شرکت سهامی خاص

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
  • نکات مهم در ثبت شرکت سهامی خاص :

1- در شرکت سهامی خاص موسسان به سرمایه اشخاص ثالث ( عموم ) رجوع نمی کنند.

2- برای تشکیل آن باید حداقل سه شخص حضور داشته باشند که بر اساس قواعد حاکم بر شرکت‌ها می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.

3- برای تشکیل این نوع شرکت، داشتن اهلیت ضروری نیست و ولی یا قیم محجور نیز می‌توانند واسطه تشکیل شرکت برای اشخاص فاقد اهلیت شوند.

4- سرمایه شرکت سهامی خاص، حداقل یک میلیون ریال است و توسط موسسان هنگام تاسیس تامین می‌شود.

5- شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارد.

6- کلمه خاص باید قبل یا بعد از نام شرکت ذکر گردد در غیر این صورت هر یک از افراد ذینفع می‌تواند انحلال آن را از دادگاه بخواهد.

7- سرمایه باید شامل اوراق سهام باشد.

8- شرکت‌های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا وسیله بانک‌ها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و یا اطلاعیه و هر نوع تبلیغی برای فروش سهام خود اقدام کنند مگر اینکه از مقررات شرکت‌های سهامی عام تبعیت نمایند.

9- با توجه به اینکه نقل و انتقال سهام در این شرکت‌ها در روزنامه رسمی کشور آگهی نمی گردد و جزء آیین نامه‌های داخلی شرکت‌ها می‌باشد به همین علت آگاهی از لیست دقیق سهامداران از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تنظیم هرگونه صورتجلسه اعم از تغییرات، تمدید و یا هر نوع صورتجلسه قابل ثبت دیگر نیاز به ارائه لیست سهامداران شرکت خواهد داشت.

10- برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص طرح و تنظیم اعلامیه پذیره نویسی لازم نیست.

11- در موقع تاسیس شرکت سهامی خاص، موسسین باید لااقل سی و پنج درصد آن را نقداَ در حسابی که به نام شرکت در شرف تاسیس و در نزد بانک افتتاح می‌کنند، واریز نمایند و پرداخت بقیه را تعهد کنند.

12- تمام یا قسمتی از سرمایه می‌تواند غیرنقدی باشد که در این صورت باید کلیه سرمایه غیرنقدی تادیه گردد.

13- در شرکت سهامی خاص، تشکیل مجمع موسسین، برخلاف شرکت سهامی عام الزامی نیست.

14- در شرکت سهامی خاص، مانند شرکت سهامی عام آورده‌های غیرنقد باید طبق مظر کارشناس رسمی وزارت دادگستری ارزیابی شود و نمی توان آن‌ها را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس مذکور قبول کرد.

15- طبق ماده 21 لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکت‌های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک‌ها عرضه نمایند و یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک‌ها عرضه نمایند و یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی به فروش سهام خود مبادرت کنند؛ مگر این که به شرکت سهامی عام تبدیل شوند و از مقررات آن پیروی نمایند.

16- در شرکت سهامی خاص، بدون ذکر در قانون، تعداد سهامداران محدود می‌باشد برخلاف شرکت سهامی عام که تعداد سهامداران نامحدود می‌باشد.

17- شرکت سهامی باید دارای اساسنامه باشد . اساسنامه ، قانون اساسی شرکت است که مبین حقوق و تکلیف و اختیارات ارکان شرکت یعنی مجامع عمومی، مدیران و بازرسان و سهامداران می‌باشد. در بندهای 1 تا 4 هویت و اطلاعات کلی شرکت، در بندهای 5 تا 11 سرمایه و سهام شرکت، بندهای 11 تا 14 در خصوص مجامع عمومی، بندهای 15 تا 17 در خصوص هیات مدیره، بند 18 بازرس ، بند 19 امور مالی ، بند 20 انحلال و بند 21 در رابطه با تغییر اساسنامه می‌باشد.

18- چنانچه شرکت به هر نحوی سهام یا امتیاز خاصی برای بعضی از سهامداران قائل شود این موضوع باید در اظهارنامه ثبت شرکت‌ها نمایان گردد.

19- هر گاه به علل و موجباتی سرمایه شرکت از حداقل آن ( یک میلیون ریال ) کمتر شود شرکاء باید آن را تامین نمایند و یا اینکه آن را تبدیل به شرکت تضامنی یا مسئولیت محدود بنمایند.

20- برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص باید مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت‌ها تسلیم شود .

– اساسنامه شرکت که باید به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.

– اظهارنامه مبنی بر اینکه کلیه سهام شرکت را اعم از نقدی و غیرنقدی سهامداران تایید و امضاء نموده اند.

– سرمایه نقدی شرکت حداقل از سی و پنج درصد کل سهام کمتر نباشد.

– در صورتی که تمام سرمایه نقد باشد باید پرداخت شده باشد.

– در صورتی که قسمتی از سرمایه غیرنقدی باشد باید ارزیابی ( تقویم ) و به طور جداگانه در اظهارنامه درج شده باشد.

– هر گاه شرکت دارای سهام ممتاز باشد باید نوع امتیازات و علت آن به طور واضح در اظهارنامه درج گردد.

– انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت در صورت جلسه ای درج شود و به امضاء کلیه سهامداران برسد.

– قبول سمت مدیران و بازرسان شرکت باید به طور کتبی باشد تا معلوم شود که مدیران و بازرسان به تکالیف و وظایف و مسئولیت‌های خود واقف بوده اند.

.
منابع:
.https://kiasabt.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت