• طراحی و طراحان لباس
طراحی ، یکی از مهمترین شاخصهای ارزشیابی برای یک لباس به شمار میرود . اما آیا در تولیدات داخلی ، به طراحی و تخصص طراحان لباس اعتماد میشود ؟ چه راه هایی برای آشتی میان تولید لباس و طراحی لباس وجود دارد؟ چگونه یک طراح لباس میتواند یک فعالیت موفق داشته باشد؟ سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد . در این مطلب مواردی را ذکر میکنیم که شاید برای طراحان مفید باشد.
.
• تولید را بشناسید:
این بدیهی است که طراحی لباس یک فعالیت هنری میباشد . اما تا زمانی که این هنر با صنعت آن آمیخته نشود ، نمی توان روی درآمد آن نیز حساب کرد . یک طراح لباس برای رونق فعالیتش احتیاج به بستری مناسب دارد و تولید پوشاک بستر رونق طراحان لباس به شمار میآید. پس یکی از حیاتی ترین موارد برای یک طراح لباس ، شناخت روی تولیدات مرتبط میباشد.
.
• طراحی الگو:
تا زمانی که طراحی لباس به الگوی لباس تبدیل نشود ، برای یک تولید کننده یا برشکار قابل کاربرد نیست. در واقع طراحی الگو یک آداپتور میان هنر طراحی لباس و صنعت تولید لباس است. درصد موفقیت طراح لباسی که دارای دانش طراحی الگو باشد بسیار بیشتر از طراحان دیگر است.
.
• الگوها و طرحهای اختصاصی:
اگر در میان برندها و تولیدیها جستجو کنید ، خواهید یافت که طراحان معروف دارای الگوها و طرحهای اختصاصی هستند . طراحان این الگو ، زمانی محبوبیت پیدا خواهند کرد که الگوهایشان دارای شاخصهای لازم مانند طراحی روز، سایزبندی مناسب و.. باشد.
.
• نمونه قابل لمس:
یکی از مواردی که باعث پیشرفت طراحان لباس میباشد. داشتن نمونههای قابل لمس و تولید شده است. تا زمانی که یک طراحی و الگو اجرا نشود نمی توان ارزشیابی کاملی روی آن انجام داد . اما زمانی که یک طراحی به مرحله اجرا در میآید ، برای مخاطب ملموس تر شده و رغبت بیشتری برای همکاری پیدا خواهد کرد. همچنین نواقص طراحی را میتوان با مشاهده یک نمونه تولید شده یافت و آنها را بر طرف نمود. برای این کار راههای زیادی وجود دارد. مثلا میتوان از خیاطیها و تولیدیهای جزیی برای تکمیل نمونه کمک گرفت.
.
• نگاه کالایی :
یکی از روشهای موجود برای بخشیدن به فعالیت طراحی لباس ، فروش طرح و الگو به جای طراحی سفارشی است. بسیاری از تولید کنند گان توانایی استخدام یا عقد قرار داد با طراحانلباس را ندارند ، در عوض درصد زیادی مشتاق به خریدن الگو و طرح هستند. پس میتوان با تولید انواع الگو و فروش آنها ، فعالیت طراحی لباس را گسترش داد.
.
• قیمت و تعرفه:
اگر خودتان را جای یک تولید کننده بگذارید ، میتوانید بیابید که تولید لباس هزینههای ضروری زیادی را بر یک تولید کننده تحمیل میکند در این شرایط یک تولیدی سعی میکند تا با کاهش هزینههای غیر ضروری ، فشار را کم تر سازد. متاسفانه طراحی لباس برای اکثر تولید کنندگان در سبد هزینههای غیر ضروری طبقه بندی میشود. یک طراح لباس برای جذب مخاطب باید قیمت هایی ارائه دهد که برای یک تولیدی دارای بار مالی زیادی نباشد و آنها را برای همکاری ترغیب کند.
.
منابع:
.https://rochi.ir