راهنمای خرید کفش ورزشی کودکان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
اگر قصد خرید کفش ورزشی برای کودک‌تان دارید، بهتر است برای این کار وقت بگذارید تا راحت‌ترین و بهترین طرح را بیابید و فرزند شما برای حرکت و ورزش محدودیتی نداشته باشد. برای این کار ابتدا لازم است شماره پای کودک‌تان را بدانید و فرزندتان باید کفش ورزشی را امتحان کند. هم‌چنین باید بدانید که کفش ورزشی را برای چه نوع ورزشی می‌خواهید.
شماره پای فرزندتان را بدانید. شماره‌ی پا فقط در حالت ایستاده صحیح می‌باشد زیرا در این حالت وزن ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های بدن  به طور کامل بر پاها وارد می‌گردد و پا بزرگ‌تر می‌شود. برای اندازه‌گیری شماره پا‌ی فرزندتان می‌توانید:

◉ از نوار اندازه‌گیری استفاده کنید.

◉ از فرزندتان بخواهید پایش را روی یک صفحه کاغذ بگذارد و با مداد دور پایش را خط بکشید. این نقاشی را اندازه بگیرید و سپس طول آن را با سایز کفش ورزشی مورد نظر مقایسه کنید.

◉ فراموش نکنید که سایز پای فرزندتان را در پایان روز اندازه بگیرید. بعد از این‌که یک روز را به پیاده‌روی و بازی گذرانده پاهایش به طور طبیعی بزرگ‌تر می‌شوند و به این دلیل لازم است کفشی بخرید که پس از یک روز فعالیت سایزش تغییر نکند و برای پای وی کوچک شود.

◉ فراموش نکنید که سایز هر دو پای فرزندتان یکی نیست. سایز هر دو پای فرزندتان را اندازه بگیرید زیرا اکثر افراد یک پای‌شان بزرگ‌تر از پای دیگرشان است . پس از اطمینان از اندازه‌ی دقیق پا سایز کفش‌تان را براساس سایز پای بزرگ‌تر خریداری کنید.

◉ تفاوت سایز دو پا در حدی نخواهد بود که بخواهید دو لنگه کفش ورزشی با سایز‌های متفاوت خریداری کنید.

◉ فراموش نکنید هنگام خرید کفش ورزشی یک جفت جوراب نیز همراه خود ببرید.

◉ شکل پای فرزندتان را بشناسید. می‌توانید شکل پای فرزندتان را از طریق خیس کردن پای وی مشخص کنید. به این صورت که پایش را در آب بگذارید و سپس از وی بخواهید پایش را روی یک کاغذ قرار دهد. با این کار متوجه می‌شوید که آیا کف پای فرزندتان صاف، متوسط و یا بلند است (با این آزمایش کف پا خشک می‌ماند و نوع آن مشخص می‌شود) پس حتما این مورد را هنگام خرید کفش ورزشی برای کودکتان در نظر بگیرید.

◉ برای پایی که کف صاف دارد لازم است کفشی بپوشید که بتوانید با آن به راحتی حرکت کنید. لازم است کفش ورزشی بگیرید که کف سفتی داشته باشد و در کل کفش‌هایی که کف سفتی دارند برای افرادی که پای صاف دارند مناسب اند.

◉ پاهایی قوس‌شان زیاد است سفت هستند. کفش‌های دو و میدانی برای چنین پاهایی مناسب هستند. کفش‌هایی با کف ضخیم و قابل انعطاف انتخاب کنید.

◉ برای پاهای طبیعی هر نوع کفش ورزشی مناسب است.

◉ بگذارید فرزندتان کفش ورزشی را امتحان کند

◉ از یک کفش فروشی خوب خرید کنید. از فروشگاهی خرید کنید که مارک‌های معروف و متنوعی از کفش‌ها را به شما ارایه دهد. هم‌چنین اگر فرزند شما به دنبال کفش ورزشی خاصی است و یا کف پایش صاف است، بهتر است از یک کفش فروشی معروف خرید کنید.

◉ کفش ورزشی با برند معروف خریداری و کفشی با دوام انتخاب کنید. اجازه دهید فروشنده هم اندازه پای فرزندتان را بگیرد. اگرچه شما از قبل سایز کفش فرزندتان را پیدا کرده‌اید ولی لازم است اجازه دهید فروشنده نیز سایز پای فرزندتان را بگیرد زیرا وی در کارش تخصص دارد.

◉ فروشنده بسته به سایز پا و نیاز کودک‌تان می‌تواند شما را به یک مدل و مارک خاصی از کفش راهنمایی کند.

◉ مطمئن شوید که انگشت‌های پای کودک‌تان در کفش آزاد باشند. وقتی فرزندتان کفش را پوشید، روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید مطمئن شوید که انگشتان پای کودک در کفش آزاد هستند یا خیر. اول از همه انگشت پایش نباید تحت فشار باشد و بتواند به راحتی انگشتانش را تکان دهد.

◉ باید فضای کافی به اندازه‌ی انگشت سبابه‌ی پا بین بزرگ‌ترین انگشت‌تان و انتهای لبه‌ی کفش باشد.

◉ به پاشنه کفش ورزشی یک نگاه بیاندازید . پاشنه باید سفت و محکم باشد و طوری نباشد که به راحتی از جایگاه پاشنه در برود.

◉ زمانی که فرزندتان کفش را در پا دارد مطمعن شوید که کفش در پایش لق نمیزند.

◉ از فرزندتان بخواهید که در فروشگاه قدم بزند تا مطمئن شوید که پایش در کفش ورزشی راحت است. از وی بخواهید راه برود، بپرد و بدود. اگر متوجه شدید که پاشنه‌ی پای فرزندتان از کفش خارج می‌شود و یا نمی‌تواند پایش را به راحتی و به طور عادی حرکت دهد، باید کفشی با سایز دیگر را امتحان کنید.

◉ از فرزندتان بپرسید که کفشش راحت است یا نه. شاید فرزندتان نتواند احساس خود را به راحتی بیان کند همین که کلماتی چون تنگ است یا پایم را می‌زند را شنیدید متوجه خواهید شد که کفش مناسبی انتخاب نکردید.

◉ کفش ورزشی که راحت نباشد منجر به ایجاد خار پاشنه، پینه استخوان، میخچه، انگشت چکشی و فرو رفتن ناخن در گوشت می‌شود.

.

انتخاب کفش ورزشی مناسب بسته به نوع ورزش

◉ کفش ورزشی و مخصوص فوتبال را به خوبی بررسی کنید . کفش فوتبالی خوب کفشی است که فرزندتان بتواند با آن به راحتی بدود، جهت خود را عوض کند و راحت ضربه بزند.

◉ کفش ورزشی باید تخت باشد و از کف لاستیکی برخوردار باشد.

◉ کفش ورزشی و مخصوص فوتبال برای استفاده در باشگاه ورزشی باید برای راه رفتن بر سطح لیز ترمز دار باشند.

.

برای خرید کفش‌ دو  سعی کنید کفشی مطمئن انتخاب کنید

کفش ورزشی مخصوص دو باید بسیار مطمئن باشد تا بتوان به راحتی با آن‌ها حرکات دو و حرکات پرشی را انجام داد و هم‌چنین از پیچ خوردن پا شکستن ساق پا و ترک برداشتن آن چلوگیری شود. کفش ورزشی دو مخصوص مسیرهای طولانی با کفش ورزشی که برای فعالیت‌های معمولی استفاده می‌شود فرق می‌کند. از این رو بسته به علاقه‌ی فرزندتان به دنبال کفش‌هایی با خصوصیات زیر باشید:
  • کفش‌های استوک دار
  • کفش با لژ پشتیبان
  • کفش با پاشنه‌ی پشتیبان
  • کفشی با پنجه قابل انعطاف و پهن
◉ کفش ورزشی والیبال باید کف پلاستیکی داشته باشد. این کف لاستیکی به کودک کمک می‌کند تا بر سطح لیز باشگاه لیز نخورد زیرا سر خوردن ممکن است باعث پیچ خوردن پا شود.  کفش ورزشی تنیس باید محکم باشد.
◉ کفش ورزشی تنیس باید نسبت به کفش‌های دیگر تخت‌تر و محکم‌تر باشد تا کودکان حرکت آزادانه‌تری داشته باشد. در عین حال باید انعطاف‌پذیر و محکم باشند تا حرکات پرشی راحت انجام شوند.  فراموش نکنید که کفش ورزشی را متناسب با سطح زمینی انتخاب کنید که فرزندتان قرار است در آن بازی کند. این‌که آیا در محوطه بازی می‌کند یا چمن و یا در زمین خاکی. بدین منظور کفش‌هایی طراحی شده که متناسب با هر نوع سطح می‌باشند.
◉ در انتخاب کفش ورزشی بسکتبال دقت کنید. کفشی انتخاب کنید که هنگام پرش، فرزندتان آسیب نبیند. به دنبال کفش ورزشی باشید که از پای فرزندتان مراقبت کند و به تعادلش در حین انجام حرکات پرشی و نشست کمک کند.
.

نکات دیگر

◉ سعی کنید بعد از ظهر‌ برای خرید کفش ورزشی بروید زیرا در این ساعات پاهای شما به اندازه کافی پهن شده‌اند. خرید کفش در اوایل صبح اشتباه است زیرا سایز پای شما در طول روز افزایش می‌یابد.

◉ بهتر است کفش ورزشی قدیمی فرزندتان را نیز با خود به کفش فروشی ببرید زیرا به این صورت راحت‌تر می‌توانید کفش مناسب را برای وی انتخاب کنید.

◉ هنگام خرید اگر لازم است که فرزندتان جوراب و یا بند استفاده کند، بهتر است کفش را با آن‌ها نیز امتحان کند. به این صورت می‌توانید کفش مناسب را خریداری کنید.

◉ هنگام خرید هر دو کفش را بپوشید و ده تا پانزده دقیقه آن‌ها را در پا نگه دارید تا مطمئن شوید کفش راحتی است یا نه. اگر امکان دارد بهتر است فرزندتان کمی هم با آن بدود.

◉ یادتان باشد که داشتن کفش ورزشی مناسب بسیار مهم است زیرا کفش غیر مناسب باعث ایجاد فشار بر پاهای‌تان می‌شود و تعادل‌تان را بر هم می‌زند. هر دو پا یک سایز نیستند از این رو بهتر است سایز کفش ورزشی خود را بر اساس پای بزرگ خود انتخاب کنید.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت