نداشته باشید خیلی سریع یک اثر کدر و غیردلخواه روی نقاشی خواهید داشت. بنابراین در اعمال این تکنیک بااحتیاط عمل کنید.

12- برداشتن رنگ
گاهی اوقات نیاز دارید آبرنگ را پاک کنید. با اینکه نمی‌توانید کاغذ را به طور کامل به حالت سفید برگردانید، اما می‌توانید مقداری از رنگ را بردارید و اشتباه خود را اصلاح کنید یا نور قسمتی از نقاشی را تنظیم کنید.
برای این کار باید یک بخش کاملا خشک از آبرنگ داشته باشید. از آب استفاده کنید و قلم را در جهتی که می‌خواهید رنگ برداشته شود حرکت دهید.
اجازه دهید یک دقیقه بگذرد سپس آب را با حوله کاغذی خشک کنید. خواهید دید که رنگ در جهتی که شما حرکت کرده‌اید، پاک شده است.

13- استفاده از نمک
نقاشی با آبرنگ در لایه‌ها و بافت‌سازی خلاصه می‌شود. نمک می‌تواند با تلاش اندکی بافت بسیار جذابی در نقاشی شما ایجاد کند. با توجه به اینکه کریستال‌های نمک آب را جذب می‌کنند، یک الگوی بسیار خاص در رنگدانه‌ها به جا می‌گذارند. ن
قاشی آبرنگ خود را در حالی که هنوز خیس است روی سطح صاف قرار دهید و روی آن نمک بپاشید. آن را به همین حال بگذارید تا زمانی که نقاشی تقریبا خشک شود.
این تکنیک برای خلق بافت‌هایی برای نمایش صخره‌ها و تنه درختان در نقاشی با آبرنگ، بسیار کاربرد دارد.

14- استفاده از اسفنج
یکی دیگر از تکنیک‌هایی که می‌توانید در نقاشی با آبرنگ استفاده کنید، کاربرد اسفنج است.
رنگ خود را در یک ظرف یا سینی ترکیب کنید، اسفنج را به رنگ آغشته کنید و روی کاغذ بگذارید. می‌توانید میزان خیسی نقاشی خود را تغییر دهید و نتایج متفاوتی بدست آورید. خشکی بیشتر برای نشان دادن زندگی گیاهان یا خشکی زمین و یا پولک مناسب است در حالی که خیسی بیشتر نمایش زیبایی از ابرها و یا جریان آب ایجاد می‌کند.

15. نقاشی نگاتیو
در نقاشی با آبرنگ برنامه‌ریزی بسیار مهم است. پیش از اینکه رنگ را به نقاشی خود اعمال کنید درباره نقاطی که می‌خواهید سفید باقی بماند و نورهایی که قصد دارید نمایش دهید فکر کنید.
بسیار اهمیت دارد که قلم خود را در کنترل داشته باشید و مرز نواحی که می‌خواهید در آن‌ها فضای نگاتیو ایجاد کنید بشناسید.
سعی کنید در این بخش‌ها با قلم‌مو و رنگ نیمه‌تر به نقاشی بپردازید تا به خوبی بتوانید لبه‌ها را مشخص کنید.

16- استفاده از نوارچسب
می‌توانید از چسب برای تمیز و سفید نگه داشتن بخش‌های مورد نظرتان استفاده کنید.
این تکنیک برای ایجاد لبه‌ها و گوشه‌های هندسی به عنوان مثال در نقاشی معماری ساختمان‌ها بسیار مناسب است. کافی‌ است چسب را روی قسمت مورد نظر بچسبانید.
توجه کنید از چسبی استفاده کنید که پس از برداشتن اثری روی کاغذ شما باقی نگذارد.
می‌توانید چسب‌های مخصوص نقاشی را برای این منظور انتخاب کنید. پس از چسباندن چسب اطراف و روی چسب به نقاشی ادامه دهید. وقتی نقاشی خشک شد به آرامی‌ چسب را جدا کنید و یک خط سفید خواهید داشت.

17- پیدا کردن یک منبع نورانی
ابتدا با استفاده از یک قلم سایز متوسط رنگ روشن را روی کاغذ بگذارید. در ابتدا رنگ بسیار رقیق‌تر از آن است که اثری روی کاغذ به جا بگذارد. با یک حوله کاغذی بیشتر آب را خشک کنید. حالا ایده‌ای از منبع نور خود دارید. کمی‌ آن را مات کنید. این می‌تواند شروعی برای سایه روشن‌های نقاشی باشد.

18- کشیدن رنگ و شدت رنگ لایه‌ها
حالا می‌توانید آنچه پیشتر در همین مطلب درباره کشیدن رنگ از یک بخش تیره با استفاده از آب، آموخته‌اید به کار بگیرید. از یک قلم موی خیس استفاده کنید و رنگ را هدایت کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند که لایه‌ها و پرده‌های رنگ بیشتری در نقاشی داشته باشید.

19- به ایجاد لایه ادامه دهید
از حوله کاغذی استفاده کنید، رنگ را روی کاغذ بگذارید و بردارید. این کار لایه‌های رنگ را در نقاشی افزایش می‌دهد. هربار پیش از آنکه رنگ دیگری روی رنگ قبلی بگذارید، اجازه دهید ناحیه مورد نظر خشک شود. به اینکه هر رنگی کجا باید قرار بگیرد توجه کنید.
از تکنیک‌های خشک به تر، روشن به تیره و کشیدن رنگ بهره بگیرید تا نتیجه مطلوب را بدست آورید.

20- جزییات بیشتری را نمایش دهید
وقتی نقاشی شما رو به اتمام است، به تیرگی‌های نهایی و ایجاد بافت در نقاشی بپردازید. در مقابل وسوسه استفاده از تیره‌ترین تیره مقاومت کنید چرا که در نقاشی با آبرنگ باید روشنی‌ها به درستی حفظ شوند. بنابراین افزودن جزییات و تیرگی‌ها را تا آخرین لحظه به تعویق بیاندازید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت