نقاشی خطهای علی شیرازی سه مولفه مهم را همواره با خود دارند: درست نویسی حروف، نوآوری در ترکیب بندی و ابعاد بزرگ خیره کننده.
ایران آرت : نقاشی خطهای علی شیرازی سه مولفه مهم را همواره با خود دارند: درست نویسی حروف، نوآوری در ترکیب بندی و ابعاد بزرگ خیره کننده.
علی شیرازی خوشنویس کلاسیک شناخته شده که در بزرگ و یک ضرب نویسی نستعلیق شهرت دارد، دو دهه پیش به آفرینش نقاشی خط روی آورد که خیلی زود هویت و سبک خاص او را یافت و بسیاری حتی از دور با دیدن نقاشی خط هایش بدون اینکه امضای او را ببینند میتوانستند کار او را تشخیص دهند.
در این مطلب یکی از نمونههای شاخص نقاشی خطهای او را تحلیل میکنیم که مربوط به یک دهه پیش است و در همین بررسی برخی دلایل متمایز بودن آثار او روشن میشود:
یک:
این اثر دایره ای شکل در اندازه ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتی متری با تکنیک اکرلیک روی بوم پدید آمده است؛ فرم دایره ای اثر مخاطب را به دو گانه خورشید و زمین سوق میدهد که میتواند زمینه خوانشهای متفاوت را پدید آورد.
دو:
یکی از نکات جذاب کار این است که گویی هنرمند چیره دستانه و با مهارت خاص حروف سفید را ننوشته و از سپیدی بوم بهره برده و با نوشتن دیگر حروف رنگی ، حروف سفید را شکل داده است.
سه:
هر چند هنرمند با گذاشتن امضا ، بالا و پایین اثر را تعیین کرده است اما کمپوزیسیون اثر چنان است که میتوان کار را برعکس نیز ارائه داد.
یکی از دلایل این مهم این است که علی شیرازی این حروف را رها و آزادانه به صورت مجرد و تنها بر اساس زیبایی شناسی آنها کنار هم نگارش و چیدمان کرده است.
چهار:
اثر به وضوح در مخاطب احساس شادی و نشاط میآفریند ؛ این هم از پالت رنگی کار میآید هم از رقص و سماعی که در میان حروف و کلمات در دل اثر جریان دارد.
شاید سپیدی اثر بیش از دیگر رنگها در نگاه اول دیده شود اما علی شیرازی آگاهانه با استفاده از حروفی که در شکل شان حفره خالی دارند مانند هم و یا ص و رنگ گذاری در این حفرهها به رنگی تر شدن کار کمک شایان توجهی کرده است. جالب است که او در ( ه دو چشم ) هر یک از حفرهها را به رنگی متفاوت درآورده است.
پنج:
جالب است که مدتها پیش ، علی شیرازی درباره این سری کارها در گفتگویی گفته است: « حدود 40 سال پیش روژهایی که رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان بودم ، انجمن در ساختمانی قاجاری و زیبا سکنی داشت که به سبب نورگیرها، سقفهای بلند ، پنجرههای ارسی و رنگین هر ساعت از روز به رنگ و شمایلی دلفریب و دلنشین در میآمد که خودش الهام بخش آفرینش آثار هنری میشد؛ ایده این سری کار آنجا در ذهنم شکل گرفت اما بعدترها از ذهنم خارج شد تا اینکه سالیان بعد در سفری به سنندج، بار دیگر به خانه ای قاجاری رفتم و این ایده را باز یافتم و در بازگشت به تهران این مجموعه متولد شد: آثاری که گویی خورشید الواناند و چون پنجرههای ارسی نقش و هزار رنگ میافشانند.
شش:
پیداست همه توجه هنرمند به استتیک و زیبایی شناسی حروف معطوف است و کلمه معناداری در میان نیست؛ و بازتاب همین زیبایی گرافیکی و خوشنویسانه حروف است که فراتر از زبانها و مرزها مورد توجه قرار میگیرد.
هفت:
اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینههای فاخر خاورمیانه نگهداری میشود از جمله: مجموعه محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان علی بن العویس دبی،مجموعه حسن بن علی آل ثانی قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، جمعه الماجد دبی … گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و …
نقاشی خطهای علی شیرازی مانند خوشنویسیهای کلاسیک او در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 و همین فروش اخیر در نوزدهمین حراج تهران به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار)، فروشهای موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجیها داشت که در سایتهای معتبری مانند Art Price میتوان نمونه هایی از أن را دید:
https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9