پیشگیری از سرقت در سفر

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1 – اسناد مهم را قبل از سفراز کیف خود در بیاورید

اگر شما از آن دسته آدمهایی هستید که همیشه اسناد مهم خود را از قبیل کارتهای امنیتی ، اسناد بانکی ، پرونده‌های پزشکی یا چیزهایی شبیه این را با خود حمل میکنند، آنها را از کیف خود خارج کنید. چون وقتی زمان سفر میرسد، اساسا باید آنها را از چمدان یا کیف خود در بیاورید.

2 – از اسنادتان مراقبت کنید

این یکی از نکاتی است که شما در سفر با آن مواجه خواهید شد. لازم به ذکر است که اگر شما وقتی در بیرون ازهتل هستید ،مدارکتان را درهتل بگذارید، احتمال اینکه آنها به سرقت بروند خیلی بیشتر است تا اینکه آنها را همراه خودتان داشته باشید.

3 – مراقب ارتباطات اینترنتی غیر ایمن باشید

درهنگام سفر پیدا کردن اتصالات اینترنتی کار سختیه، البته بغیر از جاهای عمومی مثل هتلها ، کافه‌ها ،فرودگاهها و … . این هشدار که ” این اتصال نا امن است و دیگران در حال دیدن اطلاعات شما هستند ” جز اصلی تجربه یک سفر است. پس حتما مراقب این موضوع باشید و ازایمنی wi-fiاطمینان حاصل کنید.

4 – تمام اطلاعاتی را که در مکانهای عمومی جستجو می‌کنید (مثل کافی نت) را پاک کنید.

اگر شما آدمی هستید که ازکامپیوترهای مکان‌های عمومی استفاده میکنید، آخرین کاری که باید انجام بدید این است که تمامی اطلاعاتی را که در طول این مدت جستجو کرده اید را پاک کنید. بیشتر کامپیوترها میتوانند بخشی از اطلاعات شما رو پنهان کنند یا حتی بعضی از سایت‌های اینترنتی، جستجوهای اینترنتی شما را مثل فیس بوک فعال نگاه میدارند.پس از بسته شدن آنها ، قبل از خروج مطمئن شوید و تاریخچه مرورگر را کاملا پاک کنید.

5 – فقط از دستگاه خودپرداز بانکی مطمئن استفاده کنید

یکی از کارهایی که سارقان خیلی به آن تمایل دارند نصب یک خواننده‌ی کارت در دستگاههای خودپردازاست که به شماره کارت و رمز کارت شما دسترسی پیدا میکند .این معمولا درهتلها ، فروشگاهها و سایر مکانهایی که دارای دستگاههای خودپردازغیر بانکی است و نظارت روی آنها کم است اتفاق میافتد. پس سعی کنید درسفر حتی الامکان از دستگاهای خودپرداز بانکی معتبر استفاده کنید

6 – درهرفرصتی کارت اعتباریتان را چک کنید

وقتی به سفر میروید حتی وقتهایی که از امنیت اتصالات اینترنتی مطمئن هستید، درهر فرصتی کارتهای اعتباری خود را چک کنید . بعضی از مسافران فقط وقتی از سفر برمیگردند این کار را انجام میدهند که اشتباه است .

7 – تلفن همراهتان را در حالت ایمن قرار دهید

ـ برای موبایلتان رمز بگذارید که اگر دزدیده شد یا دست کسی افتاد نتواند از آن استفاده کند.

ـ قبل از سفر برنامه هایی که برایتان مهم است مثل برنامه‌های بانکی را پاک کنید.نگران نباشید! نصب دوباره آنها امکان پذیر است.

در مورد هرگونه هشدار سفر به مقصد خود آگاه شوید: قبل از اینکه به سفر بروید، سایت‌های مسافرتی دولتی را چک کنید تا ببینید که آیا هیچ هشدار سفری برای آن منطقه وجود دارد یا خیر؟ این هشدارها به شما امکان می‌دهند تا بدانید که آیا هیچگونه افزایش در جرم، خشونت، سرقت یا ناآرامی مدنی در آن منطقه اتفاق افتاده است یا خیر؟

اگر نرخ سرقت در مقصد سفرتان بالاست، بیمه سرقت تهیه کنید:بیمه مسافرتی برای هر مسافری یک سرمایه گذاری ارزشمند به شمار می‌رود. اگر تحقیقات شما نشان داد منطقه ای که به آن سفر می‌کنید، آمار جرم و سرقت بالایی دارد؛ مطمئن شوید که بیمه مسافرتی تان شامل سرقت هم می‌شود. اگر هم با وسایل گرانقیمتی چون دوربین، کامپیوتر، تبلت و غیره سفر می‌کنید، بیمه سرقت می‌تواند به شما این اطمبنان را بدهد که در صورت به سرقت رفتن این ابزارها، می‌توانید آنها را جایگزین کنید. در نتیجه اگر در مورد مقصد خود به اندازه کافی تحقیق کنید، خیال آسوده تری خواهید داشت. لازم به ذکر است که قیمت بیمه مسافرتی از طول مدت سفر، مقصد و سن شما متأثر می‌شود که به طور معمول بین 4 تا 8 درصد کل هزینه سفر شما است.

حواس تان به کوله پشتی و چمدان تان باشد

برای اینکه بتوانید امنیت چمدان یا کوله پشتی خود را تأمین کنید، باید راهکارهایی را به کار ببندید. مثلا:

برای کیف خود از قفل آویز، قفل سیمی و قفل ترکیبی استفاده کنید: قبل از اینکه عازم سفر شوید، مطمئن شوید که می‌توانید چمدان خود را کامل قفل کنید. از برخی قفل‌های مخصوص چمدان استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد زیپ‌های چمدان یا کوله پشتی خود را قفل کنید. می‌توانید یک قفل آویز تهیه کرده و در صورتی که قرار است در هاستل یا خوابگاه بمانید، وسایل خود را در قفسه ای قفل دار قرار دهید. سارقان به ندرت سراغ کوله پشتی یا چمدانی می‌روند که با قفل محافظت شده است.

کوله ضد سرقت خریداری کنید: اگر می‌خواهید در طول روز با خود کوله پشتی حمل کنید، بهتر است سراغ کوله پشتی‌های ضد سرقت بروید. این کوله پشتی‌ها به قفل‌ها و زیپ‌های هوشمند مجهز بوده و باز کردن سریع آنها برای جیب برها و سارقان کار راحتی نیست. به علاوه کوله‌های ضد سرقت اغلب با یک تور سیمی یا پلاستیکی محکم شده‌اند که باز کردن دگمه آنها حتی با یک چاقوی جیبی هم دشوار است.

کوله پشتی خود را برای امنیت بیشتر با کیسه ضد آب بپوشانید: اگر بلیط اتوبوس خریده اید و می‌خواهید نیمه شب سفر کنید؛ کوله پشتی خود را با یک کیسه ضد آب بپوشانید. این کیسه‌ها نه تنها کوله شما را از آب یا رطوبت حفظ می‌کنند؛ بلکه تمام جیب ها، زیپ‌ها و بندهای آن را پوشانده و دسترسی به وسایل داخل آن را غیر ممکن می‌سازند.

 

در شلوغی حواستان به وسایلتان باشد: در نواحی شلوغ و پر جمعیت مثل خیابان استقلال استانبول یا حافظیه شیراز جیب برها درون جمعیت به امید پیدا کردن یک توریست بی‌احتیاط چرخ می‌زنند. پس اگر در حال بازدید از یک مکان شلوغ هستید یا در یک اتوبوس پر از مسافر و ایستگاه مترو شلوغ ایستاده اید؛ از ایمنی وسایل خود اطمینان حاصل کنید. همیشه نسبت به آنچه در اطرافتان می‌گذرد، هشیار باشید.

بهترین کار این است که در مکان‌های شلوغ کوله پشتی خود را جلو بیندازید یا از کیف کمری استفاده کنید. اگر کیفتان را پشت تان بیندازید یا از شانه هایتان آویزان باشد، به راحتی می‌توان کیف پولتان را از درون آن برداشت یا آن را قاپید. به علاوه مطمئن شوید که تمام زیپ‌ها بسته است و کیف کمری و کوله پشتی خود را باز نگذارید.

در هنگام گشت و گذار مراقب وسایل شخصی خود باشید

برای اینکه در طول سفر با خیال راحت به گشت و گذار در مقصد بپردازید، بهتر است فکر همه جا را کرده و از امنیت وسایل شخصی خود مطمئن شوید. برای این کار:

وسایل مهم را در صندوق امانات هتل بگذارید:بسیاری از هتل‌ها در اتاق‌ها برای مسافران صندوق امانات تعبیه کرده اند. بنابراین وقتی در اتاق نیستید، پاسپورت، برخی از کارت‌های اعتباری و پول نقد خود را درون صندوق بگذارید. با این کار امنیت بیشتر وسایل خود را تضمین کرده اید. به علاوه اگر بخشی از پول نقد، کارت اعتباری، کیف پول یا کوله تان را در طول گشت و گذار گم کردید، خیالتان راحت است که صندوق امنی در محل اقامت تان وجود دارد.

از پاسپورت یا کارت شناسایی خود چند کپی تهیه کنید: چند کپی از کارت شناسایی و پاسپورت خود تهیه کرده و آنها را در جای امنی نگه دارید. توصیه می‌کنیم که یکی را به دوست یا اعضای خانواده خود داده و دیگری را با خود نگاه دارید. در صورتی که کارت شناسایی یا پاسپورت تان را در طول سفر گم کردید، همراه داشتن کپی می‌تواند به شما کمک کند تا راحت تر آنها را جایگزین کنید.

وقتی در حال گردش هستید، پول نقد خود را تقسیم کنید: هرگز همه پول خود را در یک جا نگذارید. اگر همه پول نقدتان در کوله یا کیف کمری تان باشد و کسی آنها را بدزدد، شما همه چیزتان را از دست داده اید. بنابراین بهتر است بخشی از پول را در کوله یا کیف کمری، بخش دیگر را در جیبی امن و مقداری دیگر را هم در جیب کت یا کفشتان بگذارید.

از یک کیف پول مصنوعی کمک بگیرید: همیشه در حال سفر یک کیف پول دوم و ارزان قیمتی را همراه خود داشته باشید. مقدار اندکی از پول نقد خود را در این کیف گذاشته و آن را با کارت‌های قدیمی و از اعتبار ساقط شده پر کنید. در این صورت اگر کسی هوس سرقت از شما به سرش زد؛ با این کیف و کارت‌های داخل آن مواجه خواهد شد و با فکر اینکه این کارت‌ها معتبر هستند دست از سر شما برخواهد داشت. نتیجه اینکه شما سارق را فریب داده اید!

دوربین خود را با بندی دور مچتان محکم کنید: با استفاده از بند مچ می‌توانید امنیت دوربین خود را تأمین کنید. فراموش نکنید که وقتی در حال عکاسی و پیدا کردن منظره جدید هستید، ممکن است حواستان به اطراف نباشد. اگر دوربین شما با بندی به مچتان وصل شده باشد، احتمال کمتری وجود دارد که سارقان بتوانند آن را از دست شما بقاپند.

.
منابع:

.https://www.farsnews.ir
.http://old.kaums.ac.ir
.https://gadgetnews.net

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت