اشتباهات رایج در خیاطی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

• عدم چک کردم نخ و سوزن

⇠ هر کاری برای این که بتوان در فعالیت کرد نیاز به ابزار اولیه دارد، ابزار اولیه‌ی خیاطی نخ و سوزن است. اشتباهات رایج در خیاطی که بیشتر افراد به آن دچار می‌شوند این است که از نخ و سوزن نامناسب استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند که برای هر پارچه ای می‌توان از یک نوع نخ و سوزن استفاده کرد، متاسفانه همین تصور اشتباه باعث می‌شود که بسیاری از پارچه‌ها پس از پایان فرایند خیاطی دوخت مناسبی نداشته باشند و این را به راحتی بتوان در با اشکالاتی که در دوخت آن وجود دارد تشخیص داد. به همین منظور به افراد توصیه می‌شود متناسب با هر پارچه ای که می‌خواهند از آن استفاده کنند از نخ و سوزن مناسب آن پارچه استفاده کنند.

⇠ برای مثال نمی توان برای دوخت لباس از نخ ابریشم مصنوعی، نخ لحاف دوزی و یا نخ ابریشمی استفاده کرد بلکه برای دوخت اکثر لباس‌ها باید از نخ همه منظوره و الیاف پلی استر استفاده کرد. در مورد سوزن مورد استفاده در خیاطی نیز همان طور که گفتیم باید برای هر نوع پارچه از سوزن مناسب بافت پارچه استفاده کرد برای مثال سوزن‌های سرگرد و کشبافت برای دوخت کاموا مناسب هستند. از سوزن‌های عمومی نیز برای دوخت پارچه‌های با فیبر طبیعی استفاده می‌شود و برخی از سوزن‌ها نیز وجود دارند که مخصوص کار با مواد فلزی و چرمی هستند و برخی دیگر از سوزن‌ها نیز برای پارچه‌های استرج و کشی طراحی شده است.

⇠ نکته دیگری که باید در مورد سوزن‌ها به آن توجه داشت این است که به دلیل این که سوزن چرخ خیاطی ممکن است پس از مدتی کار کردن کند شود توصیه می‌شود که پس از 6 تا 8 ساعت کار با چرخ خیاطی ، سوزن آن تعویض شود، این کار نه تنها کار را برای خیاط آسان تر می‌کند بلکه باعث می‌شود که دوخت پارچه در پایان مرتب و صاف باشد.

.

• عدم اندازه گیری مناسب برای جای سوراخ دکمه

⇠ یکی دیگر از اشتباهات رایج در خیاطی که افراد ممکن است با آن دچار شوند این است که برای این که جای سوراخ دکمه را ایجاد کنند اندازه گیری نمی کنند.

⇠ یکی از مهارت‌های خیاطی ایجاد سوراخ دکمه‌ها و دکمه است که نمی توان به راحتی در آن مهارت یافت. پس باید برای این که سوراخ دکمه‌ها در جای مناسب قرار دهید چند نکته را به خاطر داشته باشید . اول این که به راهنمای الگوها در مورد محل دکمه‌ها اعتماد نکنید چون این راهنماها عمومی هستند پس سعی کنید خودتان اندازه گیری کنید و بدانید که با اندازه گیری خودتان نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. نکته‌ی بعدی که باید در نظر داشت این است که برای این که بتوانید این کار را به درستی انجام دهید راحت ترین کار این است که سنجاقی روی کامل ترین قسمت سینه قرار دهید و علامت بزنید. این سوراخ اصلی ترین سوراخ دکمه است و اگر این کار به درستی انجام شود فاصله‌ی زیادی بین دکمه‌ها نخواهد افتاد و دکمه‌ها در جای مناسب خود قرار خواهند گرفت.

.

• عدم استفاده از پارچه‌ی مناسب

اشتباهات رایج در خیاطی دیگری که ممکن است اتفاق بیافتد این است که افراد از پارچه‌ی مناسب برای کار خود استفاده نمی کنند. در انتخاب پارچه برای خیاطی باید به این نکته توجه داشت که معیار یک پارچه‌ی خوب تنها زیبایی و طرح و رنگ آن نیست زیرا بیشتر الگوها به پارچه ای نیاز دارند که مناسب دوخت لباس باشند. در صورت انتخاب پارچه‌ی نامناسب ممکن است که دوخت پارچه به خوبی انجام نشود و نتوان فرایند دوخت را به اتمام رساند.

.

• دوخت نامناسب درزها

⇠ نکته‌ی بسیار مهمی که افراد در هنگام خیاطی ممکن است آن را نادیده بگیرند عدم توجه به درزهاست. وقتی در حال خیاطی هستید مدام در حال زیر و رو کردن درزها هستید به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود برای این که درزها به خوبی بدوزند، الگوها را رو به روی هم قرار دهند زیرا اگر الگوها را برگردانید در پایان کار سطح بیرونی الگوها نمایان خواهد شد.

⇠ نکته‌ی بعدی که در مورد درزها باید به ان توجه داشت این است که قبل این که درزها و پارچه را به هم متصل کنید آن‌ها را اتو کنید این کار باعث می‌شود که در پایان، دوخت پارچه حرفه ای تر به نظر برسد.

.

• چک نکردن صفحه‌ی مدرج کشش

یکی از اشتباهات رایج در خیاطی که خیاطان همیشه از آن شکایت دارند تنظیم صفحه‌ی مدرج کشش است ، کاری که حتی خیاطان ماهر نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. چک کردن صفحه‌ی مدرج کشش از این نظر حائز اهمیت است که می‌تواند بر روی نخ فشار وارد کند و در نهایت باعث ایجاد ناصافی‌ها و نامنظمی هایی در دوخت پارچه شود. برای این که میزان فشاری که به پارچه وارد می‌شود را تنظیم کنید باید ابتدا آزمایش کوچکی انجام دهید و همچنین توصیه می‌کنیم که قبل از این که فشار را تنظیم کنید جزئیات صفحه‌ی مدرج را یادداشت کنید.

.

• عدم استفاده درست از پایه دوخت

قبل از این که شروع به دوخت کنید اطمینان حاصل کنید که پایه‌ی دوخت در محل مورد نظر خود ثابت است زیرا در صورت ثابت نبودن پایه‌ی دوخت در زمان دوخت پارچه ، جزئی پایه‌ی دوخت از جای خود در می‌اید و قرار دادن آن در جای اولیه کار آسانی نیست و همچنین در صورتی که پایه‌ی دوخت در جای مناسب خود قرار گرفته باشد باعث می‌شود که در نهایت دوخت پارچه، دوخت تمیزی باشد.

.

• برش نادرست و غلط الگو

یکی از اشتباهات رایج در خیاطی برای افراد مبتدی، برش نامناسب پارچه است . به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود که قبل از برش پارچه، پارچه را روی یک سطح تمیز مثل میز قرار دهند، در ضمن این که باید توجه داشته باشند که برای جلوگیری از بهم خوردن شکل پارچه، نباید پارچه از لبه‌های میز آویزان باشد و در صورتی که نیاز است روی خطوط تای پارچه برش زده شود اطمینان حاصل کنید که خطوط تای پارچه روی خطوط راه پارچه است . به همین دلیل برای جلوگیری از هر گونه مشکلی در برش پارچه بهتر است قبل از هر چیز الگوها با خطوط راه پارچه همراست و سپس آن‌ها را با سنجاق به پارچه متصل کنید.

.

• نداشتن پارچه‌ی کافی در صورت بروز خطا

یکی از خطاهایی که افراد در ابتدای یادگیری خیاطی ممکن است انجام دهند این است که تنها مواد لازم برای خیاطی خود را خریداری کنند. اما باید به این مسئله توجه داشت که در هنگام شروع کار خیاطی افراد ممکن است خطاهای زیادی در حین فرایند خیاطی انجام دهند یکی از این خطاها اشتباه در برش الگوست، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود برای این که خطای خود را بپوشانند پارچه‌ی کافی برای پروژه‌ی خیاطی خود بخرند همچنین این که برخی از پارچه‌ها نیز پس از شست و شو دچار مشکل آبرفت می‌شود، به همین دلیل خرید مواد بیشتر برای خیاطی  باعث می‌شود که خطایی که ممکن است افراد در حین خیاطی با آن مواجه شوند اصلاح شود.

.

• عدم استفاده از الگوی ساده

⇠ یکی دیگر از اشتباهات رایج در خیاطی که افراد مبتدی در شروع کار خود انجام می‌دهند این است که از طرح و الگوهای پیچیده استفاده می‌کنند. تبدیل شدن به یک خیاط ماهر و دوخت حرفه ای لباس‌های مختلف آرزوی هر فردی است که در زمینه‌ی خیاطی فعالیت می‌کند اما این افراد باید توجه داشته باشند که برای این که در دوخت لباس به مهارت برسند باید از الگوهای ساده برای شروع کار استفاده کنند. الگوهای ساده ای همچون لباس‌های بدون آستین و یا دامن‌های بلند گزینه‌ی مناسبی برای این گونه افراد است.

⇠ نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه داشت این است که سعی شود در یک بازه‌ی زمانی روی یک پروژه کار کنند و پس از اتمام پروژه روی پروژه‌ی دیگری مشغول به کار شوند این کار نه تنها باعث می‌شود که افراد در طی پروژه‌های خیاطی خود نظم داشته باشند بلکه کار در یک بازه‌ی زمانی مشخص روی هر پروژه باعث می‌شود که افراد نکات زیادی را بیاموزند و همچنین اشتباهات رایج در خیاطی که ممکن است در یک پروژه‌ی خیاطی انجام دهند را در پروژه‌ی بعدی انجام ندهند.

.

• عدم استفاده از ابزارهای مناسب

⇠ همان طور که گفتیم یکی از ابزارهای اولیه خیاطی نخ و سوزن است قبلا در مورد نخ و سوزن و نخ و سوزن‌های متفاوت برای هر پارچه صحبت کردیم اما ابزار اولیه‌ی خیاطی محدود به نخ و سوزن نمی شود. قیچی نیز یکی از ابزارهای اولیه‌ی خیاطی است که بسیار اهمیت دارد.

⇠ قیچی‌ها انواع متفاوتی دارند بین قیچی که در آشپرخانه و یا قیچی که برای برش کاغذ از آن استفاده می‌شود قیچی که در خیاطی از آن استفاده می‌شود تفاوت‌های زیادی وجود دارد و می‌توان گفت که این تفاوت‌ها از زمین تا آسمان است. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود که برای برش پارچه از قیچی معمولی استفاده نکنند زیرا این کار نه تنها قیچی آن‌ها را کند می‌کند بلکه باعث می‌شود برش پارچه نیز خوب نباشد. افرادی که می‌خواهند در زمینه‌ی خیاطی فعالیت کنند باید به خاطر داشته باشند برای موفقیت در این کار در تلاشی که در این راه انجام می‌دهند باید ابزار مناسبی نیز در اختیار داشته باشند. ابزار مناسب خیاطی شامل ابزاری همچون نخ، سوزن و قیچی تیز و باکیفیت مخصوص خیاطی می‌شود.

⇠ همچنین این که به افراد توصیه می‌شود که برای شکافتن درزها از قیچی استفاده نکنند زیرا این کار ممکن است باعث پاره شده پارچه شود به همین دلیل بهتر است افراد برای شکافتن درزهای خود از شکافنده و چاک دهنده‌ی درزها که به همین منظور طراحی شده‌اند استفاده کنند.

⇠ مورد بعدی که افراد ممکن است اشتباه کنند این است که فکر می‌کنند استفاده از روش‌های قدیمی کارآمد نیست اما نکته ای که این افراد باید به ان توجه داشته باشند این است که استفاده از  روش‌های قدیمی نه تنها بسیار ساده و مفید است بلکه در نهایت باعث می‌شود دوخت پارچه نیز حرفه ای تر به نظر برسد.

.

• استفاده نکردن از الگو

الگو از ابتدایی‌ترین ابزار کار یک خیاط است. با استفاده از الگو خیاطی می‌توان تا حد زیادی از بروز خطا در حین کار دوخت و دوز جلوگیری کرد. در دنیای خیاطی حتی زبردست‌ترین خیاطان نیز برای کار خود از الگو استفاده می‌کنند. زمانی که شما پیش از برش پارچه طرح خود را بر روی کاغذ می‌آورید موقعیتی در اختیار خواهید داشت که در آن می‌توانید تمام خطاهای خود را اصلاح کنید، هر چند مرتبه که می‌خواهید طرح اولیه خود را تغییر دهید و در نهایت به یک طرح نهایی و استاندارد شده برسید. این طرح بدون نقص سپس به پارچه منتقل می‌شود و خیاط با خیال راحت آن را برش می‌زند. اما تصور کنید کار بدون الگو بخواهد پیش رود، طرح ابتدایی بر روی پارچه کشیده شده و حال نیاز به اعمال تغییراتی است. قطعا کار سختی پیش رو خواهد بود و احتمال هدر رفتن پارچه نیز وجود خواهد داشت.

.

• نداشتن پارچه اضافی

همانطور که گفته شد کار خیاطی گاهی با اشتباهاتی همراه است. این اشتباه می‌تواند در همان ابتدای کار و در حین اندازه‌گیری رخ دهد یا در انتها و در حین برش پارچه. چنانچه از کل پارچه خریداری شده استفاده کرده باشید اکنون دیگر پارچه‌ای در اختیار ندارید تا اشتباه خود را جبران کنید. گاهی ممکن است اشتباه از سمت شما، به عنوان یک خیاط، نباشد. به طور مثال ممکن است مشتری پس از برش پارچه تصمیم به ایجاد تغییر در مدل لباس خود بگیرد. بنابراین داشتن قدری پارچه اضافه کار عاقلانه‌ای است. برای دوخت لباس‌های ساده می‌توانید از مشتری خود بخواهید حدود نیم متر پارچه اضافه‌تر از مقدار اندازه‌گیری شده در اختیار شما قرار دهد. این کار از این جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در صورت ایجاد آسیب به لباس، به طور مثال سوختگی یا پارگی، در صورت امکان خیاط بتواند از طریق پارچه اضافی لباس را ترمیم کند.

.

• عدم استفاده از ابزار مناسب خیاطی

نخستین مرحله در کار خیاطی آماده کردن ابزار لازم است. یک خیاط حرفه‌ای از ابزار صحیح برای کار خود استفاده می‌کند. اهمیت این کار در این است که نه تنها خیاط خود در حین کار با آسودگی و دقت بیشتری کار را پیش خواهد برد، بلکه لباس دوخته شده نیز ظرافت و زیبایی بیشتری دارد. این ابزار شامل موارد مختلفی می‌شود، نخ و سوزن مناسب که بسته به جنس و ضخامت پارچه می‌توانند متغیر باشند، استفاده از پایه‌های صحیح برای چرخ خیاطی و کاغذ الگو و مداد مناسب همگی بر نتیجه کار تاثیرگذار هستند. بهتر است پیش از شروع به کار، چه در هنگام دوخت و دوز با دست و چه در هنگام استفاده از چرخ خیاطی کلیه ابزار و وسایل خود را بررسی کنید تا در نهایت به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

.

• عدم اندازه‌گیری صحیح

این اشتباه می‌تواند هم در زمان اندازه‌گیری اندام‌ها رخ دهد و هم در زمان پیاده سازی اندازه‌ها بر روی کاغذ یا پارچه. در مورد اول جهت جلوگیری از بروز خطا بهتر است دو مرتبه اندازه‌گیری انجام شود. برای به دست آوردن دقیق‌ترین اندازه متر را به صورت نه خیلی فشرده و نه خیلی آزاد دور قسمت مورد نظر قرار دهید و اندازه را ثبت کنید. مراقب باشید متر در زمان اندازه گرفتن دارای پیچ خوردگی نباشد، تمام قسمت آن را با دست چک کنید و سپس عدد را بخوانید. این کار را با همین دقت دو مرتبه انجام دهید تا از بابت اندازه به دست آمده اطمینان داشته باشید. برای انتقال اندازه‌ها به روی کاغذ الگو نیز حتما از خطکش‌های دقیق استفاده کنید و اندازه‌ها را با دقت، و در صورت امکان چند مرتبه محاسبه کنید.

.

• عدم استفاده از پارچه مناسب

اینکه برای دوخت هر نوع لباس از چه جنس پارچه‌ای استفاده کنیم اهمیت زیادی دارد. جنس‌های مختلفی از پارچه در بازار موجود است که هر کدام ممکن است انواع مختلفی داشته باشند. مثلا پارچه‌ای که به اسم پارچه پشمی خریداری می‌شود ممکن است از پشم خالص یا دارای مقادیر مختلفی الیاف مصنوعی باشد. اما تمام انواع آن با نام پشمی شناخته می‌شوند. بسته به هدفی که دارید باید جنس مناسبی را خریداری کنید. اگر در ابتدای راه یادگیری خیاطی هستید و در انتخاب پارچه مهارت یا آگاهی کافی ندارید بهتر است با افراد با تجربه مشورت کنید.

.

• در نظر نگرفتن میزان آب رفت پارچه

برخی پارچه‌ها، مثل انواع نخی، پس از نخستین شستشو قدری آب می‌روند. بسیار مهم است که پیش از اندازه‌گیری و برش زدن پارچه یک مرتبه آن را شستشو دهید. به این ترتیب که پارچه را به مدت نیم ساعت در یک ظرف آب قرار دهید یا آن را با ماشین لباسشویی بشویید. سپس پارچه خشک و اتو شده را اندازه‌گیری کنید و برش بزنید.

.

منابع:

.https://www.hamyartolid.com
.https://rochi.ir

بخش‌های مرتبط

مجله پارچه و خیاطی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت