تاثیر نورپردازی در عکاسی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تاثیر نورپردازی در عکاسی
بدون شک تنها ماده خام عکاسی نور است.
ممکن است تعداد زیادی دوربین، لنز، سه پایه و تجهیزات عکاسی در اختیار داشته باشید اما بدون نور، کار زیادی از شما ساخته نیست. ریشه یابی لغت Photography از ریشه لاتین به معنی نقاشی با نور، خود مؤید همین نکته است.

شکست نور
پدیده شکست نور هنگامی به وجود می‌آید که پرتو‌های نور از زاویه‌های مایل به شیشه لنز برخورد کند.

جذب نور (Absorption)
نوری که توسط شیء جذب می‌شود دیگر قابل عکس گرفتن نبوده و حتی دیده نیز نمی‌شود. مثل اشیای مطلقا” مشکی.

بازتاب یا انعکاس نور (Reflection)
بازتاب، برخورد نور با شیء و برگشت آن با همان زاویه است. علیت دیدن رنگ‌ها و اجسام همین بازتاب نور می‌باشد. طبق قوانین فیزیک نیز زاویهٔ تابش برابر با زاویهٔ بازتاب است.

انواع بازتاب
پرتوهای نور به سه طریق بازتاب داده می‌شوند:
الف) بازتاب غیر مستقیم یا ملایم Diffused Reflection
بازتاب ملایم همان روشنایی اجسام صرف نظر از زاویه‌ای است که به آن‌ها نگاه می‌کنیم. چون نور از یک منبع نوری به یک میزان و اندازه در جهات مختلف توسط سطح جسم بازتاب می‌یابد.
کنتراست منبع نور در میزان روشنایی بازتاب ملایم تأثیری ایجاد نمی‌کند. هر چند نزدیکی منبع نور با شیء در میزان روشنایی بازتاب تأثیر دارد اما اندازه و زاویهٔ تابش تأثیری در میزان روشنایی در بازتاب ملایم ندارد.

ب) بازتاب مستقیم Direct Reflection
بازتاب مستقیم به تصویر آیینه‌دار منبع نور در شیء گویند که شیء مانند آینه‌ای منبع ور را در خود نشان می‌دهد. اگر فاصله منبع نور را کم یا زیاد کنید در میزان روشنایی آن تغییری داده نمی‌شود.

ج) درخشش ناشی از انعکاس نور ( Glave)
درخشش ناشی از انعکاس همان بازتاب مستقیم است با این تفاوت که می‌توان آن را با روش‌های مختلف و فیلتر‌های پولاریزه حذف نمود و یا تا حدی از شدت روشنایی آن کاست. توجه داشته باشید که هیچ گاه نمی‌توان بازتاب خود منبع نور را با استفاده از فیلتر‌های پلاریزه حذف کرد و تنها می‌توان از میزان روشنایی آن کاست.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت