نکات خرید آجیل تازه و مرغوب

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

• هنگام خريد آجيل اين نکات را به خاطر داشته باشيد:

⇠ تا حد امكان آجيل عيد خود را از فروشگاههاي معتبر كه اجناسي با كيفيت مرغوب و تازه عرضه ميكنند، بخريد. از خريد گذري يا خريد از دستفروشان خودداري كنيد.

⇠ هنگام خريد آجيل به تازگي آن توجه داشته باشيد. آجيل تازه نبايد هيچگونه بوي بدي داشته باشد. بوي ماندگي، بوي تند و يا بوي ترشيدگي نشانه ناسالم بودن آجيل است.

⇠ رنگ آجيل را با دستتان كنترل كنيد. اگر دستتان رنگي شد احتمال دارد آجيلها را با رنگهاي غيرمجاز يا خوراكي رنگ كرده باشند و بايد از خريد آن خودداري كنيد.

⇠ از خريد پسته هايي كه زيادي خندان هستند، خودداري كنيد؛ زيرا فروشندگان آنها را در ظرفهاي آب جوش ميريزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار ميده ند تا در اثر شوك حرارتي سر بازكنند و خندان شوند البته اين شوک حرارتي، كيفيت پسته را نيز پايين مي آورد و علاوه برآن موجب نم‌کشیدن پسته هم می‌شود این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند.

⇠ در خريد مغز گردو بايد خيلي دقت كنيد كه كهنه نباشد. روغن فراوان موجود در مغز گردو در اثر کهنگي، تغيير حالت داده و طعم نامطبوع پيدا ميکند و گاهی هم طعم صابون پیدا می‌کند و مصرف آن عوارض مختلفی را به بار می‌آورد

⇠ نكته بسيار مهم ديگر اين است كه آجيل و خشكبار قابليت آلودگي به سموم قارچي نظير آفلاتوكسين را دارند. واحدهاي صنعتي با توجه به وجود پروانه هاي بهداشتي،دستورالعملهاي وزارت بهداشت، ملزم به اندازه گيري آفلاتوكسين روي محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتي آجيل و خشكبار كه به صورت باز و فلهاي عرضه ميشود، اين اندازه گيريها صورت نمي گيرد و محصولات توليدي قابل رديابي نيستند.

⇠ یک نکته دیگر د رمورد رنگ آجیل؛ از خرید پسته‌هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ‌شده دارند، خودداری کنید. دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید. آنها را به زور رنگ‌های مصنوعی به این شکل درآورده‌اند.

⇠ تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.

⇠ از مضرات نمک اطلاع نداشته باشد؟ پس سعی کنید آجیلی را که انتخاب می‌کنید شور نباشد و کمتر بوداده شده باشد.

⇠ در صورتی که بر روی آجیل مانند پسته، فندق و پسته شامی، سوراخ هایی مشاهده کردید، از مصرف این گونه تنقلات بایستی خودداری کنید؛ چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ‌ها لارو حشرات، به صورت کرم هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

⇠ ممکن است در مراکز عرضه آجیل، محصولاتی را که کهنه یا آفت زده هستند، مجدداً بو داده و یا مخلوط کنند؛ در هنگام خریداری در حد امکان جدا خرید کنید و بعد در منزل به دلخواه مخلوط نمایید

⇠ برای تهیه نخودچی نیز ممکن است از نخودهای آفت زده استفاده شده باشد. لذا در هنگام خریداری دقت کنید، علامت آفت زدگی( سوراخ‌های مرئی) در آن‌ها دیده نشود. آرد نخودچی را که دارای مجوز بسته بندی از وزارت بهداشت بوده، از مراکز مطمئن و به صورت بسته بندی شده ، تهیه و مصرف کنید.
انواع آجیل بایستی در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

⇠ برای خرید آجیل عید نوروز همیشه سعی کنید آجیل و دانه‌های روغنی را به اندازه‌ی مصرفتان بخرید تا همان قدر که تازه هستند از آنها استفاده کنید. آجیل به دلیل روغن زیادی که دارد خیلی زود فاسد می‌شود. حتما قبل از خرید آجیل با خوردن چند دانه از آنها از کیفیت طعم و تازه بودنش اطمینان حاصل کنید اگر غیر از این بود از خرید آجیل صرف نظر کنید.

⇠ در فروشگاه‌های بزرگ اغلب آجیل‌ها در ظرف‌های مخصوصی نگه داشته میشوند زیرا آجیل نباید در هر ظرفی نگه داری کرد. برخی از فروشگاه‌ها مستقیما آجیل را از کشاورزان می‌خرند بنابراین کیفیت آجیل بسیار بالاست اما باز هم شما قبل از خرید آجیل چند دانه از آنها را تست کنید یا از فروشندگان بپرسید که این آجیل‌ها تازه هستند یا خیر.

⇠ در خرید آجیل عید نوروز آجیل هایی را که مزه‌ی ترش دارند و بوی نامطبوعی میدهند نخرید. حتی اگر آجیل خریدید و در منزل متوجه ترش بودن آنها شدید فورا آجیل‌ها را پس بدهید آجیل ترش باعث بیماری میشود.

⇠ همیشه سعی کنید آجیل کم نمک بخرید. دقت کنید زیرا گاهی اوقات برای پنهان کردن ترش بودن و بوی بد آجیل به آنها نمک میزنند پس سعی کنید همیشه ترجیحا آجیل خام بخرید.

⇠ تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاههای معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه میکنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.

⇠ از خرید و مصرف آجیل‌های رنگ شده خودداری کنید. زیرا رنگ هایی که برای رنگ کردن انواع تخمه، بادام و … استفاده می‌شوند عمدتا غیر مجاز بوده و گاهی حساسیت‌های شدیدی را در مصرف کننده ایجاد میکند. رنگ آجیل را با دستتان کنترل کنید. اگر دستتان رنگی شد از خرید آن خودداری کنید.

.

• تشخیص کهنگی آجیل

یکی از راه‌های تشخیص کهنگی و خراب بودن آجیل دو نیم کردن آن است. برای نمونه در هنگام خرید بادام، پسته و فندق حتما محصول را دو قسمت کرده و مغز آن را تست کنید زیرا اگر حتی فرض کنیم محصولی تازه است مقداری از آجیل‌های قدیمی در میان آن وجود دارد که بوی کهنگی می‌دهد.

.

• حواستان به پسته باشد

⇠ پسته خوب خریدن قلق‌های خاصی دارد که مهم‌ترینش همان پسته خام است. اگر پسته خام بماند بوی کهنگی و شکل آن جلب‌توجه می‌کند بنابراین همه پسته‌های خام با کیفیت واقعی به خریدار عرضه می‌شوند برای همین اگر پول خوبی می‌دهید بهتر است پسته خام بخرید چون پسته خام با کیفیت برداشت همان سال است. اما اگر به هر دلیلی به خریدن پسته خام علاقه ندارید باید به دنبال شنیدن صدای پسته باشید.

⇠ برای خریدن هر پسته یک مشت از آن را در دست‌تان بگیرید و نزدیک گوش‌تان تکان دهید اگر صدای ترق و تروق مغز پسته‌ها زیاد بود یعنی مغز در پوسته پسته صدای زیادی ایجاد می‌کرد باید بدانید که پسته آب خندان به دست‌تان داده‌اند. اما برخی از فروشندگان پسته از این هم پا را فراتر می‌گذارند و هنگام بو دادن به همراه جوهر لیمو و نمک کمی هم نشاسته قاطی مواد می‌کنند و بدین‌ترتیب مغز پسته‌های آب خندان به پوسته می‌چسبد و در هنگام تکان دادن صدایی از آن بیرون نمی‌آید.

.
منابع:
.https://www.beytoote.com
.https://www.yjc.ir
.https://www.alodoctor.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت