قبل از شستشوی لباس‌ها در ماشین لباس شویی و یا حتی در تشت لازم است به تفکیک لباس‌ها توجه نمایید زیرا روش شستشوی لباس‌ها از نظر رنگ و جنس پارچه‌ها با یگدیگر متفاوت بوده واگر به این نکات توجه نشود رنگ و یا بافت لباس‌ها دچار تغییر و آسیب می‌شود.

تفکیک لباس‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد :

کلیه لباس‌های ظریف و حساس را باید با آب سرد بشویید زیرا آب گرم باعث آسیب جدی به این دسته از لباس‌ها می‌شود.

لباس هایی که بافت ظریفی دارند مانند پیژامه، لباس‌های زیر، جوراب، و …. حتما باید با آب سرد شسته شوند زیرا آب گرم باعث کاهش دوام آنها می‌شود

شستشوی همزمان دیگر لباس‌ها با الیافت مختلف پنبه ای، مصنوعی و … ایرادی ندارد تنها باید از نظر رنگ تفکیک شوند و البته دقت داشته باشید که برای شستشوی ملحفه، روبالشتی، دستمال سفره و …. باید از آب گرم استفاه شود زیرا این اجناس از الیافت قوی تری ساخته شده‌اند و برای از بین بردن بهتره آلودگی‌ها آب گرم مناسب می‌باشد.

.

تفکیک لباس‌ها قبل از شستشوی

هنگام شستشوی البسه باید دقت نماییم که لباس‌های با رنگ‌های مختلف و جنس‌های مختلف را همزمان با هم در ماشین لباسشویی نیندازیم. جهت شستشوی بهتر و جلوگیری از پیشامد ترکیب رنگ البسه با یکدیگر و یا خراب شدن بافت پارچه می‌توانید سبدهایی را که برای چنین کاربردهایی وجود دارند و حاوی چند قسمت جداگانه هستند خریداری نمایید و از همان ابتدا لباس‌های چرک را قبل از شستشو از هم تفکیک نمایید.

این تقسیم بندی می‌تواند حاوی دسته‌های زیر باشد:

1) لباس‌های ظریف و حساس که باید با آب سرد و با دست شستشو شوند.

2) لباس خواب و پیژامه، لباس‌های زیر، جوراب و … که معمولاً باید با آب سرد شسته شوند زیرا به علت بافت‌های ظریف این گونه لباس ها، آب گرم باعث کاهش دوامشان خواهد شد.

3) لباس هایی از الیاف مختلف مانند پنبه ای، مصنوعی و … که شستشوی آن‌ها همزمان باهم مشکلی ایجاد نمی کند و تنها باید از لحاظ رنگ جداسازی شوند.

4) ملحفه ها، روبالشتی، دستمال سفره و … که معمولاً در جهت تمیزتر شدن آن‌ها با استفاده از آب گرم شسته می‌شوند.