آشنایی با انواع مختلفی از ماشین حساب‌های مهندسی

  • ماشین حساب‌های بدون قابلیت رسم نمودار و برنامه نویسی: این مدل از ماشین حساب‌ها رایج ترین و پرفروش ترین نوع در بازار هستند که برای خرید آن‌ها باید به دو نکته مهم اعم از: صفحه نمایشگر (برای حل تمام معادلات ریاضی واجب است) و همچنین قابلیت Calc (جهت تعیین مقادیر چند متغیر در معادلات و غیره) توجه نمود.
  • ماشین حساب‌های برنامه پذیر بدون قابلیت رسم نمودار: این مدل از ماشین حساب‌ها بیشتر مناسب استفاده دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی می‌باشد که بایستی در دروس ریاضی و آماری خود به سراغ حل معادلات ماتریسی، مثلثاتی و همچنین معادلاتی با مجهولات متعدد باشند. ناگفته نماند هزینه این مدل از وسایل قدری بیشتر از مورد قبلی است و از حافظه کاربری به مراتب بالاتری نیز برخوردار است و می‌توان در آن با یک زبان برنامه نویسی نه چندان پیچیده نیز مواجه شد.
  • ماشین حساب‌های دارای قابلیت رسم نمودار: این نوع از ماشین حساب‌ها از قیمت به مراتب بیشتری نسبت به دو مدل قبلی برخوردار هستند. عموما صفحه نمایش آن‌ها بزرگتر و از قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت انتقال برنامه‌های مختلف حسابگری به خود نیز بهره مند می‌باشند. ویژگی بارز این مدل دستگاه‌ها که خیلی به کار دانشجویان رشته‌های آمار و اقتصاد می‌آید، امکان رسم نمودار می‌باشد.
  • ماشین حساب‌های cas: و اما کامل ترین نوع ماشین حساب‌ها که لااقل تاکنون بهتر از آن‌ها در بازار نیامده است، محصولات CAS می‌باشد که هم از قیمت بالایی برخوردار هستند و هم می‌توانند به سادگی با انواع گوناگونی از برنامه‌های حسابرسی سازگار شوند و با اتصال خود به کامپیوتر، راحتی را برای شما به ارمغان آورند. لازم به ذکر است از ویژگی‌های شاخص این محصولات بایستی به حل معادلات نمادین نظیر: انتگرال نامعین، توابع مشتق، بست تیلور و غیره اشاره نمود.

.

نکات مهم هنگام خرید ماشین حساب مهندسی

توانایی محاسباتی محصول: اولین نکته ای که هنگام خرید ماشین حساب مهندسی باید به آن توجه کنید، توانایی محاسباتی آن است. در حقیقت شما باید به دنبال محصولی باشید که متناسب با سطح سواد و همچنین نوع نیاز شما باشد و از خرید مدل هایی که با ارائه چیزهای بیشتری که در هنگام محاسبه تنها سبب سردرگمی و از دست دادن زمان برایتان می‌شود، خودداری نمایید.

صفحه نمایش: نکته دوم در خصوص انتخاب و خرید ماشین حساب مهندسی، توجه به صفحه نمایش آن است. اندازه نمایشگر و همچنین رزولوشن آن در کنار چند خطی بودنش و اینکه چه تعداد کاراکتر از اعداد و حروف را به هنگام استفاده برایتان نمایش می‌دهد، از جمله موارد مهمی است که باید به آن دقت داشته باشید. ناگفته نماند برخی از نمایشگرها دارای قابلیت لمسی و برخی دیگر قادر به تفکیک پذیری گراف‌ها با دو رنگ مختلف در خود هستند.

وزن و اندازه: همیشه به دنبال خرید ماشین حساب هایی باشید که از اندازه ای مناسب با دکمه هایی کاملا مشخص برخوردار هستند و وزن آنان به گونه ای است که سبب خستگی دستان شما به هنگام استفاده از آن‌ها نمی شود.

حافظه و سرعت پردازش دستگاه: از دیگر نکات مهم در خرید ماشین حساب مهندسی توجه به میزان حافظه و همچنین سرعت پردازش دستگاه می‌باشد. حافظه بیشتر برای وسایل محاسباتی سبب می‌شود تا شما بتوانید معادلات بیشتری را در داخل آن قرار داده و بدون نگرانی از پاک شدن آن ها، به جوابی مطمئن برسید. البته از طرفی سرعت همین انجام فرآیند نیز بسیار مهم است و به همین خاطر است که می‌گوییم ماشین حساب‌های CAS در حال حاضر بهترین نوع در بازار می‌باشند که بهتر از آن‌ها هنوز ساخته نشده است!

منبع تغذیه: برخی از ماشین حساب‌ها با پنل سلول‌های خورشیدی و برخی دیگر با باتری‌های قابل شارژ و یا معمولی کار می‌کنند که توصیه می‌کنیم در خرید یک ماشین حساب مناسب برای خود حتما به نوع منبع تغذیه آن نیز توجه لازم را داشته باشید تا بعدها دچار پشیمانی نشوید.

امکانات جانبی: هر ماشین حسابی هر چقدر هم که ساده باشد، باز از یکسری امکانات جانبی قابل توجه برخوردار است، چه برسد که اگر مدل آن از جمله ماشین حساب‌های مهندسی باشد. خریداران گرامی توجه داشته باشند که هرچه امکانات جانبی یک ماشین حساب همچون: قابلیت برنامه پذیری، رسم نمودار، رسم معادلات مثلثاتی، توابع، مشتق، انتگرال و غیره بیشتر باشد، قیمت نهایی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

قیمت ماشین حساب مهندسی: قیمت ماشین حساب مهندسی بسته به عوامل مختلفی دارد که از جمله آنان بایستی به: برند و نام تولید کننده، توانایی محاسباتی، حافظه و سرعت پردازش، نوع باتری و سایر امکانات دیگری که بر روی آن تعبیه شده است، اشاره نمود.