راهنمای انواع نخ

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

• نکات قابل توجه در خرید نخ

⇠ نمره نخ : منظور از نمره نخ ظرافت آن می‌باشد که معمولا روی بسته نخ ذکر می‌گردد . نمره نخ بر حسب وزن در واحد طول آن و یا طول در واحد وزن آن اندازه گیری می‌شود و با اعداد 60 ـ 40 ـ 30 ـ 20 و غیره بیان می‌گردد هنگام خرید نخ بسته به نوع کار باید به نمره آن توجه داشته و نخ ظریف یا ضخیم مناسب با کار تهیه نمایید

در واحد‌های تولیدی نخ‌ها رابا نام‌های دِنییِر (معادل هر 9000 متر با وزن 9 گرم ) ، تتکس ( هر 1000 متر با وزن 1 گرم ) و متریک ( اندازه متر بر اساس وزن ) می‌شناسند

.

⇠ عیوب قرقره وسیگارت : قرقره‌های خیلی پُر و یا سیگارت : حین کار با این نوع قرقره‌ها نخ از روی قرقره می‌ریزد و با عث کندی کار می‌شود بهتر است اضافی نخ را روی قرقره خالی دیگری بپیچید

قرقره هاییکه سطح داخلی آن نامنظم بوده و گیر دارد : این قرقره‌ها کاملا عمل دور زدن را انجام نمی دهند میتوان با یک سمباده لوله شده داخل قرقره را صاف و صیقلی نمود.

سیگارت هایی که در اثر فشار مقوای آن تو رفته و حالت بستگی پیدا کرده : می‌توان مداد و یا خود کار داخل آن نموده و با چرخاندن عیب آن را بر طرف کرد

.

⇠ یکنواختی نخ : از جمله ویژگی‌های قابل اهمیت در نخ بوده و عدم دقت در آن سبب نخ پارگی و یا سوزن شکستگی می‌شود این مسئله بخصوص در مورد نخ‌های پنبه ای شانه نشده قابل توجه است برای این کار مقداری از نخ را باز کرده و روی یک کارت مقوایی مشکی ببندید و به تعداد قسمت‌های نازک و کلفت و یا گره دار آن توجه کنید.

.

⇠ استحکام : در نخ گلدوزی استحکام یکی از ویژگیهای مهم است اگر نخی دارای استحکام کافی نباشد تعداد نخ پارگی زیاد شده و در نتیجه کار از راندمان و کیفیت مناسبی بر خوردار نخواهد بود . برای آزمایش طولی از نخ حدود 1 متر را بین دو دست بکشید در این حالت نخ نباید براحتی پاره شود این آزمایش را چند بار تکرار کنید.

.

⇠ ثبات رنگ : دقت کنید که نخ و پارچه انتخابی برای کار گلدوزی از ثبات کافی برخوردار باشد چه در غیر این صورت در اثر استفاده و یا شستشو محل دوخته شده به اطراف خود رنگ پس داده و کار را از اعتبار واقعی خود ساقط می‌کند برای این کار پارچه ای سفید و مرطوب گرم انتخاب کرده و نخ را از میان آن بکشید پارچه نباید رنگی شود در مورد پارچه نیزمی توانید از یک پارچه سفید استفاده کنید در حالیکه گوشه ای از آن را حول انگشت پیچیده اید آن را خیس کرده و محکم روی پارچه بکشید اگر پارچه سفید رنگ پارچه مورد آزمایش رابخود بگیرد به معنای آن خواهدبود که پارچه رنگ پس می‌دهد.

.

⇠ تاب نخ : تاب یکی از ویژگی هایی است که باید به آن توجه کامل کنید زیرا اگرنخی دارای تاب زیاد باشد سبب سوزن شکستگی و نخ پارگی ، و اگر دارای تاب کم باشد سبب نخ پارگی خواهد شد به این منظور دقت کنید همیشه نخهایی با تاب متعادل استفاده کنید برای آزمایش مقداری از سر بوبین یا قرقره را باز کنید سپس طولی حدود یک متر را انتخاب کرده و سر آن را گرفته و بهم نزدیک کنید اگر قسمت آویخته شده بهم پیچید نخ دارای تاب زیاد است.

.

⇠ شناسایی نخ : برای شناسایی نخ روش‌های مختلفی وجود دارد که دراین جا به ساده ترین و متداولترین آن که روش سوزاندن است توجه شده است . بکمک این روش و با استفاده از یک کبریت می‌توانید نسبت به جنس نخ خریداری شده مطمئن شوید . در جدول زیر شناسایی نخ به کمک سوزاندن شرح داده شده است .

انوع نخ

.

• انواع نخ چه دسته بندی هایی دارد؟

به طور کلی، نخ‌ها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم:

الف: نخ‌های با الیاف طبیعی (پشم، پنبه، ابریشم، بامبو، کنف، ویسکوز)

ب: نخ‌های با الیاف مصنوعی (پلی استر، پلی پلوپیلن، اکرلیک، استات، الیاف پلی نوزیک، ویسکوز ریون، نایلون)

ج: نخ هایی با الیاف ترکیبی (ملانژ، پلی استر ویسکوز، پلی استر پنبه، پلی استر پشم، مولینه)

د: نخ‌های فنسی یا فانتزی (نخ‌های ریش، شنیل، اسلپ، اسپاندکس، کادیکا، نخ‌های افکت دار)

 

⇠ نخ‌های با الیاف طبیعی: الیافی را که منشاء طبیعی داشته باشد و مواد شیمیای در آنها دخیل نباشد را الیاف طبیعی می‌گویند. الیاف طبیعی را به سه دسته‌ی الیاف معدنی، الیاف گیاهی و الیاف حیوانی تقسیم میکنند. الیاف گیاهی مثل پنبه و کتان ، الیاف حیوانی مثل پشم و ابریشم و پنبه‌ی نسوز هم نمونه‌ی بارزی است بر الیاف معدنی.پشم و ابریشم از اصلی ترین و کاربردی ترین الیاف طبیعی با ریشه حیوانی هستند که در اقتصاد کشورها هم نقش کلیدی را به عهده داشته اند.

 

⇠ نخ‌های با الیاف مصنوعی:الیافی که به روشهای مصنوعی تولید می‌شوند و بطور معمول در طبیعت وجود ندارند، اما ممکن است که ریشه آنها طبیعی باشد. الیاف مصنوعی را بر اساس ماده‌اولیه آنها به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌کنند:

الف) الیاف مصنوعی بازیافته :

جهت تهیه آنها از پلیمرهای طبیعی مانند سلولز و پروتئین به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. ویسکوز ریون ، کوپر آمونیوم ریون  ، استات سلولز  را میتوان بعنوان الیاف مصنوعی بازیافتی نام برد.

ب) الیاف مصنوعی س‍‍نتتیک : از منومرهای مناسب برای تهیه پلیمر استفاده شده و پلیمرهای حاصل با ویژگی‌های معین برای تهیه الیاف سنتتیک به کار گرفته می‌شود.

الیاف زیر الیاف مصنوعی سناخته میشوند:

  • الیاف سلولوز
  • الیاف پلی استر
  • الیاف ویسکوز
  • الیاف اکریلیک
  • الیاف استات سلولز
  • الیاف پروپیلن
  • پلی اتیلن

 

⇠ نخ‌های الیاف ترکیبی:همانگونه که از نامشان مشخص است از ترکیب بین دو الیاف طبیعی و مصنوعی به وجود می‌آیند. نکته جالب توجه استفاده از این الیاف در بتن است.

 

⇠ نخ‌های فنسی یا فانتزی:نخ‌های فانتزی دامنه‌ی گسترده ای دارند ولی شاخصه هایی هست که می‌توان به همه‌ی آنها نسبت داد . بدنه اصلی نخ‌های فانتزی دو جزئی از یک نخ مغزی و مواد طرح تشکیل شده است و در بیشتر موا رد یک دور پیچ وجود دارد که مواد داخلی را کنار هم نگه می‌دارد. انواع دیگر طرحهای فانتزی ممکن است بر اساس طرح‌های رنگی و یا تغییر در شرایط ریسندگی ایجاد شود .

 

⇠ نخ کتان:نخ صد در صد کتان که اصولا با پارچه‌های کتان استفاده میشود و همچنین در کارهای چهل تکه دوزی و…

 

⇠ نخ پلی استر:نخ پولیستر  که پرکاربردترین و محبوبترین نوع نخ میباشد ، برای دوخت انواع پارچه و لباس مناسب میباشد.

 

⇠ نخ ابریشم:نخ ساخته شده از ابریشم خالص برای دوخت لباس‌های ابریشمی لطیف و نازک .از این نخ میتوان برای دوختهای موقت نیز ایتفاده کرد.زیرا بدون جا گذاشتن هیچ گونه اثری به راحتی حذف میگردد.

 

⇠ نخ قیطان:یک نوع کش نازک روی بوبین چرخ خیاطی برای ایجاد چین روی لباس و کارهایی از این دست.

 

⇠ نخ متالیک:نخ ریون با جلوه متالیک برای ایجاد جلوه‌های تزیینی و گلدوزی با چرخ خیاطی ،که معمولا نیاز به سوزن چرخ مخصوص دارد.

 

⇠ نخ ریون:نخ ریون که در گلدوزی با ماشین استفاده می‌شود کمی نازکتر ساخته می‌شود و روی حلقه‌های بزرگتر پیچیده می‌شود.

.

• برای پارچه‌های ظریف از چه نخ هایی استفاده کنیم؟

⇠ اگر پارچه شما ظریف است، از نخ‌های ابریشمی نازک استفاده کنید.

⇠ نخ پنبه ای نازک با روکش پلی استر و نخ پنبه ای نازک ساده هم برای پارچه‌های ظریف پیشنهاد می‌شوند. این نخ‌ها از سوزن‌های ظریف به راحتی رد می‌شوند.

⇠ اگر پارچه‌های شما کمی ضخامت دارد از نخ ابریشم 50 یا نخ پنبه ای با روکش پلی استر استفاده کنید.
اگر پارچه شما ضخیم است، از نخ پنبه روکش پلی استر یا پنبه ای 40 تا 50 استفاده کنید.

⇠ نخ‌های ابریشمی 50 برای پارچه‌های ضخیم هم می‌تواند کارآمد باشد.

.

منابع:

.https://hesekhoob.com
.https://vadiye.com
.https://golldookht.com

بخش‌های مرتبط

مجله پارچه و خیاطی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت