ترفندهای خیاطی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

شما با فرا گرفتن مهارت‌های خیاطی می‌توانید برای خود و اطرافیانتان لباس بدوزید و همیشه ظاهر خوبی داشته باشید. خیاطی مانند هر حرفه‌ی دیگری ترفندهای خاص خود را دارد که این کار را برای افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند راحت تر می‌کند. در این بخش شما را با ترفندهای خیاطی آشنا کنیم تا اگر علاقمند به حرفه‌ی خیاطی هستید با استفاده از این ترفندها بتوانید به راحتی دوخت و دوز کنید.

.

خیاطی آسان

• بین وسایل خیاطی تان آهن ربا بگذارید

آهن ربای کوچک در وسایل خیاطی خود داشته باشید تا در صورت گم شدن سوزن ، شما بتوانید با کشیدن آهسته آهن ربا بر روی زمین سوزن گم شده را بیابید.

در درون یک جعبه سوزن ته گرد یک تکه آهن ربا بیندازید تا سوزن ته گرد‌ها به آهن ربا بچسبد و پخش نشود. دقت کنید که کودکتان آهن ربا را جلوی تلویزیون رنگی نگیرد زیرا رنگ تلویزیون از بین خواهد رفت و رنگ آن دیگر برنمی گردد.

.

• جا دکمه آسان :

اگرلباس شما جا دکمه دارد و می‌خواهید آن را شکاف بزنید ، دستتان را به محلول نشاسته و آب آغشته کنید و به جا دکمه بکشید تا سریع برش بخورد .برای برش زدن جا دکمه ، زیر جا دکمه دندانه‌های درشت شانه بگذارید و با یک تیغ آن را برش بزنید.

.

• عیب چرخ خیاطی :

برای برطرف کردن عیب چرخ خیاطی زیر چرخ یک تکه پارچه بگذارید و پارچه را بدوزید . دوخت پشت و روی پارچه را بنگرید . در صورتی که دوخت زیر پارچه خراب بود قسمت بالای چرخ مشکل دارد و ممکن است مسیر رد شدن نخ از بالا تا سوزن مشکل داشته باشد پس آن را بررسی و برطرف کنید . اگر دوخت قسمت روی پارچه خراب باشد ، قسمت زیر چرخ مشکل دارد و باید اقدامات لازم انجام شود.

.

• اگر چرخ شما کار نمی کند :

اگر چرخ شما کار نمی کرد قبل از اینکه چرختان را به تعمیرگاه ببرید ، آن را بررسی نمایید که دور تسمه آن نخ نپیچیده باشد . زیرا پیچیده شدن نخ در دور تسمه مانع حرکت تسمه و کار کردن چرخ می‌شود . در صورت پیچیده شدن نخ دور تسمه نخ‌ها را با قیچی از تسمه جدا نمایید تا چرخ دوباره کار کند.

.

• قرار دادن دوک بر روی چرخ :

برای استفاده از دوک به جای قرقره ، ابتدا یک لوله خودکار روی محل قرار گرفتن قرقره قرار دهید و سپس دوک را روی خودکار بگذارید ، این کار سبب می‌شود که تعادل دوک حفظ شود و مانع از افتادن دوک در حین کار می‌شود . شما می‌توانید یک قرقره را در جای خود بگذارید و سپس دوک را روی قرقره قرار دهید .

.

• نخ کردن سوزن :

برای نخ کردن راحت سوزن درون یک قوطی فیلم عکاسی محلول آب و نشاسته بریزید و آن را کنار چرخ خیاطی نگه دارید و زمانی که خواستید سوزن را نخ کنید نخ را درون این محلول بزنید تا راحت تر نخ شود. یک سیم نازک را از وسط تا کنید و سپس نخ را از وسط آن خارج کرده و وارد سوراخ سوزن کنید و نخ را از طرف دیگر سوزن بیرون آورید.

.

• یک نکته در مورد زیپ هایی که سخت باز و بسته می‌شوند :

برای راحت باز و بسته شدن زیپ شلوارهایی که به سختی باز و بسته می‌شوند روی دنده‌های زیپ یک صابون خشک بکشید .

.

• دوختن درز لباس هایی که پارچه‌های آن‌ها ضخیم هستند :

برای آسان دوخته شدن لباس‌های ضخیمی که سوزن به سختی در آن وارد می‌شود روی پارچه را صابون خشک بکشید تا سوزن راحت داخل پارچه وارد شود و لباس راحت دوخته شود.

.

• آهار دادن رومیزیهای ابریشمی :

برای آهار کردن رومیزیهای ابریشمی در صورت در دسترس نبودن ژلاتین ، از نشاسته استفاده کنید . ابتدا رومیزی را با آب سرد بشویید و سپس در یک ظرف آب سرد و 2 قاشق نشاسته بریزید و با هم مخلوط کنید و چند دقیقه رومیزی را درون این محلول قرار دهید . سپس آن را از محلول خارج نموده وروی یک جای صاف قرار داده و روی آن یک پارچه‌ی سفید بیاندازید و سپس آن را اتو بکشید.

.

• استفاده از یک لاک ناخن برای در رفتگی جوراب :

اگر جوراب شما در رفته بود و سوراخی در آن ایجاد شده بود ، برای بزرگ تر نشدن جای در رفتگی ، اطراف سوراخ را لاک ناخن بزنید و برای زیبایی آن روی سوراخ جوراب با لاک ناخن نقش هایی مانند ستاره بکشید و این شکل را روی لنگه دیگر جورابتان نیز بکشید تا هر دو جوراب شبیه هم شوند.

.

• چند نکته در مورد دکمه :

برخی از مواقع در اثر با عجله بازو بسته کردن دکمه‌ها ، دکمه کنده شده و پارچه را نیز می‌کند. در این هنگام برای دوخت دکمه بهتر است دکمه را به یک تکه پارچه نخی چهار گوش دوخته و سپس دکمه را از طرف پشت پارچه ، درون محلی که سوراخ شده یا دکمه آن کنده شده فرو ببرید . بعد نوار نخی را به پیراهن بدوزید و اطراف سوراخ را رفو کنید تا دکمه سفت شود و به راحتی کنده نشود.

.

• دوختن دکمه‌های صدفی :

دکمه‌های صدفی لیز هستند و ممکن است دوخت آن برایتان مشکل باشد . برای راحت تر دوختن این نوع دکمه‌ها ابتدا روی دکمه را نوار چسب بچسبانید تا لیز نخورد و ثابت بماند تا راحت بتوانید این نوع دکمه‌ها را بدوزید . پس از دوخته شدن دکمه ، نوار چسب راآرام از روی دکمه جدا نمایید.

.

• یک نکته در مورد سوراخ کردن کمر بند :

اگر به دلیل کاهش وزن ، لاغر شده اید و کمربندتان برای شما گشاد شده ، روی آن سوراخ جدیدی ایجاد کنید بدین گونه که روی شعله گاز نوک یک میله‌ی بافتنی را داغ کنید و سپس روی کمر بند سوراخ ایجاد نمایید.

.

• برش زدن پارچه

یک برش چند سانتی با قیچی ایجاد کنید سپس با دست پارچه را از همان قسمت پاره کنید.

.

• ایجاد یک برش مستقیم

برای برش زدن صاف و بدون نقص پارچه ابتدا یکی از تارها یا نخ‌های پارچه را آرام بیرون بکشید تا یک خط مستقیم بر روی پارچه ایجاد گردد . از این خط برای هدایت قیچی در یک مسیر صاف استفاده کنید و یک برش بی‌نقص بزنید.

.

• دوختن لباسهای نازک :

برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌های نازک در حین دوخت ، در زیر پارچه یک تکه کاغذ بگذارید و درز لباس را با چرخ بدوزید . سپس بعد از پایان کار از پشت لباس کاغذ را جدا کنید . این کار سبب می‌شود که درز لباس صاف شده و هیچ چروکی نداشته باشد.

.

• چین انداختن بر روی پارچه:

برای چین انداختن روی پارچه از چنگال استفاده کنید به این صورت که یکی از شیارهای آن را وارد لبه پارچه کنید و چنگال را یک دور بچرخانید. طبق آنچه در دنیای مد نمناک توضیح داده ایم بخشی که چین افتاد را بدوزید و این کار را تکرار کنید تا چین هایی یکدست با اندازه کاملا برابر و ظاهری آراسته بر روی پارچه ایجاد گردد .

.

• مرتب کردن قرقره‌ها و ماسوره ها

از چنگال‌های کوچک یک بار مصرف برای مرتب کردن قرقره‌ها و ماسوره‌ها استفاده کنید. قرقره نخ و ماسوره نخ را روی هم قرار داده و یک چنگال کوچک را به صورت سر و ته در آن فرو کنید اینگونه دیگر در پیدا کردن قرقره و ماسوره هماهنگ با آن دچار مشکل نمی شوید.

.

• تیز کردن سوزن خیاطی

یکی از ابزارآلات اولیه‌ی خیاطی سوزن است. ممکن است پس از مدتی کار با سوزن، سوزن کند شود. به همین دلیل نیاز است که سوزن خیاطی تیز شود، برای تیز کردن سوزن می‌توانید از سمباده استفاده کنید. برای این کار ابتدا سمباده ای نازک تهیه کنید و روی آن را با چرخ خیاطی بدوزید، وقتی سوزن به طور مکرر با سمباده تماس پیدا کند، تیز می‌شود. این یکی از مهمترین ترفندهای خیاطی است که باید هر خیاطی بداند.

.

• تمیز کردن چرخ خیاطی

پس از مدتی کار مداوم با چرخ خیاطی امکان این وجود دارد که پس از مدتی خرده‌های پارچه، پولک و یا ملیله و یا سایر خرده ریزهای خیاطی داخل چرخ خیاطی و یا اطراف آن بریزند، برای این که چرخ خیاطی تان عمر مفیدتری داشته باشد به توصیه می‌کنیم که هر چند وقت یک بار چرخ خیاطی خود را تمیز کنید. به این منظور می‌توانید برای تمیز کردن داخل چرخ خیاطی از قلم مو و برای تمیز کردن اطراف چرخ خیاطی از جارو برقی استفاده کنید.

.

• نخ کردن سوزن از پرکاربردترین ترفندهای خیاطی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به دلیل ریش شدن نخ، به راحتی نمی توانید آن را داخل سوراخ سوزن فرو ببرید یا این که به دلیل کوچک بودن سوراخ سوزن نمی توانید سوراخ سوزن را ببینید. برای حل این مشکلات ما چند مورد از ترفندهای خیاطی ساده در این زمینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از اولین ترفندهای خیاطی این است که اگر می‌خواهید سوزنی را نخ کنید و سوراخ سوزن را نمی بینید می‌توانید کاغذی سفید پشت محدوده‌ی سوراخ سوزن قرار دهید و سپس نخ را به سوراخ سوزن نزدیک کنید ان گاه می‌توانید به راحتی سوراخ سوزن را ببینید. اما اگر می‌خواهید با نخ سفید کار کنید به دلیل همرنگ بودن کاغذ سفید و نخ به شما توصیه می‌کنیم که از کاغذهای رنگی و یا کاغذ مشکی برای این کار استفاده کنید.

از ترفندهای خیاطی بعدی که می‌توانید برای نخ کردن سوزن استفاده کنید زمانی است که نخ ریش شده و داخل سوراخ سوزن نمی رود. برای این که بتوانید نخ را داخل سوراخ سوزن ببرید می‌توانید انگشت خود را به کرم و یا مقداری اسپری مو آغشته کنید و سپس به نخ بمالید سپس نخ ساختار محکمی به خود می‌گیرد و داخل سوراخ سوزن می‌رود.

مورد بعدی از ترفندهای خیاطی که می‌توانید برای نخ کردن سوزن از آن استفاده کنید این است که این سیم نازک انتخاب کنید و آن را دولا کنید و سپس نخ را وسط آن قرار دهید، بعد این سیم نازک را به طرف سوراخ سوزن ببرید و نخ را از سوراخ سوزن رد کنید.

آخرین مورد از ترفندهای خیاطی که می‌خواهیم در مورد نخ کردن سوزن به شما پیشنهاد کنیم استفاده از محلول اب و نشاسته است. همیشه در هنگام خیاطی یک قوطی کوچک از محلول آب و نشاسته در کنار خود داشته باشید تا از آن برای نخ کردن سوزن استفاده کنید به این صورت که می‌توانید نخ را داخل محلول قرار دهید با این کار محلول سفت می‌شود و سپس می‌توانید نخ را داخل سوراخ سوزن فرو ببرید.

.

• خط اتو انداختن

یکی از ترفندهای خیاطی که می‌تواند در شیک پوشی افراد تاثیر بگذارد و البته نشان دهنده‌ی نظم و انضباطی است که در شخصیت افراد وجود دارد وجود خط اتو روی لباس‌های شان است، اگر شما هم می‌خواهید که مشتری از خط اتوی لباس خود راضی باشد می‌توانید محلولی از آب و سرکه‌ی سفید تهیه کنید و با استفاده از اسفنج مقداری از محلول را در محل اتوکشی بزنید و سپس روی آن را اتو کنید، آن گاه متوجه خواهید شد که نتیجه‌ی اتو کشی تان بسیار متحیر کننده خواهد بود.

.

• روان شدن زیپ

یکی از وسایلی که در دوخت لباس هایی همچون کاپشن و یا سویشرت مورد استفاده قرار می‌گیرد زیپ است. اما اگر زیپی که از آن برای دوخت لباس خود استفاده کرده اید روان نیست و به سختی باز و بسته می‌شود می‌توانید از صابون و یا چند قطره روغن چرخ خیاطی استفاده کنید تا زیپ تان روان شود و به راحتی باز و بسته شود.

.

• کار نکردن چرخ خیاطی

گاهی اوقات ممکن است پس از مدتی کار با چرخ خیاطی، یک روز متوجه شوید که چرخ خیاطی کار نمی کند و سریعا تصمیم بگیرید چرخ خیاطی را به تعمیرگاه ببرید. اما قبل از این که چرخ خیاطی را به تعمیرگاه ببرید چرخ خیاطی را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است نخ دور تسمه‌ی چرخ خیاطی پیچیده باشد و مانع از کار کردن آن شده باشد، برای حل این مشکل می‌توانید نخ‌ها را با استفاده از قیچی از تسمه جدا کنید آن گاه چرخ خیاطی تان مجددا کار خواهد کرد.

.

• تیز کردن قیچی

همانند سوزن، قیچی نیز پس از مدتی کار کردن ممکن است کند شود و دیگر مثل سابق کار نکند، این کار باعث می‌شود که برش پارچه به کاری پر دردسر برای خیاط تبدیل شود زیرا قیچی کند هم باعث کند شدن کار می‌شود و هم ممکن است به پارچه آسیب برساند. به همین دلیل مانند سوزن، قیچی نیز باید تیز شود. برای تیز کردن قیچی می‌توانید از ورق‌های آلومینیومی و یا ورق‌های سمباده استفاده کنید. به این صورت که با برش ورق‌های سمباده  و یا ورق‌های آلومینیومی می‌توانید قیچی خود را تیز کنید.

.

• استفاده از دوک در چرخ خیاطی

گاهی اوقات نیاز است که از دوک به جای قرقره در چرخ خیاطی استفاده کنید. برای راحتی کار با دوک می‌توانید از لوله‌ی خالی خودکار استفاده کنید، به این صورت که می‌توانید لوله‌ی خودکار را جای قرقره قرار دهید و سپس دوک را روی آن قرار دهید یا حتی می‌توانید قرقره را در جای خود قرار دهید و سپس دوک را روی آن قرار دهید تا بتوانید کار خود را راحت تر انجام دهید.

.

• دوخت پارچه‌های نازک

در خیاطی از پارچه‌های متفاوتی برای دوخت لباس‌های مختلف استفاده می‌شود، یکی از این پارچه‌های نازک است. پارچه‌های نازک خیلی زود چروک می‌شوند و اگر راهکاری برای جلوگیری از چروک شدن آن‌ها نباشد ممکن است در هنگام دوخت درزها نیز چروک شوند و در نتیجه، نتیجه‌ی کار مطلوب نباشد، برای حل این مشکل می‌توانید از کاغذ استفاده کنید به این صورت که کاغذ را زیر محل دوخت قرار می‌دهید و سپس محل مورد نظر را بدوزید و کاغذ را از پشت آن جدا کنید.

.

• انتخاب پارچه‌ی مناسب

یکی از تصورات اشتباهی که بسیار افراد دارند این است که اول پارچه می‌خرند و سپس مدل را انتخاب می‌کنند. این کار اشتباهی است به دلیل این که برخی از مدل‌ها به برخی از پارچه‌ها نمی آیند و همین باعث می‌شود که با وجود زحمات زیادی که خیاط برای دوخت لباس کشیده است نتیجه‌ی نهایی، لباس خوبی نباشد.

به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود که ابتدا مدل لباس خود را انتخاب کند و سپس متناسب با مدل پارچه بخرند تا لباسی که در نهایت دوخته می‌شود لباس خوبی باشد

.

• تهیه‌ی جعبه‌ی خیاطی

در خیاطی نیاز به لوازم و خرده ریزهای زیادی از جمله سوزن، پولک، ملیله و … است که نیاز است هر کدام از  آن‌ها در جعبه‌ی مخصوص به خود قرار گیرند و سپس درون جعبه‌ی بزرگ تری قرار گیرند، این کار باعث می‌شود هم دسترسی به همه‌ی لوازم راحت تر و سریع تر باشد و هم  احتمال این که این وسایل روی زمین بریزند و به کسی آسیب برسانند کمتر است.

برای مثال می‌توانید برای سوزن‌های خود از قوطی‌های خالی قرص جوشان و یا قوطی‌های خالی فیلم خاص عکاسی استفاده کنید. یا اگر این وسایل در دسترس تان نیست می‌توانید از یک تکه مقوا استفاده کنید به این صورت که مقوا را به شکل مربع در اورید و سپس سوزن‌ها را وسط ان قرار دهید و سپس اضلاع مربع را از چهار طرف روی سوزن‌ها تا کنید.

.

• پیدا کردن عیب چرخ خیاطی

اگر متوجه شدید که چرخ خیاطی تان همانند سابق کار نمی کند و در هنگام دوخت پارچه، دوخت مناسبی بر جای نمی گذارد می‌توانید از یک تکه پارچه برای پیدا کردن عیب چرخ خیاطی استفاده کنید به این صورت که می‌توانید پارچه ای را زیر چرخ قرار داده و آن را بدوزید. پس از دوخت به پشت و روی پارچه نگاه کنید اگر مشکلی در دوخت پارچه در قسمت پشتی آن وجود داشت یعنی مشکل از بالای چرخ خیاطی است پس نیاز است که مسیر رد شدن نخ از بالا تا سوزن را مورد بررسی قرار دهید، اما اگر قسمت روی پارچه خراب باشد بدین معناست که باید قسمت زیرین چرخ خیاطی را برای پیدا کردن مشکل مورد بررسی قرار دهید.

.

• دوخت پارچه‌های ضخیم

پارچه‌های ضخیمی که معمولا برای  لباس‌های زمستانی همچون پالتو مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا سخت دوخته می‌شوند. برای این که بتوانید راحت تر چنین پارچه هایی را بدوزید ما یک ترفند ساده به شما پیشنهاد می‌کنیم، برای این کار سوزن راحت تر در پارچه فرو رود می‌توانید مقداری صابون خشک را روی پارچه بکشید تا سوزن راحت تر پارچه فرو رود و لباسی که در نهایت تولید می‌شود نیز دوخت بهتری داشته باشد.

.

• تهیه‌ی آهن ربا

یکی از وسایلی که حتما در طی فعالیت خود در حرفه‌ی خیاطی به آن نیاز خواهید داشت آهن ربا است. به دلیل این که ممکن است لوازم و خرده ریزهایی همچون سوزن یا سایر وسیله‌های ریز فلزی طی کار روی زمین بیافتند و پیدا کردن آن‌ها دشوار باشد توصیه می‌شود که همواره در لوازم خیاطی خود آهن ربا داشته باشید تا در صورت گم شدن اشیا ریز فلزی آن‌ها را سریع تر پیدا کنید.

.

• دوخت دکمه

از دیگر وسایلی که در دوخت لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این که دوام دکمه‌ها افزایش یابد نیاز به رعایت چند نکته‌ی ساده است. اول این که می‌توانید از لاک ناخن بی‌رنگ برای روی دکمه استفاده کنید، نکته‌ی بعدی این که می‌توانید از نخ دندان برای دوخت دکمه‌های پر مصرف مانند دکمه‌ی لباس بچه‌ها استفاده کنید.

.

• خط اتو انداختن

خط اتو داشتن لباس نشان دهنده‌ی نظم و انضباط است . برای خط اتو انداختن روی لباس‌ها از محلول آب و سرکه‌ی سفید استفاده کنید و مقداری از محلول را در محل اتوکشی بزنید و سپس روی آن را اتو کنیدتا به راحتی لباستان خط اتو بیافتد.

.

• تیز کردن قیچی

قیچی پس از مدتی کار کردن کند می‌شود و دیگر نمی توان با آن به راحتی پارچه را برش زد و ممکن است قیچی کند به پارچه آسیب برساند پس باید قیچی را تیز کنید . با برش ورق‌های سمباده و یا ورق‌های آلومینیومی می‌توانید قیچی خود را تیز کنید.

خیاطی و دوخت لباس بسیار لذت بخش است. اینکه بتوانید برای خود یا سایر اعضای خانواده لباسی بدوزید بسیار زیبا ست. اما زمان بر بودن و گاهی پیچیدگی کارها افرد را از ادامه کار منصرف می‌کند. اکثرا ترجیح می‌دهند لباس آماده تهیه کنند  تا اینکه لباس بدوزند. اگر می‌خواهید با لذت لباس بدوزید و یا خیاطی را به عنوان شغل خود انتخاب کنید و سفارش دوخت لباس بگیرید باید ترفند هایی را یاد بگیرید. خیاطی آسان با یاد گیری ترفند هایی امکان پذیر است که شما در آموزشگاه خیاطی یاد نمی گیرید یا باید تجربه کنید ویا از تجربیات دیگران استفاده کنید.

ترفندها و ایده‌های گفته شده موجب نظم بخشیدن به محیط کار می‌شود. داشتن نظم در محیطی که خیاطی انجام می‌دهید تشویش و آشفتگی شما را در هنگام خیاطی کم می‌کند. وقتی با آرامش خیاطی کنید خیاطی برای شما لذت بخش می‌شود.

.

• نخ کردن سوزن

کمی اسپری مو بر سر نخ بپاشید تا با سفت شدن آن بتوانید سوزن را راحت تر نخ کنید.

.

• تیز کردن سوزن‌های چرخ خیاطی

با کاغذ سنباده آن را تیز کنید.

.

• دوختن درزهای پارچه

درزها را صابون بمالید تا سوزن چرخ به راحتی از میان پارچه عبور کند.

.

• جاسوزنی

اگر دماسنج منزل شما شکسته است، قالب خالی آن برای نگه داری از سوزن‌های بلند و نازک بسیار مناسب است.

.

• زیپ کهنه

زیپ را به مقدار کمی نشاسته و آب آغشته کنید تا هنگام دوختن آن مشکلی نداشته باشید.

.

• جلوگیری از افتادن دکمه ها

وسط دکمه‌ها را لاک بی‌رنگ بزنید تا دیرتر از لباس جدا شود.

.

• انگشتانه

در موارد اضطراری که انگشتانه در دسترس شما نیست، چند چسب زخم دور نوک انگشت بچسبانید.

.

• آهن ربا

این وسیله را همیشه در سبد خیاطی تان داشته باشید تا با حرکت دادن آن روی فرش سوزنی را که هنگام خیاطی کردن گم کرده اید، به آسانی پیدا کنید!

.

• اضافه پارچه ها

اضافه پارچه‌ها را در کیسه ای کنار چرخ خیاطی بگذارید تا برای درست کردن عروسک‌های پارچه ای و بالشت از آن استفاده کنید.

.

• چرخ خیاطی

آن را روی ابر اسفنجی با ضخامت 4سانتی متر قرار دهید تا لرزش آن کم شود و لیز نخورد.

.

• روغن کاری چرخ خیاطی

پس از روغن کاری و پیش گیری از روغنی شدن پارچه، ابتدا روی کاغذ خشک کن چرخ کنید

.

• ذخیره کردن الگوها

الگوها را در کیسه پلاستیکی نگه دارید. برای جلوگیری از پاره و چروک شدن، آن را با کمی نشاسته و  آب اسپری کنید.

.

• یقه‌های پیراهن مردانه

استفاده از گوش پاک کن برای حفظ شکل پیراهن بسیار مناسب است زیرا قسمت پنبه ای گوش پاک کن از پارچه بیرون نمی زند.

.

• افتادگی قسمت زانو

در قسمت زانوی شلوار کودکان، از داخل لایه ای بچسبانید یا بدوزید تا از افتادگی آن جلوگیری شود.

.

• روبان

لبه آستین‌ها و جیب‌های فرسوده را روبان دوزی کنید.

.

• خیاطی آسان با ترمز گیر پدال چرخ

بسیار اتفاق افتاده که پدال چرخ زیر پای شما سر بخورد. سرخوردن پدال باعث می‌شود پاهای شما اذیت شود و زود خسته شوید. می‌توانید با استفاده از ترمز گیر فرش برای پدال چرخ خیاطی ترمز گیر بدوزید و با قرار دادن آن زیر پدال از سرخوردن آن جلوگیری کنید.

ابتدا پدال را بر روی ترمز گیر قرار دهید و به اندازه آن از پلاستیک ببرید. دور تا دور آن را برای زیبا تر شدن با پارچه بدوزید.

.

• نظم دادن به قرقره ها

خیاطان قرقره‌های زیادی در رنگ‌های مختلف دارند. قرار دادن قرقره‌ها در کشوها بی‌نظمی ایجاد می‌کند و حتی موجب گره خوردن نخ‌ها با یکدیگر می‌شود. شما می‌توانید داخل کشو را با فاصله‌های مشخص سوراخ کنید و در آن میله چوبی یا سیخ کباب چوبی یا خلال دندان قرار دهید. قرقره‌ها را داخل میله بگذارید تا به راحتی به تمام آنها دسترسی داشته باشید. می‌توانید یک صفحه چوبی را اینگونه درست کنید و به دیوار آویزان کنید.

.

• رو میزی برای میز خیاطی

اگر از آن دسته خیاطهایی هستید که دوست دارید تمام وسایل مورد نیازتان در دسترستان باشد و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید از این رومیزی‌ها بدوزید. این رومیزی‌ها به دلیل داشتن جیب‌های زیاد باعث می‌شود تمام خرد ریز هایی که دارید را  در دسترس دداشته باشید و برای پیدا کردنشان وقت تلف نکنید.می توانید یک جیب بزرگ برای این ر ومیزی بدوزید و از آن به عنوان سطل آشفغال استفاده کنید و تکه پارچه و نخ‌ها را در آن بریزید.

.

• کیسه نگهدارنده خرده ریز

افرادی که کار تزیینات لباس انجام میدهند به وسیله ای برای نگهداری مروارید و پولک و منجوق و …..دارند. دو پارچه را بر روی یکدیگر قرار دهید و در وسط آن یک به علاوه و یک ضربدر بدوزید. بعد از انجام این دوخت می‌بینید که جیب‌های کوچکی دور تا دور کیسه ایجاد شده است.دور تا دور پارچه اول را هم مانند محل قرار گیری کش شلوار بدوزید.  این کار برای قرار دادن بندک انجام می‌شود. بندی را که آماده کرده اید (کش یا روبان یا قیطون) داخل پارچه بکشید.

وسایل خود را داخل جیب‌ها قرار دهید و با کشیدن بند کیسه را جمع کنید. هر وقت که به وسایل احتیاج داشتید می‌توانید به راحتی آن را باز کنید و از آن استفاده کنید.

.

• خیاطی آسان با کیف کمری

برای اینکه خیاطی آسان داشته باشید باید تمام وسایلتان دم دستتان باشد تا هروقت اراده کردید در دسترستان باشد. حتما شده موقع برش پارچه یا پرو گیری لباس دنبال متر یا قیچی یا سوزن بگردید. شما می‌توانید کیف کمری برای خود بدوزید و  آن را به کمر خود ببندید و همیشه همراهتان باشد. جیبهای زیادی برای آن قرار دهید. در داخل جیبها وسایل مورد نیازتان را قرار دهید تا به وقت نیاز به دنبال آنها نگردید.

.

• میز اتو

یکی از وسایلی که خیاطان از آن بسیار استفاده می‌کنند میز اتو است. اگر میز اتو شما کوچک است و به میز بزرگتری احتیاج دارید یک تکه چوب بزرگ بر روی آن وصل کنید.  تخته چوبی که استفاده می‌کنید باید به اندازه ای باشد که می‌خواهید میز اتویتان بزرگ شود. تخته را با منگنه یا میخ بر روی میز اتو ثابت کنید.

.

• ظرف سوزن ته گرد

بعضی وقتها هنگام خیاطی دستتان به ظرف سوزن می‌خورد و سوزن‌ها پخش زمین می‌شود. جمع کرن سوزن‌ها خیلی سخت است. ممکن است سوزن در دست یا پای فرو رود. اگر می‌خواهید این اتفاق برای شما نیافتد به زیر ظرف سوزن یک آهنربا بچسبانید. آهنربا مانع  ریختن و پخش شدن سوزن‌ها می‌شود.

.

منابع:

.https://rochi.ir
.https://www.honarane.com
.http://namnak.com

بخش‌های مرتبط

مجله پارچه و خیاطی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت