راهنمای دوربین مداربسته

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

آشنایی با انواع سیستم‌های مدار بسته

مدل آنالوگ

  • شاید بتوان گفت دوربین‌های آنالوگ یا همان CCTV اولین نسل از دوربین‌های مدار بسته هستند.
  • این مدل از دوربین‌ها امروزه تقریبا از رده خارج شده بحساب آورده می‌شوند.
  • سیستم‌های مدار بسته آنالوگی از قیمت ارزان و کیفیت محدودی برخوردار هستند.
  • اصولا از هر نوع دوربینی نمی توان در ساختار این مدل از سیستم‌ها بهره گرفت.

مدل دیجیتال

  • نسل جدیدتری از دوربین‌های مدار بسته بحساب آورده می‌شوند.
  • این نوع از سیستم‌های مدار بسته از کیفیت و قابلیت‌های اجرایی مهمی همچون امکان زوم در تصاویر ضبط شده برخوردار هستند.
  • ناگفته نماند به نسبت مدل قبل کاملا گرانقیمت هستند و می‌توان از آن‌ها جهت پوشش محیط‌های کوچک استفاده نمود.

مدل شبکه

  • دوربین IP یا همان تحت شبکه جزئی از این مدل محسوب می‌شوند.
  • این دوربین‌ها بیشتر مناسب استفاده در محیط‌های بزرگ و وسیع همچون سازمان‌ها و ارگان‌ها هستند.
  • دیتای بدست آمده از لحظه به لحظه فعالیت دوربین از طریق کابل شبکه به فضای ذخیره سازی مورد نظر شما ارسال می‌گردد.
  • ناگفته نماند قیمت بهره گیری از این مدل سیستم‌های مدار بسته نیز زیاد است!

.

نکات مهم هنگام خرید دوربین مدار بسته

انتخاب نوع

اولین نکته در خصوص خرید دوربین مدار بسته توجه به نوع آن است که برای این منظور ما در بخش قبلی برایتان توضیح دادیم که شما می‌توانید از میان سه مدل آنالوگ، دیجیتال و شبکه که البته این‌ها انواع سیستم‌های مدار بسته محسوب می‌شوند یکی را انتخاب نموده و با توجه به انتظارات خود به دنبال خرید دوربینی مناسب برای استفاده در حلقه هر یک از این سیستم‌ها نمایید.

مشخصه‌های ظاهری

منظورمان از مشخصه‌های ظاهری در واقع همان اندازه و وزن دوربین است که باید شما با توجه به کوچکی و بزرگی مکان قابل نصب در خصوص آن تصمیم گیری فرمایید. ناگفته نماند اگر قرار است از دوربین مدار بسته خود بصورت مخفی در محل کار و یا خانه تان استفاده کنید، بایستی دوربین شما از اندازه و وزنی کوچک برخوردار باشد تا بتوان آن را راحت تر مخفی نمود.

حافظی داخلی و جانبی

مورد بعدی در انتخاب دوربین مدار بسته توجه به حافظه داخلی و جانبی آن است که بایستی با در نظر گرفتن میزان زمان فعالیت دوربین بصورت 24/7 (7 روز هفته بصورت 24 ساعت) و همچنین رزولوشن تصویری آن در این خصوص اقدام نمایید. ناگفته نماند برخی از دوربین‌ها تنها از حافظه داخلی و برخی دیگر از قابلیت درج کارت‌های حافظه با حداکثر ظرفیت خاصی می‌باشند.

نوع حسگر تصویر

از دیگر موارد مهم در انتخاب و خرید دوربین مدار بسته توجه به نوع حسگر تصویر آنان است که می‌توان بطور کلی از 2 نوع: CMOS و CCD باشد. لازم به ذکر است از نوع اول بیشتر دوربین‌های دیجیتالی و شبکه ای استفاده می‌کنند و از نوع دوم بر روی مدل‌های آنالوگی بهره گیری می‌شود.

نوع اتصال

در هنگام خریدتان این نکته مهم را نیز باید مشخص کنید که بالاخره طالب خرید دوربین مدار بسته با چه نوع اتصالی هستید؟! منظورمان از اتصال در واقع سیمی یا بدون سیم (وایرلس و یا Wi-Fi است) وصل شدن دوربین به دستگاه گیرنده شما خریداران عزیز است. امروزه خرید دوربین‌های بی‌سیم در بازار از رونق بالایی برخوردار می‌باشد.

رزولوشن دوربین

هر موقع که درصدد خرید هر نوع دوربینی برای خود بودید یادتان باشد توجه به کیفیت یا همان رزولوشن تصویر خروجی از محصول باید برایتان حائز اهمیت باشد. این مهم در هنگام خرید و انتخاب دوربین‌های مدار بسته از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا چنانچه دوربین شما فاقد کیفیت لازم باشد، یقینا از تصاویر ضبط شده آن نیز نمی توان به وقت ضرور استفاده کرد!

قابلیت‌های حرکتی دوربین

از دیگر فاکتورهای اساسی و مهم در خرید دوربین مدار بسته توجه به قابلیت‌های حرکتی آن است که می‌تواند بصورت عمومی یا Tilt و یا بصورت افقی یا Pan باشد. یادتان باشد چنانچه بودجه لازم برای خرید دوربینی مجهز به این قابلیت‌های حرکتی را نداشتید، حتما باید از آن در زاویه دیدی مناسب در مکانی که برایش در نظر گرفته اید، استفاده کنید.

دید در شب

حقیقتش را بخواهید دوربینی که تنها در روز کار کند و با تاریک شدن هوا و نبود منبع روشنایی لازم دیگر قادر به ضبط فیلم و تصویر از وقایع پیرامون خود نباشد؛ مُفتش هم گران است! پس حتی القمدور سعی کنید برای افزایش ضریب ایمنی محل زندگی و کار خود از دوربین هایی استفاده کنید که مجهز به این قابلیت هستند و از طریق مادون قرمز تصاویر محیط تاریک را نیز برایتان ثبت و ضبط می‌نمایند.

امکان ضبط صدا

اینکه شما بخواهید بر روی تصاویر ضبط شده خود از صدا نیز برخوردار باشید و یا خیر، نکته ای است که باید به آن توجه لازم را داشته باشید. زیرا برخی از دوربین‌ها بصورت فابریک از این امکان برخوردار بوده و برخی دیگر از قابلیت نصب و استفاده میکروفون بر روی خود برخوردارند و برخی دیگر اصلا به دلیل مدل پایین خود فاقد این امکان می‌باشند.

سرعت شاتر و فیلمبرداری

به سرعت بسته شدن شاتر و همچنین سرعت فیلمبرداری دوربین مدار بسته مورد نظرتان هم توجه لازم را داشته باشید. اگر خواهان این هستید که تصاویر شما با میزان روشنایی هرچه بیشتری از سوی دوربینتان ثبت و ضبط شوند، بهتر است سرعت شاتر دستگاه شما کم باشد.

در خصوص سرعت فیلمبرداری نیز باید حواستان را جمع کنید و مدلی را خریداری کنید که با ثبت فریم‌های متعدد در ثانیه باعث ایجاد کندی در جریان حرکت رو به جلوی فیلم برایتان نشود.

حداقل میزان روشنایی

حداقل میزان روشنایی در اصل کمترین مقدار نوری است که یک دوربین می‌تواند در حضور آن اقدام به تصویربرداری و ضبط فیلم نماید. لازم به ذکر است که این پارامتر برحسب Lux بیان شده و هرجه عدد مربوط به آن کمتر باشد، بدان معنی است که محصول انتخابی شما در شرایطی با نور کمتر قابل استفاده برایتان می‌باشد.

شرایط محیطی

اینکه قرار است از دوربین مدار بسته خود در محیط‌های سرپوشیده و یا بی‌سقف استفاده کنید نیز از دیگر نکات مهمی است که باید در حین انجام فرآیند انتخاب و خریدتان به آن اهمیت دهید. معمولا دوربین هایی که در محیط‌های آزاد و بیرون از خانه و محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از مقاومت بالایی در برابر گرد و غبار، باد، رطوبت و همچنین ضربه برخوردار باشند.

سازگاری با سیستم عامل

یکی دیگر از پارامترهای حائز اهمیت برای خرید دوربین مدار بسته توجه به سازگاری آن با انواع مختلفی از سیستم عامل‌های اندروید، آی او اس، لینوکس، ویندوز و غیره می‌باشد که باید به این مورد نیز گوشه چشمی داشته باشید.

منبع تغذیه

به منبع تغذیه دوربین مدار بسته خود نیز توجه لازم را داشته باشید! دوربین شما می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را از طریق باتری‌های شارژی و یا بصورت سیمی و از طریق برق شهری تامین نماید. توجه به سهولت تغذیه آسان این نوع از محصولات الکتریکی از اهمیت بالایی برای هر خریداری برخوردار است.

قابلیت زوم

اینکه دوربین شما در سیستم مدار بسته تان از قابلیت زوم نیز برخوردار باشد کلی حُسن‌ها برایتان دارد. اینطوری به راحتی می‌توانید بر روی فعالیت دیگر اعضای خانواده و یا زیردستان خود در محیط زندگی و یا محل کار خود اشراف دقیق داشته باشید. ناگفته نماند میزان بزرگنمایی دوربین نیز از جمله نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

قیمت دوربین مدار بسته

بی اغراق تمامی نکات گفته شده در این مطلب از جمله عوامل موثر و تاثیرگذار بر روی قیمت دوربین مدار بسته بحساب آورده می‌شوند. باز با این حال توصیه می‌کنیم در هنگام خرید خود به موارد دیگری همچون برند تولید کننده، گارانتی محصول، دستگاه مناسب ضبط کننده و دیگر نکاتی از این دست نیز توجه لازم را داشته باشید تا بتوانید در قبال پولی که هزینه می‌کنید از دوربینی باکیفیت برخوردار شوید.

.

راهنمای نگهداری از دوربین مدار بسته

  • جهت افزایش طول عمر دوربین مدار بسته خود حتما پیش از استفاده کردن از آن به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای دوربین بپردازید.
  • سعی کنید در محیط‌های باز دوربینتان را در جاهایی قرار دهید که به دور از نور مستقیم خورشید باشد؛ زیرا حرارت خورشید خصوصا در ظهرها که از گرمای بیشتری برخوردار است و به مرور زمان بر روی عملکرد دستگاه شما تاثیرات مخربی خواهد گذاشت. ناگفته نماند در مقابل گرما، عامل سرما نیز می‌تواند عملکرد دستگاه شما را با مشکل مواجه سازد.
  • در خصوص دوربین‌های کابلی یادتان باشد در بازه‌های زمانی منظم اقدام به بررسی سالم بودن کابل‌های متصل به دوربین کنید چرا که پوسیدگی در کابل‌ها می‌تواند باعث عدم ارسال تصاویر باکیفیت از آن گردد.
  • هر از چند گاهی به تمیزی لنز دوربین خود پرداخته و اجازه نشستن کثیفی و آلودگی بر روی لنز آن را ندهید.
  • بدنه دوربین مورد نظر خود را بررسی کنید تا دچار شکستگی و یا زنگ زدگی نشده باشد.
  • حتما از دوربین هایی در محیط‌های بیرون از فضاهای امن داخلی استفاده کنید که ضد آب باشد و جهت جلوگیری از برخوردار صاعقه نیز از پایه‌های فلزی برای نصب دوربین در ارتفاع استفاده نکنید.

.
منبع: https://list20.ir

همچنین بخوانید…

بخش‌های مرتبط

مجله کاریابی و اشتغال

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت