راهنمای گردنبند

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نوار یا زنجیری که دور گردن بسته می‌شود را گردنبند می‌گویند. زنجیرهای از جنس فلز یا جواهر. هر گردنبند یک قسمت ضمیمه دارد که از آن آویخته می‌شود و یا درون آن قرار می‌گیرد که به این قسمت ضمیمه پلاک می‌گویند. این پلاک‌ها می‌توانند از جنس الماس، سنگ‌های قیمتی، فلز و یا مروارید باشند. این شی زینتی که از اولین زیورآلاتی است که در مراسم آیینی، مذهبی، جادویی و یا عزاداری توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گرفته است، نشانگر ثروت و موقعیت افراد بوده است.

.

ویژگی و کاربرد گوناگون گردنبند ها

  •  در زمان‌های اولیه، با در اختیار داشتن استخوان، سنگ‌های کوچک، صدف، دندان‌های موجودات و نرم تنان که از شکار بدست می‌آوردند، به ساخت گردن آویز می‌پرداختند.
  • فلزاتی چون طلا، نقره، برنز و آهن که در طول زمان کشف شدند، طرح‌های متفاوت و کلاسیکی برای ساخت گردنبند به وجود آورد.
  • از همان ابتدا، گردنبند‌های مردانه ساده تر و به صورت زنجیر بودند، درحالیکه گردنبند‌های زنانه با طرح و آویز‌های متفاوت وجود داشتند.
  • استفاده از گردنبند، سبک و اعتماد شخص را نشان می‌دهد. در صورت تکمیل ظاهر خود، گردنبند را با گوشواره، حلقه، دستبند و النگوی خود ست کنید.
  • در فصل سرد، استفاده از گردنبند‌های بلند که بر روی لباس بسته می‌شوند، باعث جلوه دادن به ظاهر و لباس می‌شود.
  • بلندی گردنبند یا گردن آویز باید با پوشش شخص، همخوانی داشته باشد و بتواند ویژگی‌های آن را به خوبی نشان دهد.

.

تفاوت گردنبند و گردن آویز

گردنبند‌های کوتاهی که بالای گردن بسته می‌شوند، گردن آویز نام دارند. در حالیکه در اندازه‌های بلند تر را گردنبند گویند.

.

اندازه گیری طول گردنبند برای خودتان

راحت ترین کار، بدست آوردن طول زنجیر گردنبند مشابهی است که برایتان مناسب است. باید به این نکته توجه داشت که ضخامت آن نیز مشابه آن چیزی که می‌خواهید خرید کنید باشد.

درصورت نداشتن زنجیر مشابه، از رشته نخ برای اندازه گیری کمک بگیرید. آنرا بر دور گردن خود بیاندازید بطوریکه یک سر آن در برابر سینه باشد و انتهای آن را طوری تنظیم کنید که می‌خواهید گردنبند نمایش داده شود. سپس آن نقطه را مشخص کنید و بر روی سطحی صاف قرار دهید. به این ترتیب طول مورد نظر را اندازه بگیرید.

  • گردنبند هایی با طول 35 تا 40 سانت: این دسته از گردنبند‌ها تحت عنوان گردنبند‌های چوکر شناخته می‌شوند. گردنبند‌های چوکر کوتاه هستند و معمولا بخش‌های پایینی گردن را پوشش می‌دهند.
  • گردنبند هایی با طول 40 الی 48 سانت: این نوع از زنجیرها بسیار محبوب هستند و اندازه‌ای استاندارد برای خانم‌ها دارند. گردنبند هایی با این طول تحت عنوان سبک پرنسس شناخته می‌شوند و به خوبی بر روی یقه قرار می‌گیرند. زنجیرهای پرنسس برای آویز‌ها انتخاب مناسبی هستند.
  • گردنبند هایی با طول 50 الی 60 سانت: زنجیرهایی با این طول به عنوان سبک ماتینی شناخته می‌شوند که و معمولا درست زیر استخوان ترقوه قرار می‌گیرند. این نوع از زنجیرها برای استایل‌های معمولی یا رسمی انتخاب مناسبی هستند. همچنین از ترکیب زنجیر‌های ماتینی و زنجیر‌های کوتاه تر می‌توان برای ساخت گردنبند‌های چند لایه استفاده کرد.
  • گردنبند هایی با طول 60 الی  75 سانت: زنجیرهایی با این طول تحت عنوان سبک اپرا شناخته می‌شوند. این دسته از زنجیرها بسیار انعطاف پذیر و کاربردی هستند و شما حتی می‌توانید با ایجاد دو حلقه به دور گردن، آن‌ها را به یک گردنبند چوکر و یک گردنبند معمولی چند لایه تبدیل کنید.
  • گردنبند هایی با طول 90 سانتی متر یا بیشتر: این نوع از زنجیر‌ها تحت عنوان گردنبند‌های ریسمانی یا لاریانس شناخته می‌شوند. معمولا استفاده از این نوع زنجیر‌ها چالش برانگیز است و بهتر است در صورت علاقه، از سبک‌های مینیمال این زنجیرها استفاده کنید.

.

اندازه گیری طول گردنبند برای شخصی دیگر

به طور معمول طول گردنبند برای خانم‌های ریز اندام 40 سانتیمتر، خانم‌های میانه اندام 46 سانتیمتر، خانم‌های درشت اندام 51 سانتیمتر و خانم‌های بلند قامت 51 تا 61 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود.

همچنین برای آقایان لاغر اندام 46 تا 51 سانتیمتر، آقایان میانه اندام 51 تا 56 سانتیمتر، آقایان درشت اندام 56 تا 61 سانتیمتر و آقایان بلند قامت 61 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود.

.

اندازه‌های استاندارد گردنبند برای آقایان

46 سانت ( 18 اینچ )، پایه گردن که برای گردن‌های با اندازه کوچک استفاده می‌شود.

51 سانت ( 20 اینچ )، تا استخوان ترقوه که معمول ترین اندازه برای آقایان با سایز متوسط می‌باشد.

56 سانت ( 22 اینچ )، دقیقا در زیر استخوان ترقوه قرار می‌گیرد.

61 سانت ( 24 اینچ )، چند اینچ پایین تر از استخوان ترقوه قرار می‌گیرد.

66 سانت ( 26 سانت )، دقیقا بالای جناق سینه قرار می‌گیرد.

71 سانت ( 28 اینچ )، دقیقا بر روی جناق سینه و یا مقداری بالاتر قرار می‌گیرد.

76 سانت ( 30 اینچ )، دقیقا در زیر جناق سینه قرار می‌گیرد.

.

انتخاب گردنبند مناسب:

در انتخاب گردنبند بهتر است به دو نکته توجه داشته باشید:

اندازه گردن:

اگر گردن کوتاه یا چاق و کلفتی دارید، گردنبندهای نازک با قد متوسط را انتخاب کنید. اگر گردن شما باریک است گردنبند‌های چوکر یا طوق گردن، انتخاب‌های مناسب تری هستند.

انتخاب صحیح طول گردنبند:

زنجیر و گردنبند آویز در اندازه‌های مختلفی در دسترس هستند، اما گردنبندهای مشابه در افراد متفاوت ظاهر خوبی نخواهد داشت. بسیاری از عوامل کلیدی مانند قد، شکل بدن و حتی فرم صورت می‌تواند به نمایش بهتر یک گردنبند کمک کند. گردنبندهای ساده و پلاک دار در اندازه‌های متفاوت از 40 سانتی متر تا 66 سانتی متر موجود هستند. اما به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید همیشه طول زنجیرهای ساده تان کوتاه تر از گردنبندهای پلاک دار و یا گردنبندهای مار شکل ضخیم باشد.

.

گردنبند متناسب با فرم صورت

درست مشابه لباس و اکسسوری‌‌های دیگر، فرم صورت شما مشخص می‌کند چه نوع گردنبندی برای شما مناسب‌تر است. آیا می‌دانید گردنبند متناسب با فرم صورت و بدن شما کدام است؟

صورت گرد / بیضی: باید به دنبال زنجیرها و گردنبندهایی باشید که صورتتان را کشیده‌‌تر نشان می‌دهد. زنجیرهای بین 50 تا 65 سانتیمتر برای شما مناسب است. این سایز گردنبند کمک می‌کند تا صورتتان قاب زیبایی گرفته شود و حالت حرف وی انگلیسی ایجاد شود. در نتیجه نگاه‌ مخاطب به سمت پایین جلب می‌شود و گردی صورتتان کمتر خود را نشان می‌دهد.

صورت مربع / مستطیل: زنجیرها و گردنبندهای کوتاه مثل چوکر، زوایای تیز صورت را نرم نشان می‌دهند و به کشیده‌تر نشان دادن گردن کمک می‌کنند.

صورت قلبی شکل: مشابه صورت‌های مربعی / مستطیلی، اگر صورت شما بیشتر شکل قلب است، بهتر است از گردنبندهای کوتاه بین 40 تا 45 سانتیمتر استفاده کنید تا به نرم شدن زوایای صورت کمک کند.

گردنبند متناسب با فرم صورت و بدن

.

گردنبند متناسب با قد

افرادی که قدی کوتاه‌تر یا بلندتر از حد معمول دارند، اغلب در پیدا کردن فرم گردنبندی که برایشان مناسب باشد به مشکل می‌خورند. زنان کوتاه قد اغلب می‌بینند که گردنبندهای بلند برایشان زیادی بلند است و زنان قد بلند می‌بینند گردنبندی که برای دیگران بلند است، برای آن‌ها کوتاه است. نگاهی به تصویر بالا بیندازید تا ببینید گردنبند متناسب با فرم صورت و بدن شما چیست و بهترین سایز گردنبند برای شما کدام است.

قد کوتاه: اگر قد شما 162 سانتیمتر یا کوتاه‌تر است، باید به دنبال گردنبندهایی باشید که شما را کشیده‌تر نشان دهد، اما خیلی هم آویزان نباشد. اگر دنبال گردنبند کمی کوتاه‌تر هستید، می‌توانید زنجیرهایی با سایز 40 تا 45 سانتیمتر را امتحان کنید. این سایز گردنبند کاملا برای قد شما مناسب است. زمانی که به دنبال گردنبندهای بلندتر هستید، زنجیرهای بین 50 تا 60 سانتیمتر را انتخاب کنید، چرا که به خوبی روی بدن شما می‌نشیند.

قد بلند: افراد قد بلند تقریبا می‌توانند هر سایز گردنبندی را بپوشند، اما سبک‌های بلندتر جلوه بیشتری دارند، چرا که قد بلند افراد را برجسته‌تر می‌کنید. اگر می‌خواهید گردنبند کوتاه انتخاب کنید، قبل از خرید مطمئن شوید که اندازه گردنبند به فرم صورت شما می‌آید.

قد متوسط: خوشبختانه افرادی که قدی بین 162 تا 177 سانتیمتر دارند، می‌توانند هر سایز گردنبندی بپوشند، اما فراموش نکنید قبل از خرید به فرم صورت و بدنتان توجه کنید.

گردنبند متناسب با قد

.

گردنبند متناسب با فرم بدن

عامل دیگری که موقع خرید گردنبند باید به آن توجه داشت، فرم بدن و سایز گردن است. سایز لباس یا سایز سینه زنان مشخص می‌کند که گردنبند چگونه روی بدن آن‌ها می‌نشیند. زنانی که سینه‌های بزرگتری دارند بهتر است گردنبندهای کوتاه‌تری را انتخاب کنند و از پوشیدن گردنبندهای بیش از 60 سانتیمتر خودداری کنند، چرا که این سایز زنجیر جلوه زیبایی نخواهد داشت.

اگر سینه‌های شما کوچک‌تر است، گردنبندهای بلندتر و چند لایه برایتان بسیار جذاب است. همین موضوع در مورد سایز گردن هم صدق می‌کند. اگر گردن ضخیم‌تری دارید، بهتر است از پوشیدن چوکر خودداری کنید، چرا که گردنتان را کوتا‌تر نشان خواهد داد. برعکس، اگر گردن کشیده و لاغری دارید، چوکر می‌تواند تناسب را به صورت و گردن شما برگرداند.

گلابی شکل: از آن جایی که بالاتنه شما نسبتا کوچک است و پایین تنه شما بزرگ می‌شود، بهتر است به دنبال گردنبندهایی باشید که شانه‌های شما را عریض‌تر نشان دهد. گردنبندهای بین 45 تا 60 سانتیمتر برای شما مناسب است. این سایز گردنبند دقیقا بالای سینه شما قرار می‌گیرد و توجه را به سمت بالاتنه جلب می‌کند، در نتیجه درشت بودن پایین تنه کمتر حس می‌شود.

ورزشکاری: افرادی که بدن ورزشکاری دارند عموما می‌توانند هر نوع گردنبندی بپوشند، اگرچه زنجیرهای بلند بدن آن‌ها را کشیده‌تر نشان می‌دهد.

ساعت شنی: افرادی که فرم اندام ساعت شنی دارند، بهتر است از گردنبندی استفاده کنند که دقیقا بالای سینه قرار گیرد، چرا که انحنای بدن آن‌ها را بهتر و زیباتر نشان می‌دهد.

سیبی شکل: افرادی که شانه‌های پهن‌تری دارند، بهتر است از گردنبندهای بلندتر استفاده کنند، چرا که نگاه‌ها را به سمت پایین‌تنه آن‌ها جلب می‌کند و کوچکترین قسمت بدنشان را برجسته می‌کند.

گردنبند متناسب با فرم بدن

.

انتخاب گردنبند مناسب یقه لباس:

حالا که متوجه شدید چه گردنبندی برای شما مناسب است، وقت آن رسیده است تا گردنبند را با یقه پیراهن تان نیز ست کنید. در شکل زیر انواع یقه با گردنبند مناسب آن نمایش داده شده است. بطور مثال گردنبند مناسب لباس دکلته، چوکر است و گردنبند مناسب یقه هفت، آویز وی شکل می‌باشد. گردنبند مناسب انواع یقه را در شکل زیر میتوانید ببینید.

 

.
منابع:

.https://www.goharafshan.com
.https://doryana.ir
.parsan

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت