
آبیاری:
دوستان این زیتون تلخ درخت خیلی مقاومی هست نسبت به کم آبی و اصلا یکی از دلایل انتخاب شهرداری برای کاشت این درخت همین مقاومتش به کم آبی هست. توصیه من به دوستان کارخانه دار برای کاشت درخت همین زیتون تلخ هست که سایه خوبی و خنکی داره. در مورد آبیاری این درخت عرض شودکه وقتی اولین بار درخت رو کاشتین باید خوب اب بدید تا دو هفته با خشکی خاک باید درخت رو سیراب کنید ولی وقتی گیاه برگ تازه زد و کار کرد و ریشه نوک زد اصطلاحا باید یواش یواش آبیاری رو بکنید هفته ای یکبار. این درخت بسیار رشد زیادی داره و در مدت کوتاهی میتونه 4 5 متر برسه ، ریشه هاش به دنبال آب میرن پایین و کم ابی باعث تحریک بیشتر رشد ریشه میشه. بنابراین دوستان آبیاری زیاد باعث میشه درخت ریشه هاش سطحی بمونن و با یک باد راحت بیوفتن. ولی بعد از گذشت چند سال که درخت بزرگ شد میتونید آبیاری رو زیاد کنید تا قد درخت بلندتر بشه.
نور:
درخت نیم (Neem) یا همون زیتون تلخ نیاز به آفتاب مستقیم آفتاب داره ، تا بتونه گلهای معطر و بنفش خودشو در بهار و درنتیجهی میوههای زیبای خودش رو در پاییز به معرض نمایش عموم بذاره…. همچنین بتونه برگهای خودش رو کامل کنه و سروسامون بگیره. به خاطر رشد زیاد سایه اندازه خوب و خنکی ایجاد میکنه بنابراین میشه به جای بید مجنون ازین درخت به عنوان تک درخت استفاده کرد ، سایه فوق العاده ای داره و آدم دوست داره زیر سایش بشینه و کتاب سهراب سپهری رو بخونه 🙂 از کاشتن این درخت زیر درختان کاج و غیره پرهیز کنید. ازونجا که پوست این درخت حاوی 14 درصد تانن هست و درکنار درخت آکاسیا که ازش تانن استخراج میشه یکی از پر تانن ترین درختان دنیا هست ، نور زیاد و آب کم باعث افزایش میزان تانن در این درخت میشه.
دما:
دوستان من توی مشاوره هام و یا اجراهام همیشه زیتون تلخ پایه ثابت کارم هست. برای هرکس کاشتم خوشش اومده و یه پدر بیامرزی برام مونده :)) این درخت به نوسانات دمایی بسیار مقاوم هست. یکم دیرتر از بقیه درختان توی آخرای فروردین جوونه هاش کامل باز میشه و یبار یکی از مشتریان هی زنگ میزد میگفت مهندس این درخت زمستون خشک شدن اصلا سبز نکردن و من میگفتم باید صبر کنی هوا گرمتر بشه تا جوونه بزنه مخصوصا توی منطقهی سردسیری ! در نقطهی شروع یهویی گرمای تابستون توی تیر ماه کمی برگهای وسطاش زرد میشه ولی دوباره عادت میکنه و درست میشه جای نگرانی نداره ، به سرما هم مقاوم هست مثلا توی دماوند یا فشم به خوبی رشد میکنه و زنده میمونه تازه بعد از خزون ار پاییز اون میوههای قشنگش مثه شمعدانی یا یه چیز قشنگی که نمیتونم توصیفش کنم و اون وصفش رو زبونم نمیاد ، روی درخت باقی میمونه و خیلی منظرهی قشنگی به وجود میاره. واقعا درخت زیبایی هست و خوشبحال اونایی که دارنش
رطوبت :
اصلا به این سوسول بازیا اعتقادی نداره! البته منظورم این نیست که بدش بیاد مثلا توی شمال کلا مناطق شرجی خیلی کیف میکنه ولی خب این درخت رو میشه با شتر مقایسه کرد توی شمال تاحالا شتر دیدید؟ رطوبت زیاد مخصوصا دور تنه درخت باعث بروز بیماری میشه ، حتما بعد ازکاشت دور تنهی درخت یه تشتک در بیارید که اب به تنهی درخت برخورد نکنه و دچار پوسیدگی بشه.
خاک:
این درخت به هرخاکی مقاوم هست ، در کشور هند که مهد این درخت محسوب میشه از شمال تا جنوبش کاشتن و به خاطر فوائد دارویی که میگن برای بالا تا پایین انسان خوبه ، بعضیا به پرستش زیتون تلخ رو اوردن ! ولی در کل خاک مناطق صنعتی ، شهرکهای صنعتی کارخانجات ، مناطق شهری رو به خوبی تحمل میکنه…این درخت به مرور زمان خاک رو قلیایی میکنه خودش برای همین بیابونهای شرق کشور رو به خاطر قلیایی بودن خاک که نزدیک به 9 هست و ای سی بالای 3 میزان آهک بالای خاک و بیکربناتهای زیاد به خوبی تحمل میکنه و در حد درخت کاج تحمل داره این شرایط رو . کن یو بیلیو ایت ؟؟؟؟!!!
تغذیه :
اگه یه روز خود من تصمیم بگیرم برای خونهی خودم درخت زیتون تلخ بگیرم فقط یکی و سایه خنکش برای گلهای زیبا و معطرش و میوههای دیدنیش توی پاییز این کارو میکنم، و حتما توی زمستون کود فسفاته میریزم پاش، با کود حیوونی چالکودش میکنم و بهار کود سه بیست میدم پاش که گلهای فراوان تری برام تولید کنه و بیشتر حالشو ببرم و پاییز وقتی که همه برگهای درخت خزون کرده و درختان دیگه هم به جز شاخه خشک چیزی ندارن این درخت یه یادگاری از بهار روش هست و اونم میوههای زیباشه…درضمن دربالا عرض کردم این درخت خواص صنعتی و دارویی زیاد داره و یکی ازین خواص جوشاندهی (Neem Oil) و یا خاک برگ درخت زیتن تلخ دارای خاصیت نیتریفیکاسیون هست یعنی عصاره یا خاک برگشو به کودهای اوره اضافه میکنن تا فرایند تولید نیترات که غذای اصلی هرگیاهی هست رو تسریع کنه !منبع: سایت باغ شیشه ای
.
منبع: ساعدنیوز | https://saednews.com






مجله گل و گیاه






